Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska man locka fler tävlande?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA SQ Hur ska man locka fler tävlande?

    Oj, det här blev en rätt lång text, men läs gärna igenom den och kom med synpunkter!

    Har funderat en längre tid på vad man skulle kunna göra för att locka fler till bilstereotävlande, då speciellt till sq-sidan som är rätt liten idag.

    En stor del av problemet är att folk kollar på alla snygga byggen med specialfrästa detaljer, kolfibergjutna detaljer och andra häftiga och dyra lösningar. För ska man vara riktigt ärlig så är det de byggena som fastnar hos folk (även hos mig) och det kan avskräcka den mest ivriga nybörjaren. Den andra delen består som vanligt i att många är rädda för att göra bort sig, att det inte ska vara tillräckligt bra och att man inte förstår hur tävlingarna fungerar.
    Dessutom är det ju rätt begränsat med tävlingsmöjligheter om man jämför med DB-tävlingarna som hålls på massor av butiksevent och träffar.
    Hur ska man då kunna råda bot på detta?

    Mitt förslag är följande, kom gärna med åsikter, tillägg och kritik.
    Vore det inte möjligt att skapa en instegsklass som inte är en officiell klass?
    Alltså missförstå mig rätt nu, det jag tänkte mig var att skapa en instegsklass för nybörjare och på BRL streetmeet, MDS crank it up, butiksevent och mindre bilträffar.

    Denna tävlingsform ska vara lite av en kickstart för folk med intresse men med en rädsla för att komma på större tävlingar.

    Nu förstår jag att det inte är så lätt att få utbildade domare att åka på allt möjligt, de har tillräckligt att göra ändå. Men om man kunde få intresserade butiksägare, aktivt tävlande och andra intresserade att få gå en en/två dagars utbildning tillsammans med våra duktiga utbildade domare här i Sverige skulle vi kunna få en rätt bra spridning av folk med kompetens att vara ”domare” på dessa evenemang.

    Kan man dessutom skapa ett slags mentorskap för nybörjare där de får kontakt med en aktivt tävlande så kanske det kan röja många hinder, det är rätt skönt att komma på en tävling som nybörjare och känna någon där redan. Att man dessutom kan få tips och råd, kanske hjälp med lite tweakning är något som borde underlätta en hel del.

    Tanken med detta är självklart inte att det ska konkurera med bilstereoförbundets tävlingar på något sätt utan att det ska skapa ett större underlag för tävlande i Sverige.

    Min tanke med denna klass var att ha en bedömning som i installationsväg bara inbegriper det mest grundläggande avsäkring/säkerhet och en ljudbedömning tillsammans med den ”tävlande” där man berättar vad man bör tänka på, vilka möjligheter det finns för att utveckla systemet och vad det är som bedöms.

    Verkar detta krångligt? Är det en dum ide? Är det någon som skulle kunna tänka sig att vara med och utveckla något liknande? Finns det intresse från förbundet?

    Spinn gärna vidare på detta!

  • #2
    Re: Hur ska man locka fler tävlande?

    Den klassen du frågar efter finns och heter rookie, det är en klass som endast går på butikseventen och inget som förbundet arrangerar några tävlingar i. Sen är det upp till butikerna som löst butikslicens att köra tävlingar.

    I rookie så är det en väldigt enkel installationsbedömning som ser ut så här:


    4. Installation (max 40 points)

    4.2. Wiring "10 points"

    4.2.1. Power wire(s) fused properly

    4.3 Installation "30 points"

    4.3.1 Components securely mounted

    4.3.5. First optic impression of installation


    Sen är även ljuddelen betydligt mindre än i de fullskaliga klasserna.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • #3
      Re: Hur ska man locka fler tävlande?

      För mig som aldrig själv tävlat kan jag enkelt säga att när det mesta inte hänger på ljudet utan allt "lull-lull" så avskräcker det rejält med dessa "monster" byggen...

