Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Ändrar det här första inlägget lite genom att lägga till lite information om tråden här, väljer att visa det i en annan färg, orginalinlägget har svart text.

    Sidorna 1-40, Version 1, slutar med SM titel i Advanced Unlimited 2012

    Sidorna 40-, Version 2, bygger om med nya produkter och satsar på Master 2013



    Kanske lite tidigt att lägga upp tråden då alla grejor inte är hemma än men jag sitter och har tråkigt så det får bli så.

    Bilen ifråga är ju då en Citroen C5 kombi som jag haft i 3år.
    Har haft lite enklare installation i den men det ska bytas ut nu då.

    Huvudenheterna har varit många, kört med original, Blaupunkt Acapulco, Nakamichi CD400, Sony Explod ,mm,mm, men nu ska det in en fin-fin gammal Alpine CDA-7998R.

    Slutstegen har hängt med från förra bilen och det är 2st Zachry. Ett 2150 till basarna och ett 260 till framsystemet. De kommer att stryka på foten till förmån för ett Genesis 5-channel. Hade velat ha ett till så man körde ett till höger och ett till vänster men tyvärr måste ju pengarna räcka till oxå.

    Framsystemet har jag tyvärr kört original tillsvidare. Ska bytas mot troligen ett par Amega 6,5or och ett par bättre diskanter. I framtiden kanske ett par Amega 3,5 koaxialer.

    Basarna letade jag länge efter. Ville ha ett par som tog minimal plats i skuffen, både på djupet och vad det gäller lådliter. Hittade inte något enormt sortiment som passade min plånbok då för 3 år sen men det slutade med ett par Rockford Fosgate P3SD410 10-tummare. Monteringsdjupet på dessa är knappt 9cm och de klarar sig i varsinn sluten 17 liters låda. Dessa lådorna är sen skruvade i ryggstöden så ifall man behöver lasta så hänger lådorna med respektive ryggstöd ner. Har nu dessutom ett par riktigt kraftiga galler i rostfritt som skyddar basarna. Dessa kommer jag att behålla tillsvidare och kanske bygga nya lådor till.

    Strömförsörjningen består av 21mm2 kablage från ett större batteri fram till ett extra batteri i reservhjulsbaljan.

    Beställt lite SilentCoat och ska dämpa valda delar av bilen innan jag börjar plocka in nya grejorna oxå. Bakluckan är dock dämpad sen innan då det är den löjligaste lilla plåtbit jag nånsin råkat ut för.

    Vi får helt enkelt se vart det hela slutar....

    Bjuder på ett par bilder på hur det såg ut i somras.



    Last edited by Expoze; September 23, 2012, 05:33.
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

  • #2
    Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Snygga lådor!
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      Originally posted by Robsarve View Post
      Snygga lådor!
      Tack. Ibland är det enkla rätt trevligt oxå.
      Den högra lådan som ser större ut är inte större faktiskt, den har en vägg invändigt och sen ett "smuggelfack" som man kommer åt via skidluckan. Perfekt att gömma värdesaker när man lämnar bilen.
      Fd tävlande med min Citroën C5.

      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

      sigpic

      Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        Originally posted by Expoze View Post
        Tack. Ibland är det enkla rätt trevligt oxå.
        Den högra lådan som ser större ut är inte större faktiskt, den har en vägg invändigt och sen ett "smuggelfack" som man kommer åt via skidluckan. Perfekt att gömma värdesaker när man lämnar bilen.
        Riktigt cleant ljudbygge gillas rf punch 6,5" kittet spelar väldigt bra. Hade ett sånt kitt. Diskanterna han jag ej testa men middarna testade vi i kompisens hatthylla för skoj skull.. Kan ju säga att det ej behövdes ngn bas i bilen finns dock bara begagnat dock e amega bättre

        Comment


        • #5
          Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Häftiga lådor! Hur är c5:an i plasten? skramlar den mcket? jag har en flong ny berlingo och i den blir man mörkrädd av den dåliga byggkvaliten.

          Men personbilsfronten har jag inte hört något dåligt om.
          Mini Cooper goes Pioneer
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
          Volvo V50
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

          Sponsorer som håller mig flytande:
          Pioneer, Stinger

          Comment


          • #6
            Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            Tackar!
            C5orna har helt ok kvalitet i inredningen, förutom panelerna i bagaget som är minst sagt undermåliga. Dessa har jag förstärkt lite men ska förstärka ytterligare nu.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              Man börjar nästan undra om det är några onda makter som arbetar emot mig vad det gäller detta projekt.
              Det första Genesis steget jag skulle köpa såldes till nån annan trots uppgjort pris och tid för upphämtning. Schenker mosade mina Amega 6,5or och nu när jag fick avin om mina dämpmattor och glad i hågen åkte för att hämta dem så visar det sig att de inte alls finns på affären trots att avin skickats ut......de är mao saknade...... *suck*
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Originally posted by Expoze View Post
                Man börjar nästan undra om det är några onda makter som arbetar emot mig vad det gäller detta projekt.
                Det första Genesis steget jag skulle köpa såldes till nån annan trots uppgjort pris och tid för upphämtning. Schenker mosade mina Amega 6,5or och nu när jag fick avin om mina dämpmattor och glad i hågen åkte för att hämta dem så visar det sig att de inte alls finns på affären trots att avin skickats ut......de är mao saknade...... *suck*
                Jobbigt!

