Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipsa en novis om bra ljud till bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tipsa en novis om bra ljud till bilen

    Hej!

    Detta forum verkar vara för entusiaster och tävlingsmänniskor. Sådan är inte jag, åtminstone inte vad det gäller billjud, men dock intresserad av att få ljudet i bilen bra nog att göra musiken avnjutningsbar.

    Jag har en gammal VW-minibuss med säten för sju passagerare. Tror det är ett högtalarpar fram och ett bak. Eventuellt två par bak. Tål att undersökas. Till dessa är en kassettradio inkopplad. Det är endast högra kanalen som fungerar, men eftersom jag antar att allt ska bytas - såväl radio som högtalare, spelar nog detta faktum föga roll.

    Min tanke är att ha bra ljud, helt enkelt. Jag behöver inte kunna spela diskodunk vare sig för mig själv eller grannarna. Jag vill kunna avnjuta Fred Åkerström när jag ligger och kör på landsväg (och tänk på att han har grym basröst). Tänker mig antingen en CD-spelare eller något med 3,5 mm telepluggingång för telefonen. Eller finns det någon spelare som kan ta usb-sticka och har något användarvänligt interface för att välja musik? I så fall kan det vara ett bra alternativ.

    Nåväl, spelaren är nog inte det svåra misstänker jag. Vad behöver jag egentligen? Högtalare gissar jag. Ska jag bara byta ut de befintliga mot något dyrare, eller ska jag låta dem vara kvar och komplettera med något? Ska jag ha ett separat slutsteg eller har stereoapparaten jag köper inbyggd förstärkare som täcker mina behov? Behöver jag någon baslåda eller kommer jag få ut vad jag söker ur de ordinarie högtalarna? Hur ska jag resonera vad det gäller kablage? Duger det befintliga, eller ska jag dra om med dyrare kabel?

    Svårast av allt är kanske att jag vill ha allt klart imorrnkväll. Bor i Stockholm, så jag bör väl ha rimliga chanser att införskaffa material. Jag brukar kunna reda ut hur saker ska kopplas ihop med varandra, men det jag behöver hjälp med är alltså vad jag ska ha för prylar och hur dessa ska placeras i bilen.

    Tack för alla tips jag kan få!

  • #2
    Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

    Just ja. Radio också. Antennen är avbruten på bilen, men det ska jag försöka ordna på någon skrot. Vill dock tillägga att jag skulle vilja ha en fungerande radio som kan få prioritet över vad som nu spelas när det kommer ett trafikmeddelande.

    Just ja 2: Budget beror lite på vad saker och ting kostar. Känner mig bekväm med att slänga ut en 2000 sådär, men det finns lite mer att ta av om nöden kräver. Drar mig inte heller för att handla begagnat om det är ett gott alternativ.
    Last edited by johey; July 10, 2011, 19:55.

    Comment


    • #3
      Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

      Originally posted by johey View Post
      Det är endast högra kanalen som fungerar, men eftersom jag antar att allt ska bytas...

      Känner mig bekväm med att slänga ut en 2000 sådär, men det finns lite mer att ta av om nöden kräver
      Hejsan!

      Måste säga att du har en riktigt riktigt låg budget med tanke på vad du behöver. Bara en acceptabel CD-spelare får du nog räkna med går lös på +1500:- nypris. Sen ville du ha allt klart till imorn kväll också, kan ju bli problematiskt att leta begagnat på så kort tid.

      Exakt hur mycket mer är du villig att lägga om "nöden verkligen kräver"?

      Comment


      • #4
        Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

        Originally posted by johey View Post
        Svårast av allt är kanske att jag vill ha allt klart imorrnkväll. Bor i Stockholm, så jag bör väl ha rimliga chanser att införskaffa material. Jag brukar kunna reda ut hur saker ska kopplas ihop med varandra, men det jag behöver hjälp med är alltså vad jag ska ha för prylar och hur dessa ska placeras i bilen.

        Tack för alla tips jag kan få!
        Gör lite reklam för mig här i all hast.
        I Kungsängen finns det allt möjligt, vid lunchtid imorgon drar jag på semester,
        så du får kanske bege dig redan ikväll.
        Sök på Seastreams Garage.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

          Tack för svaren!

          Jag vet inte exakt hur mycket jag vill lägga. Så lite som möjligt men som ändå kan uppfylla mina behov.

          Är detta något jag har nytta av? Är det ett bra pris?

          http://www.blocket.se/stockholm/MDS_....htm?ca=11&w=1

          Vad behöver jag mer? (CD-spelare eller dylikt förstår jag). Vanliga högtalare behöver jag antar jag? De som sitter i bilen lär inte vara dugliga va?

          Hur verkar denna?

          http://www.blocket.se/stockholm/Bils....htm?ca=11&w=1
          Last edited by johey; July 10, 2011, 21:31.

          Comment


          • #6
            Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

            Originally posted by Horsyhorse View Post
            du får kanske bege dig redan ikväll.
            Redan smuttat på söndagsölen, så någon biltur ikväll blir det nog inte.

            Comment


            • #7
              Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

              Åk bort till Pierre i Kungsängen så hjälper han dig...
              Surfa in på http://seastreamsgarage.se/ så har du hans nummer, slå en signal innan bara
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                Originally posted by johey View Post
                Tack för svaren!

