Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: combo-box

    Fick högtalarna jag beställde från skroten idag. De högtalarringarna från Autoleads jag försökte att beställa gick inte att få fram. De har aldrig någonsin blivit tillverkade och jag var den första som efterfrågat dem. Konstigt att Autoleads har dem på sin site när de inte går att få fram. MDS påstår att de har dem i lager enligt deras web-shop, men jag tror de far med osanning, alternativt felsaldo.

    Högtalarna från skroten blev ändå den bättre lösningen då jag kan använda original-kontakten och slipper klippa högtalarkablarna. Det har varit mitt mission från början att jag ska kunna återställa allt utan att det syns.

    Kunde i alla fall inte låta bli att modda högtalarna från skroten direkt så jag kunde sätta mina JL-högtalare i dem.

    Undersida:


    Översida:


    Jag har lagt lite silicon (gjort efter bilden tagits) mellan högtalarringen och högtalaren då ytan inte var så slät som jag hade önskat. Ska sätta silent coat på insidan av högtalarringen senare.

    Måste säga att jag är imponerad av hur "bra" originalhögtalarna låter med tanke på vad de är för något. Korgen är ju helt i plast.
    Last edited by Eazy; April 3, 2018, 22:46.

    Comment


    • #77
      Re: combo-box

      Ska dämpa bilen med Silent Coat. Tänkte börja med dörrarna. Har kollat lite på internet mest för att se hur man tar bort dörrsidorna. Hittar då samtidigt hur andra gör när de dämpar. En del täcker hela dörrens ytterskal samt mellan dörrsidan och mellanplåten. En del tar inte hela dörrens ytterskal utan bara 25%, och en del bara bakom där högtalaren skall sitta.

      Jag har tänkt att täcka hela dörrens ytterskal så mycket jag bara kan samt mellan dörrsida och mellanplåten. Kanske lite på själva dörrsidan också. Jag kommer bara använda Silent Coat 2mm butyl. Tänker att det får räcka.

      Hur gör ni när ni dämpar med butylen?

      Comment


      • #78
        Re: combo-box

        Har dämpat ena framdörren och satt dit högtalare:





        Tog hela dagen att få till en dörr. Antar att mina högtalare behöver ett slutsteg, för det är inte så mycket bas ur dem. Satt och jämförde med högersidan som har originalhögtalare och där är det mer fart i basen.

        Hoppas jag inte fasvänt högtalaren. Jag kollade med ett batteri femtioelva gånger på originalhögtalaren innan jag lödde fast kablarna.

        Comment


        • #79
          Re: combo-box

          Originally posted by Eazy View Post
          Har dämpat ena framdörren och satt dit högtalare:





          Tog hela dagen att få till en dörr. Antar att mina högtalare behöver ett slutsteg, för det är inte så mycket bas ur dem. Satt och jämförde med högersidan som har originalhögtalare och där är det mer fart i basen.

          Hoppas jag inte fasvänt högtalaren. Jag kollade med ett batteri femtioelva gånger på originalhögtalaren innan jag lödde fast kablarna.
          Var kablarna grön och blå i dörren?
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #80
            Re: combo-box

            Originally posted by Nonne View Post
            Var kablarna grön och blå i dörren?
            Ville inte ta bort dörrsidan i onödan då klipsen lätt går sönder. Jag dämpade passageradörren idag. Kollade färgen där. Kablarna är grön och röd med svart rand på båda kablarna. Jag tror jag kopplat rätt för det blev bra med bas när båda JL-högtalarna var inkopplade. Det är inte så att det finns en standard på högtalare för vilken sida på högtalaren som är plus?

            Måste säga att jag ändå är lite besviken på mina JL-högtalare. Originalhögtalarna har ett varmt mellanregister med en kass bas medans JL-högtalarna har ett kallt ljud med ok bas.

            Jag skulle vilja ha nya högtalare känner jag. Kan du rekommendera några i ett par olika prisklasser. Kanske Gladen om det är att föredra med mitt Mosconi-steg?
            Last edited by Eazy; April 10, 2018, 22:44.

            Comment


            • #81
              Re: combo-box

              Originally posted by Eazy View Post

              Ville inte ta bort dörrsidan i onödan då klipsen lätt går sönder. Jag dämpade passageradörren idag. Kollade färgen där. Kablarna är grön och röd med svart rand på båda kablarna. Jag tror jag kopplat rätt för det blev bra med bas när båda JL-högtalarna var inkopplade. Det är inte så att det finns en standard på högtalare för vilken sida på högtalaren som är plus?

              Måste säga att jag ändå är lite besviken på mina JL-högtalare. Originalhögtalarna har ett varmt mellanregister med en kass bas medans JL-högtalarna har ett kallt ljud med ok bas.

