Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

    Hej på er!

    Hoppas att ni kan hjälpa en nykomling på forumet med lite tips .

    Som rubriken antyder så är jag ute efter en ny HU att ha till mitt ljudbygge.

    Bilen som avses är en SAAB 9000 CSE. Setupen består ännu så länge av (inget monterat):

    1 st bas i formgjuten låda MTX T7510-44
    1 st kit DLS UR-5S 5 1/4 tvåvägs kit.
    1 st Genesis DA-100 slutsteg som är tänkt att driva basen.

    Nu återstår då följande:

    1. HU - Jag har av någon anledning snöat in på Alpine denna gång. Kravspecen so far är ipod-anslutning / USB, gärna med IMPRINT (heter det så?) så man kan bygga ut vid behov och få tillgång till . 4 volts lågnivå *2. Givetvis bra ljud .

    Detta är en djungel för mig, och jag vet inte riktigt vad jag ska välja, det finns ju hur många modeller som helst. Har sneglat lite på t.ex CDA-9855R (gammal modell) och liknande, men vet ärligt talat inte vad som skiljer dem åt riktigt. Jag är inte superintresserad av att massor med inställningar eller coola features, men det ska ju låta bra, och svara upp mot anläggningen i övrigt. Prisbild kanske 3 - 5000:-?

    2. I mitt förra bygge så saknade jag lite midbas, och planen var från början att sätta ett par 6.5 tummare i dörrarna på SAABen, men ett alternativ skulle kunna vara att göra en liten baslåda och sätta under sätet, vad rekommenderar ni? Något vettigt element för detta ändamål?
    Jag kommer förmodligen använda mig av ett fyrkanalssteg för att driva framsystemet + midbas. Synpunkter på detta?

    Otroligt tacksam för svar!

    mvh

    Jesper

  • #2
    Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

    Om du är ute efter USB och Ipod styrning kan du glömma Alpine CDA-9855R!

    Den har ett helt annat menu system som man antingen älskar eller hatar.
    Jag personligen gillar dom maskinerna skarpt, men så har jag också rattat dessa en hel del!

    Jag tycker du ska lägga dina pengar på denna kombo " se bild "
    Här får du det mesta du behöver, Ai-net, USB, Aux in, 4 volts Rca, 3-vägs, parametrisk EQ samt en Ipod kabel ingår!


    Jag har något kit kvar om du är intreserad!
    Attached Files
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

      För att svara fråga nr2:
      Dörrarna läcker som såll åt alla håll, så att får till någon form av bas med dörrhögtalare kräver mycket jobb. En låda fram är inte fel men bygg en under handskfacket istället, då får det plats en hyffsad stor.
      Följ den här länken: http://www.emmanet.se/emmanet/compon...er/Itemid,149/
      Klicka sedan på "Nordenmark SM 2009" och kika sedan på den blå 9000 som är med i början, den har en låda där. Vill du har mer info om hur man gör, leta reda på Sittingbull här på forumet, det är hans bil.

      Jag är inne på min tredje 9000 och börjar kunna dom rätt bra, ett tips finns i mitt album här på forumet.

      Edit: Nonnes förslag är inte helt fel, jag gillar Alpine jag med
      Vis vobiscum sit!

      Comment


      • #4
        Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

        Originally posted by Nonne View Post
        Om du är ute efter USB och Ipod styrning kan du glömma Alpine CDA-9855R!

        Den har ett helt annat menu system som man antingen älskar eller hatar.
        Jag personligen gillar dom maskinerna skarpt, men så har jag också rattat dessa en hel del!

        Jag tycker du ska lägga dina pengar på denna kombo " se bild "
        Här får du det mesta du behöver, Ai-net, USB, Aux in, 4 volts Rca, 3-vägs, parametrisk EQ samt en Ipod kabel ingår!


        Jag har något kit kvar om du är intreserad!

        Ja, du har rätt, jag var ute och cyklade med enhetsbeteckningen. Jag menade cda9886R / 9887R såklart, och inte 9855.

