Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mest midbas för 2000kr? 6,5"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mest midbas för 2000kr? 6,5"

    Undrar vad ni här på bsf har för förslag på 6,5" kit som ger mest och bäst midbas i 1000-2000kr klassen?

    Kommer sitta i dörrsidorna på BMW E39 Touring och matas via slutsteg.

  • #2
    Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

    Ändrar frågan nu efter att ha mätt lite, vilket 5,25" kit ger bäst middbas för samma pengar?
    Ska givetvis gå att lyssna på men middbas är prio ett före helt perfekt sq bild.

    Comment


    • #3
      Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

      Några egna förslag, för och nackdelar? Har inte lyssnat på nån an dem så litar på er:

      Pioneer TS-A132Ci
      http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=116

      Alpine SPG-13C2
      http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=116

      Hertz ESK130
      http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=116

      DLS Reference RS5N
      http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...ence-rs5n.html

      DLS X-SP52
      http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...ls-x-sp52.html

      Focal Access 130 A1
      http://dbakuten.se/produktvisning/?i...1#.USh-JzAsquY

      Focal Kit 130 V1
      http://dbakuten.se/produktvisning/?i...0#.USh-QTAsquY

      SPL Dynamics SD-5.2
      http://dbakuten.se/produktvisning/?i...0#.USh-XDAsquY

      Listan kan göras hur lång som helst, men som jag så vet inte jag vilka av dessa som är bäst till mitt syfte...

      Comment


      • #4
        Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

        http://www.faitalpro.com/products/LF_Loudspeakers/

        Om det är mängden du är ute efter
        Change is the only constant.




        https://www.facebook.com/groups/massql/

        Comment


        • #5
          Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

          Skulle hålla mig borta från Focal Kitten i alla fall. De varianter jag vart på har vart tämligen återhållsamma i sin karaktär.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

            Du skall alltså montera dem på original plats i originallådorna på ngn liter?

            Isåfall bör du titta på element som klara att spela i väldigt liten volym
            och/eller labba fram en variovent konstruktion i lådan samt dämpa den utvändigt.

            Det enda jag har erfarenhet av i just dessa är gamla Dls UP5or(de med svart kon)
            och de funkade ganska bra just i midbasen faktiskt , mellanregistret hade kraftiga
            peakar dock så mkt eq krävdes för att få hyffsat bra mellanregister.
            Last edited by Hewi; February 25, 2013, 09:57.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

              Originally posted by Hewi View Post
              Du skall alltså montera dem på original plats i originallådorna på ngn liter?

              Isåfall bör du titta på element som klara att spela i väldigt liten volym
              och/eller labba fram en variovent konstruktion i lådan samt dämpa den utvändigt.

              Det enda jag har erfarenhet av i just dessa är gamla Dls UP5or(de med svart kon)
              och de funkade ganska bra just i midbasen faktiskt , mellanregistret hade kraftiga
              peakar dock så mkt eq krävdes för att få hyffsat bra mellanregister.
              Nja min plan var faktiskt att kapa upp hål i dörrsidan precis över originalgallret och montera dem i dörrsidan. Stumma upp från baksidan med spånskiva eller liknande så gott det går plus dämpa med STP GOLD. Ev plasta dörrsidan på insidan också? Samt kapa upp plåten bakom högtalaren så gott det går utan att ta bort något viktigt har inte kollat hur framdörrarna ser ut exakt invändigt dock.

              Har beställt en uppsätting Alpine SPG-13C2 idag också, Alpine är endå Alpine tänkte jag i brist på andra erfarenheter. Vart jag ska sätta diskanten vet jag inte säkert än, då du byggt E39 har du kanske förslag? Längst ut på dörrlisten var en tanke då de då blir vinklade skapligt rätt mot föraren? Men bör också gå att göra något skapligt av original platsen för diskanten?

              En till fråga du kanske vet: Hur jävligt är det att dra högtalarkabel till dörrarna i E39an? Tänker dra kabel till förvaringsutrymmet på vänster sida i bagaget och sätta ett Alpine PMX-T320 där, ev 4-kanals varianten istället för att kunna komplettera med kickar i framtiden om det skulle behövas.

              Comment


              • #8
                Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                Fel av mig, läste fel.

                Comment


                • #9
                  Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                  Originally posted by Roppin_ View Post
                  Nja min plan var faktiskt att kapa upp hål i dörrsidan precis över originalgallret och montera dem i dörrsidan. Stumma upp från baksidan med spånskiva eller liknande så gott det går plus dämpa med STP GOLD. Ev plasta dörrsidan på insidan också? Samt kapa upp plåten bakom högtalaren så gott det går utan att ta bort något viktigt har inte kollat hur framdörrarna ser ut exakt invändigt dock.

                  Har beställt en uppsätting Alpine SPG-13C2 idag också, Alpine är endå Alpine tänkte jag i brist på andra erfarenheter. Vart jag ska sätta diskanten vet jag inte säkert än, då du byggt E39 har du kanske förslag? Längst ut på dörrlisten var en tanke då de då blir vinklade skapligt rätt mot föraren? Men bör också gå att göra något skapligt av original platsen för diskanten?

