Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • K: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

    Är det någon som har äldre Rockford steg av power modellen av design typen 800a4 som vill bli av med det för en billig peng?


  • #2
    Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

    Du har PM
    Jag har rockford punch 501x och 2st rockford punch 225,2 som är linkade med mellan kåpan.

    Comment


    • #3
      Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

      Originally posted by Peter View Post
      Du har PM
      Jag har rockford punch 501x och 2st rockford punch 225,2 som är linkade med mellan kåpan.
      Tack för erbjudandet men jag hoppar det.
      Är enbart ute efter Punch power stegen i den serien.
      Jag har jämfört ett punch 400a4 och ett punch power 400a4 och det var stor skillnad när man lyssnade.

      Jag har ett punch power 400a4 och ett punch 800a4 steg idag. Men jag skulle vilja byta ut Punch 800a4 steget mot ett Punch Power 800a4 steg.

      Comment


      • #4
        Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

        Kolla på ebay, där har jag tidigare fyndat RF punchsteg.
        Har tyvärr inte kvar några.
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

        Comment


        • #5
          Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

          vad är skildnaden ?? 225.2 är samma serie kom 2001. men 501x är nyare 2003 kom det.
          vad är det för skildnad på ljuden jag har ej prova mina 225.2 än.
          men jag har 801s 601s i nu och dom rockar fett och låter bra som attan.det är ju Klass AB steg 501x har jag inte lysna på än köppte massa steg och har inte hunit prova allt än
          men berätta så jag vet vad jag ska lysna efter om de låter olika.
          Mvh Peter

          Comment


          • #6
            Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

            Originally posted by jensclaudius View Post
            Kolla på ebay, där har jag tidigare fyndat RF punchsteg.
            Har tyvärr inte kvar några.

            Tack för tippset. Köpte faktiskt mitt 400a4 punch power på ebay när dollarn var under sex spänn förra sommaren. Problemet är att frakten drar iväg om man vill ha ett power800a4 steg, tror den ligger över 110 dollar. Sedan kommer ju tullen och de tråkiga sakerna på priset också. Men om dollarn fortsätter att falla lite till så är det nog läge att ta hem ett power 800a4 steg snart

            Däremot så har jag blivit blåst en gång också, Budade på ett steg som skulle vara ett power 50x2 steg som visade sig vara ett punch 250a2 steg. Det var desutom trasigt, det sög verkligen när man fattade att man betalat 200-300 spänn bara i tullen Tror det blev runt 900 kr för ett 250a2 chassi.

            250a2 chassit håller jag på att fixa till så att jag kan montera min bil-pc i istället. Det är orsaken till att jag är på jakt just den här typen av utseénde på rockford stegen.

            Comment


            • #7
              Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

              Originally posted by Peter View Post
              vad är skildnaden ?? 225.2 är samma serie kom 2001. men 501x är nyare 2003 kom det.
              vad är det för skildnad på ljuden jag har ej prova mina 225.2 än.
              men jag har 801s 601s i nu och dom rockar fett och låter bra som attan.det är ju Klass AB steg 501x har jag inte lysna på än köppte massa steg och har inte hunit prova allt än
              men berätta så jag vet vad jag ska lysna efter om de låter olika.
              Mvh Peter
              Hej Peter,
              501x och den nya modellen av 225.2 har inte samma chassi som jag är ute efter.
              Jag har inte prövat/lyssnat på rockford modellerna mellan 2001-2006 så jag vet ej hur de stegen låter och hur stor skillnad det är mellan punch och power modellerna på de årsmodellerna. Jag har för mig att rockford sänkte priskillnaden mellan punch och power modellerna ganska drastiskt runt 2002-2003 eller något liknande.

              De modeller av rockford steg jag provlyssnat själv och gjort en direkt jämförelse direkt efter varandra av de äldre modellerna är punch 400.4, punch power 400a4, punch 400a4. Det är ej samma punch modell som du har utan den punch 400.4 som kom direkt före 400a4 och med samma design som 400a4 stegen.

              Om jag skulle rangordna de tre stegen så skulle jag välja power 400a4, sedan punch 400.4 och sist punch 400a4. Alla stegen rockar helt okej och inga av dem är dåliga. Men punch 400a4 steget släppte musiken alldrig med och det var inte lika kraftfullt som de två andra. Om man kollar på deras birth certifikat så har jag för mig att punch 400a4 brukade ligga strax över 500watt och punch 400.4 brukade ligga strad över 600watt.
              Power 400a4 steget var överlägset de andra två stegen i de övre registrena det lät bra mycket bättre.
              Jag körde Power 400a4 steget bryggat till fonthögtalarna och punch 400.4 bryggat till en PG 10" sub med dubbla talspolar.