        Vad är största skillnaderna på dessa jämfört med den som du har i ditt kit? 9887R är ju bra mycket dyrare än de andra två t.ex.

        Jag kommer inte att köpa något kit förrän till våren, eftersom jag saknar garage att bygga i, men tack för erbjudandet. Du har säkert nåt anat passande till våren? Kitet som du föreslår skulle nog som du säger passa fint, men jag är ändå intresserad av att veta skillnaderna mot de andra två . Jag är alldeles för dåligt insatt just nu för att ha någon koll själv, annat var det på 90-talet när man själv sålde grejer.

        Tusen tack för snabbt och bra svar!
        mvh
        Jesper

        Comment


        • #5
          Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

          Originally posted by Nordenmark View Post
          För att svara fråga nr2:
          Dörrarna läcker som såll åt alla håll, så att får till någon form av bas med dörrhögtalare kräver mycket jobb. En låda fram är inte fel men bygg en under handskfacket istället, då får det plats en hyffsad stor.
          Följ den här länken: http://www.emmanet.se/emmanet/compon...er/Itemid,149/
          Klicka sedan på "Nordenmark SM 2009" och kika sedan på den blå 9000 som är med i början, den har en låda där. Vill du har mer info om hur man gör, leta reda på Sittingbull här på forumet, det är hans bil.

          Jag är inne på min tredje 9000 och börjar kunna dom rätt bra, ett tips finns i mitt album här på forumet.

          Edit: Nonnes förslag är inte helt fel, jag gillar Alpine jag med
          Tusen tack! Jag är väl inne på min 6:e 9000, men jag har faktiskt inte byggt ljud i någon förut. Jag ska leta rätt på Sittingbull så får vi se om han vill dela med sig av lite kunskaper .

          Det där var ju ytterligare ett förslag som skulle kunna passa fint med lådan under handskfacket. Det enda är att lådan får nog inte gå riktigt så långt ner, om någon (t.ex min käre medpassagerare och fru) ska få plats med fötterna. Men det kanske går att lösa genom en något mindre låda? Det borde ju räcka med en 6.5 där och inte en 8" (som jag antar att det är i hans bil).

          Sedan undrar jag vidare om det är bättre att plasta baffel (till 5.1/4 DLS:arna) i instrumentpanelen och klä om denna, eller om man ska nöja sig med att klippa lite plåt och sätta baffel i det något modifierade originaluttaget? Mindre jobb på det sättet, men blir det lika bra? Diskanten hamnar i A-stolpen är det tänkt.

          Det blir med största säkerhet Alpine HU, frågan är ju bara vilken....

          mvh
          Jesper

          Comment


          • #6
            Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

            Vad det gäller Alpine är det smart att vänta tll våren.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Vad det gäller Alpine är det smart att vänta tll våren.

              Pierre
              Varför då?
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

                9887 har boxen inbyggd!
                Väljer du 9886 får du separat box.
                Det finns både för och nackdelar med dessa, fördelen med 87an är den digitala signalbehandlingen.
                Med denna får du räkna med LÅNGA Rca kablar!
                Kör du en Ai-net maskin får du boxen närmare stegen med kortare Rca kablar som följd.
                Nackdelen är analog signalbehandling, men samtidigt ska man veta att på denna nivå är det inte stor hörbar skillnad ljudmässigt!

                Alla 2008-2009 maskiner som slutar med A i modellbeteckningen " iDA, CDA och IVA " är kompatibla med en PXA-H100!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

                  Högtalarna i originalbaffeln = ingen bas över huvudtaget.
                  Paneln är hyffsad enkel att bygga om eftersom man kan ta loss överdelen separat. Så jag lägger min röst på att bygga om. Och sätt diskanterna i A-stolparna, så får du en skön stereobild med

                  Nu får Sittingbull komma in i matchen med lite tips!

                  kökssnarkaren, var är du?!?
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

                    Originally posted by Nordenmark View Post
                    Högtalarna i originalbaffeln = ingen bas över huvudtaget.
                    Paneln är hyffsad enkel att bygga om eftersom man kan ta loss överdelen separat. Så jag lägger min röst på att bygga om. Och sätt diskanterna i A-stolparna, så får du en skön stereobild med

                    Nu får Sittingbull komma in i matchen med lite tips!

                    kökssnarkaren, var är du?!?
                    Högtalare i originalbaffeln = luft både på över och undersidan borde betyda ingen bas....det kunde jag ju listat ut själv kanske... Tack!

