Announcement

Collapse
No announcement yet.

Splitta SQ/dB?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA SQ Splitta SQ/dB?

    Är det fler än jag som är trött på den höga ljudnivån.
    Det är hopplöst att dema och ställa in rätt nivåer När de yttre ljudnivåerna hela tiden
    ändras.

  • #2
    Re: Splitta sq-db

    Originally posted by dlsaren
    Är det fler än jag som är trött på den höga ljudnivån.
    Det är hopplöst att dema och ställa in rätt nivåer När de yttre ljudnivåerna hela tiden
    ändras.
    Kort svar: Ja.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #3
      Re: Splitta sq-db

      Jo det är tråkigt när någon vill lyssna i bilen och det enda han ev kan bedömma ljudet på är övre mellanregister och diskant .

      5min demo varje heltimme funkar inte och har heller aldrig gjort på ngn tävling jag varit på.

      Vet inte hur man skall lösa detta då jag har full förståelse för att dem som byggt en högspelande demo bil såklart vill dema och visa vad de åstakommit samtidigt som vi som byggt välljud vill kunna lyssna och dema på lägre volym.

      För besökarnas skull bör vi ju även stå hyffsat samlat och vi "får" ju oftast bara ett sammanhängande område att stå på av arrangören.

      Jag tror inte vi kommer lösa detta med demo och lyssning i Sq bilar ute på tävlingsarenorna men däremot så kanske man kan få till så åtminstonde ljudbedömningen sker i en tyst miljö?
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Splitta sq-db

        Originally posted by Hewi View Post
        Jo det är tråkigt när någon vill lyssna i bilen och det enda han ev kan bedömma ljudet på är övre mellanregister och diskant .

        5min demo varje heltimme funkar inte och har heller aldrig gjort på ngn tävling jag varit på.

        Vet inte hur man skall lösa detta då jag har full förståelse för att dem som byggt en högspelande demo bil såklart vill dema och visa vad de åstakommit samtidigt som vi som byggt välljud vill kunna lyssna och dema på lägre volym.

        För besökarnas skull bör vi ju även stå hyffsat samlat och vi "får" ju oftast bara ett sammanhängande område att stå på av arrangören.

        Jag tror inte vi kommer lösa detta med demo och lyssning i Sq bilar ute på tävlingsarenorna men däremot så kanske man kan få till så åtminstonde ljudbedömningen sker i en tyst miljö?
        Det har förekommit segmenterade områden förr och kan göras igen.
        5-10 min demo med DB varje hel eller halv timme har funkat med blandade resultat, oftast inte ja....
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Splitta sq-db

          Dags att vi får upp några bra lösningar så inte tråden blir en enda lång klagosång.

          Jag tänker mest på finalen som inte får bli som i fjor. De andra tävlingarna går det kanske inte att göra mycket åt mer än att få till ett schema så att bilarna rullar bort för bedömning?

          På Vallåkra är mitt förslag att köra ljudbedömningen på tex lördag em-kväll.

          Vi står hela dagen på plats och rullar bort till tex Ljudbyggaren vid 3-tiden och fortsätter där. Eventuellt att vi helt enkelt bara är på Vallåkra på söndagen???

          Installationen kan ju göras på Vallåkra och Best of Sound skulle gå att arrangera så att bilarna rullade iväg till tystare område. Det är ju inte mer än en handfull bilar det handlar om.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #6
            Re: Splitta sq-db

            Jag håller med till fullo att det är störande att dema i våra SQ bilar då det basas runt omkring från högt spelande bilar!

            Men att bara ge basmonstren 5 minuter i timmen är inte rätt, då kan SQ bilarna dema i 55 minuter!

            Vi som livnär oss på att sälja bilstereo kan intyga att det borde vara tvärtom, OM man ser till vad som säljs efter olika event!!

            Detta ÄR och HAR varit en het fråga i alla tider som måste lösas.
            Att lägga de olika tävlingsmomenten på olika event är lika med att gräva bilsterobutikernas grav!

