Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips till Väggbygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips till Väggbygge

    Tjena!
    Jag sitter och funderar på hur jag kan bygga om min vägg för att spela högre.
    Har kört med en låda på ca 320L nu till två stycken GZ Nuclear 15".
    Har läst nån gång att man ska ha större låda än kupé osv. Funderar på att testa det för att se om det ger bättre resultat.
    Tänkte om några erfarna har några fina tips för att få till ett bra resultat.
    Har 4400wrms nu och spelar 148,1 med stängda dörrar och 146,0 med öppna dörrar.
    Vill gärna ta mig över 150 gränsen. Musik är det som gäller. Inte frekvens.

    Mvh Fredrik

  • #2
    Re: Tips till Väggbygge

    Testat att inte bygga vägg o ha lådan i bagaget?
    Eller bygg så stor låda som basarna ska ha inkl porten sen täta runt lådan med fogskum sen får du justera avstämningen efter hur bilen beter sig efter ingreppet. mindre kul.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Tips till Väggbygge

      Som det är nu så är det ju tätat med fogskum runt lådan osv. Men om jag ska göra en "musik"låda till basarna så blir den ju inte riktigt lika peakad som den är nu för lådan hamnar på ca 170L då för att få en bra "musikkurva".
      Det måste ju resultera i att jag måste ha mer effekt för att spela högre.
      Har testat 40 och 46hz avstämning nu och jag har spelat högst runt 46-48hz vid båda tillfällena. Verkar som att bilens peak inte vill höjas fast jag kör med vägg vilket den borde göra tycker jag.

      Comment


      • #4
        Re: Tips till Väggbygge

        Vad är det för bil?
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Tips till Väggbygge

          Det är en Saab 900 -94

          Comment


          • #6
            Re: Tips till Väggbygge

            http://www.garaget.org/forum/viewtop...?id=171455&p=1

            Där är en projekttråd. Bilder på hur det ser ut i nuläget finns i slutet på sida 2.

            Comment


            • #7
              Re: Tips till Väggbygge

              Effekt är inte allt
              Se bara Berras Exbil "spelar högt" med bara inbyggda effekten i Cd:n
              (med den begränsade effekten det är)
              Kanske inte direkt jämnförbart men ändå

              Då Dbskalan är logoteristisk så krävs fruktansvärda mängder med effekt för att bara öka några få Db.

              Då ligger största Dbökningen vid lådbygget sen hur du ska bygga överlåter jag till andra som testat spela högt med de basar du har

              Comment


              • #8
                Re: Tips till Väggbygge

                Originally posted by The one n only View Post
                Effekt är inte allt
                Se bara Berras Exbil "spelar högt" med bara inbyggda effekten i Cd:n
                (med den begränsade effekten det är)
                Kanske inte direkt jämnförbart men ändå

                Då Dbskalan är logoteristisk så krävs fruktansvärda mängder med effekt för att bara öka några få Db.

                Då ligger största Dbökningen vid lådbygget sen hur du ska bygga överlåter jag till andra som testat spela högt med de basar du har
                Jag tänkte mest på förslaget jag fick av Frippe där. Skulle jag bygga en musiklåda till basarna som resulterar att jag får en mindre peakad kurva så måste jag ha mer effekt för att spela högt.
                Därför är jag inne på en STOR låda för att få en mer peakad låda.
                Sen det där med större låda än kupe skulle jag vilja veta lite mera om.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips till Väggbygge

                  Är det ingen som sitter på lite fina tips och trix? Vill gärna få veta lite så jag hinner bygga något till en cupfinal den 25/9. =)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips till Väggbygge

                    Kan ge dig lite att tänka på!

                    * Stor låda och låg avstämmning ger en mindre peekad kurva

                    * Liten låda och hög avstämmning ger en peekad låda

                    *Vid avstämmningsfrekvensen är det porten som spelar inte basarna, så kan du göra en port som motsvarar 4st 18" så har du 4st 18" som spelar!

                    *Om du har en större låda än cupen på bilen så blir själva cupen lådan och det är volymen i cupen du ska stämma av efter. Trycket är högre i lådan som i detta fall är cupen!

                    * Låna ett termlab, spela ca 140db och spela alla frekvenser mellan typ 35-80hz, skriv ner alla resultat så kommer du troligtvis få minst 2 ställen som är högre än alla andra. En borde vara lådan och den andra bilens peek. Försök att ändra portningen och se vilken som flyttar på sig, då vet du vilken som är lådan! Porta om den så den ligger på samma ställe som den andra som är bilens. Efter det är det bara portarean du kan ändra för att se om det blir skillnad!

                    * Flytta väggen fram och bak, samma bakvägen på lådan, avståndet påverkar resultatet! Brukar inte vara så roligt att göra däremot!
                    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips till Väggbygge

                      bygg inte om allt på en gång utan testa & mät med TL eller BAEmätare med en sak innan du fortsätter med nästa.
                      Då en sak höjjer och en annan kanske sänker resultatet

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips till Väggbygge

                        *Om du har en större låda än cupen på bilen så blir själva cupen lådan och det är volymen i cupen du ska stämma av efter. Trycket är högre i lådan som i detta fall är cupen!

                        En dum tanke som dök upp. Om man då tex skulle testa med att slå bort den bakre väggen på lådan och stämma av efter cupen fram skulle det bli samma effekt?
                        Det som är dumt då är att det läker överallt men bara för att se om det ger resultat?
                        Och om man då har basarna åt det håll de sitter nu så borde man ju fasvända dom också?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips till Väggbygge

                          Då kan du aldrig spela med öppna dörrar för då försvinner ju allt tryck i din "låda"
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips till Väggbygge

                            Risken finns ju för att det blir så. Hmm... Nu blir man fundersam på hur man ska göra.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips till Väggbygge

                              Vet inte dur det fungerar i en vanlig streetbil som ska spela musik dock!

                              Själv skulle jag bygga på följande sätt

                              1. Bygg så stor låda du bara kan
                              2. Montera i baffeln
                              3. Montera i högtalarna på passagerarsidan, på höjden, så närma golvet det bara går
                              4. Såga ut så stor port du bara kan på förarsidan
                              5. Testa
                              6. Testa
                              7. Testa
                              8. Testa
                              osv!

                              Mycket enklare att minska en för stor låda än att göra en för liten låda större! Samma gäller porten!
                              Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                              Comment

                              Working...
                              X