                    OK, bort med locket blir det då . Det har man ju gjort förut... Plastat också (fast på karossen...haha). Det enda jag inte är bekant med är att klä något med t.ex vinyl, men det får jag väl lära mig då, kan ju vara nyttigt!

                    mvh
                    Jesper

                    Comment


                    • #11
                      Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

                      Originally posted by Nonne View Post
                      9887 har boxen inbyggd!
                      Väljer du 9886 får du separat box.
                      Det finns både för och nackdelar med dessa, fördelen med 87an är den digitala signalbehandlingen.
                      Med denna får du räkna med LÅNGA Rca kablar!
                      Kör du en Ai-net maskin får du boxen närmare stegen med kortare Rca kablar som följd.
                      Nackdelen är analog signalbehandling, men samtidigt ska man veta att på denna nivå är det inte stor hörbar skillnad ljudmässigt!

                      Alla 2008-2009 maskiner som slutar med A i modellbeteckningen " iDA, CDA och IVA " är kompatibla med en PXA-H100!
                      Vilken strålande information. Tack så jättemycket!

                      Jag lär nog som du säger inte kunna urskilja ljudmässig skillnad om de alla är så pass bra. Då får valet bli mellan den du rekommenderade och t.ex en 9886, för separat box låter vettigt, även om det kanske blir en marginell merkostnad. Jag får känna och klämma lite på modellerna någonstans och fatta någon form av beslut.

                      mvh
                      Jesper

                      Comment


                      • #12
                        Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

                        Originally posted by Jesper.westman View Post
                        Högtalare i originalbaffeln = luft både på över och undersidan borde betyda ingen bas
                        Akustisk kortslutning!

                        Originally posted by Jesper.westman View Post
                        OK, bort med locket blir det då . Det har man ju gjort förut... Plastat också (fast på karossen...haha). Det enda jag inte är bekant med är att klä något med t.ex vinyl, men det får jag väl lära mig då, kan ju vara nyttigt!mvh
                        Jesper
                        Att bygga om brädan till en 9000 är nog det enklaste som finns i bilstereovärlden!
                        När du ska klä om brädan använder du stretch vinyl!
                        Med detta material kan man nästan klä om en fotboll utan veck!

                        Good Luck!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Tänkte bara ta och hålla med Nordenmark. Dörrarna är otäta och har mycket hög skrammelpotential. Ska du sätta något där som är tänkt att spela bas är låda tveklöst den enklaste lösningen.

                          Vilket jag ska göra i vår.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Akustisk kortslutning!



                            Att bygga om brädan till en 9000 är nog det enklaste som finns i bilstereovärlden!
                            När du ska klä om brädan använder du stretch vinyl!
                            Med detta material kan man nästan klä om en fotboll utan veck!

                            Good Luck!

                            Härligt, precis sånt där som jag vill höra . Jag antar att detta finns i en bilstereobutik nära dig? .

                            Akustisk kortslutning....då har jag lärt mig något nytt uttryck idag med

                            mvh
                            Jesper

                            Comment


                            • #15
                              Re: Val av HU, samt byggfråga SAAB 9000

                              Originally posted by espii View Post
                              Tänkte bara ta och hålla med Nordenmark. Dörrarna är otäta och har mycket hög skrammelpotential. Ska du sätta något där som är tänkt att spela bas är låda tveklöst den enklaste lösningen.

                              Vilket jag ska göra i vår.
                              Så får det bli i så fall. Ingen idé att lägga massa jobb om det inte blir bra.


                              _Tackar för inputen!

                              mvh
                              Jesper

                              Comment

                              Working...
                              X