Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inställning av aktiv 3-vägs + mosconi dsp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inställning av aktiv 3-vägs + mosconi dsp

    Hej,

    Jag håller på att testa lite med en mosconi dsp 6to8v8, mosconi as 4.100 ihop med aktivt delade amega 2st 6,5 middar och amega q-Cox 3,5 i brädan.

    De jag har ett väldigt problem med att ställa in är gainen på steget och gainen på dsp:n, nån som har något tips hur man gör detta enklast?

    Kanske ni också har ett bra tips på hur jag bör dela?

    Just nu får jag ett väldigt högt signalbrus, vilket jag antar beror på att gainen är fel inställd på dsp:n. Men vet liksom inte vad jag ska börja med, ska man ställa gainen på minsta på dsp och först ställa gainen på steget eller tvärtom?

    Eller måste man ställa begge samtidigt och hur gör man de isånnafall på enklaste sätt?

  • #2
    Re: Inställning av aktiv 3-vägs + mosconi dsp

    Glömde skriva att jag kör ingen HU utan kör direkt via bluetooth till iphonen.

    Comment


    • #3
      Re: Inställning av aktiv 3-vägs + mosconi dsp

      Om du har AMAS installerat i 6to8 funkar inte GAIN på DSPn eftersom du kör via den digitala ingången.
      Det som styr signalstyrkan på BT är % i mixern.

      Gain är bara för analoga ingången, därav att det finns en per par (kanal 1-2, 3-4 och 5-6)

      Mixern blir typ en Gain som hanterar signalstyrkan (på ingången) beroende på vilken telefon du använder.
      De flesta ggr brukar man hamna mellan 60-80% på kanal 1-2, 3-4 och 5-6, 7-8 (sub) brukar jag ställa 10-20% mer för att sedan sänka nivån i mjukvaran.
      Detta gör att du kan trimma till exakt rätt nivå, ligg på -6 eller mer så får du ner bruset.
      I min egen bil ligger jag på -4 till -20 mellan de olika kanalerna.
      Även höger och vänster måste justeras för perfektion
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Inställning av aktiv 3-vägs + mosconi dsp

        När det gäller delningar så hade jag testat högpass (HP) 250hz 12db Linkwitz på Q-cox 35.

        På 6,5" hade jag börjat med 50hz (HP) och 220hz lågpass (LP) allt med Linkwitz.
        Kör du Butterworth filter brukar karaktären bli lite köttigare, med det sagt .... det är OMÖJLIGT att tweaka på distans
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Inställning av aktiv 3-vägs + mosconi dsp

          Okej tack för bra svar Så mixern funkar som den fysiska gainen och nivå menyn är där jag ställer -6 eller lägre för att få ner bruset?

          Så då bör jag börja med att ställa ner gainen på steget till 0 (lägsta hörbarapunkt) och så ställer jag grunddelningarna, mixerns nivå och sedan nivåerna på varje högtalare, med grundutgångspunkt -6db?

          Bör jag trycka på "reset remote control level" först?

          Vad gör detta och vad bör jag tänka på?

          Comment

          Working...
          X