              Jag skulle vilja ha nya högtalare känner jag. Kan du rekommendera några i ett par olika prisklasser. Kanske Gladen om det är att föredra med mitt Mosconi-steg?
              Jag håller på med em Mazda 2a nu, blå/grön kabel i båda framdörrarna, kablarna är omkastade så på ena sidan är grön plus och på den andra minus.
              Denna är från 2017 och orinalförstärkaren sitter upp till höger om handskfacket.
              Kabelfärgerna är omkastade i steget, bakdörrarna har grön/gul 0.5mm2 kabel till högtalarna.
              Jag ska koppla in 8-kanaler via en Mosconi DSP så det är många kabelfärger att hålla reda på

              Och sen dom här djäkla högtalaradaptrarna, bara till och slakta originalhögtalaren
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #82
                Re: combo-box

                Originally posted by Nonne View Post
                Jag håller på med em Mazda 2a nu, blå/grön kabel i båda framdörrarna, kablarna är omkastade så på ena sidan är grön plus och på den andra minus.
                Denna är från 2017 och orinalförstärkaren sitter upp till höger om handskfacket.
                Kabelfärgerna är omkastade i steget, bakdörrarna har grön/gul 0.5mm2 kabel till högtalarna.
                Jag ska koppla in 8-kanaler via en Mosconi DSP så det är många kabelfärger att hålla reda på

                Och sen dom här djäkla högtalaradaptrarna, bara till och slakta originalhögtalaren
                Originalförstärkaren sitter på samma ställe på min bil. Jag har lyckats hitta kopplingsschema om vilken kabel som är vilken av de som kommer ut från förstärkaren. Den är ju till en Mazda 3 så det kan ju skilja från Mazda 2. Vill du ha den kan jag lägga upp den på min ftp, men jag gissar att du redan har insiderinformation om sånt

                Varför beställer du inte högtalaradaptrar?
                Vet inte om det är samma högtalarkonstruktion på Mazda 2, men det var lätt att slakta högtalarna. Jag tog bara en avbitare och sen använde ett bågfilsblad och sågade bort falsen så det blev en plan yta. Fick fila bort någon millimeter i hålet så högtalaren gick in.

                Jag ser ett problem att ta reda på vilken kabel som är plus/minus på diskanterna upp i brädan. Har inte testat än, men kan man se membranet på en diskanthögtalare röra sig uppåt/nedåt med ett batteri?

                I annat fall måste jag ta bort dörrsidan igen och sätta batteriet mot dörrhögtalaren och hoppas kablarna till dörrhögtalarna är sammankopplade med diskanten.

                Väntar nu bara på ISO-kablaget så kan jag koppla in allt. Verkar ta en jäkla tid... :/

                Comment


                • #83
                  Re: combo-box

                  Gjorde ett par bitar i mdf till diskanterna. Målade dem bara med lite svart färg så de inte lyser igenom original-gallret. Tycke inte det var nödvändigt med en fin finish.



                  Jag kunde tryckt ur original-diskanterna ur fästet då de bara sitter med lite lim och tryckt i mina diskant i samma hållare, men ville inte göra den åverkan på dem.

                  Comment


                  • #84
                    Re: combo-box

                    Tjusigt! Snart får du flytta tråden till projektdelen
                    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                    Team Ljudbyggaren
                    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                    3:e Plats Master OEM - SM 2018
                    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                    Comment


                    • #85
                      Re: combo-box

                      Jo, tråden kanske skulle legat där men jag kände inte att jag var tillräckligt proffsig för att lägga den i Projekttråden.. Tror det finns ett val "flytta tråd" men vet inte om det funkar. Vill byta namn på tråden också i så fall. Jag kan testa. Går det åt fanders och tråden försvinner så får jag börja väl börja om :P

                      Comment


                      • #86
                        Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Det gick ju bra att flytta tråden Brukar bara admins normalt sätt kunna göra, men det finns ju ingen här. Jag kan tänka mig att vara admin här om jag gavs adminrättigheter. Det är iofs inte så stort behov av admin här då de flesta sköter sig. Kanske någon enstaka tråd som borde låsts, men de flesta sköter ju sig. I övrigt så verkar allt funka som en oljad maskin
                        Last edited by Eazy; April 11, 2018, 21:29.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Råkade hitta denna byggtråd nu.. snyggt! Speciellt den grymma baslådan!
                          Såg du postat om lödning, och ett tips om du vill använda tekniken att värma tråddelarna och ha tenn på dom och inte kolven är att köpa flussmedel i gelform, då kan du doppa både kolv och tråd i den och få bra värmeöverföring samt att tennet blir lättflytande och med mindre orenheter.
                          Robert F.S.

