Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips inför nybygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips inför nybygge

    Har varit ifrån bilstereobyggandet några år nu... Men efter att jag bytt bil nu så måste jag säga att jag saknar tidkompad stereo som jag har kört sista 7-8 åren.

    Har skaffat en Skoda Octavia -07 o har hittat en bräda ombyggd för 5,25" högtalare o en baslåda som ersätter handsfacket. Jag har kvar ett Eclipse 5-kanals steg sedan jag tävlade innan men det är väldigt stort o vill gärna hitta ett litet steg som får plats där org-steget sitter under förarsätet. Allt för att lämna bagaget orört... Vad finns det för små steg som låter bra? Har kollat lite på JL Audio,s nya XD serie, Alpine PDX sedan har jag inte hittat så många fler... Har ej bestämmt om jag ska ha ett 4-kanal el 5-kanals steg. Beror på om jag ska köra aktivt mellan mellanreg o diskant eller passiva filter... Tips motages gärna...

    Sen är jag sugen på att köra coax högtalare för att det ska bli så stilrent som möjligt på brädan. Vad finns det för coax som låter riktigt bra? El är det något kit som gäller? Om jag ska köra coax så ärna några med separata filter så man kan köra aktiv delning mellan mellanreg o disk. Har funderat lite på Focal K2 Power coax. Men läste någonstans här på forumet att på Focal var det bättre att köra med deras filter för att det skulle låta bra...

    Sen är frågan... Ska man behålla orgstereo o skaffa en bit one eller byta mot någon annan stereo. Finns det någon annan bra box liknande Bit One?

    Har en Eclipse CD7000 som jag använt i drygt 3 år o är nöjd med allt utom att jag inte har AUX in på den... Det behövs någon speciell kabel för att få AUX. AUX105 tror jag den heter o den verkar ju inte finnas att få tag i någonstans nu längre...
    El ska man skaffa någon annan CD som kanske har USB o AUX ingång?

    Tips på en bra 10" bas som låter bra i en sluten låda på ca 23 låter när den sitter fram i bilen... Effekt kommer jag nog inte ha allt förmycket så gärna någon lättdriven bas som låter bra...

    Alla tips mottages...

    //Tobbe

  • #2
    Re: Tips inför nybygge

    Angående steg så kan jag iaf rekomendera massive audio´s nano serie.
    Som små leksaker men låter kanon och kostar inte många kronor heller
    coax så kan du ju leta på ett cdt braxial kit?
    Separat 2vägskit fast med en arm så du kan montera som coax

    steget här..tog 5 kanal som exempel.
    http://bilstereohornan.se/product.ph...subopen=&sort=

    Samma butik kan nog ordna fram ett cdt kit oxå
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment


    • #3
      Re: Tips inför nybygge

      Dls nobelium 10a om den får plats, vill ha ca 18 lit. Trevlig sub!

      PDX stegen gillar jag. 2st dls a2 kanske får plats, de är små och fina steg.

      Det finns en uppsjö med 10or som trivs i sådana litervolymer, dls reference 10an låter även den riktigt bra.

      Comment


      • #4
        Re: Tips inför nybygge

        om det är brädan som finns i Östhammar så finns det även färdiga diskantfästen som är för/vid dörrens backspegelinfästning. Tror t o m att kitet som användes kan vara till salu..

        Vad det gäller Din basfråga så är det en fråga jag skulle rikta till butiken jag funderat att handla ifrån.

        Lycka till.

        Mvh
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #5
          Re: Tips inför nybygge

          glömde säga att de nya PDX stegen är riktigt smutta. Och låter alldeles för bra för sin prislapp o storlek..
          Söker man ett steg som är litet och är lite mer traditionellt uppbyggt, (PDX är ett så kallat klass d steg medans Mosconi är ett klass a/b) så är Mosconi´s 100.4 steg inte speciellt stort.
          Och det låter bra oxå vilket testet i Cars´n Audio visade.

          Inte testat JL´s eller det andra märket, men jag gillar devisen att -"...man får vad man betalar för!". Ser det ut som guld men man betalar som att det inte är det, ja då äre nog inte guld...

          Gillar man att tweaka "on the move" så är inte en BitOne ett under av enkelhet eftersom den kräver en pc för o justera.
          Men den låter bra och klarar av det mesta och lite till. Så ger man den lite tid och "hittar rätt" så behöver man troligen inte ändra så mycket "on the move".

          Gillar man att tweaka i tid och otid så är kanske Eclipsen bättre, har lite för dålig koll på den för o säga vad den klarar dock. Det vet Du bättre.

          mvh
          Rutger
          Last edited by rutger j; January 25, 2011, 14:55.
          Du lär så länge du lever, heter det.
          Jag tror att motsatsen är lika sann.
          Bengt Feldreich
          _______________________________________
          _______________________________________

          Comment


          • #6
            Re: Tips inför nybygge

            ZED Audio stegen håller relativt små mått (nästan samma som massive audio), ljudkvalité är ungefär samma som PDX (Enligt Cars´n Audio), priset lite lägre än PDX

            Nya modeller för detta år då dom ersatt Burr Brown kretsarna med andra (ska låta bättre) Burr Brown satt i steget CA testade!

            Finns 4x100w@4Ohm eller 4x225w@4Ohm, 6x150w@4Ohm och monoblock 1x1000w@2Ohm eller 1x2000w@2Ohm!

