Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på bilinköp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på bilinköp

    "Behöver" en lite nyare bil anser jag. Gärna något mera ekonomiskt än Volvon, en 960 med stor törstig sexa. Så då tänkte jag om någon här har något tips, då jag ska leka lite med ljudet i bilen, mest för nöjets skull. Det ska vara kul att lyssna, att vinna någon tävling är inte min ambition.

    Det jag söker är ungefär:

    Mindre bil, tex Polo i storlek, som inte drar allt för mycket sås. Större kan funka om den är hyfsat snål.
    Relativt lättmekad, både gällande stereoinstallation och rent underhåll.
    Relativt låg kostnad, kan sträcka mig upp emot en 100-120kkr.
    Hellst nyare årsmodell än 2000.

    Så, vad har ni för tips och erfarenheter?

    MvH Thomas
    Drömmer...

  • #2
    Re: Tips på bilinköp

    golf, polo, a3, leon, ibiza
    nämner främst bilar från vag koncernen, gillar dem då jag tycker dom har hög standard vad gäller byggkvalite, samt bra rostskydd,

    Comment


    • #3
      Re: Tips på bilinköp

      Originally posted by sjobas View Post
      golf, polo, a3, leon, ibiza
      nämner främst bilar från vag koncernen, gillar dem då jag tycker dom har hög standard vad gäller byggkvalite, samt bra rostskydd,
      Du glömde Skoda fabia!

      Comment


      • #4
        Re: Tips på bilinköp

        Suzuki Swift sport är ett alternativ om man vill ha något kul att köra.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Tips på bilinköp

          Originally posted by skodamannen View Post
          Du glömde Skoda fabia!
          Håller med om att fabia är mycket bil för pengarna, även om dom inte är så roliga att åka i ilängden.

          Comment


          • #6
            Re: Tips på bilinköp

            Vw lupo är liten, bränslesnål och relativt billiga!

            Comment


            • #7
              Re: Tips på bilinköp

              Originally posted by skodamannen View Post
              Du glömde Skoda fabia!
              sant att ja glömde den! då hade ja nog valt den i detta utförande, tdi rs som både är pigg å snål,

              Comment


              • #8
                Re: Tips på bilinköp

                Toyota Yaris, stor fin bräda att bygga på/i.
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på bilinköp

                  med budgeten du har så kan du nog hitta en helt ny japs/korean, fördelen är ju lågt pris och brukar dra lite soppa, men mitt tips om du köper från den världsdelen är att köpa en helt ny och göra en rostskyddsbehandling det första du gör, för det finns inget rostskydd på dessa bilar, och det börjar rosta i bilens balkar direkt,
                  det beror ju på hur petig man är, men rost är det värsta jag vet iaf..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på bilinköp

                    Honda Civic type-R hade jag köpt om jag hade den budgeten och var på jakt efter en liten bil!
                    Passat 3B: 151.9dB @42hz
                    Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                    Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                    SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                    SM 3'a Superstreet NW 2013
                    Stoffe levererar baby

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på bilinköp

                      audi är inte så plastiga av sig och sen går de inte på sås utan på bränsle ex bensin o disel men det är inget fel på japsen men det är en sadinburk om man jämför med euro bilar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på bilinköp

                        Nåja, många kul tips och så, dock känns det som att just VW är sjukt högt prissatta.
                        Och med mindre bil är väl nog allt från Polosizen till, ja, strax under Volvon.
                        Satt och tittade på Saabar, gud förbjude sa farsan, men det verkar som att man får väldigt mycket bil för pengarna. Frågan är bara hur soppaförbrukningen är på dem.

                        MvH Thomas
                        Drömmer...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på bilinköp

                          Originally posted by Thomas_7i View Post
                          Nåja, många kul tips och så, dock känns det som att just VW är sjukt högt prissatta.
                          Och med mindre bil är väl nog allt från Polosizen till, ja, strax under Volvon.
                          Satt och tittade på Saabar, gud förbjude sa farsan, men det verkar som att man får väldigt mycket bil för pengarna. Frågan är bara hur soppaförbrukningen är på dem.

                          MvH Thomas
                          kvalitet kostar
                          polon är populär, å dom nyare modellenra är inte så små som dom ser ut, känns betydligt större,
                          Saab är mycket bil för pengarna, dem jag har haft har då inte tagit så mycket bensin, (2,0t) inte gått att jämföra med de volvosar jag haft iaf, (nu har jag dock aldrig haft nån liten japsbensinbil som är kända för att ta lite soppa) men farsan har en -07 civic å den tar kring 0,6 blandat om jag minns rätt.
                          Men har insett att diesel är absolut billigast så nu är det bara det som gäller för mig, och med tanke på vad du har för bil nu så kommer nog det mesta kännas som att det går billigt antar ja

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på bilinköp

                            Jo, hittade en 9-3 SS rätt billigt, en 1,9TiD. Diesel är nog att föredra, om årsmodellen är efter 2006, då skatten räknas på "nya" sättet. Utefter utsläpp istället för vikt.
                            Jo Polo vet jag är större än den ser ut att vara, provkört sån, men tyckte att B-stolpen satt lite väl långt fram, eller så satt jag långt bak.
                            Nya Fabia är också fin, trevlig att köra dessutom.
                            Sen är det ju så att desto billigare bilen är i inköp, desto mer pengar blir över till bilstereo. Iofs, HU har jag redan.

                            MvH Thomas
                            Drömmer...

                            Comment

                            Working...
                            X