Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: combo-box

    Originally posted by Nordenmark View Post
    Snyggaste lådan på många år! Tror den kan bli en ny trendsättare
    Jag får f*n hålla med här
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #47
      Re: combo-box

      Tack alla! Det är nästan som man rodnar...

      Det är svårt att sy på frugans hemmasymaskin eftersom en sådan symaskin endast har undermatning. Det går ju också bara att sy med tunn tråd på en sån symaskin. Man vill ju gärna ha en tjockare tråd till stickningarna.

      Konstlädret kom från stolar. Tog bakryggen från dem. Brädden räckte inte till, därav skarvarna i mitten på varje sida. Under detta har jag en polyeter 1 cm tjockt som jag limmat fast med spraylim. Konstlädret skall däremot inte limmas fast någon stans utan bara spikas på undersidan. Lätt att det blir fult om man limmar fast det.

      Kanske borde jag tagit bilder på hur jag gjorde. Alla kan göra detta. Det är inte så svårt. Kanske är lätt för mig att säga som är tapetsör och är van.

      Comment


      • #48
        Re: combo-box

        Ingenting är svårt när man kan det, men för oss andra....

        Hoppas att du skall klä in mer saker!
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #49
          Re: combo-box

          Hur går det med bygget?

          Comment


          • #50
            Re: combo-box

            Originally posted by Vargå View Post
            Hur går det med bygget?
            Det går inte så fort. Jag väntar på att Ljudbyggaren ska lägga upp högtalarringarna till min Mazda men det verkar inte gå så bra. Ska samtidigt beställa strömkabel, högtalarkabel, säkringshållare osv. samtidigt.

            Det jag har gjort under tiden är att malla upp en för en skiva till reservhjulsbaljan där jag skall placera stegen. Nya bilar har ju knappt något reservdäck så baljan är väldigt grund. Jag måste nog höja golvet en bit då originalgolvet bara ger mig en halv centimeter i mellanrum mellan stegen och golvet.




            Originalgolvet är ju en sladdrig historia också. En plastbit som är pålimmat endast i mitten på bagagerumsmattan. Så måste bygga ett stöd där suben skall vara. Kanske även en skiva över stegen. Vill helst inte bygga en skiva som täcker hela bagagerummet då jag tänker att det kanske blir för varmt för stegen. Får se hur jag gör...

            Comment


            • #51
              Re: combo-box

              Fy satan så läcker låda du gjort :-)

              Comment


              • #52
                Re: combo-box

                Originally posted by Eazy View Post
                Det går inte så fort. Jag väntar på att Ljudbyggaren ska lägga upp högtalarringarna till min Mazda men det verkar inte gå så bra.
                Bollen ligger hos företaget som ska lägga ut vår nya webbshop, beställ du i den som ligger uppe bara
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #53
                  Re: combo-box

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Bollen ligger hos företaget som ska lägga ut vår nya webbshop, beställ du i den som ligger uppe bara
                  Tack för upplägget av högtalarringarna!
                  Har beställt då äntligen så kan jag snart få ihop allt.

                  Comment


                  • #54
                    Re: combo-box

                    Eftersom jag är helt ny på det här med DSP (Mosconi 4to6) så har jag förstås "ett par frågor". Ni kommer ju naturligtvis tänka, -OMG, kan han inte ens de elementära bitarna

                    Jag har tänkt att ta ut ljudet efter originlaslutsteg med framhögtalarna (1+2) till en, och bakhögtalarna till en (3+4). Jag tänker att jag vill använda HU att ställa fader. 4+5 går till sub
                    I mixerinställningarna har jag tänkt såhär:


                    Tänker jag rätt här?

                    ================================================== =======

                    När det kommer till delningsfilter blir jag lika konfunderad.
                    Det finns ju 6 st olika subtyper att välja på. Vilken ska jag testa med först? Jag är även osäker på vilken delning jag skall börja på.

                    Comment


                    • #55
                      Re: combo-box

                      Tjenare,

                      Jodå, ingångsmixern ser bra ut för vad du vill åstadkomma. Antar att du menar att kanal 5+6 går till sub och inte 4+5?

                      Vad gäller delningsfilter så är det väl en "smaksak" för de flesta. De flesta använder nog Butterworth eller Linkwitz-Riley, de har alla egna karaktärer. Vad jag minns rullar Butterworth av lite "rakare" jämfört med Linkwitz-Riley, men det finns säkert någon expert här på forumet som kan rätta mig.

                      Du kan se skillnaderna i karaktär mellan de olika filtertyperna om du tittar på frekvensöversikten.
                      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                      Team Ljudbyggaren
                      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                      3:e Plats Master OEM - SM 2018
                      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                      Comment


                      • #56
                        Re: combo-box

                        Börja med Butterworth.

                        Du ser att det finns 2 varianter där. Det är för att du ska kunna kombinera för att få olika värden. Kör du Butterworth 6db på första raden och sen Butterworth 12db på andra raden så blir det sammanlag 18db´s branthet på delningen.
                        Kör du dubbla 12db så blir det då givetvis 24db´s branthet
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #57
                          Re: combo-box

                          Tack för svaren. Jag var nog trött när jag skrev 4+5. Kan ju också bero på att jag e allmänt dum i hövvet :P

                          Har inte riktigt förstått det där med branthet. Jag tänker, delar man bort så delar man bort och så är det bra med det, men det är ju förstås inte så enkelt. Jag antar att jag får testa mig fram och se om jag hör skillnaden med de olika. Frågan är bara vilken Hz jag ska börja med...? Vill gärna ha ett tight bas-ljud och inte det där "brummet" (förklara ljud med ord är fanimej omöjligt utan att låta som en idiot själv :P)

                          När jag gjorde min beställning på kablar, säkringshållare osv. så glömde jag förstås ringkabelskor. Finns inte någon butik här förutom Biltema (som har öppet imorgon) som har ringkabelskor som tar 35mm2. Tror ni dessa duger?
                          Last edited by Eazy; March 9, 2018, 21:42.

