Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Hej gott folk! Kände att det var dags även för mig att göra en liten projekttråd här. Har haft en uppe på garaget i ett par år nu men där lägger jag upp allt som görs med bilen, här tänker jag bara koncentrera mig på ljudbygget som dock börjar bli "klart" nu (nej det kommer aldrig bli klart, men jag inbillar mig att det ska bli det snart). Det här är mitt första bygge så allt kanske inte blir helt rätt på en gång men då gör jag om och gör rätt!

    Nuvarande set-up är:
    HU: Kenwood KDC-W7644UY
    Steg framsystem: JBL GTO4001
    Steg bas: JBL GTO14001
    Framsystem: Amega Q-Cox350 samt ett par DRVRQ6
    Bas: 2x JBL P1022
    Kablage: Blandat Autoleads, MDS, GAS, Hollywood, Biltema o.s.v...
    Övrigt: 2x Biltema 62Ah batterier i reservhjulsbaljan, Autoleads 1F kondensator

    Framsystemet är jag sjukt nöjd med, körde tidigare med ett JBL P6563C men Amega systemet trycker på bra mycket bättre! Kanske inte låter fullt lika bra men jag är nöjd ändå. Basarna räcker till mer än väl men det vore skoj att testa nåt nytt så vi får se vad som händer på den fronten. Det som dock ligger närmast till att bytas ut är huvudenheten, tror det blir en Pioneer P88RS-II då jag vill ha främst bättre EQ, annars så är jag mycket nöjd med nuvarande.

    Men nu över till lite bilder, för vad vore en projekttråd utan dom? Kommer att länka dom från garaget (hoppas att det är okej) då alla redan ligger uppe där. Börjar med lite bilder på slutstegsmonteringen. Då jag vill kunna använda skuffen till att frakta lite saker i så behövda jag montera stegen någorlunda skyddat, därför som hamnade dom under hatthyllan. Många har påstått att dom skulle bli överhettade o.s.v men dom har setat där i över ett år nu utan problem, så ingen fara med dom här stegen iaf.


    Målet med bygget har varit att det ska höras men inte synas, därför så skrotades rätt omgående planer på baslåda med plexiskiva och liknande "flashiga" grejer, sånt får bli i nästa bygge. Hur det ser ut bakifrån syns på bilden ovan, inifrån kupén ser det ut så här:


    Framsystemet sen då, inget fancy med det egentligen, koaxialerna monterades under originalgaller men med lite tätning runt och en näve dämpull under (det är öppet ner under brädan så dom får mer än nog volym).


    Sen så dörrarna, dom har fått sig en rejäl makeover men jag är ändå inte riktigt nöjd än så vi får se vad som händer med dom. Både dörrar och dörrsidor är dämpade med butylmatta och diverse skumgummi/fogskumm/annat jox. Ungefär så här ser dom ut nu, har försökt få dom så slutna som möjligt men det är alltid nåt litet hål som läcker, fast jag tror dom är rätt täta ändå nu för drar man på så börjar det läcka i rutlisten.



    Den senaste stora förändringen är ny huvudenhet, har ända tills för bara nån månad sedan kört med original kopplad till en Rockfordfosgate 3sixty men till slut så tröttnade jag och införskaffade en riktig enhet, vilket lyft! Saknar visserligen den fina EQn och filtermöjligheterna i 3sixtyn men inte ens med dom grejerna kan man kompensera upp ett dåligt ljud. Hade jag haft råd så hade jag behållt 3sixtyn just för att använda filtren och EQn, men det är svårt när man är student och knappt har nån ekonomi att tala om.


    Lägger upp lite mer bilder sen på tidigare set-uper och installationer som varit i bilen, ni får nöja er med nuvarande så länge. Juste, kul när ens arbete lönar sig, var med på BRL Borlänges Streetmeet förra helgen och tog där första platsen i SQ klassen (inte direkt svårt att komma på pallplats med bara tre tävlande). Suget att delta på lite större tävlingar ökad helt klart och vi får se vad som händer framöver, funderar på en tripp till Göteborg kring 3-4Juli...