                          Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                          "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                          -Och då färdigbyggd och tunad

                          Comment


                          • #88
                            Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Har väntat på ett iso-kablage i en månad och när det väl kom fram så funkade det inte för min modell. De har tydligen fått för sig att byta kontakter från och med min årsmodell.

                            Nu får jag nog klippa kablarna för det verkar inte finnas något kablage till min årsmodell (än).

                            Har tillbringat dagen med att med ett batteri leta upp vilken kabel som går till vilken högtalare ur kontakten från original-steget och vilken som är plus och minus. Sitter två kontakter på original-steget och jag fick för mig att leta på den nedersta först som jag var säker på skulle vara högtalarutgångarna. Höll på bli tokig när jag inte hittade någon högtalare alls. Visade sig att det var den övre kontakten. Om någon i framtiden hittar denna tråden och vill veta vilken kabel som är vad:



                            Höger fram:
                            Rosa + Grön -

                            Höger bak:
                            Brun + Ljusblå -

                            Vänster Fram:
                            Ljusgrön + Röd -

                            Vänster bak:
                            Blå + Grå -

                            Nästa helg kan det nog bli inkoppling hoppas jag.

                            Jag har ändå under tiden monterat fast manöverpanelen till dsp;n.



                            Dags för städning av bilen ser jag. All skit kommer fram tydligare när man tar en bild :P

                            Comment


                            • #89
                              Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Japp, då blev det lite ljud i bilen i alla fall

                              Jag har lött och dragit alla högtalarkablar. Jag ville helst dra högtalarkablar ända till högtalarna, men det gick inte. Kontakten som sitter i dörrkarmen (A/B-stolparna) var full, så det fans inget ställe att borra sig igenom. Fast det spelar ingen roll, kontakten sitter bakom dubbelplåt, och sjukt oåtkomlig, vilket betyder att jag skulle behöva ta av hela dörren. Så långt är jag inte beredd att gå för att få högtalarkabel till dörren. Istället blev det sammanlagt 16 stycken lödningar i obekväm och dålig ställning:


                              Jag tänker inte visa själva lödningarna för de vart inget snyggt. Kablarna var alldeles för korta för att det skulle bli bra.

                              Jag drog kablarna från originalsteget till DSP;n i flexislang. Tyvärr hade jag inte tillräckligt grov flexislang för högtalarkablarna till högtalarna eftersom jag hade grövre kabel till dem. Så det fick bli eltejp istället. Såhär blev det med flexislangen i alla fall:


                              Får fixa flexislang till det andra senare...

                              Nu har jag i alla fall ljud. Jag försökte ställa DSP;n med pink noise. Vet inte vad som är fel, men jag kunde ställa upp volymen på ena sidan (kanal 3-4) till max utan att kontrollampan på DSP;n började blinka. Jag ställde den ändå i lika högt som andra sidan. Det kanske bara finns kontrollampa på kanal 1-2? Ställde även samma gain på slutstegets alla kanaler och även ställt alla delningar på steget till off. När jag lyssnade tyckte jag att vänster sidan lät mer än den högra, så jag ändrade lite på balance så länge.

                              Nu när jag har en sub så hör jag hur det skorrar överallt. Jag måste ta itu med det innan jag gör några inställningar på DSP och slutsteg. När det kommer till dessa inställningar är jag mer vilsen än vilse i pannkakan, så jag skjuter gärna på det lite. Jag kommer nog behöva hjälp här tror jag.

                              Nu är jag trött som fasen. Imorgon blir det städning av garaget och se om jag kan hitta vart det skorrar.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Hittade ganska fort vad det var som skorrande. När jag tänkte efter så är det samma skrammel som varit på alla bilar jag byggt ljud i. Det var såklart nummerplåtsskylten. Satte lite dämpning bakom så vart jag av med det.

                                Har spelat lite och jag blir bara mer och mer missnöjd över mina JL-högtalare. Diskanten är skränig och mellanregistret låter "kallt". Kanske kan jag tweaka ljudet med eq'n, men jag tror det blir svårt.

                                Jag har kollat lite på Gladens högtalare, men att kolla på internet och sedan beställa är ju som Lotto. Jag har kollat på dessa:

                                Gladen SQX 165
                                Gladen Zero 165
                                Gladen SQL 165

                                Hur låter dessa högtalare?

                                Det jag är ute efter är ett detaljerad diskant och fylligt mellanregister. Det är som vanligt svårt att sätta ord på hur jag vill att det ska låta.
                                Jag har tittat mest på Zero, kanske mest för att de ligger i mitten vad gäller pris.
                                Last edited by Eazy; May 6, 2018, 21:32.

                                Comment

                                Working...
                                X