              Nu har jag ett Punch 800a4 steg istället och kör två kanaler till front och bryggat till en perless 10" sub.

              Har alldrig gjort någon direkt jämförelse med punch 800a4 steget så jag vet ej hur det spelar jämfört med power 400a4 steget. Det får bli i sommar när man får lite mer tid. Men skulle gärna få tag på ett power 800a4 steg istället och byta ut punch 800a4 steget.

              De nyare Rockford stegen jag testat är Power T400-4 och Power 1000 25th edition.
              T400-4 steget var lite klent om man inte bryggade det till frontarna men det lät väldigt roligt och grymt drag. Steget är väll lite lätt hissat i basen vad jag förstått när jag läst reviewer och mätningar på steget.

              Power 1000 steget var ett grymt steg och spelade på rejält. Det hade ett fyrkanals AB steg till front och bak kanalerna och ett rejält klass D steg till subben. Det steget var en klass bättre än de andra rockford stegen jag lyssnat på.

              Rådet om du ska provlyssna och jämföra de olika stegen är nog att jämföra dem direkt efter varandra så att du kommer ihåg hur de andra lät och kör "blind" test och låt någon annan skifta steg medans du sitter i bilen och lyssnar. Bara ut och testa, tror att du kommer att höra skillnad på de olika stegen Berätta gärna hur du tyckte de lät och vilket du tycker är bäst när du gjort det.

              Comment


              • #8
                Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

                Hej!
                jo det ska jag prova.men 225.2 ser lika dant ut som 800a4 disignen är lika kanske olika
                saker inne i steget?? dom steg jag har nu är punch 801s klass ab låter riktigt bra.
                men jag ska byta och labba lite det kan ju bli bättre hehehe
                skriver när jag har fått tid att prova dem olika stegen har ju 3 olika rockford serier nu .
                det är mycke steg för små pengar.801s lämnar mellan 1100-1200rms det står att dom lämnar 800rms .Men dom är underspecade. jag har en bas med enkel spole 3ohm jl12w7
                den spelar så grymt med det steget och kontrolerat att man får gåshud.men jag har inte så mycke att gemföra med än ska åka på en tävling och lysna på stora pojkarnas bilar
                och se vart man står.:-))

                Comment


                • #9
                  Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

                  Så här ser Rockford punch 225.2 ut .ser ganska likt ditt steg på bilden. vad skiljer dem åt?
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

                    Originally posted by Peter View Post
                    Så här ser Rockford punch 225.2 ut .ser ganska likt ditt steg på bilden. vad skiljer dem åt?
                    Nu är jag inte 100, men någon annan kanske kan säga om jag är helt fel ute men om jag minns rätt så är de stegen från 97-98 eller något liknande. De ändrade färg till svart/aluminium 98-99. Mitt 400.4 steg ser likadant ut men är svart/aluminium, likadant som 400a4 stegen. Gissar att dinna 225.2 steg har samma inanmäte som mitt 400.4 steg så det låter bättre än de efterföljande punch 400a4 och 250a2 stegen
                    Vore intressant att höra om fler har gjort tester och jämfört direkt mellan olika rockford serier och årsmodeller om de har samma intryck som mig eller om det bara gäller mina steg. Alltid svårt att jämföra och dra alla steg av en årsmodell över samma kam då gamla steg kan ha varit i mer eller mindre påfrestande miljöer.
                    Men om man tittar på birth certifikaten så hade de äldre 97-99 punch stegen högre siffror jämfört med vad de var specade till jämfört med de nyare punch a2/a4 stegen.
                    På ett 400a4 jämfört med ett 400.4 steg skilde det runt 100 watt i uppmätt effekt på de siffrorna jag sett. dryga 500 watt för a4 steget jämfört med dryga 600 watt för .4 stegen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

                      Okej har inte kollat sånt . har inte den kunskapen om hur man läser av det till pungt och pricka.Men jag ska testa och se om jag hör skildnad på mina steg jag har.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Äldre Rockford steg Power 500a2, 800a4

                        Upp, ingen som har ett äldre rockford Power steg som vill släppa det för en billig peng?

                        Comment

                        Working...
                        X