                Jag vet inte exakt hur mycket jag vill lägga. Så lite som möjligt men som ändå kan uppfylla mina behov.

                Är detta något jag har nytta av? Är det ett bra pris?

                http://www.blocket.se/stockholm/MDS_....htm?ca=11&w=1

                Vad behöver jag mer? (CD-spelare eller dylikt förstår jag). Vanliga högtalare behöver jag antar jag? De som sitter i bilen lär inte vara dugliga va?

                Hur verkar denna?

                http://www.blocket.se/stockholm/Bils....htm?ca=11&w=1
                Jag skulle nog slå Pierre en signal innan jag slog till på de sakerna och se vad han har att erbjuda, både när det gäller cd spelare, högtalare och slutsteg. http://seastreamsgarage.se/
                Jag skulle nog personerligen hålla mig så långt ifrån den sista länken som möjligt. Satsa på en riktig CD spelare från ett "riktigt" märke, t.ex. pioneer eller Alpine eller liknande.

                Comment


                • #9
                  Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                  Åk förbi hos Seastream garage www.seastreamsgarage.se/

                  Med så låg "budget" skulle jag köpa -Finns på tokrean
                  Högtalare:Coaxer Axton AX130ES för 345 :-/ Par X 3 par = 1035:-
                  Eller hur många par du behöver
                  Cd: Alpine CDE-9880R för 2300:-

                  Hur har du högtalarkablarna kopplade från Kassetspelaren?
                  Till alla högtalarna eller?
                  Hoppas du förstår vad jag menar

                  Sen skaffa slutsteg till högtalarna vid ett senare tillfälle

                  Avakta med baslådor osv Såvida det inte ska vara till en Festivalbuss? :Smile

                  Har inte testat produkterna så jag säger varken Bu eller Bä
                  Last edited by The one n only; July 10, 2011, 22:06.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                    Originally posted by The one n only View Post
                    Åk förbi hos Seastream garage www.seastreamsgarage.se/

                    Med så låg "budget" skulle jag köpa -Finns på tokrean
                    Högtalare:Coaxer Axton AX130ES för 345 :-/ Par X 3 par = 1035:-
                    Eller hur många par du behöver
                    Cd: Alpine CDE-9880R för 2300:-

                    Hur har du högtalarkablarna kopplade från Kassetspelaren?
                    Till alla högtalarna eller?
                    Hoppas du förstår vad jag menar

                    Sen skaffa slutsteg till högtalarna vid ett senare tillfälle

                    Avakta med baslådor osv Såvida det inte ska vara till en Festivalbuss? :Smile

                    Har inte testat produkterna så jag säger varken Bu eller Bä
                    Det är ingen festivalbuss, så baslådan avvaktar jag med. Tack för tipset! Du menar att om jag inte köper något slutsteg nu så kan jag koppla alla högtalarna direkt till CD-spelaren, men om jag sedan skaffar ett slutsteg så finns det även lågnivåutgångar från CD:n att koppla till steget? (Eller tar steget högnivåsignalen?)

                    Många verkar tipsa om Pierre, så det verkar vara dit man ska åka. Jag bor ju inte så långt därifrån... Pierre: Är du tillgänglig före lunch imorgon (säg 10), eller packar du inför resan då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                      jag måste med ge pierre som tips inte bara bra grejer och bra hjälp även mycke trevlig och väldigt hjälpsam

                      www.seastreamsgarage.se/
                      saab 9000 pioneer-

                      www.garaget.org/micke999

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                        Som du redan blivit tipsad om, åk till Pierre! Du kommer inte bli besviken. Gällande huvudenhet i den prisklass du eftersöker så kan jag inte annat än rekommendera Kenwood, Pierre har dom tyvärr inte men det är nog lösbart. Axtons högtalare låter mycket bra sett till priset, iaf deras små 3,5" koaxialer.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                          Originally posted by johey View Post
                          Är du tillgänglig före lunch imorgon (säg 10), eller packar du inför resan då?
                          Det är bara att ringa, vaken från 7, försök dyka upp senast 12-13.

                          Får även tacka övriga tipsare för rekommendation.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                            Vad fint!

                            Jag kommer förmodligen och pratar högtalare. Har en begagnad CD-spelare på g nu. Med lite tur har jag den med mig så kan vi hitta ett par passande högtalare. Så får du även visa mig vad du tycker jag ska komplettera med för att få ännu bättre ljud.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                              Jag lydde era råd och besökte Pierre. Hem därifrån kom jag med prylar som bara överskred budget med 50%.

                              Installerat och klart har jag nu då en Alpine-stereo, 4" högtalarpar fram och 5,25" bak (Inphase). Det var vad som fick plats utan större modifikationer. Nu låter det mycket bra i mina öron, och det är väl där det ska låta bra antar jag.

                              Dessvärre skulle jag nu i efterhand vilja koppla in sladdarna för att CD:n ska minnas var man senast slutade, men jag har redan tryckt maskinen på plats och jag fick inte med några nycklar för att lossa på den. Finns det att köpa, eller är det slägga och kofot som gäller?

                              Comment

                              Working...
                              X