Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

    Originally posted by tvett View Post
    Med lådan på plats är det något som gör att den inte riktigt vill på plats, vet inte vad det är än, behöver inte vara bakom, kan vara tajt på framsidan nedtill. Det finns en ordentlig svetsmutter bakom lådan, så jag ska försöka göra ett hål i lådan på rätt ställe så att den kan dras fast och sitta bra mot panelen. Får fundera ett tag på hur bara, krysslaser kanske.
    En idé är att sätta lite butylremsa, lera eller liknande där du tror att det tar i. Då borde du kunna se på avtrycket var det är trångt.
    Om du gängar i något spetsigt i svetsmuttern och sätter dit lådan så borde du få ett bra avtryck där du kan borra hål.

    Comment


    • #62
      Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

      Testade med butyl tidigare där jag trodde det var, men det ville hellre fästa där än på filten. Blir nog en stund med måttbandet istället.

      Problemet med att ha något spetsigt är att lådans baksida rör sig vertikalt till stor del när den går på plats.
      Jag lutar åt att borra ett pilothål med liten diameter och göra en markering i plåten, sedan utgå från det.

      Imorgon ska det vara 7 grader ute..... perfekt, nja.
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #63
        Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

        Såhär får det bli. Tar upp ett hål i panelen för en säkringshållare.

        Attached Files
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #64
          Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

          Hej!
          Jag såg några av kommentarerna tidigare och jag är inte helt insatt i hur dina planer ser ut. Jag vill bara flika in och säga att du bör ha en säkring inom 40cm på samtliga + kablar som är anslutna till batteri, OM du ska följa de regler och rekommendationer som finns från tävlingsorganisationer och försäkringsbolag. Det är också viktigt att + kablarna inte kan komma i kontakt med vassa plåtytor som kan skava hål på isoleringen.

          Lycka till!
          Mvh Pontus
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #65
            Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

            Avsäkring av kabel och steg är två olika saker, bäst att förtydliga det för andra som kanske läser tråden. Kabeln säkras av för att förhindra brand vid slitage av isoleringen på strömkabeln som ppk skriver, stegen vill jag ha avsäkrade separat för att skydda mot överbelastning, tex kortslutning på högnivåsidan.

            Problemet har varit att endast ett av stegen (RC90c2), som trots allt tillhör samma serie, hade egen 30A säkring. Att säkra av det som är utan direkt på 10mm2-kabelm med 30A-40A hade ju varit enklast, men ville isf göra likadant på båda stegen. Nu blir det istället att jag moddar RC600c1 med en egen hållare för 30A, och slipper att ha något externt.

            Planen har alltid varit att 20mm2-kabeln säkras av med godkända 80A vid batteriet. Det har aldrig varit under diskussion.
            Last edited by tvett; May 23, 2015, 20:05.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #66
              Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

              Det låter bra. Jag blev lite förvirrad när jag bläddrade igenom tidigare sidor därav tänkte jag att det var lika bra att förtydliga ovanstående. Med lite tur snappar någon annan upp det och kan dra nytta av budskapet.
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #67
                Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                Har du kommit på vad det är som tar i med lådan än?
                Det känns mest som den är för B6 karossen, men det borde du väl kunna lösa.

                Ser mycket lovande ut
                Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                --------------------------------------------------------------------------------
                Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                Comment


                • #68
                  Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                  Originally posted by xciso View Post
                  Har du kommit på vad det är som tar i med lådan än?
                  Det känns mest som den är för B6 karossen, men det borde du väl kunna lösa.

                  Ser mycket lovande ut
                  Då det regnat och blåst hela dagen så har jag inte varit ute och testat något mer.
                  Min bästa gissning är antennförstärkaren, vet att man bytt antennsystem genom åren, så jag började googla.

                  2000-2006 fanns 8E9035225



                  I min bil sitter 8E9035225B



                  Edit: Lådan har kommit på plats utan någon modd. Förstärkaren satt högre upp än så.
                  Last edited by tvett; May 24, 2015, 18:38.
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • #69
                    Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                    Iom moddningen av steget så undrar jag bara: Hade du tänkt att tävla ngn ggn?
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #70
                      Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Iom moddningen av steget så undrar jag bara: Hade du tänkt att tävla ngn ggn?
                      Inga tankar på att tävla, nej. Så jag kan egentligen bygga lite hur jag vill.
                      Vill dock göra saker någorlunda seriöst och reversibelt.

