Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

    Då tycker jag vi tar i att skriva tankar och idéer som kan förändras, förverkligas till nästa år(2013)
    I denna tråd kommer inget beslut tas men rimliga förslag kommer att bli motioner till kommande årsmöte.
    Ni som medlemmar på detta forum har nu chansen att säga ert och Jag hoppas att så många deltar i diskussionen så vi på så sätt får fram fler både nya och även gamla tävlande till tävlingarna nästa år.
    Väl mött!
    Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

  • #2
    Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

    Jag börjar med ett förslag.
    Jag skulle vilja se en nordisk DB-Cup.
    sverige, danmark, norge, finland, arrangerar varsin cuptävling.
    Förslagsvis så har Vi i Sverige den på någon av förbundets tävlingar.
    Detta bjuder in till att vi får nya deltagare samt att vi gynnar sporten i våra nordiska länder.
    Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

    Comment


    • #3
      Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

      Jag tycker ni ska starta en form av SCC igen.
      Många i Gävle/Dalarna regionen som började där och som det gått väldigt bra för. Tror att det skulle bli ett rejält uppsving för alla!
      Sen fick jag en annan ide... inom Dragracing finns det en klass som kallas Bracket där man gissar sin egen tid över mållinjen (dial in tid),den som är närmast vinner enkelt förklarat!
      Vore inte det ett skoj koncept inom bilstereo?
      Varje tävlande får gissa vad dom spelar vid en viss frekvens,frekvensen lottas så klart inför varje tävling sen får man tex 3sek på sig att spela. Vet ej om detta är genomförbart men det vore ju en sak som alla kan vara med på nybörjare som elit iom att man ej vet vilken frekvens som ska användas innan tävlingen.

      Comment


      • #4
        Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

        Kanske en 10.000:- klass ungefär som dåtidens db klass rookie
        Då 10.000:- inte är en allt för blodig summa för de flesta.
        Utan då får "nybörjarna" se att det är till största delen monteringen som avgör resultatet.

        En kvällsspåning från min sida

        Comment


        • #5
          Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

          För sq vore det ju fantastiskt om det fanns en spikad regelbok för nästa säsong redan nu. Tycker det känns lite halvmeckigt om det blir som iår att det inte fanns en spikad regelbok förrens det var dags att börja tävla typ. Finns säkert folk som skiter i tävlande just för att det är klurigt att bygga en bil för en klass man vill tävla i när man inte vet om det färdiga bygget kommer platsa i den klassen med nästa års regler. Vet man redan nu vad som gäller så är blir ju livet betydligt enklare. En möjlighet vore väl om förbundet beslutade att 2013 års tävlande skulle ske enligt 2012 års regler gällande installation och klassindelning, dock då med ljudbedömning och skiva för 2013 års reglemente.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

            Originally posted by The one n only View Post
            Kanske en 10.000:- klass ungefär som dåtidens db klass rookie
            Då 10.000:- inte är en allt för blodig summa för de flesta.
            Utan då får "nybörjarna" se att det är till största delen monteringen som avgör resultatet.

            En kvällsspåning från min sida
            Funkade inte så bra 2008 då Sinus live 3000 prissattes till 4999:- och RE SR15 till 2499kr/st. Skulle du ha nån chans i street stock 10000 så var det ett Sinus 3000 och två SR15 som gällde. Prisbaserade funkar sådär i dBklasser, säkringsbaserade funkade med sådär när man märkte hur mkt kräm man faktiskt hann få ut ur en 100A säkring på två sekunder innan säkringen gick nuvarande begränsning med Max 2kw är bättre men ändå inte helt hundra pga en del steg specas lägre än andra...
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

              Originally posted by Expoze View Post
              För sq vore det ju fantastiskt om det fanns en spikad regelbok för nästa säsong redan nu. Tycker det känns lite halvmeckigt om det blir som iår att det inte fanns en spikad regelbok förrens det var dags att börja tävla typ. Finns säkert folk som skiter i tävlande just för att det är klurigt att bygga en bil för en klass man vill tävla i när man inte vet om det färdiga bygget kommer platsa i den klassen med nästa års regler. Vet man redan nu vad som gäller så är blir ju livet betydligt enklare. En möjlighet vore väl om förbundet beslutade att 2013 års tävlande skulle ske enligt 2012 års regler gällande installation och klassindelning, dock då med ljudbedömning och skiva för 2013 års reglemente.
              Det kommer inte funka, för de som bygger för EM skall ju inte riskera få sämre poäng på hemmaplan och eventuelt torska på SM.

              Håller med dig i sak dock att det ställer till det när regelboken kommer i typ Mars...
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                Originally posted by jonash View Post
                Det kommer inte funka, för de som bygger för EM skall ju inte riskera få sämre poäng på hemmaplan och eventuelt torska på SM.