                          Comment


                          • #58
                            Re: combo-box

                            Originally posted by Eazy View Post
                            Jag tänker, delar man bort så delar man bort och så är det bra med det, men det är ju förstås inte så enkelt.
                            Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon expert på just filter, men har labbat runt en hel under åren.

                            Man anger branthet på filter i dB. Med det menas "hur mycket lägre" elementet återger frekvenser per oktav, uppåt eller nedåt i frekvens. Så om du använder ett filter med "låg" branthet så kommer alltså högtalaren att spela "mer" av frekvenserna över eller under frekvensen för ditt filter per oktav sett. Så branheten kan vara helt klart avgörande för resultatet, speciellt om du delar runt "kritiska" frekvensband. Jag tror i ditt fall att det är förhållandevis enkelt då du ska köra passivt på framsystemet (utgår jag ifrån då du sa kanal 1+2) - då behöver du egentligen bara sätta högpass på dessa för att filtrera bort den lägsta basen. Säg att du sätter högpass 60Hz och använder 6dB branthet, då kommer dina middar spela 30Hz också, men 6dB lägre i teorin. Sedan kan det vara så att de frekvenserna ligger utanför högtalarens faktiska kapacitet och inte hörs ändå. Samma sak gäller omvänt för delningen av basen vid lågpass. Vill du säkerställa att basen inte går för högt i frekvens får du öka på branheten på filtret. Jag skulle nog rekommendera minst 12dB i alla fall på båda.

                            Delning mellan mellanregister och diskant om man vill ha en mjukare övergång kanske man kan sätta med t.ex. 6dB. Men som sagt, tycker du ska pröva dig fram och se vad du tycker låter bra. Det är ju superenkelt att tweaka när du har DSP'n
                            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                            Team Ljudbyggaren
                            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                            3:e Plats Master OEM - SM 2018
                            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                            Comment


                            • #59
                              Re: combo-box

                              Originally posted by carlr View Post
                              Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon expert på just filter, men har labbat runt en hel under åren.

                              Man anger branthet på filter i dB. Med det menas "hur mycket lägre" elementet återger frekvenser per oktav, uppåt eller nedåt i frekvens. Så om du använder ett filter med "låg" branthet så kommer alltså högtalaren att spela "mer" av frekvenserna över eller under frekvensen för ditt filter per oktav sett. Så branheten kan vara helt klart avgörande för resultatet, speciellt om du delar runt "kritiska" frekvensband. Jag tror i ditt fall att det är förhållandevis enkelt då du ska köra passivt på framsystemet (utgår jag ifrån då du sa kanal 1+2) - då behöver du egentligen bara sätta högpass på dessa för att filtrera bort den lägsta basen. Säg att du sätter högpass 60Hz och använder 6dB branthet, då kommer dina middar spela 30Hz också, men 6dB lägre i teorin. Sedan kan det vara så att de frekvenserna ligger utanför högtalarens faktiska kapacitet och inte hörs ändå. Samma sak gäller omvänt för delningen av basen vid lågpass. Vill du säkerställa att basen inte går för högt i frekvens får du öka på branheten på filtret. Jag skulle nog rekommendera minst 12dB i alla fall på båda.

                              Delning mellan mellanregister och diskant om man vill ha en mjukare övergång kanske man kan sätta med t.ex. 6dB. Men som sagt, tycker du ska pröva dig fram och se vad du tycker låter bra. Det är ju superenkelt att tweaka när du har DSP'n
                              Tack för en fantastisk utförlig förklaring! Det blir en stor hjälp att komma igång.

                              Jag kommer som du sa att köra passivt fram. Jag kommer ändå att dra separata högtalarkablar till diskanterna när jag ändå dra alla andra kablar, utifall jag vill köra aktiv delning, och strunta i högtalare bak. Jag kanske skulle köpt en 6to8 istället för en 4to6 så jag hade haft möjlighet att köra aktivt både fram och bak, men det är lätt att vara efterklok...

                              Comment


                              • #60
                                Re: combo-box

                                Har dragits strömkabel 35mm2 och säkringshållare. Säkringshållaren tar kabel upp till 50mm2. Det följer med en ring om man har mindre än 50mm2. Det var rätt svårt att få in kabeln i ringen men jag lyckades rätt bra tillslut.

                                En tanke som slog mig var hur bra det är att använda den ringen egentligen. Det blir ju en väldigt liten anliggningsyta när man använde ringen. Gjorde en liten bild för att illustrera hur jag menar:



                                Där jag ritat med rött är ju anliggningsytan. Grå är skruven som klämmer fast kabeln och det orangea är hylsan med kabel.

                                Jag funderar på om man skulle ta och dela ringen och forma den så diametern är lite större och klämma fast kabeln:



                                Jag har ritat de där bilderna med ett enkelt ritprogram och det är ju inte i skala mot verkligheten. Hoppas jag gör mig förstådd...

                                Comment

                                Working...
                                X