Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Har spenderat 8 timmar i garaget idag.


    Började med att ta hand om dörrsidan på förardörren innan jag gav mig på betongen i golvet.


    Sen var det dax att ge sig på golvet igen.



    Hade bara en liten vinkelslip så det innebar att jag bara kunde använda en 125mm diamantkapskiva. P.g.a detta så fick jag snitta, hugga bort ett lager och sen snitta igen.



    Dagens mål var att betongen skulle ur bilen innan jag åkte hem.



    Det gick betydligt snabbare över kardantunneln i.o.m att betongen var tunnare där. Som tjockast var betongen 20cm, inte konstigt att bilen vägde en del.


    Fläkten låter som ett tröskverk numer, när man knackar till på den så kommer det ett fint betongmoln farande :lol:




    Trots att jag hade skruvat loss alla skruvar så satt vinkeljärnet som berget, jag HATAR verkligen gummilimmet som de har använt



    Men som tur är så är det ju en Flintabil, in med domkraften och skiten lossnade till slut.

    Ytterligare ett lager borta


    Tada! Skiten är borta!


    Någon som ser något annorlunda på detta kortet? Inte?



    På detta då? Har man rost så kan man bara plasta över den, det spelar inte så stor roll



    Här har ni resultatet av en borrhammare som gick en match mot plasten.... Man skulle kunna säga att borrhammaren vann! :lol:




    Förra gången så fyllde jag en svart sopsäck med betongen från förarsidan, med resultatet att den knappt gick att flytta på. Denna gången så fick det bli plastpåsar, lite smidigare.

    Comment


    • #17
      Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

      En dag med mer problem gällande minneskort, denna gången så var det inte så att det gick sönder men kameran funkar jävligt dåligt när minneskortet sitter kvar i datorn. Tyvärr så upptäckte jag det först när det var dax att gå hem, så inga kort under tiden som jag jobbade utan bara på resultatet. Tagna med mobilen så kvalitén är inte på topp.


      Först så sågade jag rakt ner från bashålet till golvet, kunde inte såga hela vägen genom vinkeljärnen som satt mot golvet med tigersågen så jag fick även använda vinkelslipen. Vinkelslipen fick för sig att dö lagom till att jag var klar, för en gångs skull så dog inte prylarna innan jag var klar.
      Sågade sen med tigersågen mellan golvet och baffeln för att få loss limmet som de hade använt.



      På passagerarsidan så kunde jag inte såga hela vägen med tigersågen mellan golv och baffel, det gjorde att baffeln fortfarande satt fast. Löste det med domkraften, pumpade upp den så mycket det gick och sen var det bara att vicka loss det sista.



      Dålig bild men man får i alla fall en uppfattning om hur lite av baffeln som är kvar.





      Det närmar sig kapningsdax, måste köpa en ny vinkelslip då garantitiden gick ut för 12 dagar sen... Trodde Biltema hade två års garanti men icke .

      Comment


      • #18
        Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

        Om någon har hittat andra byggbilder på Extreme Hundkojor så vore det intressant, vet att det finns många i Sydafrika men jag har inte hittat några bra bilder. Hittade dock denna från Australien:
        https://www.facebook.com/media/set/?...1615851&type=3

        Comment


        • #19
          Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

          Ikväll så påbörjade jag mitt lättviktsbygge, gjort i 10mm plywood.


          Det sviktade lite med en bas i baffeln, men jag tänker att det inte gör så mycket och att jag kan kompensera det genom att staga lådan. Allt för att spara vikt.



          Baffeln fastskruvad på slutstegsracket.


          Slutstegsracket hålls ihop av slutstegen


          Lite mer stag och bakstycket är fastskruvat!


          Ungefär så där kommer det att bli, saknas givetvis lite plywood-väggar, tre basar, tre slutsteg och en packe 6x9"are.


          Mer stag! Faktiskt rätt nöjd med resultatet så här långt, kommer lite mer udda lösningar fram över.



          Givetvis så är det jag har byggt ingen baslåda utan enbart fraktemballage.

          Gjorde klart det ikväll, så här kommer lite bilder.


          Var hemma hos mamma en sväng och hämtade resten av prylarna.


          Fyra basar och sju slutsteg på plats.


          Det som ligger i bubbelplasten är tre st 6x9".