                Håller med dig i sak dock att det ställer till det när regelboken kommer i typ Mars...
                Sen är det ju extra problematiskt om det nu blir som det verkar bli. Att 2012års EM verkar komma att hållas bara strax innan 2013 års svenska säsong drar igång. Skulle det handla om regeländringar från 2012 till 2013 så kommer ju de som deltar i EM att kanske gå miste om ett par månader med svenska tävlingar med minskat deltagarantal på tävlingarna som följd.
                Känns som det vore ett betydligt enklare lösning att köra de svenska tävlingarna inkl SM enligt föregående års regelbok och sen har man ju rätt bra tid på sig att anpassa bilen till EM om man vill delta i detta. Även om EM är en större och kanske viktigare tävling så känns det på nåt sätt som att vi först och främst måste värna om att få upp deltagarantalet och intresset för de svenska tävlingarna.

                Vet att jag är rätt ny på detta men det här är bara lite lösa personliga funderingar jag har.
                Fd tävlande med min Citroën C5.

                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                sigpic

                Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

                Comment


                • #9
                  Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                  Originally posted by Expoze View Post
                  En möjlighet vore väl om förbundet beslutade att 2013 års tävlande skulle ske enligt 2012 års regler gällande installation och klassindelning, dock då med ljudbedömning och skiva för 2013 års reglemente.
                  En mycket bra tanke!
                  Dom som går till EM har ju förstås tävlat "fel". Lösning på det?

                  2013
                  Elmia: Skippa tävling, representera SBF/billjud inne istället! Gärna 3-4 bilar.
                  (handplockade utan gnäll och gny enligt arrangörs "krav" på fräscha bilar, inte nödvändigtvis "outstanding cars")

                  Årets första tävling: När butik eller SBF anordnar tävling efter Elmia.

                  Vallåkra: 3x tävling, representera SBF/billjud(inför 2014).

                  SM-final senare på året.

                  Det tycker jag med grund att det ska vara fart på tävlandet i Sverige, o inte 2012's EM final 2013, j-a påhitt!

                  Pierre
                  Last edited by Horsyhorse; September 8, 2012, 22:59.
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                    Elmia är tiidigt för förstatävling, och final redan på Vallåkra är galet, då hela hösten är kvar som möjlig tävlingssäsong.

                    Jag tävlar inte själv, just nu/ännu, men då många inte har värmegarage att tillgå kommer Elmia redan i påsk så pass tidigt att vissa åker dit lite på vinst å förlust, ofärdiga. När det sen inte fungerar bra på den lilla ytan som tilldelas utan vissa tror att det är parkering mm. så är Elmia mer ett bra ställe att visa upp ett par bra "reklambilar" för sporten. Men givetvis är det öppet för alla som vill att ställa ut..

                    Vallåkra är nog inte heller en lämplig arena för finalspelet. Både ur den synpunkten att det är så pass mycket annat runtomkring, ljud å annat, och att det är mer eller mindre fortfarande sommar då. Att sedan konkurrera med en OEM-bil bland besökarna mot bilar det lagts tusentals timmar på är kanske inte heller rättvist mot någon.

                    Frågan e då om själva finalen, dit bara vissa kvalificerar sog, skall vara ett enskilt arrangemang? Kanske inte som förr, hela Älvsjömässan, men endå, ett arrangemang bara för billjud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      En mycket bra tanke!
                      Dom som går till EM har ju förstås tävlat "fel". Lösning på det?

                      2013
                      Elmia: Skippa tävling, representera SBF/billjud inne istället! Gärna 3-4 bilar.
                      (handplockade utan gnäll och gny enligt arrangörs "krav" på fräscha bilar, inte nödvändigtvis "outstanding cars")

                      Årets första tävling: När butik eller SBF anordnar tävling efter Elmia.

                      Vallåkra: 3x tävling, representera SBF/billjud(inför 2014).

                      SM-final senare på året.

                      Det tycker jag med grund att det ska vara fart på tävlandet i Sverige, o inte 2012's EM final 2013, j-a påhitt!

                      Pierre
                      Håller fullständigt med.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                        Originally posted by Torsten View Post
                        Elmia är tiidigt för förstatävling, och final redan på Vallåkra är galet, då hela hösten är kvar som möjlig tävlingssäsong.

                        Jag tävlar inte själv, just nu/ännu, men då många inte har värmegarage att tillgå kommer Elmia redan i påsk så pass tidigt att vissa åker dit lite på vinst å förlust, ofärdiga. När det sen inte fungerar bra på den lilla ytan som tilldelas utan vissa tror att det är parkering mm. så är Elmia mer ett bra ställe att visa upp ett par bra "reklambilar" för sporten. Men givetvis är det öppet för alla som vill att ställa ut..

