Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

    Efter många tvekande stunder har jag till slut bestämt att dela med mig av mitt ljudbygge som påbörjades för ett drygt år sedan med planering och blev fulländat i mitten av augusti.
    Var lite osäker på om detta ens skulle vara av intresse för just detta forum dels för att detta ligger mer mot SQ hållet men främst för att kalibern av projekt här brukar vara avsevärt mer ambitiöst.

    Detta är mitt första försök till ett ljudbygge då det enda jag gjort innan i föregående bilar har bara varit att slänga in en baslåda, dra kabel genom kupén och enkla 6x9" eller liknande i budget märken.
    Här har ni ett pinsamt exempel på en låda jag gjorde för nästan 10 år sedan, så ni förstår var nivån har legat!



    Stor del till att det blev på den nivån var väl att bilarna de skulle spela i inte varit speciellt fina heller, men detta har kommit att ändrats när jag för nästan 2 år sedan
    köpte en 2007 Audi A4 Avant och har därefter lagt ner mig till fullo när det gällt moddning eller projekt.

    Började min planering till detta bygge redan i oktober förra året, där första ideén var två stycken 2-vägskit i både fram och bakdörrar samt en 10" bas i skuffen.
    Detta eskalerade dock så småning om och när det var dags för att börja inhandla hade jag bestämt mig för 2x10" basar samt att slopa en uppgradering i bakdörrarna och istället lägga mer pengar på ett rejälare framsystem.
    Tror att jag gjorde rätt beslut för min musiksmak som består mest av trance/hands-up och gillar då såklart bas och kunna spela högt men samtidigt så snyggt som möjligt.

    De första månaderna bestod också mycket av att läsa på om allt vad billjud innebar, hade väl endast en vag koll på hur man kopplade ihop komponenter innan detta började, men gillar att lära mig så det drog iväg fort
    med ideér och inspiration från bla. detta forum samt DIYMA.com.
    Hade även hjälp av ett par nissar som jag jobbar med som bägge två har mycket större erfarenhet i billjud än mig och sitter ofta på just detta forum!
    Så tack Johannes & Janne!

    I tidigt skede åkte dörrsidorna av många gånger för att kartlägga djup och konstruktion för att jag skulle ha så bra koll som möjligt för att inte fastna längre fram.
    A4'an har ett stag till fönsterguiden som går precis bakom högtalaren vilket gjorde platsen bakom lite begränsad, men med lite mätning och räkning fick jag fram att 6,5" jag ville ha skulle passa fint.



    Såhär såg den slutgiltiga listan på komponenter ut;
    HU: Pioneer AVH-P4300DVD
    Fram: Hertz MLK 2 TW
    Bak: OEM
    Basar: 2x Hertz HX250
    Slutsteg: Hertz HDP4 bryggat till Mille & Hertz HDP1
    Batteri: Varta Silver Dynamic H3 100Ah
    Småplock: Stinger högtalar/strömkabel, Audison Connection ST2 RCA's, distblock och batteriskor

    Tyvärr köpte jag stereon nästan direkt efter bilköpet, alltså långt innan jag ens hade en tanke på ett bygge så detta blev nu en flaskhals. Har redan köpt en 80PRS men bilen står nu i garage över vintern så ska installeras när våren är här.
    Som synes är det Hertz som blev valet vilket beror dels på att jag läste mycket fint om dessa och verkade på papper och recensioner spela efter mitt tycke men också för att jag fick ett fint paketpris av Marcus på Bilradiohuset.

    Så stort tack till Marcus och bilradiohuset!
    Kan bara rekommendera varmt till andra, fick alltid raka svar och höll leveranstider som lovat.
    Även efter incident där en DHL sändning som innehöll bägge mina slutsteg "försvann" på Karlstads terminal var Markus hjälpsam och skickade ett nytt direkt.
    Skulle annars vara tvungen att vänta 30 dagar enligt DHL policy innan det var klassat som borta så ärendet kunde gå vidare.