                Hoppas att det löser sig till slut.

                Comment


                • #9
                  Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Tappa inte motivationen bara!
                  \m/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Fördelen med mig är väl att den här typen av motgångar gör att jag snarast blir irriterad och får mer jävlar-anamma inställning. Här ska inga små motivationsstörare få hindra mitt bygge!
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • #11
                      Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Originally posted by Expoze View Post
                      Fördelen med mig är väl att den här typen av motgångar gör att jag snarast blir irriterad och får mer jävlar-anamma inställning. Här ska inga små motivationsstörare få hindra mitt bygge!
                      skön inställning! kör på ba!
                      \m/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        Originally posted by Expoze View Post
                        Fördelen med mig är väl att den här typen av motgångar gör att jag snarast blir irriterad och får mer jävlar-anamma inställning. Här ska inga små motivationsstörare få hindra mitt bygge!
                        Är du SÄKER på att du inte heter Fredrik och bor i Älvängen?
                        Du påminner grymt mkt om honom till både utseende och attityd

                        On topic> Och här trodde jag att du varit dum nog att verkligen låta båda lådorna vara i olika storlek.... :rolleys:
                        Nej seriöst.
                        Snyggt och funktionellt so far. Så som jag gillar det.
                        Enkelt, avskalat och praktiskt
                        Keep it up.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Är du SÄKER på att du inte heter Fredrik och bor i Älvängen?
                          Du påminner grymt mkt om honom till både utseende och attityd

                          On topic> Och här trodde jag att du varit dum nog att verkligen låta båda lådorna vara i olika storlek.... :rolleys:
                          Nej seriöst.
                          Snyggt och funktionellt so far. Så som jag gillar det.
                          Enkelt, avskalat och praktiskt
                          Keep it up.
                          Inte vad jag kan minnas, isåfall måste jag lida av grym personlighetsklyvning! Kan dubbelkolla med morsan för säkerhets skull men jag är tämligen säker på att ha hetat Christopher från det jag döptes. *asg*
                          Det med lådorna har jag fått så jävla mycket kommentarer om olika storlekar från folk som sett dem så jag tänkte det var lika bra att skriva ut sanningen om dem, även att det "avslöjar" min smugglargömma.
                          Inte omöjligt att det blir nya lådor framöver, jag upplever dem som lite för mullriga idag men jag avvaktar tills ett bättre steg och hu sitter på plats så kan man sen prova att klossa ner lådorna lite för att se om det blir skillnad.
                          Blir det bättre då så blir det nya lådor i samma stuk men med avsevärt bättre passform.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Ny köpes annons ute på framhögtalare.
                            100m kabelstrumpa beställt, borde räcka till denna bilen iallafall.
                            Grävt fram ett par rullar PhoenixGold skärmstrumpa som låg i gömmorna, kanse är bra att ha om det blir att göra egna lågnivåkablar, inte bestämt mig för det än.
                            Dämpmattorna fortfarande ute och snurrar nånstans och posten kan inte svara på vad som hänt eller när jag kan få dem.....
                            Jaja, ska snart börja riva ur allt gammalt iallafall.
                            Fd tävlande med min Citroën C5.

                            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                            sigpic

                            Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #15
                              Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Idag trillade det in lite efterlängtade grejor med posten.
                              Aux-kabel till stereon.
                              Bulk-pack med silent coat.
                              Adapter mellan bilens rattfjärr och stereon.
                              100 meter kabelstrumpa.
                              Nu kan man äntligen börja fixa till allt kablage som ska in i bilen.
                              Klurar och funderar på hur jag ska göra med slutsteg......är duktigt sugen på ett 5-channel till och köra ett per sida. Får väl se om man kan få loss lite extra pengar till det.
                              Intressant att se hur olika folk ser på det här med ljud.
                              Körde lite jobbarkompisar till julbordet häromdan och de halvt idiotförklarade mig för att jag skulle börja om från början i bilen. I deras öron lät det fantastiskt.
                              Helgen är tyvärr inbokat till massa andra aktiviteter och ryggen spökar som tusan, men får jag som jag vill så kommer jag nog att börja riva ur allt gammalt iallafall.
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment

                              Working...
                              X