    MVH// Christoffer
    Last edited by ChriZtoffer; September 27, 2010, 01:53.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

  • #2
    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Dåligt att göra nu så jag drar en liten lista med vad som setat i bilen sen jag köpte den för lite mer än två år sedan.

    Slutsteg: GAS Alpha 200, Boschmann PCH-2235SX, GAS Alpha X5, Mutant 400.5XXX, JBL GTO755.6, JBL GTO4001 samt GTO14001

    Framsystem: JBL GTO327 & GTO6507C, GAS Alpha 425X (center), JBL P6563C, Amega Q-Cox350 samt RQ6

    Baksystem: Proson 4" & 6x9", JBL GTO427, GAS 6924X, GAS Alpha 6925X, JBL GTO527

    Basar: Pyramid 10", Mutant Conquest 12, GAS Alpha 1024X, Tanlon 10", Pioneer 8" rör, JBL P1022

    Övrigt: Ett antal hög till lågnivåomvandlare av olika modell och prisklass, RockfordFosgate 3sixty.2

    Säkert nånting som jag glömt bort/förträngt som jag får fylla på med men tja, det går ju åt rätt håll iaf.
    Last edited by ChriZtoffer; June 13, 2010, 01:46.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Du kör på samma koncept som mig ser jag ...
      Det ska låta bra men inte synas och bilen ska fungera bra

      Comment


      • #4
        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Precis! Blir mycket roligare så tycker jag. Vist skulle man väl kunna bygga om dörrsidor, göra nån rejäl häftig baslåda å så men det är ju inte lika fränt, eller iaf inte lika utmanande. Kanske blir nåt sånt i nästa bil/bygge men nu vill jag hålla det stilrent och inte ha nåt som "sticker ut", helst hade jag kört vidare på original HU också men den höll tyvärr inte samma nivå som resten av systemet.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Här har jag vist inte skrivit nåt på ett tag, dags att göra det då. Middarna är utbytta nu iaf, sitter numera ett par Amega DRVRQ6 i dörrarna och dom är mycket trevliga! Var väl kanske ingen större skillnad mot gulkorgarna som satt i innan (Amega RQ6) men fördelen är att nu kan jag, så fort jag har råd, köpa ett par till likadana middar och ett par nya dörrsidor å fortsätta bygget.

          Ang. det så har jag funderat lite över varför jag inte får nåt riktigt tryck från middarna, vist dom spelar men inte så pass som dom borde i dom väldämpade dörrarna och matade med 100Wrms. Bakom middarna smalnar nämligen hålet av mot magneten, öppningen är alltså inte jämnstor bakåt, kan det påverka? Vill helst inte kapa i onödan men om det kan göra skillnad så åker vinkelslipen och plåtsaxen fram.

          Har förresten fått på nya fälgar så nu börjar bilen se representabel ut också, bara en liten 30-35mm sänkning fram samt en vinge bak så är jag nöjd (en stund iaf, har mer planer på gång).
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Jag röstar för ingen vinge! Det förstör dom rena linjerna. Men en sänkning fram ser ut att behövas för att få lite jämvikt på bilen.

            Amegorna vill spela ut i dörren utan motstånd, så det kan vara klok att såga lite. Men för att testa innan du sätter sågen i bilen. Tejpa igen hålet helt och lyssna sedan, blev det sämmre med tejpen blir det nog bättre efter att sågen har använts.
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Mjo en liten Aerovinge ska nog allt på, ser så flackt ut där bak nu så. Men sänkningen går före helt klart, bilen såg baktung ut från fabrik och det är ju knappast bättre nu.

