Announcement

Collapse
No announcement yet.

saab 900 ng billjud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • saab 900 ng billjud

    hej alla ljudkunniga!
    är så att jag ska hämta en saab 900 ng turbo på söndag ,
    opeln jag hade innan fick ju motorras .
    nu till min fundering , tror det sitter stora ljud paketet i bilen då den har en kassett spelare monterad med en clarion cd växlare i bagaget ifrån fabrik.
    min fundering är hur jag ska göra för att få bättre ljud i denna.

    min utrustning som jag har kvar ifrån opeln är en Alpine CDA-117RI som borde funka mer än väl som huvudenhet.

    ett par gas silver 6x9 or ( till bakhögtalare ) ska väl sitta 6x9 i dom bilarna om jag fattat dätt, bilen är en coupe.

    en baslåda med dubbla dls MW12or i en portad låda som är byggd för dessa ( spelar både högt och rent )

    ett alpine MRX- f30 4 kanals slutsteg

    något billigare slutsteg till basen som ska leverera 1200 watt i 1 ohm ( ingen aning om namn )


    nu till min fundering kring detta , stereon kommer ju sättas in ,
    sedan så skall alpine steget monteras , 6x9orna soa drivas som rear på steget , sedan har jag nästa stora fundering.
    Det sitter ju basar i dörren orginal på saaben , ska man låta denna vara ?
    och koppla in ett par högtalare i instrumentpanelen som får bli front på slutsteget.
    jag vill inte köpa ett nytt steg med fler kanaler bara för att få med dörrarna då det jag har är ett relativt dyrt och bra steg redan.

    basen och mono steget skall kopplas in som vanligt till sw på stereon.

    så det enda jag undrar är hur jag ska lösa med med systemet där fram på bästa sätt ,
    och sedan är det någon som har tips och trix för att göra det extra bra ?

    skall dämpa dörrarna ordentligt med dämpmatta och som frontar i panelen så funderar jag på ett par amegor , tacksam för tips och råd // daniel

  • #2
    Re: saab 900 ng billjud

    Har du fått någon sinnesro i ämnet än eller satte jag bara griller i huvudet på dig på parkeringen utanför CD? hälsn han som slet ur din stereo.
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

    Comment


    • #3
      Re: saab 900 ng billjud

      Tack så mycket för hjälpen! jo då, efter ett litet tags funderande så blir det en bas i alla fall som du sa sedan så är jag faktiskt inte helt främmande för att prova phoenix middar i dörrarna, i så fall ryker 6x9 helt och hållet så att man kan dela diskant och mid separat har även kollat lite på jl audio subbarna, dom ska ju i princip inte ha någon lådvolym, och efter vad man läst om dom så ska dom tydligen vara rätt underskattade
      Så om det spårar ur nu så skyller jag på / tackar dig skulle aldrig ha satt mig i din Volvo med det helt underbara ljudet

      Comment

      Working...
      X