Announcement

Collapse
No announcement yet.

-97, -97, var har du tagit vägen nu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

    Kul o se en till som har massa stereotidningar kvar,, dom första jag hade var ju i dagstidningspapper ..
    http://kove.se

    http://street-beat.se

    Comment


    • #47
      Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

      Originally posted by DD-rexen View Post
      Kul o se en till som har massa stereotidningar kvar,, dom första jag hade var ju i dagstidningspapper ..
      Hade oxå 3 nr då de var papperstidning Bla 1nr med Pmshopens pioneer astron
      men det försvann i en flytt

      Har lite bilder på Rolles Dodge på min facebooksida

      Comment


      • #48
        Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

        Har litt av hvert liggende egentlig



        Comment


        • #49
          Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

          Årets fotograf 2010: haakono

          Nostalgibreak Occation,

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #50
            Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

            fyfan, jag som tyckte det var kul att ha några 90-tals årgångar med car audio till förfogande, men det känns inte alls lika kul mera efter att ha sett den samlingen
            detdär är kult på hög nivå!!!
            Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

            Comment


            • #51
              Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

              Tråkigt att hifiklubben slutat med bilstereo

              Man var betydlig oftare till butiken då,än nu.

              Comment


              • #52
                Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                Jag måste bara skriva några ord i denna underbara tråd om svunna tider från förr...

                En gång i tiden för länge sedan... så sysslade man mycket med bilstereo.
                Tiden runt 97-99 minns man mkt väl och när man jämför med det som är idag så verkar tiden delvis stått still och marknaden/utövarna droppat av.
                Är det så?

                Man minns alla klassiska byggen som näms i denna tråd

                PM-Shopen...
                Lars K och hans ODR...
                Bubblan med Stroker basarna...
                Classe Nord som drog igång DB-racen om jag inte minns helt fel(?)
                Noise killer (Gul och blå färg på limmet)
                Rockfords första(?) slutsteg med grym design i svart aluminium med underbara kåpor som täckte kabelanslutningarna.
                Rockford pickisen (var det Classe Nord som byggde den?)
                Rockford var allas våra drömmar, ett fabrikat som enligt mig tog sverige med storm.
                Tider då alla byggde 8-10" subbar + diskant i kickarna, allt för att höja ljudbilden och få basen att framträda fram i från.
                Hornhögtalare från soundstream(?) med komplitterande 8" som man monterade i kickarna,
                Stoneflake, en och annan flaska avverkades...

                Jag minns att konkurransen var extrem och byggena höll hög kvalite under denna tid
                Skouno festivalen i Linköping med bilstereo tävling i flera dagar med MASSOR av bilar och folk.

                Själv lade man alla pengar på sina byggen som 18-20-åring, dock kom man inte in i bland dom rätta kretsarna och lyckades med någon bils som blev känd haha! men roligt var det.

                Jag minns delar av min utrustning som användes och det väcker varma och härliga minnen...
                Rockford 40 (deras minsta steg tror jag)
                Hornhögtalarna med 8"
                Soundstream 15-bands EQ (fanns 30-band men kostade MYCKET pengar då)
                0,5F kondningar...
                Mitt underbara Macinthos slutsteg, 4 kanal (utan mätarna på) MC431 tror jag namnet var, åh ljudkvalite!
                Infinity 12" bas ur deras referens-serie (även dom klassiska kappa 10" användes)
                Förförstärkare, en lite box som sattes efter Cd:n som gjorde enorm skillnad minns tyvärr inte fabrikatet.
                Första Cd:n som hade spakstyrning från Sony, som senare slaktades och monterades in i ratten. (med kabeldragning i genom rattstången haha)

                Det var minnen det...

                Hoppas inte jag förstörde tråden helt nu, kul läsning på detta forum, tack!

                Ps:
                Var inte rädd för motgång! det är i motvind och inte i medvind drakar lyfter!

                /Christian
                Vimmerby

                Comment


                • #53
                  Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                  Originally posted by soxten View Post
                  Hoppas inte jag förstörde tråden helt nu, kul läsning på detta forum, tack!

                  /Christian
                  Vimmerby
                  Nådå ingen risk att du förstör tråden detta är nostalgi på hög nivå

                  Du har ju även Peter Viljanens Sk "knätrumpeter"

                  Ej att förglömma Jonas Söderstjärna,Woody och Roland karlberg

                  Comment


                  • #54
                    Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                    Hoppas ingen stör sig på lite återupplivning av gamla trådar men det här är kanonkul läsning och väcker många gamla minnen. Vårat bygge finns också med i länken i första inlägget (chromade mcintosh) och jag minns några andra av dom väl också. Några som inte nämnts tidigare i tråden är Stefan jonssons peugeot och orionbygget i impalan han hette Åke georgsson. Vi tävlade i samma klass.

