Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

    Jag har köpt en kombinerad FM/DAB tuner till min bil och funderar på om det finns någon bra och billig antenn som man kan montera? Alla förslag är välkommna. Vet inte hur stark DAB sändningarna är, om man eventuellt klarar sig på att montera någon antenn på bak rutan och sedan köra ett filter för att koppla ihop FM respektive DAB antennen. Men det mest praktiska skulle vara om det finns färdiga antenner för hyffsat pris så att man slipper bygga något själv då det har en förmåga att dra ut på tiden då innan det blir klart

  • #2
    Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

    Jag kör med en antennsplitt till den vanliga antennen från Autoleads.
    Fungerar nästan lika bra som den invändiga glasantennen jag hade i min förra bil. (Den kom btw från Bosch)
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #3
      Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

      Originally posted by joj View Post
      Jag kör med en antennsplitt till den vanliga antennen från Autoleads.
      Fungerar nästan lika bra som den invändiga glasantennen jag hade i min förra bil. (Den kom btw från Bosch)
      Så du kör enbart på en vanlig FM antenn till din DAB motagare också?

      Comment


      • #4
        Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

        Är det någon som vet hur bra antenn man behöver ha för att ta emot DAB och DAB+ i stockholms området? Om sändningen är hyffsat starka gissar jag att man borde klara sig med en vanlig takmonterad FM antenn även fast den inte är korrekt anpassad för band III (174 - 240 MHz) som DAB sändingarna ska ligga på?
        Någon här som prövat att lyssna på DAB+ sändningarna? Från det jag sett på nätet är provsändningar igång, någon som vet om det stämmer?
        Jag hoppas att jag får min DAB tuner i veckan som kommer så att jag kan ut och testa lite snart

        Comment


        • #5
          Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

          Originally posted by heddan99 View Post
          Så du kör enbart på en vanlig FM antenn till din DAB motagare också?
          Jo, det är en vanlig originalantenn fastmonterad på en Saab 9000.
          Precis som jag skrev tidigare mkt liten skillnad mot den invändiga glasantenn jag körde i förra bilen. (Fick inte bort den hel....)
          __________________
          Mvh Jonas
          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

          Comment


          • #6
            Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

            Letade på teracom och sr.se men hittade inget om att det provsänds DAB+ ?!

            Trodde regeringen fortsatte med sitt "huvudet i sandet beteende" när det gäller radio.
            Om man vill ha marksänd radio kvar så känns det som att DAB+ är det som gäller men men....

            Webradio är ju ett alternativ men jag kör det i min iPhone och åker man bil eller buss suger det fett tyvärr!

            //
            __________________
            Mvh Jonas
            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

            Comment


            • #7
              Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

              Webradio är det enda jag har i bilen idag Men jag beställde en FM/DAB/DAB+ tuner till min PC i bilen förra veckan och sitter och väntar på den nu. Jag använder min telefon som modem och kopplar ihop den med datorn genom Bluetooth. Det fungerar klockrent när jag kör mellan hemmet och jobbet i storstockholm.

              Om man bor i stockholm/uppsala/gävle så sänder de provsändningar med DAB+ sedan något år.

              http://www.teracom.se/Produkter/Radi...lradiopiloten/
              http://radionytt.se/nyheter/?p=5036

              Det verkar vara 15 kanaler som sänds med DAB+ i det digitala testnätet idag.
              Sveriges Radio-kanalerna P2 Musik, P3, P4 Stockholm och Metropol, MTG Radios Rix FM, Bandit Rock, NRJ och Lugna Favoriter samt Radio Deejay, Skärgårdsradion, Dansbandskanalen, Radio Seven, Studentradion 98,9, Radio Lidingö och Rocket FM.

              Jag har skickat ett mail till Per Werner som är projekt ledare och frågat hur länge de har planerat att köra provsändningarna men har inte fått något svar än.

              Comment


              • #8
                Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

                J***a skit att min Dab-tuner inte klarar Dab+
                Var ju de kanaler som jag lyssnar på (och ngn till iofs)

                Sedan dom tog bort P3 från vanliga Dab så är det inte så mkt att ha tyvärr.
                Min fru tycker dock om att lyssna på "Melodifest" varje vår i samband med melodifestivalen, därför sitter den fortfarande monterad och används ibland.
                __________________
                Mvh Jonas
                Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                Comment


                • #9
                  Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

                  Fick svar ifrån proj ledaren på teracom med att pilotsändningarna är planerade att fortsätta under hösten och förhoppningsvis övergå i reguljära sändningar nästa år.