                        Vallåkra är nog inte heller en lämplig arena för finalspelet. Både ur den synpunkten att det är så pass mycket annat runtomkring, ljud å annat, och att det är mer eller mindre fortfarande sommar då. Att sedan konkurrera med en OEM-bil bland besökarna mot bilar det lagts tusentals timmar på är kanske inte heller rättvist mot någon.

                        Frågan e då om själva finalen, dit bara vissa kvalificerar sog, skall vara ett enskilt arrangemang? Kanske inte som förr, hela Älvsjömässan, men endå, ett arrangemang bara för billjud.
                        JAA

                        Har påtalat detta tidigare vid flera tillfällen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                          I grund och botten håller jag med om att det är lite tokigt att ha SM finalen så pass tidigt som Vallåkra.

                          Dilemmat med final är dock; pengar. Det kostar typ 50tusen att hålla en final med alla utgifter, om man har den utomhus. För att få en final att då gå runt, så krävs sponsorer. Inomhus, kostar mycket mer.

                          Sponsorer kan man få om det ger dem mervärde, som att tex få synas på Vallåkra. Att köra en SM final på nåt ställe som ej drar så mycket folk kommer mest sannolikt inte generera de intäkter från sponsorer som en final på tex Vallåkra eller annat större evenemang ger.

                          MEN, löser man den biten på något kreativt sätt så är jag också för att ha finalen senare. Mitten/slutet september om det är utomhus, och kanske mitten oktober senast om det är inomhus.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                            Originally posted by jonash View Post
                            I grund och botten håller jag med om att det är lite tokigt att ha SM finalen så pass tidigt som Vallåkra.

                            Dilemmat med final är dock; pengar. Det kostar typ 50tusen att hålla en final med alla utgifter, om man har den utomhus. För att få en final att då gå runt, så krävs sponsorer. Inomhus, kostar mycket mer.

                            Sponsorer kan man få om det ger dem mervärde, som att tex få synas på Vallåkra. Att köra en SM final på nåt ställe som ej drar så mycket folk kommer mest sannolikt inte generera de intäkter från sponsorer som en final på tex Vallåkra eller annat större evenemang ger.

                            MEN, löser man den biten på något kreativt sätt så är jag också för att ha finalen senare. Mitten/slutet september om det är utomhus, och kanske mitten oktober senast om det är inomhus.
                            Nu är ju jag inte nån raket forskare som ni nog vet,men vad är det som kostar så pass mycket som 50.000:- på en SM final? Låter i mina öron som väldigt mycket pengar. Vad är det som gör att man måste ha billjuds tävlingar i samband med tex Elmia och Vallåkra egentligen? Gör inte de bara att tävlingen kommer i skymundan och blir en sak i mängden? Jag tror man skulle kunna få ganska mycket fler bilar bara genom att lägga dessa stor tävlingar på andra datum än just Elmia och Vallåkra. Va själv och tittade på Elmia och jag kan ju säga att jag tycker det va en dålig plats,svår att hitta låg ju på baksidan av allt. Trång yta. Måste väl finnas bättre datum och platser att ha det på än just samtidigt som dessa evenemang,då skapar man ju mera fokus på billjuds tävlingen också.. Bara en tanke!
                            Last edited by BJonsson; September 9, 2012, 11:29.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                              Sponsorer vill ha ut nånting av sina satsade pengar. Det får man genom att visa sig på ett större event med mycket besökare.

                              Inga sponsorer = inga tävlingar, eller mycket högre medlems/startavgifter.

                              Kan hålla med om Elmia. Det var den bästa tävlingen när vi stod inomhus och nu är den mindre lyckad när den är utomhus. Mest pga att vädret är kass så tidigt på säsongen.

                              Gör Vallåkra till obligatorisk tävling (för sponsorernas skull) om man vill kvala till finalen och sedan kan vi ju ha SM var som helst senare på hösten.

                              Originally posted by BJonsson View Post
                              Nu är ju jag inte nån raket forskare som ni nog vet,men vad är det som kostar så pass mycket som 50.000:- på en SM final? Låter i mina öron som väldigt mycket pengar. Vad är det som gör att man måste ha billjuds tävlingar i samband med tex Elmia och Vallåkra egentligen? Gör inte de bara att tävlingen kommer i skymundan och blir en sak i mängden? Jag tror man skulle kunna få ganska mycket fler bilar bara genom att lägga dessa stor tävlingar på andra datum än just Elmia och Vallåkra. Va själv och tittade på Elmia och jag kan ju säga att jag tycker det va en dålig plats,svår att hitta låg ju på baksidan av allt. Trång yta. Måste väl finnas bättre datum och platser att ha det på än just samtidigt som dessa evenemang,då skapar man ju mera fokus på billjuds tävlingen också.. Bara en tanke!
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment

                              Working...
                              X