      Det blir som att att man även bedömer kläderna på sångaren i melodifestivalen!

      Jag skulle säkert lockas mera att försöka mig på att tävla om det var LJUDET som allt hängde på..

      Comment


      • #4
        Re: Hur ska man locka fler tävlande?

        Jo det är klart att rookie finns, men det är inte riktigt det jag efterfrågar. För i rookie är det väl ändå så att domarna ska vara godkända EMMA-domare?

        Det jag tänkte mig var ett "friare" format, alltså något som en bilklubb, handlare eller liknande i stort sett kan köra själv på mindre event.
        Ett exempel: I Umeå har vi en förening som heter Umeå Gatbilar, denna förening jobbar för ett bredare motorintresse i Umeå. Bland annat så har dom onsdagsträffar med olika teman, bland annat DB-mätningar. Detta är inga officiella tävlingar på något sätt, utan bara en rolig grej för att få fler intresserade och det har fungerat.
        Det är självklart svårare att genomföra SQ på detta sätt, men det är något sånt jag tänker mig. Kan man dessutom få redan aktiva tävlande att bli "domare" på dessa event genom att genomgå en kortare utbildning så vore det perfekt.
        Jag kan tänka mig att det blir svårt att locka upp en utbildad domare till Umeå, Lycksele, Skellefteå och norrut ett par gånger per sommar för att bedöma 2-3st bilar åt gången. Men man kanske skulle kunna få en eller två av dessa att börja tävla aktivt om dom får stöd och hjälp på vägen för att börja tävla.

        Comment


        • #5
          Re: Hur ska man locka fler tävlande?

          Forumet har planer på att försöka få igång en "Burger Meet"-kultur för bilstereo-intresserade över hela landet.

          Tanken är att annonsera ut "spontana" träffar på allmän plats utan att det är en formell tävling. Förhoppningen är att en SQ-bil/tävlande ställer upp som en slags mentor, visar sin bil och låter (minst de) som föranmält sig lyssna i den.

          En slags "SQ-demo" med anmälan via forumet. SPL-demo löser sig av sig själv...

          Här finns alltså möjligheten att få lite feedback på sin egen bil utan krav och utan möjlighet att "göra bort sig". Samtidigt skapas kontakt med övriga intresserade och steget till första tävlingen blir mycket mindre!

          Comment


          • #6
            Re: Hur ska man locka fler tävlande?

            Originally posted by Administrator View Post
            Forumet har planer på att försöka få igång en "Burger Meet"-kultur för bilstereo-intresserade över hela landet.

            Tanken är att annonsera ut "spontana" träffar på allmän plats utan att det är en formell tävling. Förhoppningen är att en SQ-bil/tävlande ställer upp som en slags mentor, visar sin bil och låter (minst de) som föranmält sig lyssna i den.

            En slags "SQ-demo" med anmälan via forumet. SPL-demo löser sig av sig själv...

            Här finns alltså möjligheten att få lite feedback på sin egen bil utan krav och utan möjlighet att "göra bort sig". Samtidigt skapas kontakt med övriga intresserade och steget till första tävlingen blir mycket mindre!
            Detta låter som en helt lysande ide! Det är sånt som jag tror kan locka fler till att ta språnget mot tävlande! Som någon vis person en gång sa, syns man inte finns man inte. Och jag tror att detta är ett rätt stort problem, bilar med mycket bass gör ju sig rätt fort uppmärksammade en kväll på stan Men hur många har egentligen provat på att lyssna i en sq-bil?

            Comment


            • #7
              Re: Hur ska man locka fler tävlande?

              Detta kanske är en dum idé va vet jag...

