Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud/telefon i Land rover Defender

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljud/telefon i Land rover Defender

    Hej

    Har en Land rover Defender 130 vilket innebär att det inte är Audiklass på ljudisolering, inget bra ljud i stereon samt ingen elektronik till handsfree.

    Jag håller på att uppdatera denna så att det blir mer bil än traktor

    Detta har jag gjort/är på gång.

    Omlackering som ljudisolerar och delvis tar bort stomljud.
    Ljudisolering samt diffusion med hjälp av Swedac´s rådgivning och produkter*
    Byggt baslåda med tillhörande förstärkare som sitter under baksätet.
    Nytt framsystem DLS Reference RS5N

    Skall göras, önskas input
    Bakre system (nog bäst att takmontera)
    Ny stereo
    Handsfree installation
    backkamera med monitor

    *Länk till ljuddämpnings projekt kommer uppdateras när jag får tillbaka bilen från omlackering
    http://slrk.egetforum.se/ljuddampnin...er-t16878.html

    Hoppas detta kan vara av intresse för er och att ni kan dela med er av era kunskaper till mig.

  • #2
    Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

    Då detta inte är en glidarbil utan en arbetsbil kommer jag inte satsa på det allra dyraste. Den kommer vara helt strippad inuti så jag kan med enkelhet dra kablar och göra egna installationer. Det jag inte kan själv har jag elkunniga kamrater som löser.

    Stereo
    Jag har bara plats med 1 din tyvärr men om det finns mycket bättre alternativ med 2 din kan jag byta ut en del av instrumentpanelen till en djupare variant.
    Kravspec
    Kunna koppla telefon
    Handsfree
    cd alternativt minneskort
    Begagnad alt lite lägre budget

    Handsfree
    Extern mikrofon då det inte är en tyst bil

    Backkamera
    Exempelvis denna som ersätter backspegel då den ändå inte går att använda pga pickup.
    [URL="http://www.aliexpress.com/item/12V-24V-4pin-Night-Vision-CCD-Rear-View-Camera-Kit-7-inch-TFT-LCD-Monitor-System/1457113389.html"/URL]

    Gps blir nog min Samsung galaxy tab3 7 tum eller ännu hellre stereon men jag tror att denna lösning är dyr?

    Mvh
    Stone
    Last edited by Stone; January 14, 2014, 11:15.

    Comment


    • #3
      Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

      Kan tipsa om denna stereo med inbyggd hansfree, funkar utmärkt i min bil.
      http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-bt92sd.html
      Extern mikrofon medföljer, ganska lång kabel och lätt att placera.
      Den har äver många bra finesser för att få bra ljud, såsom inbyggda filter och tidskomp.
      Det är många firmor som säljer dessa till bra pris nu.

      Comment


      • #4
        Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

        T-Micke: Verkar som ett bra alternativ, med inbyggd handsfree och mikrofon så "sparar" man minst 500 kr och då är den riktigt prisvärd med den kraftiga mosfet så kan de driva mitt främre system utan problem.

        Nästan ingen ide att leta begagnat för denna peng.

        Comment


        • #5
          Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

          Se till att montera ditt framsystem så stabilt du bara kan, det gör underverk.
          Själv har jag ett DLS RS6A kit i dörrarna, de låter bra.
          Jag kör dock med slutsteg till fram också.

          Comment


          • #6
            Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

            Fästa upp elementen är inga problem men det går tyvärr inte få tätt bakom men efter vad jag har förstått så är det inga problem?

            Vad är prisvärt system baktill?

            Självklart är det bättre med förstärkare till men det finns mycket annat som krävs först.

            Såg din ljuddämpande. Skall bli klart intressant att se vad dämpning gör.

            Comment


            • #7
              Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

              Det som är viktigt förutom stum montering är att luften framför högtalaren och bakom högtalaren inte kan "byta plats", dvs att det är någon form av avskiljning mellan fram och baksida på högtalaren.
              Läckage mellan fram och baksida minskar basåtergivningen drastiskt.
              Dämpningen gjorde stor skillnad på min bil, ljudet blev behagligare och fick lite mer kraft.

              Mvh Micke

              Comment


              • #8
                Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

                Jag hade nog funderat på ett steg till framsystem, när du ändå håller på liksom, brukar göra stor skillnad.

                Baksystem, vad är det? Låter som att du kan spara några slantar där
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • #9
                  Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

                  Slutsteget jag har nu är boschmann pch-2235sx.
                  Enligt spec är det 300 watt mosfet
                  Ingen aning om ok eller ej men en ok början.

                  Driver en sluten bas med dubbla kaviteter på 8 liter st. Elementen är cx21-lts
                  CX21-LTS
                  *Qms = 2,4
                  *Qes = 0,37*
                  Qt = 0,32
                  *Bl = 9,1 Tm*
                  Re 5, 1 ohm*
                  Vas = 0,046 m³*
                  Fs = 43 Hz*
                  Sd = 230 cm²*
                  Mm = 22 gram (inkl luft)*

                  Inte optimala men på tok för bra för att ligga oanvända.

                  Då land rover defender är så dumt formad kommer det bli svårt att få riktigt ok ljud.

                  Har läst att många därför sätter högtalare bak i taket vilket jag kallar baksystem felaktigt.

                  Enligt det jag har läst är detta ordningen man skall följa för ok ljud.
                  1 nya bättre högtalare fram
                  2 högtalare bak
                  3 extra bas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

                    Såg just ett alternativ till föreslagna stereo
                    http://www.blocket.se/halland/Kenwoo....htm?ca=15&w=2

                    En Kenwood DDX-4023bt.

                    Ok jag får bygga om min instrumentpanel med denna
                    http://www.mudstuff.co.uk/products/i...r-console.html

                    Då slipper jag separat backkamera och gps.
                    Lite mer clean.

                    Förresten bilen kommer vara mattsvart, knottrig och enbart 2,6 meter hög med all utrustning. På takräcket blir det enbart 4st 55watts HID

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

                      Kan säga efter jag använt denna HU som du länkade, 4023BT att den är väldigt lättanvänd och faktiskt riktigt bra att börja med om något

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljud/telefon i Land rover Defender

                        Har nu köpt en begagnad Machrom M-DVD7701 som jag vet inte är av samma kvalité som många andra men den funktionaliteten som jag fick samt att den var en vecka gammal gjorde att jag slog till.
                        Är jag inte nöjd i slutänden så kan jag sätta den i personalbilen.

                        Jag har också handlat en 7 tums monitor med tillhörande dubbla backkamror. Jag kommer rikta en bak och en ner på kulan. Perfekt när man skall koppla på tunga släp då man inte flyttar 3,2 ton de där sista cm själv.

                        Baslådan är provspelad och kommer fungera bra. Får tillbaka bilen om 2-3 veckor och då blir installationen.

                        Funderar på att komplettera med en Kicker es6930 i taket i baksätet.
                        http://www.dbakuten.se/ovriga/kicker.../#.UudyZNIRldg

                        Tycker ni man skall testa om framsystem samt baslådan räcker först eller skall man montera den direkt?
                        Har även lagt in en köpes annons på ett 4-vägs slutsteg här för att få bättre ljud.

                        Hur som haver kommer jag dra kablage så att detta är klart för framtiden när jag ändå dämpar bilen.

                        Kom gärna med kommentarer.

                        Comment

                        Working...
                        X