Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz framsystem "taggtrådsljud"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz framsystem "taggtrådsljud"

    Hej

    Har monterat ett framsystem Hertz ESK165.5 tillsammans med en JVC KW-R920BT......

    Mellanregistret och diskant låter våldsamt skränigt, särskilt när ljudkontrollen ställs över 20..(går från 0-35). Det är som taggtråd i öronen.......har pillat med EQ och enda inställningen som öronen orkar med är att ställa allt över 1khz på min(-9) i eq på stereon men fortfarande ansträngande och taggtråd för öronen. Gissar att något annat är problemet....som peakar hela mellanregistret och diskanten. Filter ok? Defekt högtalare? Defekt inställd delning(om det nu går att ställa vid montering?)

    Kan tillägga att problemet var likartat med orginalstereon...hade hoppats på att det var den som var uselt fabriksställd i eq och distade extremt tidigt men problemet blev bara värre. Tanken är att montera slutsteg och aktiv baslåda men vill få till ljudet med de komponenter jag har först annars blir väl problemet ännu värre med slutsteg.

    Allt är fackmässigt installerat av bilstereoföretag så tar för givet att allt är monterat/kopplat korrekt. Basen känns rapp och helt ok

    Några teorier?

    Åker till handlaren på fredag så får dom provlyssna men tar tacksamt emot tips/erfarenheter till dess. Hur funkar det att reklamera "dåligt" ljud?

  • #2
    Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

    Hur länge har du haft dem monterade? De kan ju behöva några timmars inspelning innan de låter "som de ska". Sen om det inte hjälper så kan du ju leta upp delningsfiltrena och kolla om du ska sänka/ändra diskantnivån.
    Drömmer...

    Comment


    • #3
      Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

      Hej

      Tack för svar.....

      Haft dem monterade c:a 2 veckor och spelat dagligen så att det ska bli nån större skillnad efter mer användande låter osannolikt. Har byggt en del HiFi-högtalare(pipor med bredbandselement) och visst kan element behöva spelas in men inte i sån här stor utsträckning.

      Filter-idén låter intressant. Påpekade för montör/säljare efter högtalarmonteringen att det är massiv "taggtråd" i ljudet. Han nämnde inte någon inställningsmöjlighet på filtret och min förhoppning att var att det skulle försvinna med bytet av stereo men blev snarare ett större problem.

      Öronen är helt slut efter 5-10 min lyssnande och för mig är just det som är skillnaden mellan "bra" och "dåligt" ljud.....oavsett vilket typ av ljud man själv föredrar ha så är "ont i öronen" ett tecken på dåligt ljud. Kan tillägga att jag bara kör CD-skivor och FLAC via usb så problemet ligger inte där alla fall😆

      Comment


      • #4
        Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

        Alltså, innanför filterkåpan brukar det sitta som en liten bygling man kan sänka diskantnivån med 3dB, säger inte att det gör så i detta fall, men kan helt klart vara intressant att kika på kanske?

        Hur sitter högtalarna monterade? Är det långt mellan midbas och diskant så kan man få lite problem med vasst ljud också.
        Drömmer...

        Comment


        • #5
          Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

          Tack för engagemanget.

          Det är 25-30 cm mellan mid och diskant......

          Gissar att 3db sänkning kommer göra marginell skillnad.....har ju sänkt både mellan och diskant till minimum i eq för att öronen ska orka med......och antar att det är betydligt mer än 3db.

          Blir inte klok på det här....åkte en timme idag och spelade, inte speciellt högt, och öronen är så matta och trötta när jag kliver ur bilen. Blir liksom inte ens sugen att dra på stereon.......ingen jättedyr anläggning men har lagt ned 7.000:- och förväntar mig betydligt bättre ljud än såhär. Aldrig varit med om det här fenomenet.......

          Har dämpmatta i dörrarna men kanske behöver mycket mer dämpning....