    Mina mål och krav på detta va;
    - Skulle spela högt SQ med nog bas för att tillfredsställa min smak av musik
    - Helst inte lägga på för mycket vikt, detta gick väl inte som tänkt kanske
    - Ville hålla det cleant och undangömt till viss del, det som skulle synas ville jag fortfarande skulle vara snyggt att titta på
    - Behålla reservhjulet
    - Klart till sommaren, men det blev ju inte så heller. Har jobb i Norge varannan vecka samt ingen varmgarage så tiden att faktiskt bygga i bilen var begränsad.
    - Endast ett batteri

    Bilen i sig är alltså en 2007 Audi A4 Avant 2,0 TFSI Quattro




    Som jag nämnde tidigare kan ni inte förvänta er mycket "show" eller speciellt från vad som kanske normalt pryder detta forum, men jag hoppas någon kan finna delar intressant eller åtminstonne ge någon inspiration
    och ideér från mig att ge tillbaks till er som gjorde detta för mig!
    Har endast haft tillgång till mobilkamera, så får ursäkta för kvalitén på bilderna.

    Eftersom bygget är redan färdigt kommer jag väl inte behöva hjälp, men givetvis är all feedback välkommen för hur jag kan bättra på framtida byggen.
    Uppdateringar kommer lite då och då, vill helst inte fylla första sidan av tråden med 150 bilder.
    2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

  • #2
    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

    Ser ut dom en riktigt trevlig början!!
    Kör hårt o lycka till!

    Har du några frågor så fråga på!

    Comment


    • #3
      Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

      Du behöver inte alls skämmas för ditt bygge! Jag sitter i samma sits som du med mitt första lite mer seriösa bygge och det är i en gammal civic
      Jag gör det för att få feedback osv, är guld värt!
      Och du kommer säkert börja byta lite prylar ju mer du läser, jag har redan börjat ångra vissa val och då har jag inte ens fått igång ljudet än, hahaha
      Lycka till nu och ser fram emot lite mer bilder!

      Comment


      • #4
        Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

        Tack ska ni ha killar!
        Det var faktiskt Marcus som gav mig en sista push till att posta mitt bygge här, så hoppas såklart på lite feedback och inte minst att kanske väcka nån idé hos någon här, så som jag fått mina från detta forum!

        Börjar med det tråkiga, kabeldragning och dämpning.
        Nästan hela inredningen blev urmonterad för att göra allt på "rätt sätt".





        50mm2 strömkabel genom torpedväggen precis brevid batteriet, samt 50mm2 uppgraderad jord.
        Fortfarande lite jobb kvar här då generatorkabeln var lite kort för att hålla kabelskon rak o snygg.







        Jorden för säkringsblocket blev vid baksätet, dremlade fram ren plåt och lödde på rörkabelskor i koppar.








        Ville inte ha tvivel på högtalarkablaget heller så drog nya 2,5mm2 till 6,5" och 1,5mm2 till diskanter. Orginal hade säkerligen varit nog, men när hela inredning ändå var ute tyckte jag det var lika bra.
        Från andra byggen i denna typ av bil visste jag redan om att det skulle vara trångt genom dörren då det bara är ett hål i samma form och storlek som kontakten där, så jag borrade upp hålet lite i nederkant för att tillåta plats för nya kablar.




        Last edited by Fräddan; December 27, 2012, 17:38.
        2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

        Comment


        • #5
          Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

          Faen va häftigt! Välkommen i träsket! Mitt första bygge är de som jag bygger på för nästa säsong och kan säga att Bilstereoforum verkligen har hjälpt till!

          Hertz Mille serien är ju så grym! Avundsjuk! Lycka till!

          Följer så klart detta!
          sigpic

          Comment


          • #6
            Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

            Detta ska följas! Har själv precis köpt mig en A4 sedan som det redan var gjort en hel del med ljudmässigt, också Hertz hela vägen. Ska du bygga om dörrsidor etc eller montera original? Mitt system är monterat i originalplatserna och det låter helt okej tycker jag. Om du vill hålla dig till originalmonteringshålen för 6,5"-orna så kanske detta kan vara ett enkelt och bra alternativ .
            Sponsrad av www.dipit.se

