Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Nu är panelen klädd med vinyl och RC-minin sitter väl förankrad i bilen.

    Med hjälp av en 16 mm och en 22 mm MDF-bit som anpassades efter bilen och därefter sammanfogades byggdes en plattform för RC-minin.



    Plattformen provmonterades i bilen, de två stjärnskruvarna som syns på bilden håller det hela på plats.



    RC-minin hade gängade hål på undersidan och skruvades fast i plattformen med de originalskruvar som följde med. För säkerhets skull användes lite gänglåsning.



    Arrangemanget monterat i bilen med de två stjärnskruvar som syns på bilden. Ingen nämnbar svikt men tog ändå lite smältlim i bortkant för att få det helt stumt.



    Färdigt! Mosconi har fått till en riktigt tung och dyr känsla i klickvredet. Det uppskattas



    Slutligen en jämförelsebild på panelen före/efter.

    Last edited by Backkungen; May 30, 2015, 19:09.

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Absolut toppklass!
      inspirerande!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Satan vad snyggt!! Hade ALDRIG trott att det inte var original om jag sett det utan att veta!
        Suveränt jobbat!

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Originally posted by huSSe View Post
          inspirerande bygge .
          följer med förtjusning.
          Originally posted by zrken View Post
          Absolut toppklass!
          inspirerande!
          Originally posted by Peppe_e View Post
          Satan vad snyggt!! Hade ALDRIG trott att det inte var original om jag sett det utan att veta!
          Suveränt jobbat!
          Tack för uppmuntrande kommentarer.
          Kul att arbetet uppskattas!

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Arbetet med slutstegs- och ströminstallationen i reservhjulsbaljan är påbörjat.
            Det är trångt om plats och därför byggde jag ett tvåvåningsarrangemang med hjälp av rostfria gängstänger som ska bultas fast i baljan.
            På den undre hyllan ska monoblocket till basen husera. Den övre våningen ska rymma säkrings och distributionsblock.
            Fördelen med gängstångsarrangemanget är att det blir välventilerat och att det är lätt att justera in lämplig höjd på hyllorna. Dessutom blir det lätt att bulta fast det hela.


            Här nedan lite bilder på kvällens arbete:







            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Kabeltillverkning har stått på schemat ikväll.
              Först några korta 6 mm2-kablar till säkringsboxen, sedan en 33 cm lång 50 mm2-kabel mellan batteriet och fördelnings/säkringsblocket. Totalt mellan centrum på batteripolen och mitten på säkringen blir det då 39 cm vilket klarar kravet på max 40 cm som anges i EMMA:s regelverk. Ändhylsa användes mot fördelnings/säkringsblocket.
              Stingerkablarna är verkligen mjuka och smidiga att jobba med och klarar snäva radier.
              Det var också premiär för min nya presstång som klarar 10-150 mm2.
              Fungerar utan anmärkning!











              Last edited by Backkungen; June 4, 2015, 08:55. Reason: Förtydligande om kabellängd

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Kabeltemat fortsätter.
                Fördelningsblock för plusmatning och jord är på plats. De sitter på undersidan av den övre hyllan som beskrivits tidigare i tråden.



                Plusmatningen till det bakre batteriet är klart. Hållaren för huvudsäkringen sattes fast med kardborreband inköpt på Clas Ohlson. Ett grymt hugg både i klistret och själva kardborren. Mycket bättre än allt annat jag provat i kardborrväg tidigare.







                Jordkabeln till det bakre batteriet är fastskruvat i ett av fästena för baksätet. Det var den punkt som kändes bäst av de jag hade att välja på.
                Först renslipades plåten runt bulten och därefter smorde jag in den nakna plåten med batteripolfett.







                En kort jordkabel till fördelningsblocket skruvades med genomgående M8-bult och mutter i ett fäste för bagagerumsgolvet.

                Last edited by Backkungen; June 6, 2015, 22:58.

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Åh, jag gillar det här bygget mer å mer för varje update.
                  Det visar sig det drar sig åt samma typ av byggideal som jag själv inte vart särskilt intresserad av tidigare, men börjar bli nu
                  Har du limmat fast säkringshållaren på batteriet?

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Originally posted by zrken View Post
                    Åh, jag gillar det här bygget mer å mer för varje update.
                    Det visar sig det drar sig åt samma typ av byggideal som jag själv inte vart särskilt intresserad av tidigare, men börjar bli nu
                    Har du limmat fast säkringshållaren på batteriet?

                    Kan inte annat än att hålla med! Otroligt tillfredsställande att se någon som lägger ner all den tiden som verkligen behövs på varje lite detalj! Tyvärr måste jag inse att man knappt har tid för att byta ut originalstereon för tillfället!

                    Bra jobbat som f..n!

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Gillas! Den typ av omsorg kring detaljerna som gör att man sover gott om nätterna!
                      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                      Team Ljudbyggaren
                      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                      3:e Plats Master OEM - SM 2018
                      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Originally posted by zrken View Post
                        Åh, jag gillar det här bygget mer å mer för varje update.
                        Det visar sig det drar sig åt samma typ av byggideal som jag själv inte vart särskilt intresserad av tidigare, men börjar bli nu
                        Har du limmat fast säkringshållaren på batteriet?
                        Kul att du gillar stuket på bygget. Säkringshållaren sitter fast med kardborreband inköpt på Clas Ohlson, brutalt starkt klister och hårt hugg i kardborren. Se bilden på förpackningen i inlägget ovan.

                        Originally posted by Peppe_e View Post
                        Kan inte annat än att hålla med! Otroligt tillfredsställande att se någon som lägger ner all den tiden som verkligen behövs på varje lite detalj! Tyvärr måste jag inse att man knappt har tid för att byta ut originalstereon för tillfället!
                        Bra jobbat som f..n!
                        Tack! Det tar alltid lite längre tid än man tänker sig. Dygnet skulle behöva lite fler timmar

                        Originally posted by carlr View Post
                        Gillas! Den typ av omsorg kring detaljerna som gör att man sover gott om nätterna!
                        Det ligger nåt i det du säger, det ger lugn och ro till själen när man har gjort någonting utan att slarva.

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Jag har tänkt mig en fast monterad batteriladdare och drog därför in ett uttag för detta. Intaget fästes på undersidan av stötfångaren.
                          Nu behöver inte kabeln till batteriladdaren hänga och dingla över stötfångaren, bara att jacka in även med bagageluckan stängd





                          Last edited by Backkungen; June 8, 2015, 22:47.

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Snyggt!
                            Men hade inte en sladdvinda inbyggd i kofångaren varit det naturliga steget för detta bygge
                            Jonas, Umeå

                            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Snitsigt! Sådana detaljer gillar jag.
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by tvett View Post
                                Snyggt!
                                Men hade inte en sladdvinda inbyggd i kofångaren varit det naturliga steget för detta bygge
                                Originally posted by Landén View Post
                                Snitsigt! Sådana detaljer gillar jag.
                                Tack! En sladdvinda hade ju varit en showstopper helt klart.

                                Comment

                                Working...
                                X