                    Vi hade bytt till ODR det året men innan satt det en sån här i bilen om någon känner igen den
                    Last edited by Staffan.A; July 11, 2014, 15:03.

                    Comment


                    • #55
                      Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                      Originally posted by Staffan.A View Post
                      Hoppas ingen stör sig på lite återupplivning av gamla trådar men det här är kanonkul läsning och väcker många gamla minnen. Vårat bygge finns också med i länken i första inlägget (chromade mcintosh) och jag minns några andra av dom väl också. Några som inte nämnts tidigare i tråden är Stefan jonssons peugeot och orionbygget i impalan han hette Åke georgsson. Vi tävlade i samma klass.

                      Vi hade bytt till ODR det året men innan satt det en sån här i bilen om någon känner igen den

                      Wow, vekker noen kule minner om bilstereo hobbyen det bilde der Riktig nok var den EXP versjon jeg hadde før EXP2 kom på marked. Min aller først DSP sak..

                      Faktisk har jeg EXP2 liggende som er dønn strøken, men dessverre virker ikke 28EQ kortet i den

                      LarsK og hans kamerat Erik (han het?) brukte vel EXP sak i bilene sine
                      MB W212 Harman kardon Logic 7
                      BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                      Comment


                      • #56
                        Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                        Originally posted by Staffan.A View Post
                        Hoppas ingen stör sig på lite återupplivning av gamla trådar men det här är kanonkul läsning och väcker många gamla minnen. Vårat bygge finns också med i länken i första inlägget (chromade mcintosh) och jag minns några andra av dom väl också. Några som inte nämnts tidigare i tråden är Stefan jonssons peugeot och orionbygget i impalan han hette Åke georgsson. Vi tävlade i samma klass.

                        Vi hade bytt till ODR det året men innan satt det en sån här i bilen om någon känner igen den
                        En sån har man haft!! det satt i min Toyota -96 vill jag minnas
                        sigpic


                        Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
                        samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

                        Comment


                        • #57
                          Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                          Hornhögtalarna va inte dom från usd? vill minnas nåt sånt samt att det stod usd på basarna. Höll inte viljanen på med nån membranlåda åxå?

                          Visaton va väl ganska inne ett tag minns nån sierra med hela hatthyllan full som spelade openair.

                          Comment


                          • #58
                            Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                            Originally posted by puttel View Post
                            Hornhögtalarna va inte dom från usd? vill minnas nåt sånt samt att det stod usd på basarna. Höll inte viljanen på med nån membranlåda åxå?

                            Visaton va väl ganska inne ett tag minns nån sierra med hela hatthyllan full som spelade openair.
                            Stemmer nok det, etter det man kan huske. Sto USD på dem, også på 10"ene som han bruker/brukte til midbass.

                            Først satt dem i hatthyllen, men senere flytter frem til kickpanelene. De to USD 15" ble bygd i membrankasse ja.

                            Hvor stor vet jeg ikke.

                            Veldig enkelt system, men avansert oppbygget. Siden bare er 6 høyttalere og 3 stk forsterkere (Harman/Kardon TC600).
                            MB W212 Harman kardon Logic 7
                            BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                            Comment


                            • #59
                              Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                              Nakamichi PA-302 ,Rockford Punch 75 HD , Soundstream SS-12R
                              Amazoner , bubblor och Volvo 142 fylldes med stereo till flera gånger bilens värde...

                              Sedan kom en hel hög ungar och vips är man nästan 25 år äldre , morfar till fyra barnbarn och
                              kör gammal S80 med originalstereo och skorrande högtalare
                              Last edited by Sälstryparn; September 19, 2014, 21:06.

                              Comment


                              • #60
                                Re: -97, -97, var har du tagit vägen nu?

                                (ursäkta uppning av gammal tråd, men här verkar ändå så dött så lite nostalgi får duga)

                                Mycket sjuka och roliga bilar fanns det på den tiden, och udda saker Det händer att jag plockar fram flyttkartongerna med bilsport och BST från den tiden för inspiration.

                                På tal om lite udda saker så kommer jag att tänka på Phoenix Golds udda subbas "Cyclone".

                                Comment

                                Working...
                                X