Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga baslåda i en supra.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga baslåda i en supra.

    Min bror har köpt en supra som han vil bygga ljud i nu och jag undrar om någon har erfarenheter om att bygga ljud i en supra. Tänker mest på baslåda nu.

    Vi är osäker på vad man ska köra med för bas/basar och vad som kommer att bli bäst av det. Vi har funderat på lite förslag bla att köra en Jl audio 12W3v3 i baljan eller köpa en 15" att ha där i.

    Men det som min bror helst vill bygga är med 2 Kenwood KFC-W3514DVCD
    12" basar men jag funderar om hur dessa får plats och om det blir bra. Isf hade vi tänkt ha dom spelande bakåt snett upp mot rutan, så som det brukar se ut i supror.

    Men då tänkte jag att hur detta spelar när man bygger så, det kan inte bli konstiga reflexer och annat jox då dom hamnar väldigt nära rutan? och klarar ljudet att ta sig framåt när det blir så trångt?

    Vad tror ni att kommer spela bäst? Det han vill ha är djupbas och tryck och det kommer då bli portade lådor, men man vill ändå inte att det ska låta skit.
    Last edited by luunggan; August 22, 2009, 13:43.

  • #2
    Re: Bygga baslåda i en supra.

    PM till dig
    www.sp-engineering.se

    Comment


    • #3
      Re: Bygga baslåda i en supra.

      För det första....
      Välj basar som inte ska ha så stor lådvolym!!!!

      Toyota Supra ÄR ingen lätt bil att bygga i, särskilt om den som ska utföra arbetet inte får råda över vilka produkter som passar i bilen!
      Nu är jag av den åsikt att baslådor i trä låter bättre så därför gjorde jag detta i den sista Supran jag byggde.
      Visst fuskade jag med lite plast, men man kan inte få allt här i världen!

      Ljudmässigt låter bilen bra med stängda dörrar, det är ingen partybil på stranden men denna ska vara på vägen och GASAS
      Attached Files
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Bygga baslåda i en supra.

        Originally posted by Nonne View Post
        För det första....
        Välj basar som inte ska ha så stor lådvolym!!!!

        Toyota Supra ÄR ingen lätt bil att bygga i, särskilt om den som ska utföra arbetet inte får råda över vilka produkter som passar i bilen!
        Nu är jag av den åsikt att baslådor i trä låter bättre så därför gjorde jag detta i den sista Supran jag byggde.
        Visst fuskade jag med lite plast, men man kan inte få allt här i världen!

        Ljudmässigt låter bilen bra med stängda dörrar, det är ingen partybil på stranden men denna ska vara på vägen och GASAS
        Ok, hans supra är ju en N/A sugmotor så det är svårt att gasa med den redan nu.

        Men basarna som jag skrev däruppe är såna som vi redan har sen förut men om det krävs kan nytt införskaffas.

        Bilderna som du visade är ungefär något liknande som han vill ha. Hur stor var lådorna på bilderna? Ungefär vad vart avståndet till rutan?

        Comment


        • #5
          Re: Bygga baslåda i en supra.

          Originally posted by luunggan View Post
          Bilderna som du visade är ungefär något liknande som han vill ha. Hur stor var lådorna på bilderna? Ungefär vad vart avståndet till rutan?
          Jag byggde bara en låda till alltihop, det utrymmet där "reservhjulet" ska ligga gav nog bara ca 4-5 liter.
          Plastar man så får du betydligt mer volym, min totala volym tror jag blev ca 50liter.
          Dessa basar vill ha ca 70 liter, monteringsdjupet på basen ligger på knappa 20 cm.
          Avståndet till rutan var ungefär 2-3 cm!

          Det jag menade tidigare var......SUPRA = KOMPROMISSER
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Bygga baslåda i en supra.

            Detta byggde jag åt en kompis:

            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

            Comment


            • #7
              Re: Bygga baslåda i en supra.

              Detta byggde jag i min supra...

              Attached Files
              Viktor Forsell
              Tävlar just nu inte med sin egna bil.
              Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

              Comment


              • #8
                Re: Bygga baslåda i en supra.

                Uppar denna tråd lite. Har bestämmt oss för att köra på JL audio tolvan och tänker sätta den längst bak spelandes framåt. Men vad är den rekomderade lådvolymen, JL rekomderar ju ca 32l, ska jag köra på det med eller rekomderas något annat??

                Sen kommer basen att drivas av ett MDS GTi F3002, detta ska enligt olika uppgifter ge runt
                +700 wrms, men JL har väl underspecat lite så det borde väl inte bli några problem, om man ställer steget riktigt?
                Last edited by luunggan; August 22, 2009, 13:47.

                Comment


                • #9
                  Re: Bygga baslåda i en supra.

                  Kommer att bli väääääldigt tajt att montera basen längst bak, den kommer att få luta en hel del kan jag tänka mig.
                  Du har nog inte mycket mer än dryga 25 cm i totaldjup från kant till botten på reservhjulsbaljan!
                  700 Watt räcker länge till 12W3v3 basen!

                  Bilder vill vi givetvis se när ni börjat bygga!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygga baslåda i en supra.

                    Ja, lite tajt blir det, men det ska nog funka. Har fräst baffel nu och ska se om vi drar igång bygget av låda imorgon eller om vi fixar för montering av framsystemet.

                    Blir att ta en del bilder då med

                    Kan passa på att fråga då du har en del erfarenhet, vet du om det finns något bra ställe få igenom strömkabeln igenom torped väggen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygga baslåda i en supra.

                      Originally posted by luunggan View Post
                      Ja, lite tajt blir det, men det ska nog funka. Har fräst baffel nu och ska se om vi drar igång bygget av låda imorgon eller om vi fixar för montering av framsystemet.

                      Blir att ta en del bilder då med

                      Kan passa på att fråga då du har en del erfarenhet, vet du om det finns något bra ställe få igenom strömkabeln igenom torped väggen?
                      Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg, måste vara ett ålderstecken.....eller stress

                      Kom på det, var Praón som drog strömkabeln......PUUUUHHH
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X