                  Vi får hoppas att regeringen inte drar i handbromsen den här gången utan att det verkligen blir en återlansering av DAB+ nästa år.
                  Verkar som om de många europeiska länder beslutat sig för att köra igång deras digitala radiosändningar inom ett par år så det borde inte vara omöjligt att även sverige drar igång dem i större skala också.
                  Då fler och fler reklam finansierade radio stationer är med i test sändningarna tycker jag att det verkar som om det verkar röra på sig den här gången ialla fall....så att det inte blir en rejäl flopp som förra gången det begav sig med DAB sändingar för 15 år sedan...

                  Comment


                  • #10
                    Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

                    Originally posted by heddan99 View Post
                    Fick svar ifrån proj ledaren på teracom med att pilotsändningarna är planerade att fortsätta under hösten och förhoppningsvis övergå i reguljära sändningar nästa år.

                    Vi får hoppas att regeringen inte drar i handbromsen den här gången utan att det verkligen blir en återlansering av DAB+ nästa år.
                    Verkar som om de många europeiska länder beslutat sig för att köra igång deras digitala radiosändningar inom ett par år så det borde inte vara omöjligt att även sverige drar igång dem i större skala också.
                    Då fler och fler reklam finansierade radio stationer är med i test sändningarna tycker jag att det verkar som om det verkar röra på sig den här gången ialla fall....så att det inte blir en rejäl flopp som förra gången det begav sig med DAB sändingar för 15 år sedan...
                    Vore la f*n på tiden om folk såg fördelarna med DAB överlag jämfört med för 15 år sedan. O andra sidan kostade en mottagare alltför mkt för att gemene man skulle ha råd med den......
                    Hur är det idag? Vad ligger de på?
                    Och har tillverkarna ngr planer på att intigrera dab-mottagare i enheterna i större utsträckning än idag? Ngn som vet?
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

                      Som vanligt är det tillgång/efterfrågan som styr priserna. Vanliga mottagare för hembruk kan du köpa från tusenlappen ungefär och uppåt.
                      Till bilen vet jag inte vilka som stödjer Dab+ (har inte vetat att det fanns sändningar i mer än ett dygn )

                      //
                      __________________
                      Mvh Jonas
                      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                      Comment


                      • #12
                        Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

                        http://www.worlddab.org/products_man...anufacturers#P verkar vara en lista på de som finns!

                        http://www.worlddab.org/products_man...ers/pure?cid=3 verkar vara den enda som finns för bil som stödjer dab+, eller?
                        __________________
                        Mvh Jonas
                        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                        Comment


                        • #13
                          Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

                          Hifiklubben har några radio apparater från 1500 spänn med DAB+.
                          Gissar att det borde bli vanligare och vanligare inom ett eller två år att vanliga hembio receivers och liknande kommer att ha det som standard. T.ex. klarar Venice 7 lösningen idag DAB, DAB+, DVB-A och FM radio idag. DAB+ och DVB-A i 5.1 ljud.
                          Då fler och fler europeiska länder verkligen börjar gå över till digital radio idag så är det troligt att priserna pressas ännu mer på motagarna och det blir inte stor skillnad för producenten att integrera en DAB+/FM tuner jämfört med en vanlig FM tuner i receivern.

                          Comment


                          • #14
                            Re: finns någon bra och billig DAB/FM antenn för bil?

                            Här är den DAB/FM tunern jag har beställt. Hoppas att jag får den i mitten av nästa vecka.

                            http://www.coolapplab.com/ultimate_c...ona/index.html

                            Den kostar ca 850 kr. Det som är nackdel med den är att man enbart får ut tvåkanals ljud analogt ifrån den.
                            Den bygger på venice 7 chippet som har support för SPDIF ut så förhoppningsvis kan man eventuellt modda den lite senare så att man får SPDIF ut också.
                            Jag har primärt beställt den för FM tuner delen, DAB+ delen ser jag som extra plus bara

                            Comment

                            Working...
                            X