              Varför inte ordna ett amatör event i olika län runt om i Sverige?
              Inga som tävlat innan får vara med utan bara nya rookies.
              Finns nog mycke folk i vårt avlånga land som gärna vill prova på men inte gör det för att SQ tävlingar oftast finns på dom lite större eventen och då tror jag nybörjarna drar öronen åt sig pga av att dom inte vill skämma ut sig.
              Kan ju dra en paralell till tävlingarna som Ljudbutiken ordnar häromkring,vi brukar vara mellan 15-40 bilar (spela högt bilar) som kommer på dessa tävlingar just för att det inte är så strikt ordnat och det är lätta regler som alla nybörjare förstår. Nu säger jag inte att det är krångliga regler på era tävlingar men för kalle 18år som ska på sin första tävling kan de va krångligt nog. Tycker det är synd att SCC dog ut,eller finns de kvar?
              Förstår om man inte kan skicka runt en domare i hela Sverige men man kanske kan ta hjälp av några av dom mer erfarna rävarna i respektive län som kan dra ihop en träff och dema lite samt lyssna i dom intresserades bilar och ge tips och ideér på förbättringar. Vi delar ju trots allt samma intresse så det ska väl inte vara några större problem?

              Comment


              • #8
                Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                Originally posted by Administrator View Post
                Forumet har planer på att försöka få igång en "Burger Meet"-kultur för bilstereo-intresserade över hela landet.

                Tanken är att annonsera ut "spontana" träffar på allmän plats utan att det är en formell tävling. Förhoppningen är att en SQ-bil/tävlande ställer upp som en slags mentor, visar sin bil och låter (minst de) som föranmält sig lyssna i den.

                En slags "SQ-demo" med anmälan via forumet. SPL-demo löser sig av sig själv...

                Här finns alltså möjligheten att få lite feedback på sin egen bil utan krav och utan möjlighet att "göra bort sig". Samtidigt skapas kontakt med övriga intresserade och steget till första tävlingen blir mycket mindre!
                Låter som en mycket bra idé! Men jag gillar även Weines förslag med att köra ett enklare tävlingsformat, jag skulle då gärna kunna hjälpa till med bedömning på nåt sånt.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                  Jag hjälper gärna till o lyssnar i lite bilar (i den mån jag är ledig o således kan).

                  Med tillägget att jag i så fall måste använda EMMA´s tävlingsskiva som bedömningsmedia, och då känns det ju naturligt att köra Rookie klassen.
                  Vill man att något annat media ska användas som bedömningsmedia (typ någon bland skiva med olika artister) så blir det svårt för mig att ge en rättvis bedömning.

                  För det är just det som är grejen med EMMA, att det finns ett regelverk och skiva som gör att tävlingarna är så rättvisa de bara kan vara, där även EMMA utbildningen av domarna ingår.
                  Allt för att säkerställa så rättvisa tävlingar som bara möjligt.

                  Är denna rättvisa inte det primära så är d bara o dra ihop ett kompisgäng o köra tycker jag
                  För det skulle vara roligt om det blev fler som fastnade för SQ.

                  Mvh
                  Rutger

                  Ps! bra förslag som nämns i tråden, hoppas någon klubb eller butik ser dem nu bara för det är där "nybörjare" ska dyka upp, Förbundet ska vara mer inriktat mot lite större o officiella tävlingar tycker jag.
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich
                  _______________________________________
                  _______________________________________

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                    Originally posted by Torsten View Post
                    För mig som aldrig själv tävlat kan jag enkelt säga att när det mesta inte hänger på ljudet utan allt "lull-lull" så avskräcker det rejält med dessa "monster" byggen...

                    Det blir som att att man även bedömer kläderna på sångaren i melodifestivalen!

                    Jag skulle säkert lockas mera att försöka mig på att tävla om det var LJUDET som allt hängde på..
                    Det du säger är en av de vanligaste uppfattningarna som finns, och tyvärr helt fel!

                    Till och med i Advanced, där det är 315p på ljud och 115p på installation kan de allra flesta få fullt på installationen, utan att ha något som helst "lull-lull" nånstans.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                      Originally posted by jonash View Post
                      Det du säger är en av de vanligaste uppfattningarna som finns, och tyvärr helt fel!

