Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i AMG GT Vision replika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

    Från B2 Audios hemsida:
    "However the CC8 is not a spl woofer only, a resonanse frequency of 36 Hz makes it a perfect choice as a full fledged low end driver. Shortly put, the CC8 can easily emulate the pressure of way larger subwoofers, but without taking up the same amount of space."
    Thom Hall

    Comment


    • #32
      Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

      Originally posted by ThomHall View Post
      Ok, men är det ngn uppenbar nackdel att köra med en CC8a för det mest lågfrekventa...
      Har typ en ihopvikt tumstock i fri höjd bakom sätena för en bas...
      Bygga bandpass låda ? Funkar relativt bra till musik

      Comment


      • #33
        Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

        Ok, tack för tipset.... Står just nu i valet och kvalet hur jag skall göra med CC8'an och tillhörande steg GAS 1000.1..... Eventuellt skickar jag tillbaka båda och kör enbart med Audison AV 3-vägssytemet.. Men vill ju ha den där rejäla bassnärten med.. Kanske kompleterrar jag efteråt med en dold bas ngnstans.. Är lite svårt att få till det snyggt med ett synligt element... Skulle vara om jag körde på 2 6.5'or bak och kör det paret djupare än de två 6.5'orna i dörrarna?????
        Thom Hall

        Comment


        • #34
          Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

          Mkt fram och tillbaka... Alltid så när jag jobbar.. Men till slut brukar jag nå ett resultat jag är hyggligt nöjd med.... Har nu en lösning på jag kan få plast med en 10 tummare, dvs AV 10'an... Kan ha en låda lite längre bak och vinklad.. Den blir synlig från kupén ca 200 mm bakom störbågen..... Kanske kommer jag att ha en annan form på lådan ifall jag ska ha den synlig, likt luftventilerna....

          Funderar i så fall på att köra med två kanaler byggade på JBL GTR 104'an till en början, dvs 240W 4Ohm.... Borde räcka till en början... Då spar jag 1000 kr mot vad jag har idag med GAS 1000.1 och CC8'an ... Så nu har jag hittat både utrymme och pengar.. Kanske blir en AV10 trots allt
          Last edited by ThomHall; February 16, 2019, 20:24.
          Thom Hall

          Comment


          • #35
            Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

            Originally posted by ThomHall View Post
            Mkt fram och tillbaka... Alltid så när jag jobbar.. Men till slut brukar jag nå ett resultat jag är hyggligt nöjd med.... Har nu en lösning på jag kan få plast med en 10 tummare, dvs AV 10'an... Kan ha en låda lite längre bak och vinklad.. Den blir synlig från kupén ca 200 mm bakom störbågen..... Kanske kommer jag att ha en annan form på lådan ifall jag ska ha den synlig, likt luftventilerna....

            Funderar i så fall på att köra med två kanaler byggade på JBL GTR 104'an till en början, dvs 240W 4Ohm.... Borde räcka till en början... Då spar jag 1000 kr mot vad jag har idag med GAS 1000.1 och CC8'an ... Så nu har jag hittat både utrymme och pengar.. Kanske blir en AV10 trots allt
            Kanon! Skulle dock använt gas steget till basen till början sedan skaffa ett bättre Monosteg framöver eller köpa ett JBL GTR-1001

            Comment


            • #36
              Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

              Har sneglat lite på JBL GTR 601.. Ger 380W RMS i 4 Ohm... AV 10 ligger ju på 400 rms i 4 Ohm så det borde väl räcka ? Då får jag samma serie som de två andra stegen
              Thom Hall

              Comment


              • #37
                Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                Originally posted by ThomHall View Post
                Har sneglat lite på JBL GTR 601.. Ger 380W RMS i 4 Ohm... AV 10 ligger ju på 400 rms i 4 Ohm så det borde väl räcka ? Då får jag samma serie som de två andra stegen
                Skulle gått på den jag skrev för kontrollens skull. För lite effekt är risken för dist. Plus om du vill köra två 10or i framtiden

                Comment


                • #38
                  Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                  Ja skiljer ju bara 500 spänn så .. Dumt att snåla
                  Thom Hall

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                    Så där ja, klart och beställt... Blir en Audison AV10 med en JBL GTR 1001 och CC8'an och GAS 1000.1 får vända tillbaka .. Känns betydligt bättre... Blir skönt när jag får alla prylar jag bytt ut på plats ... De kommer befinna sig i Postnord's händer ett tag.. Hoppas allt klaffar....
                    Thom Hall

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                      Precis så är det 👍

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                        Vad tror ni om detta:

                        Alternativ 1 (blå kurva): sluten låda för AV10'an på 30 liter, Fsc=60Hz
                        Alternativ 2 (grön kurva): portad låda för AV10'an på 40 liter, Fsc=36Hz, A=77cm2, L=39cm.
                        Thom Hall

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                          Den gulaktiga nedan är vad Audison själva föreslår, 21L och 38Hz:
                          Kommer troligen köra med en sluten men väljer en volym som funkar även med portad, dvs 40 liter...... Blir bra för viktfördelningen i bilen då denna pjäs kommer att väga en del
                          Thom Hall

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                            Den dagen då jag vill testa portad låda, vad tror ni om denna lösning där rördragning går helt eller delvis utanför för att kunna mynna ut bakom sätet? Skall inte sluta bakom nacken som det ser ut här ut längre ned bakom ryggen... Får jag starkare känsla/effekt av bastrycket på detta sätt, dvs hur det känns i kroppen?
                            Thom Hall

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                              Många inlägg blir det...... Så här blir den i nuläget slutliga lådan. Blir på 42 L (med elementet borträknat) och just i denna bild avstämd till 32 Hz i portat utförande (grön kurva, den blå visar motsvarande sluten med Fsc=55Hz):

                              Tanken med denna låda är att enkelt kunna testa sluten vs portad låda, samt olika rörlängder......
                              Last edited by ThomHall; February 17, 2019, 08:08.
                              Thom Hall

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                                Istället för en DAC. Varför ej köra allt bluetooth? Antar att du har drc till bitone? En Mosconi Amas 2 kopplar du till det optiska ingången. Angående slutsteg skulle jag kört A/B steg till framsystemet. Audio System X 80.6 till framsystemet och Audio System X 120.2 D/Audio System M 850.1 till basen. Installation, Signal och slutstegen är de 3 viktigaste enligt mig

                                Comment

                                Working...
                                X