Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

    Hej på er!
    Jag tänkte att det kunde vara lite kul att dela med mig av mitt lilla enklare SQbygge.

    Första var en Mercedes C-klass w205 som fick ett Rainbow 2vägs 3” framsystem (tips från Micke på PMshopen) och en JL audio sub. Drivet med ett Mosconi D2 100.4 dsp.
    Var hyfsat nöjd med det, men lärde mig att ska man hålla på med tidskomp så ska man ha kontroll över alla högtalare i bilen. Endast framsystemet och subben drevs av steget.

    Nya bilen är en VW Tiguan 2018. Hämtade ut bilen för 2 veckor sen och kunde inte riktigt hålla mig. Så nu är det dags för enklare budgetbygge nr.2 (allt är köpt begagnat)
    Som består av samma Mosconi D2 100.4 dsp, som till en början ska driva original högtalarna (tills jag bestämt mig för vad jag vill ha). Samt ett JL JX 500/1 som ska driva en kenwood kfc wps 1000D i egenbyggd låda på ca 17l (jag är absolut ingen snickare eller mattläggare och det syns).
    Signalkablaget är från Gladen och är plugNplay, så inga kablar ska klippas. (Har inte dragit ström än, väntar leverans)

    Alla tips på framsystem som ser OEM ut (bak får fortsätta vara original) mottages med varm hand!

    Bilder kommer strax

  • #2
    Re: VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

    Ser vi fram emot, välkommen till forumet!
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

      ja detta ser jag verkligen fram emot då jag har funderingar att skaffa en likadan bil, välkommen hit och upp med bilder
      / Jimmy

      Comment


      • #4
        Re: VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

        Kul med fler byggprojekt, skall följas

        Comment


        • #5
          Re: VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

          Sådär, ursäkta att bilderna dröjde!
          Än så länge är bara signalkablaget draget.
          Slutstegen är monterade med kardborre och basen är monterad på platsen där reservhjulet skruvas i. Dock även det med kardborre för att inte behöva ta hål i mattan. Bilen är en privatleasing så jag försöker ta alla försiktighetsåtgärder jag kan. Dessutom går det att få bort alla spår av installationen på ca 30min. Än så länge.




          Tyvärr får strömkablaget dröja lite då bilen ska tillbaka till VW för att räta upp ratten som levererades vriden några grader åt vänster. Hjulinställningen verkar korrekt då bilen går rakt och fint, men är fortfarande ett irritationsmoment. Så för säkerhetsskull väntar jag med strömkablaget till det är fixat.

          Är det någon som har erfarenhet av installationer i bilar med privatleasing?
          Kommer ju självklart återställa allt innan den ska lämnas tillbaka om 3år.

          Comment


          • #6
            Re: VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

            Kan du bara återställa allt till originalskick så ser inte jag något problem med detta, är ju värre om man t.ex chippar bilen, där syns det hur du än gör idag..
            / Jimmy

            Comment


            • #7
              Re: VW Tiguan 2018 (enklare SQ)

              Som tidigare sagt, så länge du kan återställa det till original igen så är det inga problem. Det är till och med så att det finns en "viss tolerans" för spår efter monterad extrautrustning. Det finns ju t.ex. ingenting i bestämmelserna som hindrar dig från att montera en hållare till mobiltelefon eller navigation, även om det blir skruvhål osv. Så det jag kan rekommendera är att du kikar igenom den broshyr du ska ha fått som avhandlar just återlämnandet och vad som klassas som "normalt slitage".
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment

              Working...
              X