Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpning midbasar bmw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dämpning midbasar bmw

    Tja!

    Skulle vilja ha lite råd hur man bäst dämpar karossen för oljud från basarna under stolarna i en Bmw E90. Jag gillar midbas så de skallrar en del utanför bilen Ska man försöka dämpa öppningen ut i karossen på nåt vis eller är enda lösningen att demontera sidokjolarna och dämpa utifrån?

    Mvh MrLinkan2

  • #2
    Re: Dämpning midbasar bmw

    Originally posted by MrLinkan2
    Tja!

    Skulle vilja ha lite råd hur man bäst dämpar karossen för oljud från basarna under stolarna i en Bmw E90. Jag gillar midbas så de skallrar en del utanför bilen Ska man försöka dämpa öppningen ut i karossen på nåt vis eller är enda lösningen att demontera sidokjolarna och dämpa utifrån?

    Mvh MrLinkan2
    Alla BMW rasslar i karossen, en del mycket och en del nästan inget.

    Fenomenet du hör är delvis en för lågt gående bas, alla dom som monterar steg i en BMW med effekt runt 100 watt eller mer utan subsonic eller DSP kommer att få leva med detta.

    Man MÅSTE använda subsonic eller högpassfilter i botten på basen om man monterar extra förstärkare, jag lyssnar alltid av hur mycket respektive bilmodell skallrar eller ”fiser” ur lådan basen spelar i och krämar på efter detta.

    45-50hz med 12-36db filter beroende på delning, bil eller hur tokig man är i gjupbas.
    Jag tycker man ska vara lite återhållsam så man inte känner vibrationen i golvet.
    Ljudet känns då snabbare och distorsionspritt.

    Om du dämpar hålet ut i tröskeln behöver du ingen mer dämpning, du kommer inte att få någon bas över huvet taget.
    Det är tröskellådan som är baslådan, därför är det olika mycket bas i olika BMW modeller.
    Gamla 1-serien har minst djupbas, basen blir lite peakad en bit upp i frekvens.
    Dessa bilar är näst intill tvingade till DSP om man vill få till någorlunda djup i basen.
    5-serien har betydligt mer bas, tröskellådorna har mer volym vilket ger mer djupbas.
    ALLA bilmodeller beter sig olika, 3-serien tycker jag är ett bra mellanting .... särskilt med sub bak i bilen.

    Mitt råd är, dämpa lådan så mycket det går där högtalaren är monterad.
    Ett lager dämpmatta mellan lådan och kaross får det plats.
    Ingen dämpning inuti lådan, detta stoppar flödet ut i tröskeln.

    En del som skallrar är fibermattan under bilen, dämpa bort detta.
    Sen är det ett måste att demontera trösklarna och dämpa bakom dessa.
    Detta är ett mer kvalificerat arbete som kräver tid, tålamod och lite kunskap i att demontera karossen.

    I vår E91 använde vi Gladen Arestone och fyllde alla ”hål” på baslådans utsida.
    La 1 lager Gladen Aero Multi mellan lådan o kaross.
    Resterande Aeroston penslas på dörrpanelen, sen 1 lager Gladen Aero Foam ovanpå Aerostone.
    Gladen Aero Multi i resten av dörren, sen har du en tystare bil och kan spela högre.
    Går man All In ger man även trösklarna kärlek, efter det har du en Mike Tyson midbas som slår sjukt hårt
    Attached Files
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Dämpning midbasar bmw

      Originally posted by Nonne View Post
      Alla BMW rasslar i karossen, en del mycket och en del nästan inget.

      Fenomenet du hör är delvis en för lågt gående bas, alla dom som monterar steg i en BMW med effekt runt 100 watt eller mer utan subsonic eller DSP kommer att få leva med detta.

      Man MÅSTE använda subsonic eller högpassfilter i botten på basen om man monterar extra förstärkare, jag lyssnar alltid av hur mycket respektive bilmodell skallrar eller ”fiser” ur lådan basen spelar i och krämar på efter detta.

      45-50hz med 12-36db filter beroende på delning, bil eller hur tokig man är i gjupbas.
      Jag tycker man ska vara lite återhållsam så man inte känner vibrationen i golvet.
      Ljudet känns då snabbare och distorsionspritt.

      Om du dämpar hålet ut i tröskeln behöver du ingen mer dämpning, du kommer inte att få någon bas över huvet taget.
      Det är tröskellådan som är baslådan, därför är det olika mycket bas i olika BMW modeller.
      Gamla 1-serien har minst djupbas, basen blir lite peakad en bit upp i frekvens.
      Dessa bilar är näst intill tvingade till DSP om man vill få till någorlunda djup i basen.
      5-serien har betydligt mer bas, tröskellådorna har mer volym vilket ger mer djupbas.
      ALLA bilmodeller beter sig olika, 3-serien tycker jag är ett bra mellanting .... särskilt med sub bak i bilen.

      Mitt råd är, dämpa lådan så mycket det går där högtalaren är monterad.
      Ett lager dämpmatta mellan lådan och kaross får det plats.
      Ingen dämpning inuti lådan, detta stoppar flödet ut i tröskeln.

      En del som skallrar är fibermattan under bilen, dämpa bort detta.
      Sen är det ett måste att demontera trösklarna och dämpa bakom dessa.
      Detta är ett mer kvalificerat arbete som kräver tid, tålamod och lite kunskap i att demontera karossen.

      I vår E91 använde vi Gladen Arestone och fyllde alla ”hål” på baslådans utsida.
      La 1 lager Gladen Aero Multi mellan lådan o kaross.
      Resterande Aeroston penslas på dörrpanelen, sen 1 lager Gladen Aero Foam ovanpå Aerostone.
      Gladen Aero Multi i resten av dörren, sen har du en tystare bil och kan spela högre.
      Går man All In ger man även trösklarna kärlek, efter det har du en Mike Tyson midbas som slår sjukt hårt
      Den där dämpmassan låter ju kanon, får ta och beställa lite. Ska man ha nån mer väderbeständig/tålig ljuddämpning när man dämpar under bilen? Känns sådär med nåt som samlar fukt vid sparklådorna.

      Jag har Hpf filter på 60 hz 24 db/oct, har inte provat skarpare filter.

      Tackar för tipsen!

      Comment


      • #4
        Re: Dämpning midbasar bmw

        Originally posted by MrLinkan2 View Post
        Den där dämpmassan låter ju kanon, får ta och beställa lite. Ska man ha nån mer väderbeständig/tålig ljuddämpning när man dämpar under bilen? Känns sådär med nåt som samlar fukt vid sparklådorna.

        Jag har Hpf filter på 60 hz 24 db/oct, har inte provat skarpare filter.

        Tackar för tipsen!
        Är du orolig för fukten så använd Aerostone, då får du en mjuk övergång till dämpningen.

        Men den fukten som samlas mellan fibermattan eller kjolen och kaross blir nog inga problem, enhet av materialen är inte vattenabsorberande.
        Jag kommer dämpa min bil den här gången så iallafall för att få ner karossvibrationen.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X