            Comment


            • #7
              Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

              Originally posted by grakka View Post
              Detta ska följas! Har själv precis köpt mig en A4 sedan som det redan var gjort en hel del med ljudmässigt, också Hertz hela vägen. Ska du bygga om dörrsidor etc eller montera original? Mitt system är monterat i originalplatserna och det låter helt okej tycker jag. Om du vill hålla dig till originalmonteringshålen för 6,5"-orna så kanske detta kan vara ett enkelt och bra alternativ .
              Kanske var lite oklart, men bygget är alltså redan färdigt bara att jag valt att lägga ut tidslinjen nu i efterhand.
              Jag valde att behålla original, mest för att jag inte alls hade någon erfarenhet med plastning men också för att det skulle dragit iväg tidsmässigt när jag hade mer planer för bilen än ljud förra sommaren.
              Jag gjorde egna monteringsringar i MDF, men då visste jag inte att de fanns färdiga att köpa heller.. Tack ändå!
              Lägger upp lite mer senare ikväll, kul med respons så snabbt för en amatör!
              2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

              Comment


              • #8
                Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                Originally posted by Fräddan View Post
                Kanske var lite oklart, men bygget är alltså redan färdigt bara att jag valt att lägga ut tidslinjen nu i efterhand.
                Jag valde att behålla original, mest för att jag inte alls hade någon erfarenhet med plastning men också för att det skulle dragit iväg tidsmässigt när jag hade mer planer för bilen än ljud förra sommaren.
                Jag gjorde egna monteringsringar i MDF, men då visste jag inte att de fanns färdiga att köpa heller.. Tack ändå!
                Lägger upp lite mer senare ikväll, kul med respons så snabbt för en amatör!
                Aha i see. Läste lite mellan raderna innan jag postade, trodde det var ett pågående projekt. Kul ändå! Har du fler bilder så dela gärna med dig
                Sponsrad av www.dipit.se

                Comment


                • #9
                  Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                  Grann bil!


                  Mellan dörr och kaross, hur tog du igenom högtalarkablen där? Går de pilla ur originalkontakterna i den själva "kabelkontakten" eller vad det heter. Hade problem som tusan i en golf 5a... :-P
                  Member of Team 1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                    heya!

                    Välkommen till forumet

                    Läcker kärra och trevliga komponenter helt klart. Jag tycker du gör helt rätt i att lägga upp en tråd även om bygget är 'färdigställt'!
                    Det är alltid nyttigt för efterkommande att kunna kika på dina lösningar och lära sig av både dina misstag och genidrag

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                      Välkommen

                      Självklart ska det upp bilder. Roligt att du dokumenterat allt även fast du inte haft någon byggtråd, visserligen kanske du hade det någon annanstans tidigare

                      Men alltid roligt och givande med byggbilder!
                      Sponsorer:
                      Bilstereohörnan
                      Banner Batterier
                      Iceled Electro Styling

                      Lite länkar:
                      MM Audio på Facebook
                      Massive Audio
                      Min Garagetsida

                      Comment


                      • #12
                        Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                        Originally posted by Loweann View Post
                        Mellan dörr och kaross, hur tog du igenom högtalarkablen där? Går de pilla ur originalkontakterna i den själva "kabelkontakten" eller vad det heter. Hade problem som tusan i en golf 5a... :-P
                        Om jag förstår dig rätt nu så borrade jag bara upp en bit extra under kontakten så det blev plats för nya kablar, om du menar fortsättningen in till dörren så var det inga problem då det bara va att trä kabeln genom gummistrumpan och hålet i själva dörren var stort och hade ingen kontakt!

                        Originally posted by zrken View Post
                        Välkommen till forumet

                        Läcker kärra och trevliga komponenter helt klart. Jag tycker du gör helt rätt i att lägga upp en tråd även om bygget är 'färdigställt'!
                        Det är alltid nyttigt för efterkommande att kunna kika på dina lösningar och lära sig av både dina misstag och genidrag
                        Tack o tack! Precis, har några ess upp i ärmen som jag inte sett använts i ljudvärlden innan som förhoppningsvis någon kanske kommer använda sig av!