              Hur menar du där med tejpningen, ska jag alltså tejpa för hålet bakom högtalarna helt? Då blir det ju som en liten låda där? Tror ioförsig att jag ska kapa upp där ändå, känns bättre på nåt sätt om dom får jobba fritt, och så skull jag ändå gjort nya bafflar, dom här börjar ramla isär efter ett antal av och på-monteringar.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Då så, skit i tejpen och hala fram sågen
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Bakspoiler modell "läpp" skulle nog passa fint! http://www.google.se/imgres?imgurl=h...26tbs%3Disch:1
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Precis, Aerovingen. Skulle helst vilja spackla ihop den med bakluckan men då lär allt lackas om, så det får vänta.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Aero vingen är lätt den snyggaste till SS´en
                      Saab 9-3 SQ style

                      Comment


                      • #12
                        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Här har jag vist inte skrivit nåt på ett tag, dags att göra det då. Middarna är utbytta nu iaf, sitter numera ett par Amega DRVRQ6 i dörrarna och dom är mycket trevliga! Var väl kanske ingen större skillnad mot gulkorgarna som satt i innan (Amega RQ6) men fördelen är att nu kan jag, så fort jag har råd, köpa ett par till likadana middar och ett par nya dörrsidor å fortsätta bygget.

                        Ang. det så har jag funderat lite över varför jag inte får nåt riktigt tryck från middarna, vist dom spelar men inte så pass som dom borde i dom väldämpade dörrarna och matade med 100Wrms. Bakom middarna smalnar nämligen hålet av mot magneten, öppningen är alltså inte jämnstor bakåt, kan det påverka? Vill helst inte kapa i onödan men om det kan göra skillnad så åker vinkelslipen och plåtsaxen fram.

                        Detta kanske kan vara ditt problem? Eller så är det som du säger, att plåten dämpar luftflödet.

                        http://dls.se/econtent/files/2/baffle_installation.pdf

                        It is very important that the baffle is stable, but it is just as
                        important that it is shaped in a way that allows the driver to
                        ”breath” backwards, otherwise there will be a lack in the drivers
                        bass reproduction.


                        Sen kan du alltid testa att sätta en fönsterlist runt dörrsidan.
                        Last edited by Martin F; August 4, 2010, 10:32.

                        Comment


                        • #13
                          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Fönsterlist runt dörrsidan monterade jag för länge sen. Tätheten och stumheten känns inte som nåt problem i dörrarna, är tämligen säker på att det är hålet bakom högtalarna som är boven. Att göra så som DLS skriver där är totalt omöjligt så baffeln bygger ut ca 5cm från dörren och är formad som en tratt, där det är som smalast sitter magneten ungefär. Ska gå ut och nu och börja fila på en lösning, försöka göra hålet så stort som möjligt och kanske slänga ihop ett par nya bafflar. Nu SKA det bli bra!
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Låter lite som att det är tratten som är boven, alternativt att dörren ej är tillräckligt tät eller högtalarna ej gillar open air montering.

                            Hoppas du får till det!

                            Comment


                            • #15
                              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Jag tror stenhårt på dom trattformade bafflarna, orkar inte lägga mer jobb på tätning och dämpning. Sitter ca 4Kg (eller om det var mer, 15 ark M1) i varje dörr iaf samt plåtar för alla hål. Volymen ska inte vara nåt problem, Amegorna vill ha 40L för att spela optimalt och mer än så är det absolut inte i dörrarna. Var ut nyss iaf och tog lös ena baffeln för att kolla lite och planera för morgondagen, såg inte riktigt så illa ut som jag hade för mig men det lär nog påverka.

                              Så här ser dom ut bakifrån, är ju inte helt trattformat utan snarare fyrkantigt hål.


                              Här syns skillnaden mellan den "rätta" diametern och storleken på hålet. Borde bli bättre med lite uppkapning!


                              Märkte en till sak när jag höll på och mäta å kolla, baffeln skulle gå att göra ca 2cm grundare. Högtalaren kommer då längre ifrån dörrsidan så jag får fylla igen mer men samtidigt så kommer den nog att kunna andas lite friare bakåt, tror folket att det är värt att göra eller räcker det med att få ett jämnstort hål bakåt in i dörren?
                              Last edited by ChriZtoffer; August 5, 2010, 00:42.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X