Announcement

Collapse
No announcement yet.

Störningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Störningar

    Slutförde montering av nytt steg, ny hu, ett par till högtalare o inredning i helgen. Problemet är att jag har fått störningar i form av brus

    Bilen är en raggarbil (Chevrolet Chevelle -64) med rejäl puffra under huven(489 Cui BB) så har MSD tändbox o spole sittandes inuti bilen under instrument brädan.

    Har ett konstant brus då jag startar bilen inget när den är avstängd följer inte varv o ökar jag volymen hörs det inte, men kan ju va kul o kunna prata lite även om man lyssnar på stereo o inte ha missljud. Ljudet är inte där hela tiden utan ibland.

    Huvudenheten är en Retrosound
    http://www.retrosoundusa.com/products/details/id/16

    Steget ett DLS x-a40
    Framsystem Ground zero GZRF16FX
    Bak sitter ett par DLS 426 som paralellkopplats med framsytemet.
    Sitter även ett par DLS 6x9 960 bak med
    + är 16 mm2, - är 16mm2.
    Remote kabeln är tillsammans med lågnivåkablarna kör dubbla, en grön gammal Biltema från förra installationen med ett gas 2 kanals steg(gick då tillsammans med strömkabeln utan problem) den andra är en autoleads för 200 kr.

    + till steget går längs ena sidan på kupen har en högtalarkabel till framsystemet gåendes där med. Kan högtalar kabeln vara felet?

    - kabeln sitter i karossen med en m6 skruv med mutter skrapade rent innan montering. Ska extra kolla den angånde kabelskors pressning o ev prova på ett annat ställe?

    Lågnivåkablarna o remote kabeln går mitt i kupen vid kardan tunneln. Kan remote kabeln störa? Kanske bättre o ha den lös vid +matningen till steget?

    Andra högtalar kabeln till framsytemet samt + ledningar o jord via oljetrycksgivaren till el bränslepumpen går på andra sidan kupen.(kan de störa? borde det inte bli generatorljud då som följer varvet?)

    + till huvudenheten tas via säkringsdosan(ska dra om dem framifrån fördelningsblock i motorrummet, huvudblocket där all ström passerar).

    - till huvudenheten går i karossen med ca 30 centimeters sladd.

    Bruset låter exkat som ett litet surr jag har från tändspolen varierar också o ibland är den tyst fast förstärkt så tror MSD tändgrejerna är boven, nån som har erfarenhet om MSD grejer stör bilstereos? Hade ju inga störningar med det gamla Gas steget o en annan pioneer hu? Tycker det är konstigt då jag försökt o tänkt på o dra kablarna mer "korrekt"?

    Har ändå planer på o flytta ut boxen o spolen ur kupen då spolens surr irriterat mig sedan jag satte dit spole o box. Men blir i vinter så vore kul om man kunde lösa problemet ndå då det kan vara några helger till med fint väder så man är åksugen.

    Funderar på om bättre lågnivåkablar kan hjälpa? Har kikat på DLS pro. el är det bortkastade pengar?

    Provade o köra bara fram respektive bak genom o koppla ur respektive lågnivå kablar men har brus ändå. Så båda kablarna verkar ta störningar.

    Tips som kan hjälpa o få bort störningarna?

    Marcus
    Last edited by Malibu ss 64; September 12, 2011, 11:40.

  • #2
    Re: Störningar

    prova att ha kablarna till steget så långt ifrån "boven" som möjligt, har hört fall då strömkabeln från batteriet till slutsteget legat för nära kabeln från generatorn till batteriet och skapat störningar.. har ingen vidare erfarenhet inom just detta ämne men försöker att hjälpa till så mycket som jag kan. ligger strömkabeln och lågnivåkabeln med varandra längs bilen?
    \m/

    Comment


    • #3
      Re: Störningar

      Originally posted by LuffarN View Post
      prova att ha kablarna till steget så långt ifrån "boven" som möjligt, har hört fall då strömkabeln från batteriet till slutsteget legat för nära kabeln från generatorn till batteriet och skapat störningar.. har ingen vidare erfarenhet inom just detta ämne men försöker att hjälpa till så mycket som jag kan. ligger strömkabeln och lågnivåkabeln med varandra längs bilen?
      Strömkabeln längs höger sida o lågnivå kablarna i mitten.

      Boven tror jag är MSD grejerna o de sitter strax höger under stereon lågnivåkablarna korsar kablarna till boxen kan ev dra om dem lite vid hu men då hamnar de nära där strömkabeln går in i kupen.

      Marcus

      Comment


      • #4
        Re: Störningar

        jag fick tipset att testa med lågnivån rätt genom bilen, för att se om det är där störningarna ligger innan man börjar slita ut den man gömt. jag har dock inte provat ännu men tror att det kan hjälpa. så dra ur stereon och dra ett par rca kablar genom bilen och testa.
        \m/

        Comment


        • #5
          Re: Störningar

          hur högt är steget gainat?

          har du nån annan cd att testa med? kina maskiner e ju tyvärr inte kända för att vara bra i störande miljö

          Comment


          • #6
            Re: Störningar

            Länge sedan men en update ifall nån har liknande problem.
            Flyttade boxen o spolen från kupen till motorrummet o bruset försvann, msd grejer ger skapligt med kräm till tändning så de var nog helt klart boven.

            Glad i hågen o trodde allt var frid o fröjd, när jag började använda bilen uppdagades nästa problem huvud enheten flippade låtar efter egen vilja med motorn igång var värre med låtarna på ett sd card än usb minne. Provade alla tänkbara lösningar. Mailade Retro sound o de föreslog allt jag testat och sa att msd grejerna inte var något problem och tech supporten menade på att jag stod på bar backe el kunde skicka tillbaks grejerna och få dem fixade alternativt utbytta om det mot all förmodan var fel på dem(han tänkte väll att jag var en knasig svensk som gick att lura).

            Ilsknade till o drog iväg ett mail där jag förklarade att fraktkostnaden som jag skulle stå för skulle äta upp det mesta och det var uteslutet att jag var aktiv på ett flertal stora amerikanska cheva forum o tänkte dela med mig av mina erfarenheter där och att jag surfat runt o att det var flersom hade samma problem och de hade också msd tändning. Dagen efter svarade deras ägare o bad om ursäkt skrev att han läst min o deras tech persons mail växling och de hade agerat rätt men var antagligen så att min huvudenhet inte funkade med msd grejerna de skulle testa en hos sig o skicka en ny.

            Provade huvudenheten i min bruksbil och där funkade den klockrent och det besvarade bara det jag redan visste skiten funkade inte med msd helt enkelt.

            Köpte en ny JVC huvudenhet monterade lite dolt under insrument panelen skaffade en radio delete plate o monterade i hålet på instrument brädan. Den nya huvudenheten funkade klockrent trots msd tändning och lät mycket bättre så "lesson leard" aldrig mer skit ifrån retro sound.

            Marcus

            Comment

            Working...
            X