            Om rätt regler kan skapas gäller det att visa man kan följa dessa, överträdelse SKA ge demoförbud på resten av eventet!!
            sigpic

            Webshop

            Besöksadress butik

            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

            Comment


            • #7
              Re: Splitta sq-db

              Har funderat av och till på detta oxå under de få tävlingar jag hunnit med. Hur jag än vänder och vrider på det så kommer jag alltid till en viktig slutsats iallafall. För att sporten som sådan ska överleva så måste vi ha publik som blir intresserade av vad vi håller på med. Vi är inte enormt många bilar på de större tillställningarna idag och skulle vi då börja separera oss lite så kommer vi att försvinna ännu mer i mängden.
              Kontentan blir ju att vi måste utnyttja tiden bättre än vi gör idag, iallafall till bedömningen. Kanske bra om ljudbedömning kan sätta igång direkt på morgonen, innan installationsbedömningen? Då har de flesta inte börjat dema så mycket än. Lunchuppehållet är ju oxå ett lysande tillfälle för att domarna fortsätter med bedömning och tar sin lunch senare eller tidigare eftersom många som spelar lite högre oxå går och käkar då. Bara lite funderingar som sagt, finns säkert fler och bättre idéer hos folk, men de måste komma fram.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Splitta sq-db

                En idè kanske kunde vara så att man delar tiden 50% sq och 50% Db.Genom att helt enkelt bryta strömen till bilarna,på utsatta tider.30 min Db/30min sq.Och rulla på så under dagen.

                Det är nog inte många som vill dema utan ström,gäller nog både sq och db.

                Comment


                • #9
                  Re: Splitta sq-db

                  Att splitta de olika grenarna ser ja som nått helt absurt att göra.
                  Ett av de få länder som kan köra alla format under en o samma styrelse/förbund.
                  Motverka allt som har jobbats för i alla år.kommer ej på fråga.

                  Problemet är hela tiden platsbrist.vilket ja förstår yta kostar penga på alla event.

                  På emmaboda skulle vi ha betydligt större plats men var folk som parkerade på vårat område så tyvär blev de för litet.Annars hade ja en kanonlösning på placering men de sket sig totalt.

                  Själv som basknarkare tycker ja att de räcker med 5-10 min demo varje hel timma för de tar på huveudet att höra allt dunk hela dagen.

                  Till mantorp och även sm kommer de lösas på ett bättre sätt med tanke på att ja har mer tid till dess o kan se till o få den ytan vi behöver o göra alla tillmötes.
                  Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                  sigpic
                  Tack till Ljudia AB

                  Comment


                  • #10
                    Re: Splitta sq-db

                    Originally posted by klåp View Post
                    Att splitta de olika grenarna ser ja som nått helt absurt att göra.
                    Ett av de få länder som kan köra alla format under en o samma styrelse/förbund.
                    Motverka allt som har jobbats för i alla år.kommer ej på fråga.

                    Problemet är hela tiden platsbrist.vilket ja förstår yta kostar penga på alla event.

                    På emmaboda skulle vi ha betydligt större plats men var folk som parkerade på vårat område så tyvär blev de för litet.Annars hade ja en kanonlösning på placering men de sket sig totalt.

                    Själv som basknarkare tycker ja att de räcker med 5-10 min demo varje hel timma för de tar på huveudet att höra allt dunk hela dagen.


                    Till mantorp och även sm kommer de lösas på ett bättre sätt med tanke på att ja har mer tid till dess o kan se till o få den ytan vi behöver o göra alla tillmötes.
                    Min mening var inte att vi skulle splitta organisations mässigt utan i tid eller plats.Det är ju inte bara demot som stör ,utan även de klasser som tävlar med öppna dörrar.På seastream fungerade det kanon.
                    Det här är mitt tolfte år som tävlande och det har inte direkt fungerat bättre de sista åren.DET är inte alls konstigt att folk slutar när de inte får ut något av all den tid de lagt ner.
                    OM vi kan dela på oss under tävlings delen så vinner både SQ DB och leverantörerna på det

                    Comment


                    • #11
                      Re: Splitta sq-db

                      Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                      Jag håller med till fullo att det är störande att dema i våra SQ bilar då det basas runt omkring från högt spelande bilar!

                      Men att bara ge basmonstren 5 minuter i timmen är inte rätt, då kan SQ bilarna dema i 55 minuter!

