Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskant till ead

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Diskant till ead

    Jag har dsp. Jag förstår precis vad du syftar till och jag känner igen det du beskriver. Jag ska labba mer men elementen låter lite för olika just nu i de övre registren på höger och vänster sida vilket gör det svårt att få till samma fokus som jag har nu, samt att dem sitter off axis medans mina diskanter är mer on axis Det blir lätt lite spretigt och hårt när det spelar i vindrutan.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #32
      Re: Diskant till ead

      Originally posted by ppk View Post
      Jag har dsp. Jag förstår precis vad du syftar till och jag känner igen det du beskriver. Jag ska labba mer men elementen låter lite för olika just nu i de övre registren på höger och vänster sida vilket gör det svårt att få till samma fokus som jag har nu, samt att dem sitter off axis medans mina diskanter är mer on axis Det blir lätt lite spretigt och hårt när det spelar i vindrutan.

      Tänkte på det ang hur rutan reflekterar ljudet typ 5min efter inlägget 😬
      Aja spela in elementen du först sitter dom i slutna lådor eller spelar dom utan låda är ju lite trassligare i bil en hemma oftast

      Comment


      • #33
        Re: Diskant till ead

        Originally posted by fredrikc5 View Post
        Tänkte på det ang hur rutan reflekterar ljudet typ 5min efter inlägget 😬
        Aja spela in elementen du först sitter dom i slutna lådor eller spelar dom utan låda är ju lite trassligare i bil en hemma oftast
        Dem är inspelade
        De spelar utan låda men de svarar bra neråt 100hz och jag tycker inte att det saknas någon upplösning i dem. Skillnaden med låda kan tänkas vara märkbar om jag väl testade en sådan lösning dock.

        I dörrarna sitter det ett par e130 som hjälper till litegrann, också utan låda.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #34
          Re: Diskant till ead

          Originally posted by ppk View Post
          Dem är inspelade
          De spelar utan låda men de svarar bra neråt 100hz och jag tycker inte att det saknas någon upplösning i dem. Skillnaden med låda kan tänkas vara märkbar om jag väl testade en sådan lösning dock.

          I dörrarna sitter det ett par e130 som hjälper till litegrann, också utan låda.
          Kan tänka mig e130 funkar bra i en dörrsida hur högt släpper du den 😃
          Vad kör du för steg?

          Comment


          • #35
            Re: Diskant till ead

            Originally posted by fredrikc5 View Post
            Kan tänka mig e130 funkar bra i en dörrsida hur högt släpper du den 😃
            Vad kör du för steg?
            Elementen är det inget fel på. Dem beteer sig dock väldigt olika på höger och vänster sida då vinkeln mot förarpositionen är väldigt snäv i vänster dörr och mer öppen från höger dörr, varav jag begränsat frekvensomfånget kraftigt. Dem ger bara lite extra knuff till mellanregistren. Dörrarna lirar någonstans mellan 70-100hz med lite olika brantheter. Lyckligtvis har jag en frontsub som gör jobbet istället tillsammans med ett par subbar i skuffen. Dock många element att hålla ordning på så man får ha tungan rätt i mun när man tweakar.

            Jag använder dls cc2. E130 går i 8ohm så jag kör ett 2ch bryggat till varje mid så stegen jobbar i 4ohm.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment

            Working...
            X