                  En till fråga du kanske vet: Hur jävligt är det att dra högtalarkabel till dörrarna i E39an? Tänker dra kabel till förvaringsutrymmet på vänster sida i bagaget och sätta ett Alpine PMX-T320 där, ev 4-kanals varianten istället för att kunna komplettera med kickar i framtiden om det skulle behövas.
                  Okey!

                  Diskanten skulle jag ha satt i originaluttaget brevid luftutblåset på dörrsidan , vinkeln den har blir nog bra ihop med mellanregistret/midbasen.

                  Det enda som kräver lite mer jobb än vanligt för att dra högtkabeln är just att ta sig igenom kontakten som sitter i samma stolpe som gångjärnen men kontakten går att ta isär och då kan du plocka ut den delen som original högt kablarna går igenom och dra dina egna igenom det hålet som blir efter dem.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                    Håller också på med en bmw 525 Touring och har för närvarande Hertz 5,25 system i original lådorna i dörrarna vilket inte gör mig speciellt glad.
                    Följde rekomendationer vad det gäller att dämpa lådorna + att jag drog in lite ull inuti samt borrade några små hål längst ut på "struten".

                    Man kan väl säga att midbasen är antingen obefintlig eller på högre volymer blir hela framsystemet rätt drygt att lyssna på.

                    För att hålla det så enkelt som möjligt använde jag kablaget som redan var draget till det förskräckligt usla slutsteget som satt där när jag köpte bilen.
                    Köpte också en Alpine HU från Ebay (137BT) eftersom den skulle kunna ändra färg till orange som BMW´s egna prylar...vilket den inte alls kan göra, däremot kan den svenska varianten antagligen göra just detta.

                    Diskanterna placerade jag där mellanregistren satt från början (dörrsidorna), kanske kan funka bara man justerar vinkeln lite bättre men jag är tre barns far så jag skruvar i väldigt korta intervaller mellan spyor och gallskrik

                    När jag drog lågnivån så slarvades det en del eftersom det var -20 grader ute och drog om alltihop kort därefter p.g.a störningar.
                    När jag hade dragit om hela härvan och störningarna fortsatte kom jag på att jag hade monterat en GPS Tracker som jag testkörde ca 10cm från slutsteget.
                    Tog bort den och voilá, inga störningar kvar.

                    Kontentan av det hela än så länge är, snåla inte med varken arbetstimmar eller billiga produkter/nödlösningar hur jävla kallt det än må vara ute.

                    Nu har jag DLS RM6.2 middar som ska in så fort det blir lite behagligare väder ute, samtidigt ska nya diskanter in och dörrarna blir dämpade.

                    Nytt Monosteg inhandlades under julrean så framsystemet körs på en fyrkanalare placerad i vänstra facket i bak, precis som du tänkte.
                    Monosteget gömde jag under översta skivan i bagaget vilket fungerar bra än så länge.

                    Hade inte min s.k bättre hälft varit så orolig över punktering hade reservhjulet lämnat bilen till förmån för slutstegen eller en plastad låda, tyvärr sitter det ju dock nån nivåreglering där också som kan vara behövlig att ha kvar.

                    Lycka till, om du funderar på hur man ska göra på bästa sätt så fråga någon annan men vill du undvika att göra misstagen kan du fråga mig, jag har gjort nästan alla nu tror jag haha

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                      Originally posted by gott mos View Post
                      Håller också på med en bmw 525 Touring och har för närvarande Hertz 5,25 system i original lådorna i dörrarna vilket inte gör mig speciellt glad.
                      Följde rekomendationer vad det gäller att dämpa lådorna + att jag drog in lite ull inuti samt borrade några små hål längst ut på "struten".

                      Man kan väl säga att midbasen är antingen obefintlig eller på högre volymer blir hela framsystemet rätt drygt att lyssna på.

                      För att hålla det så enkelt som möjligt använde jag kablaget som redan var draget till det förskräckligt usla slutsteget som satt där när jag köpte bilen.
                      Köpte också en Alpine HU från Ebay (137BT) eftersom den skulle kunna ändra färg till orange som BMW´s egna prylar...vilket den inte alls kan göra, däremot kan den svenska varianten antagligen göra just detta.

                      Diskanterna placerade jag där mellanregistren satt från början (dörrsidorna), kanske kan funka bara man justerar vinkeln lite bättre men jag är tre barns far så jag skruvar i väldigt korta intervaller mellan spyor och gallskrik

                      När jag drog lågnivån så slarvades det en del eftersom det var -20 grader ute och drog om alltihop kort därefter p.g.a störningar.
                      När jag hade dragit om hela härvan och störningarna fortsatte kom jag på att jag hade monterat en GPS Tracker som jag testkörde ca 10cm från slutsteget.
                      Tog bort den och voilá, inga störningar kvar.

