Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag SPL XTRD2S, S70

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag SPL XTRD2S, S70

    Hej!

    Letar efter ett lådförslag till denna bas i rubriken, kommer spelas bakåt i en s70 och vill gärna ha den musikalisk, alltså att den inte toppar på några hz föratt sedan bli helt död

    Kommer matas med ett U-dimension 2500 i 1ohm.

    Sist men inte minst skall lådan vara helst under 34cm hög!
    Någon hjälte som vill ta på sig jobbet?

    Tack på förhand!

    Spec: 1000W rms
    2000W peak
    Fs 32.2Hz
    Vas 38,6L
    Qts 0,35
    Qms 3,4
    Qes 0.39
    BL 22,2Tm
    Re 3,8
    mms 252g
    Xmax +/-22mm
    2x2ohm
    3" talspole
    200Oz magnet

  • #2
    Re: Lådförslag SPL XTRD2S, S70

    53 liter brutto med 148 cm2 slotport (29x5,1 cm i uträkningen) som är totalt 75 cm lång, beräknad avstämning är ca 38 Hz. Lådans yttermått med 19 mm material kan vara:

    Höjd: 328 mm
    Bredd: 647 mm
    Djup: 338 mm

    Förslaget är teoretiskt, har inte provat basen.

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag SPL XTRD2S, S70

      Originally posted by Optima View Post
      53 liter brutto med 148 cm2 slotport (29x5,1 cm i uträkningen) som är totalt 75 cm lång, beräknad avstämning är ca 38 Hz. Lådans yttermått med 19 mm material kan vara:

      Höjd: 328 mm
      Bredd: 647 mm
      Djup: 338 mm

      Förslaget är teoretiskt, har inte provat basen.
      Jag ber om ursäkt att jag krånglar men skulle helst vilja ha aeroport då jag inte byggt slotport förr

      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag SPL XTRD2S, S70

        Då blir det knepigt. Med 6" port blir totala längden omkring eller strax över 1 meter, använder man 4" port så blir längden visserligen acceptabel men lufthastigheten istället för hög (enligt programmet). Av dessa anledningar valde jag just slotport.

        Porten är inget avancerat att bygga. Den görs "L-formad" och börjar vid ena lådsidan, sedan vinklas den så att den fortsätter parallellt med bakre väggen. Så länge man kommer ihåg att utgå ifrån mitten av porten så är det enkelt att få till längden rätt.

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag SPL XTRD2S, S70

          Originally posted by Optima View Post
          Då blir det knepigt. Med 6" port blir totala längden omkring eller strax över 1 meter, använder man 4" port så blir längden visserligen acceptabel men lufthastigheten istället för hög (enligt programmet). Av dessa anledningar valde jag just slotport.

          Porten är inget avancerat att bygga. Den görs "L-formad" och börjar vid ena lådsidan, sedan vinklas den så att den fortsätter parallellt med bakre väggen. Så länge man kommer ihåg att utgå ifrån mitten av porten så är det enkelt att få till längden rätt.
          Jag gör så att jag gör ett försök nångång måste vara den första! Men är osäker på brutto och netto volym, vilket är vilket?

          Tack på förhand!

          Med vänlig hälsning, mattias

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag SPL XTRD2S, S70

            Netto är den volym som blir kvar när alla saker sitter på plats, brutto är "byggvolymen". Jag har redan räknat in både bas och port i förslaget, om du bygger lådan med dessa yttermått och 19 mm materialtjocklek så ska nettovolymen bli rätt är det tänkt.

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag SPL XTRD2S, S70

              Originally posted by Optima View Post
              Netto är den volym som blir kvar när alla saker sitter på plats, brutto är "byggvolymen". Jag har redan räknat in både bas och port i förslaget, om du bygger lådan med dessa yttermått och 19 mm materialtjocklek så ska nettovolymen bli rätt är det tänkt.
              Kanon och tack så mycket ännu en gång, lär snart vara 10e baslådan som byggs efter dina uträkningar.

              Stort tack och åkerkommer med resultat :-)

              Comment

              Working...
              X