          Gjorde ett lock för att kunna ställa lite högtalare på.


          15 st 6x9" fick plats.


          En vägg på plats.


          Ganska tight mellan stegen men de fick plats


          Börjar närma sig, saknas lite stag för att inte riskera att locket lägger sig på högtalarna.


          Suddig bild, men här ser man stagen.



          Lite bubbelplast och en sida kvar, sen är den redo att skickas.


          Nu är alla stereoprylar från bilen på plats uppe i Jämtland!

          Comment


          • #20
            Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Ska bli spännande och se resultatet
            -----------------------------------------------------------
            148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

            Comment


            • #21
              Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              Vilket jäkla jobb! jävligt kul läsning och härligt ögongodis på rivningen.

              Ett projekt jag lätt ska följa.
              Beemer med enkel installation

              Comment


              • #22
                Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                Trillade in lite leksaker idag





                Comment


                • #23
                  Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Grymt med pingvingodis...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Såg den där annonsen på blocket jag!
                    tog några slarviga tittar innan man klurade ut det faktiskt var ett steg på toppen

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Lådan är ett skämt... Men vi tar det en annan gång när jag orkar ta bilder

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Vilket jobb!

                        Kul med alla bilder.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          Förhoppningsvis så blir det någon timme i garaget i helgen innan jag och sambon åker till värmen. Blir givetvis fler bilder i så fall.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                            Så nu har jag äntligen tillgång till bredband igen, så det är väl lika bra att ladda upp lite bilder.


                            Har skruvat lite här, men det är inte så lätt att se vad jag har gjort....


                            .. valde därför att ta kort från utsidan åxå.


                            Var lite skitigt inne i bilen...


                            Två centimeter är inte värdelöst, men det känns som att det nog är läge för lite tjockare. Har inte bestämt mig för hur jag ska göra, ska läsa igenom regelverket för dB Dragracing (ut i fall att man får för sig att sälja bilen i framtiden) och se om jag kan bygga så som jag har planer på.



                            Om rutan inte passar till den välvda ramen som man har byggt så kan man alltid fylla mellanrummet med någon kletig massa...


                            Här syns det lite bättre, och då sitter ändå en del kvar i rutramen.


                            Misstänkte att denna "balken" skulle kunna komma att vara i vägen för det kommande ståltaket som ska in.
                            Tog fram tigersågen och gjorde ett snitt (vinkelslipen gick sönder när jag kapade i betongen) och vek ner den.


                            Efter lite kapande vid a-stolparna så låg den på garagegolvet.


                            Fanns lite ytrost där balken hade suttit så det skall åtgärdas. Tog även ur mittenrutan ur bilen.


                            Som sagt det var rätt skitigt i bilen. Kim X Karlsson som tidigare var en del av Team dBAkuten hade en gammal dammsugare liggandes i Sportson-butiken i Kalmar.


                            Dammsugaren som jag fick av Kim X sjunger nog på sista versen, men det blev i alla fall en aning renare i bilen .



                            Den som var lite uppmärksam såg att det var något mer än bara skräp som tagits ur bilen mellan de två förra korten, jag tog även ur den sista biten av baffeln. ÄNTLIGEN är skiten ute ur bilen för alltid.
                            Dock så lämnade den ett bestående märke i lacken Mellan baffeln och ytterplåten hade de tryckt in en liten mdf-skiva som i sin tur var plastad. När jag med kofot bände på baffeln så tryckte den på Mdf-skivan som i sin tur tryckte mot plåten, med resultatet att lacken sprack.




                            Nu är bilen i alla fall rensad från b-stolpe och bakåt.

                            Glömde ta kort på stålet, men det är bara en packe med sexmetersbitar i alla fall så det är inte mycket att se.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Med allt detta rivningsarbete - så här i efterhand - är det fortfarande ett 'bra' beslut att köpa just det här exemplaret?

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                                Nja... Men grejen är att det inte fanns så många alternativ, skulle jag ha köpt en i liknande skick i Sverige så hade den säkert kostat 30-45 000:- och det ger jag inte för en bil som jag ska "bygga sönder". Visst det har tagit mycket tid att få ur skiten, men mina arbetstimmar kostar inte mig något.

                                Comment

                                Working...
                                X