                      Vi som livnär oss på att sälja bilstereo kan intyga att det borde vara tvärtom, OM man ser till vad som säljs efter olika event!!

                      Detta ÄR och HAR varit en het fråga i alla tider som måste lösas.
                      Att lägga de olika tävlingsmomenten på olika event är lika med att gräva bilsterobutikernas grav!

                      Om rätt regler kan skapas gäller det att visa man kan följa dessa, överträdelse SKA ge demoförbud på resten av eventet!!
                      Det är kanske så enkelt att de som är intresserade av välljud i bil överhuvudtaget inte besöker bilsport event.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Splitta sq-db

                        Originally posted by dlsaren View Post
                        DET är inte alls konstigt att folk slutar när de inte får ut något av all den tid de lagt ner.
                        Precis samma tanke har jag och då är jag dB-nisse....

                        Att dema 5min per hel timme är LITE, på Elmia är det NOLL demo som gäller.
                        Ytterligare en nackdel är att under de 5min som det var okej att dema så kör ALLA och det blir en extrem bullermatta över hela området. Inte ens ett mindre dB-bygge är det lönt att dema då p.g.a att det dränks i bullret som redan är.

                        Jag har haft planer på att bygga en trailerqueen, men det finns absolut ingen anledning till att göra det i dagens läge. Varför bygga en bil, dra runt den på släp och sen få dema 30min sammanlagt på en hel dag?

                        Sen kan jag mycket väl förstå att det känns meningslöst att köra demo i en SQ-bil om det står ett dB-monster 15m bort.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Splitta sq-db

                          banderoller till dB respektive SQ?

                          Typ göra två "läger" o sen med hjälp av stora tydliga banderoller o stängerna som redan finns, tydligt påtala för besökare att det ena är välljud o d andra är olljud..
                          Hur många vet om att EMMA är välljud o dB Dragrace är olljud lixom?

                          Använda tält till ljuddomarna? O sen ha ett rullande schema där de tävlande åker till tältet.
                          Dvs tvärt om mot vad d är idag..


                          En av skillnaderna som blivit under de senaste 10+ åren vad d gäller dB bilarna är att de spelar riktigt högt numera. Även i de "små" klasserna så har bilarna börjat spela vansinning högt. Så när en dB bil "demar" lite idag så märks d lixom...
                          Tror d är en faktor som spelar in oxå..

                          Mina 2 kronor till debatten.

                          Mvh
                          Rutger
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich
                          _______________________________________
                          _______________________________________

                          Comment


                          • #14
                            Re: Splitta sq-db

                            Det stora problemet är och har alltid varit själva bedömningen av SQ-bilarna. Varför inte utse en plats en bit ifrån "Ljudbyn" där själva bedömningen sker. Den halvtimmen bilen är borta från sin plats tror jag uppväger det faktum att bilen blir bedömd i lugn och ro.

                            Det som behövs är en eventdirektör som håller koll på bilarna och ser till att dem matas fram i rätt ordning.

                            P.S
                            Chuck Norris är född den 10 mars 1940. Således har han inte ett skit med Tyskarnas kapitulation att göra.
                            Jag ÄR Gandalf!!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Splitta sq-db

                              Originally posted by klåp View Post

                              Problemet är hela tiden platsbrist.vilket ja förstår yta kostar penga på alla event.

                              På emmaboda skulle vi ha betydligt större plats men var folk som parkerade på vårat område så tyvär blev de för litet.Annars hade ja en kanonlösning på placering men de sket sig totalt.
                              Har vi inte sett det gång på gång?
                              Billjudsytor som används som parkering utan at folk visar NÅGON som helst hänsyn eller förståelse.

                              Dick och rutger kom med riktigt bra förslag med att ha bilarna i tydliga olika grupperingar.
                              Gandalfs idé om att åka iväg till en tyst plats gjordes på Elmia förrförra året med i mina ögon bra resultat.

                              Så mitt förslag är en kombination av dessa förslag.
                              Två tydliga grupperingar (på samma ställe givetvis) med ett domartält en bit bort där de tävlande får ta sig till.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X