                      Till och med i Advanced, där det är 315p på ljud och 115p på installation kan de allra flesta få fullt på installationen, utan att ha något som helst "lull-lull" nånstans.
                      Så länge man har dokumentationen och en bra presentation att backa upp det med

                      Men vi körde lite Entry på Trollhättetävlngen förra året och jag kan säga att den installationsbedömningen var inte svår.
                      En regelbok för att ha avsäkringarna, avstånd osv, se att det inet finns skav på kablarna, inga lösa kardeler och att allt sitter fast och det iaf ser färdigt ut. Ser man krasst på det behövs det ingen domarutb. till just detta då det är väldigt enkelt och rakt på.
                      Ljudet däremot kan det behövas en smärre utbildning i (vilket sades redan från början från EMMA och förbundet så det är inget att orda om) för att man skall ha lite kunskap i hur verktygen (skivan och protokollet) skall användas. Men jag har för mig att det var en enklare genomgång av det...rätta mig om jag har fel ang. den biten.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                        Låter helt klart som nått för mig iaf då varken tiden eller tålamodet räcker till för att få den finish som krävs för "normalt" tävlande.

                        Är nog en bra inkörsport för dom som som från en början vill prova tävla mest för skojs skull.

                        För mig handlar det mera om att träffa folk och kolla in andras byggen
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                          sen tror jag att avsaknaden av Team, vare sig det är butiksteam eller kompis Team, är en av de större faktorerna till att folk "missförstår" SQ.
                          Som jonash sa angående Torsten´s inlägg, det är många som tror att det är svårare än det verkligen är.
                          Särskilt om man inte varit på ett event och tävlat själv utan har kollat på ett forum och skapat sig en uppfattning om hur det är.

                          Och det är här Teamen kommer in som en "infasning" till tävlandet.
                          I ett Team kan man lyssna i varandras bilar, ge tips o råd på förbättringar och dessutom ge varandra stöd vid en eventuell tävlingsdebut.
                          För att inte tala om den "knuff" som flera behöver för att komma ut o tävla..

                          Eller ha sådana meetings som Administrator vill skapa.
                          De skulle lätt kunna fylla samma funktion som ett Team.

                          Väl på en tävling så ser iaf jag att det helst är lite mer "strikt".
                          Mest för att det ska vara så rättvist som möjligt för den tävlande, tänker då på att samma cd skiva används i alla bilar, att den som avgör vem som ska vinna har lite erfarenhet och att alla ska kunna känna att de har tillgång till materialet som används, typ poängprotokoll, cd skiva osv..

                          Mvh
                          Rutger

                          Ps! Jag törs lova att har man väl testat på att tävla så märker man att det viktigaste är inte vem som har snyggaste bilen eller bästa ljudet, det är gemenskapen runt omkring som är viktigast.
                          Last edited by rutger j; May 14, 2012, 12:09.
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich
                          _______________________________________
                          _______________________________________

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                            Tryck upp affischer, dela ut dessa till samarbetspartners (butiker) över hela landet, be dem hänga upp dessa där de syns - så tanken om att tävla väcks när kunden handlar...

                            Tryck upp visitkort/flyers/folders med tydliga budskap "VILL DU TÄVLA I BILLJUD" eller liknande, ge dessa till butiker i hela landet med uppmaningen att de ska placeras synligt i butiken, och dela även ut dessa på träffarna...

                            Gör ett par SNYGGA och informativa youtube-filmer där grunderna förklaras, sprid dessa genom ex. signaturer på de olika forumen.

                            Skapa en facebookSIDA.
                            Svensk importör/generalagent av:

                            Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                            Best European Distributor 2011 - Alpine

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                              Utmärkta förslag!

                              Kom gärna med mer, så sätter vi igång med att producera grejer!
                              /tycker Erik.

                              Comment

                              Working...
                              X