          Bilen är en Hyundai Tucson 2017....mellan-suv i storlek alltså.

          Comment


          • #6
            Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

            Är de befintliga högtalarkablarna använda eller är nya dragna? Det är inte så att det är typ "dubbla filter" om originalkablarna används? Eller om det går via nån förstärkare som sitter i bilen som försöker kompensera ljudet men gör det fel..? Bara tankar, känner inte till bilen eller hur något är installerat, men tråkigt att du är missnöjd, vet ju att just dessa högtalare annars låter mycket bra!
            Drömmer...

            Comment


            • #7
              Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

              Diskanten verkar vara delad vid 3khz så den tror jag inte bråkar.
              Gissningsvid finns det från ca 1,5khz upp till 3khz peakar med resonanser från högtalargallerna.
              Kolla med tongenerator så kan du ta reda på vid vilka frekvenser som det låter extremhögt.
              För visst har du monterat högtalarna bakom originaldörrsidor/galler?

              Comment


              • #8
                Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

                Originally posted by hekaman69
                Hej

                Har monterat ett framsystem Hertz ESK165.5 tillsammans med en JVC KW-R920BT......

                Mellanregistret och diskant låter våldsamt skränigt, särskilt när ljudkontrollen ställs över 20..(går från 0-35). Det är som taggtråd i öronen.......har pillat med EQ och enda inställningen som öronen orkar med är att ställa allt över 1khz på min(-9) i eq på stereon men fortfarande ansträngande och taggtråd för öronen. Gissar att något annat är problemet....som peakar hela mellanregistret och diskanten. Filter ok? Defekt högtalare? Defekt inställd delning(om det nu går att ställa vid montering?)

                Kan tillägga att problemet var likartat med orginalstereon...hade hoppats på att det var den som var uselt fabriksställd i eq och distade extremt tidigt men problemet blev bara värre. Tanken är att montera slutsteg och aktiv baslåda men vill få till ljudet med de komponenter jag har först annars blir väl problemet ännu värre med slutsteg.

                Allt är fackmässigt installerat av bilstereoföretag så tar för givet att allt är monterat/kopplat korrekt. Basen känns rapp och helt ok

                Några teorier?

                Åker till handlaren på fredag så får dom provlyssna men tar tacksamt emot tips/erfarenheter till dess. Hur funkar det att reklamera "dåligt" ljud?
                ESK har "sin" karaktär och kommer inte ändra sig med fler timmar.

                Jag kan nästa slå vad om att det försvinner om du stoppar i en vanlig CD-skiva.

                Rippat, BT:at med "dålig" kvalitet stöter man ibland på, det förstärks dessutom om högtalarna är "gnissliga".

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

                  Min erfarenhet av Hertz är att dom inte är bra tyvärr.Trots mycket tester i deras lab och så vidare,så låter exempelvis MLK serien från 2012-2014 inte bra.

                  Du ska ha DLS Nordica/Seas lotus reference om du vill ha något bra ofärgat.
                  Last edited by Välljudsfantast; March 13, 2017, 21:21.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hertz framsystem "taggtrådsljud"

                    Hej

                    DLS har jag bra erfarenheter av i en annan bil för 10 år sen......även om nu Hertz färgar mer så känns det orimligt att dom färgar ljudet så här mycket och så här dåligt. Har inte pratat med handlaren än om att problemet kvarstår....de väntar på en installationsdetalj så jag kan justera/låtar och volym på ratten som jag kunde med orginalstereon. Ska ta upp det med dom då när dom ändå plockar ur stereon.....

                    Är det vanligt att det sitter filter/förstärkare dolt i orginal-kabeldragningen? Inga nya kablar är dragna så det låter mest logiskt att orginalstereon var så kass att det behövdes nåt för att "kompensera" kass stereo och kassa högtalare. Men varför sätta det dolt så inte ens en bilstereo-installatör ser det och då drar ny kabel till dörrarna?

                    Comment

                    Working...
                    X