                      Kontentan av det hela än så länge är, snåla inte med varken arbetstimmar eller billiga produkter/nödlösningar hur jävla kallt det än må vara ute.

                      Nu har jag DLS RM6.2 middar som ska in så fort det blir lite behagligare väder ute, samtidigt ska nya diskanter in och dörrarna blir dämpade.

                      Nytt Monosteg inhandlades under julrean så framsystemet körs på en fyrkanalare placerad i vänstra facket i bak, precis som du tänkte.
                      Monosteget gömde jag under översta skivan i bagaget vilket fungerar bra än så länge.

                      Hade inte min s.k bättre hälft varit så orolig över punktering hade reservhjulet lämnat bilen till förmån för slutstegen eller en plastad låda, tyvärr sitter det ju dock nån nivåreglering där också som kan vara behövlig att ha kvar.

                      Lycka till, om du funderar på hur man ska göra på bästa sätt så fråga någon annan men vill du undvika att göra misstagen kan du fråga mig, jag har gjort nästan alla nu tror jag haha
                      Ja det är alltid trevligt att ha någon att samråda med, någon som byggt i samma bil Vad tror du om mina planer om att sätta ett 5,25" kit med mid över original gallret i dörrsidan och stumma dörrsidan så mkt jag kan från insidan samt kapa bort ev plåt som är i vägen bakom, eller vet du om det sitter något speciellr just där som jag inte kan kapa bort?

                      Samt vet du något ställe som är bättre än andra att dra lågnivå på för att undvika störningar?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                        Det beror säkert på vilket 5.25 kit du tänkt dig, Hertz kittet var mitt första i den storleken och det finns säkert betydligt bättre.
                        Säkerligen kan montaget vara betydligt bättre också, original lådorna tycker jag är hel kassa iaf.
                        Trots att jag tapetserat lådorna totalt med Dynamat tycker jag att ljudet känns plastigt på nåt vis, så att skippa dessa skulle absolut vara att rekomendera.

                        Tror inte du behöver kapa något alls om du monterar 5.25 om jag inte fattar fel hur du tänkt sätta dit dessa.
                        Personligen tänker jag att det kan vara värt att göra dörrarna 6.5 ready eftersom urvalet känns större och man kan få trevligare ljud för billigare peng.

                        Jag har dragit lågnivån under listerna på förarsidan och strömkablar på passagerar sidan och det fungerar fint för mig.
                        Batteriet sitter ju som bekant i bak men det går väldigt mycket rejäla strömkablar på passagerarsidan.
                        Sen drog jag ny jord från HU till samma punkt som steget på en gång när listerna ändå var borta.

                        Skulle ett varmgarage vara ett alternativ skulle det antagligen gå fortare att riva ut allt som är i vägen och dra allt på en gång.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                          Originally posted by gott mos View Post
                          Det beror säkert på vilket 5.25 kit du tänkt dig, Hertz kittet var mitt första i den storleken och det finns säkert betydligt bättre.
                          Säkerligen kan montaget vara betydligt bättre också, original lådorna tycker jag är hel kassa iaf.
                          Trots att jag tapetserat lådorna totalt med Dynamat tycker jag att ljudet känns plastigt på nåt vis, så att skippa dessa skulle absolut vara att rekomendera.

                          Tror inte du behöver kapa något alls om du monterar 5.25 om jag inte fattar fel hur du tänkt sätta dit dessa.
                          Personligen tänker jag att det kan vara värt att göra dörrarna 6.5 ready eftersom urvalet känns större och man kan få trevligare ljud för billigare peng.

                          Jag har dragit lågnivån under listerna på förarsidan och strömkablar på passagerar sidan och det fungerar fint för mig.
                          Batteriet sitter ju som bekant i bak men det går väldigt mycket rejäla strömkablar på passagerarsidan.
                          Sen drog jag ny jord från HU till samma punkt som steget på en gång när listerna ändå var borta.

                          Skulle ett varmgarage vara ett alternativ skulle det antagligen gå fortare att riva ut allt som är i vägen och dra allt på en gång.
                          Ja originallådorna hade jag tänkt hoppa över helt. Ev komplettera med 6,5" i kickpaneler i framtiden om jag inte får till någon skaplig middbas för 6,5" får inte plats att montera på det sätt som jag tänkt direkt i dörrsidan annars hade jag givetvis gjort det. Ok tackar för tipset om att dra lågnivå på förarsidan, hade förmodligen gjort det på passagerar sidan annars av gammal vana.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                            Originally posted by Roppin_ View Post

                            Samt vet du något ställe som är bättre än andra att dra lågnivå på för att undvika störningar?
                            Vad kör du för lågnivå kablar?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mest midbas för 2000kr? 6,5"

                              Mac audio cfx 2.13 spelade grymt bra i min e39 monterade i plastlådorna som jag klätt med dynamat.

                              Jag har dragit tre par 150 kronors lågnivåkablar från Ljudia på förarsidan och jag har klarat mig från störningar
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

                              Comment

                              Working...
                              X