Announcement

Collapse
No announcement yet.

LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

    Hallå,

    Spela HÖGT och med TRYCK, det vill tjejen göra i sin Golf V -06 men då barnvagnen måste få plats finns det inte så mycket utrymme över för en massa stora basar i bagaget, tänkte därför köra med en eller två 8-tummare i en liten portad låda.

    Gladen verkar vara populär så om vi som exempel tar två Gladen SQX 08 kontra en dyrare bas, så som t.ex. SPL Dynamics XTR 200D2 eller JL Audio 8W3v3 eller liknande, vad dunkar på mest då?

    Andra basar som kanske spelar bättre (högt/tryck)?

    Om man går upp i storlek till 10- till 12-tummare, finns det några som är gjorda för att spela i liten portad låda (med liten menar jag kanske max 20 liter för en bas)?

    Lämpligt steg till basen(arna)?

    Runt 6,000 kr kan jag lägga på detta (en eller två basar samt steg).

    Tack på förhand.

  • #2
    Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

    Originally posted by Zuul
    Hallå,

    Spela HÖGT och med TRYCK, det vill tjejen göra i sin Golf V -06 men då barnvagnen måste få plats finns det inte så mycket utrymme över för en massa stora basar i bagaget, tänkte därför köra med en eller två 8-tummare i en liten portad låda.

    Gladen verkar vara populär så om vi som exempel tar två Gladen SQX 08 kontra en dyrare bas, så som t.ex. SPL Dynamics XTR 200D2 eller JL Audio 8W3v3 eller liknande, vad dunkar på mest då?

    Andra basar som kanske spelar bättre (högt/tryck)?

    Om man går upp i storlek till 10- till 12-tummare, finns det några som är gjorda för att spela i liten portad låda (med liten menar jag kanske max 20 liter för en bas)?

    Lämpligt steg till basen(arna)?

    Runt 6,000 kr kan jag lägga på detta (en eller två basar samt steg).

    Tack på förhand.
    Vad är HÖGT?

    Allt är relativt, många som lyssnat i mina byggen säger .... sådan bas vill jag ha.
    Till saken hör att jag har ALDRIG extremt med bas, jag försöker alltid ge basen bäst förutsättningar!

    Lämpligt steg till 2st Gladen SQX 08 är ett Gladen SPLc1 monoblock och då håller du budgeten inkl. kablage!

    De övriga basarna du nämnt har jag ringa erfarenhet av, men mer membranyta brukar ha en liten fördel .... särskilt om materialet är BRA!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

      + 1 på Nonne
      Men vill du ha lite mera membranyta så har alltid Alpine swr funkat bra i ganska små lådor.
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

      Comment


      • #4
        Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

        gz hydrogen 8 och massive audio hippo 8 är två basar jag testat som spelar mycke i liten storlek!

        gz har vi i pappas camaro med ett gz titanium mono 800wrms(om jag minns rätt) och körde den först i 10l slutet och nu till i år i 20l portat.
        slutet låter helt klart bättre men portat spelar ju mycke mer.
        grym bas för pengarna

        hippo 8 ja den spelar galet mycke!dock bara hört den i deras stora lådförslag på 35l.men dom har ett litet på ca20l med. den drevs av ett massive n2 steg och ja 400wrms är lite i minsta laget men går du upp på n3 så är du hemma helt klart
        dom som lyssnat har svårt att tro att de bara är en 8a. 135,9db på musik olabbat och som sagt med för lite effekt
        saab 9000 pioneer-

        www.garaget.org/micke999

        Comment


        • #5
          Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

          Hippo 8 spelade otroligt bra på lite effekt bevisade Micke för mig här i veckan
          Men kika också på DD 0508/1508.

          B2 Audio ES8 MKII har jag stoppat i min fars bil och den spelar på redigt bra med bara 300w den får från steget han har. En värdig kandidat i det hela.

          En bas jag har varit intresserad av ett tag och kommer förmodligen köpa bara för att piska sönder är Sundown SA-8.
          Den ska tydligen kunna spela redigt högt!
          Lincoln Mark Viii
          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
          Sub: 4x DD 1508
          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

          Comment


          • #6
            Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

            Hippo 8 spelade otroligt bra på lite effekt bevisade Micke för mig här i veckan
            Men kika också på DD 0508/1508.

            B2 Audio ES8 MKII har jag stoppat i min fars bil och den spelar på redigt bra med bara 300w den får från steget han har. En värdig kandidat i det hela.

            En bas jag har varit intresserad av ett tag och kommer förmodligen köpa bara för att piska sönder är Sundown SA-8.
            Den ska tydligen kunna spela redigt högt!

            PS: 8 tummare är jävligt kul! Bra val

            För 6000 har du lätt råd med en Sundown SA-8 som du kopplar i 1 ohm sen då ett steg som klarar 1 ohm.
            Måste dock köpas från USA men det är inga problem alls, precis som att beställa från Sverige och fastnar det inte tullen kan det till och med gå fortare. Jag har varit med om sjukt snabba frakter från USA, bästa hittils var när jag beställde på tisdag kväll svensk tid (runt 11 på kvällen eller så) och torsdag morgon klockan 9 fick jag SMS att jag fick hämta ut det. För någon vecka sen så beställde jag med snigelfrakt från USA och det tog 3 dagar
            Dock så kommer nog den hamna i tullen pga vikten så isåfall om något bör tullen sinka ner frakt tiden. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge
            Last edited by Tim; April 14, 2013, 12:53.
            Lincoln Mark Viii
            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
            Sub: 4x DD 1508
            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

            Comment


            • #7
              Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

              Originally posted by Tim View Post
              Hippo 8 spelade otroligt bra på lite effekt bevisade Micke för mig här i veckan
              Men kika också på DD 0508/1508.