                        Tack ska du ha Skapligt för peppandet, ångrar nästan nu att jag inte gjorde tråden när allt påbörjades då det hade kanske varit lite roligare att följa och inte minst fått hjälp där jag behövde! Oändligt med timmar spenderade framför datorn i sökande efter material och lösningar, hade ju bilder i huvet hur jag ville ha det men ingen aning hur jag skulle få till det.
                        2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                        Comment


                        • #13
                          Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                          Efter den biten var avklarad var det inga problem att dra resten av vägen in till dörren.





                          Drog singalkablarna i mitten genom orginaltunnlarna då det fanns gott om plats.









                          Likaså för resten av kablarna, fanns plats för allt och lite till. Använde några buntband för att hålla allt snyggt och samman.

                          Höger sida: Ström, remote och höger sida högtalarkablar. Jorden från baksäte och bakåt.





                          Vänster: Högtalarkablage från vänster dörr. RCA's möter upp vid baksätet.




                          Och såhär blev det utseendes.




                          Ström och jord blev dragna till där den lilla orginal baslådan brukade sitta, där jag planerat sätta dist.blocket.




                          För ett drygt år sedan bytte jag från beige till svart innertak och passade då på att lägga lite silent coat då ideén på ljudbygge hade väckts i mitt huvud.







                          Jag la även lite silent coat på golvet och andra större nakenplåt men glömde ta kort på detta då jag hade bråttom att få in golvmattan igen när jag skulle iväg på jobb till Norge för en vecka.
                          Ville som sagt inte lägga på för mycket vikt eftersom jag också vill att bilen ska röra på sig, men jag tror det blev en lagom balans med dämpning för att det ska göra skillnad.
                          2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                          Comment


                          • #14
                            Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                            Bra ljud till en bra bil! Tumme upp
                            Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                            --------------------------------------------------------------------------------
                            Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                            PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                              Fortsätter med mina dörrar.
                              Här la jag mycket tid för att försöka ge mina dyrare framsystem så goda förhållanden som möjligt för att spela bra.

                              Först var det spacers i MDF som skulle göras, finns vissa som återanvänt de gamla högtalarna som sitter i genom att ha skurit ur själva högtalaren och använt plastringen som ny spacer.
                              Fördelen med MDF var ju att jag kunde bestämma djupet själv samt att den skulle bli mycket stadigare än ovanstående variant.

                              Efter mycket måttande fick jag det till att 38mm skulle bli optimalt för att få högtalaren så nära dörrsidan som möjligt utan att slå i, två 19mm MDF blev alltså perfekt.
                              Fattigmansjigg och en fräs från 200 B.C. men fick jobbet gjort med okej resultat.




                              Först fräste jag ut innerdiametern på spacers, men inte hela vägen igenom.
                              Ritade sen ut samma form som original har för att få använda samma fästpunkter i dörrplåten.




                              Efter det var det bara att ställa fräsen för att skära ytterkant där den fortfarande va circulär och ta resten med sticksåg.




                              För andra lagret MDF gjorde jag på samma vis men tog bort den nedersta "pilen" då den skulle annars ta i dörrsidan.




                              Ville kunna skruva fast högtalarna ordentligt så försänkte jag M4 islagsmutter mellan de två MDF skivorna innan jag limmade ihop dem.














                              Sen blandade jag till lite glasfiberspackel med polyester som jag strök på, så till sist målade. Hoppas detta hjälper dem hålla sig något bättre mot fukt framöver.






                              Här är dörrsidan, fönstermotorn och fuktspärren borttagna och blottar fyra hål i mellanväggen som jag ville täta.




                              Sett vissa använda skivor i metall, men för mig var de enda rätta att plasta.
                              Innan detta har jag aldrig använt glasfiber och polyester så det blev inga mästerverk direkt!
                              Började med de tre lättare hålen och såklart maskerade allt annat. Hade bitar av papp bakom hålen för att få en platt yta att plasta emot.






                              Det sista hålet var lite mer komplicerat då dörrsidan har en sektion som går in i hålet en bit, så denna kunde jag inte göra helt platt.




                              När de var färdighärdade var det bara att plocka av och såga till kanterna med dremel. Satte sedan dit dem med självborrande skruv.



                              2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                              Comment

                              Working...
                              X