                      Baslådan har hittat sin plats och ett hål till svetsmuttern har gjorts, träffade 30mm ifrån med pilothålet, borrmaskinen gick inte in i hålet bättre än så. Rätt bra ändå. Måste skaffa en lagom distans att fästa emellan och en 70mm M8.

                      Idag börjades det med framdörrar och -system.
                      Fy vad jag hatar dörrclips, borde köpt en uppsättning direkt, de går sönder för minsta lilla.



                      Gladen-kitets adapter på plats. Dämpar extra, den butyl som följde med skulle användas som regnskydd inne i hålet, samt för att hålla delningsfiltret. Filtret hamnade dock i kläm med kartfacket i den föreslagna positionen, måste slita loss och flytta.

                      Attached Files
                      Last edited by tvett; May 24, 2015, 23:56.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #71
                        Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                        Var förbi Kjell&co och plockade upp en säkringshållare, specad till 30A. Satte dremelns kapskiva i ändplåten och filande det sista.



                        Fäste hållaren med rostfri skruv och låsmutter. Lödde kabel i kortet och på terminalen



                        Lödning till säkringshållaren skedde med allting på plats.



                        Ser ju rätt så likt ut det andra steget. Inget av stegen ska dra mer än 30A i 4ohm, så det här känns som en ok lösning. Tror det kan vara 2ohm i RC600c1 som gjort att man skippat säkringen där.

                        Attached Files
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • #72
                          Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                          Varför sätter du extra säkring på slutsteget??
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #73
                            Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                            Originally posted by tvett View Post
                            Avsäkring av kabel och steg är två olika saker, bäst att förtydliga det för andra som kanske läser tråden. Kabeln säkras av för att förhindra brand vid slitage av isoleringen på strömkabeln som ppk skriver, stegen vill jag ha avsäkrade separat för att skydda mot överbelastning, tex kortslutning på högnivåsidan.

                            Problemet har varit att endast ett av stegen (RC90c2), som trots allt tillhör samma serie, hade egen 30A säkring. Att säkra av det som är utan direkt på 10mm2-kabelm med 30A-40A hade ju varit enklast, men ville isf göra likadant på båda stegen. Nu blir det istället att jag moddar RC600c1 med en egen hållare för 30A, och slipper att ha något externt.

                            Planen har alltid varit att 20mm2-kabeln säkras av med godkända 80A vid batteriet. Det har aldrig varit under diskussion.
                            Originally posted by octan View Post
                            Varför sätter du extra säkring på slutsteget??
                            Där har du hans svar på den frågan
                            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                            Comment


                            • #74
                              Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                              Idag har det varit toppenväder, så tog ett ryck med baslådan. Tejpade fast kabeln med silvertejp och satte Silent Coat 16mm skum runtomkring för att förhindra att den ligger och slår efter att baslådan är på plats.



                              För att kunna dra fast lådan stumt kapade jag till en kloss i 28mm tryckt furu, skar bort mattan på baslådan och limmade med PL600. En 85mm hög kloss sattes även under panelen i baslådans framkant för att få det stabilt.



                              Ingen krympslang, inga bananer, men + till + och - till -.



                              M8x70mm med bricka för att dra fast lådan, tätat med PL600.



                              Riktigt skönt att få tillbaka en panel, den har slitits loss ett antal gånger nu då lådan krävde det för demontage. Den svängda kanten linjerar riktigt fint, men i framkanten är det ett glapp, vet inte om det är en B6-grej.
                              Blev riktigt stabilt!

                              Attached Files
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment


                              • #75
                                Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                                Ni som har erfarenhet av Gladen, är det lång inspelningstid generellt?
                                Har försökt lyssna in diskantnivå efter montage i passagerardörren, men det låter allmännt dåligt.
                                Jonas, Umeå

                                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                                Comment

                                Working...
                                X