              B2 Audio ES8 MKII har jag stoppat i min fars bil och den spelar på redigt bra med bara 300w den får från steget han har. En värdig kandidat i det hela.

              En bas jag har varit intresserad av ett tag och kommer förmodligen köpa bara för att piska sönder är Sundown SA-8.
              Den ska tydligen kunna spela redigt högt!

              PS: 8 tummare är jävligt kul! Bra val

              sundown vill väl inte ha så små lådor dock?
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                Originally posted by Nonne View Post
                Vad är HÖGT?
                Så att det blir jobbigt att lyssna

                Originally posted by Nonne View Post
                många som lyssnat i mina byggen säger .... sådan bas vill jag ha.
                Och vad är det för grejer?

                Originally posted by Nonne View Post
                Lämpligt steg till 2st Gladen SQX 08 är ett Gladen SPLc1 monoblock och då håller du budgeten inkl. kablage!
                Du menar SPL 1000c1? Är det inte sådan där jobbig fläktkylning på det steget?

                Originally posted by micke999 View Post
                massive audio hippo 8
                Importera är inget alternativ för oss.

                Vilken spelar bäst, Ground Zero Hydrogen 8 eller Gladen SQX 08?

                Comment


                • #9
                  Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                  Massive behöver du inte importera. Ta kontakt med bilstereohörnan, kan hända att den inte ligger ute på deras webbshop än helt enkelt om du inte finner den! Jag ska själv bygga en låda till en sådan 8a nu på ca 20liter portat som ska sitta bak handskfacket i bruksbilen. Har du 2st sådana basar, så blir det garanterat jobbigt efter ett tag i en liten bil.

                  Sen utifrån som Nonne förklarar att han aldrig har extremt med bas, så verkar det som att ni två har olika syn på hur det ska vara
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                    Originally posted by ppk View Post
                    Massive behöver du inte importera. Ta kontakt med bilstereohörnan
                    Verkar ju inte vara speciellt omtyckta grejer. Söker man så ser man ju bara annonser där folk försöker sälja, som t.ex. här, där man drar av hälten av sitt ursprungspris.

                    Comment


                    • #11
                      Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                      han hade ju bara typ 20l att bygga på så 2st blir lite fel då

                      som pontus säger så finns de flera som säljer dom i sverige!!
                      saab 9000 pioneer-

                      www.garaget.org/micke999

                      Comment


                      • #12
                        Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                        Originally posted by Zuul View Post
                        Verkar ju inte vara speciellt omtyckta grejer. Söker man så ser man ju bara annonser där folk försöker sälja, som t.ex. här, där man drar av hälten av sitt ursprungspris.
                        söker du vidare så ser du att jag efter de ägt flera massive steg efter de med.
                        är precis i ett läge där jag kommer skaffa massive nano steg och massive toro10

                        just där så va jag i behov av pengar och steget va för litet för mitt bruk!bytte till ett steg som gav 2*325wrms istället för 2*120
                        saab 9000 pioneer-

                        www.garaget.org/micke999

                        Comment


                        • #13
                          Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                          Jag har just nu 2st Hippo 8" i en slotlåda på ca 30L ink basar... dock matar jag dom med ett Massive Audio D8k steg o jag kan lova dig att det leverar bas i både tryck i musik...

                          Flera som chansat på 2x10" alt 1-2x12" istället för 2x8".
                          BilstereoPiraten
                          CDT Fantast

                          Comment


                          • #14
                            Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                            Originally posted by Zuul View Post
                            Så att det blir jobbigt att lyssna
                            Det ska aldrig vara jobbigt, det ska vara KUL att lyssna på hög volym!
                            Ska det bli jobbigt för att kroppen inte mår bra får du nog satsa på annat e jag rädd!

                            Originally posted by Zuul View Post
                            Och vad är det för grejer?
                            Tja, det handlar egentligen inte om grejorna utan framförallt så handlar det om att göra rätt!

                            Originally posted by Zuul View Post
                            Du menar SPL 1000c1? Är det inte sådan där jobbig fläktkylning på det steget?
                            Självklart menar jag SPL1000c1!
                            Är det jobbigt att ett steg har fläktar som startar för att kyla vid hög temperatur?
                            Jag personligen tycker det är bra!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: LITEN baslåda som spelar HÖGT och med TRYCK!?

                              Originally posted by henkz View Post
                              Flera som chansat på 2x10" alt 1-2x12" istället för 2x8".
                              Det är vanligt i dag, vet inte hur många kunder jag lurat med en mindre bas än deras önskemål!

                              Bara ställa fram en flock 10" o 12" lådor när kunden ska lyssna, låta han göra detta i blindo.
                              Alltid lika kul och se hakan i backen när man öppnar bagaget
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X