            Mer info
            http://www.zedaudiocorp.com/News/news.html
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #7
              Re: Tips inför nybygge

              Kan varmt rekommendera Massive Audio's Nano steg jag med då de låter riktigt bra!

              fullregister stegen är klass a/b, men endå riktigt tighta till måtten

              Väljer du en 5kanals så är måtten: 37,5 x 13,8 x 5,3cm
              och :
              RMS Power:
              4x120Wrms + 1x300Wrms/4ohm
              4x220Wrms + 1x500Wrms/2ohm
              2x240Wrms/4ohm + 1x800Wrms 1ohm

              Alternativt ett 4kanals och ett litet mono som blir samma pengar och effekt:
              4kanals: 25,8 x 13,8 x 5,3cm
              N2 Mono: 18 x 13,8 x 5,3cm

              Och en trevlig 10" sub tycker jag är GroundZero Uranium 250sq

              Såhär skriver finska autosound bilstereotidningen om basen:

              GZUW 250SQ is now the new reference woofer on autosound, before it was Scanspeak 9″ woofer. The sound quality is quite same as in SP but GZ can play it hard without any problem.


              http://groundzeroaudio.wordpress.com...-are-enthused/

              Comment


              • #8
                Re: Tips inför nybygge

                Originally posted by AndrAAx View Post
                ZED Audio stegen håller relativt små mått (nästan samma som massive audio), ljudkvalité är ungefär samma som PDX (Enligt Cars´n Audio), priset lite lägre än PDX
                Förtydligande:

                Vi jämförde ZED Audio steget med förra generationens PDX.
                Väldigt lika i karraktären.

                Nya PDX har vi ännu inte testat.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Tips inför nybygge

                  Massive Audio har jag haft ett steg av o jag var inte nöjd... Så det blir nog inte ett Massive Audio steg igen... Dessutom är det för långt med sina ca 38 cm långt... Söker steg som är runt 20*30 cm. PDX ligger bra till. Men tyvärr verkar det inte ha kommit något 5-kanalssteg i den nya PDX-serien. Har även hittat Focal-steg av små mått. Även hittat Kickers nya IX steg. Har oxå "rätt" storlek... Vilken jävla djungel detta är....

                  Har sett att DLS Nobelium 5,25" säljs ut ganska billigt på vissa ställen. Jag har inte lyssnat på dom innan. Är dom värda sitt pris på runt 2000:- som dom säljs för nu? Annars tips på framsystem för max 4000:- som låter bra... Har nog nästan gett upp att hitta coax som har samma kvalité som ett kit.

                  Kommer nog att börja köra med min Eclipse-CD för att ev byta senare... El vad finns det mer för "trolleri-lådor" för org-stereos mer än Bit One? Måste ju finnas fler runt dom pengarna som en Bit One kostar eller är det bara att drömma vidare om det?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips inför nybygge

                    Originally posted by tobbe77 View Post
                    Annars tips på framsystem för max 4000:- som låter bra... Har nog nästan gett upp att hitta coax som har samma kvalité som ett kit.
                    Ingen bra coax?
                    Sök Amega coax 3.5+lös midbas. (3300:-)
                    Kör aktivt på ett bra 4-kanal.
                    MÅNGA har upptäckt den setupen.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips inför nybygge

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Ingen bra coax?
                      Sök Amega coax 3.5+lös midbas. (3300:-)
                      Kör aktivt på ett bra 4-kanal.
                      MÅNGA har upptäckt den setupen.

                      Pierre
                      Har inte lyssnat på Amega men det blir ju 5,25" coax isf med tanke på att brädan är ombyggd för det... Låter Amega riktigt bra eller?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips inför nybygge

                        Med tanke på att du vill ha diskret montering är det SMUTT!
                        Nån får gärna rätta mig, men ett 2v-kit av motsvarande kaliber blir dyrare. 2xSMUTT!

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips inför nybygge

                          Jag har haft både Amegas senaste 6,5 mid, 6,5 coax och 3,5" coaxen i mitt förra bygge. Amega middarna har grymt bra midbas, de går djupt med, körde mina 6,5or ner till 40hz/24db utan problem. Delningen låg högt 4600hz/6db lågpass på middar och 6000hz/12db högpass på diskanterna via de passiva filtrena. TW28 diskanten i kittet är min mening ej bra. Riktigt vass, måste dämpas max på filtret. Däremot var coaxialerna faktiskt trevligare. Diskanterna låg "infällda" så man slapp den stora plastklumpen i mitten av högtalaren, iallafall på 5.25 och 6,5" varianten.

                          3,5orna låter bra, faktiskt en del kraft i övre midbas fast de är så små. Delade mina vid 160hz/24db med gott resultat. De slår inte dedikerade mellanregister men de är förmodligen en av de bättre coaxialerna. 3,5an kanske är den bästa coaxialen i den storleken. 5,25an och 6,5an bör inte monteras helt offaxis, tappar riktigt mycket i övre registret då. Har du dom på brädan är det nog inget problem

                          Edit: Bygg inte för små lådor, mina 6,5or ville ha sådär 40liter... ^.^
                          Last edited by Hanatsu; January 27, 2011, 02:58.

                          Comment

                          Working...
                          X