Announcement

Collapse
No announcement yet.

Digitala signaler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Digitala signaler

    Originally posted by Lonefox View Post
    Erhm...a/d-omvandlingen i tex. Realtek-kretsarna (som grafikkortet INTE tar sin signal till HDMIn från) är grymt mkt säkre än kretsarna bland andra nVidia och AMD använder för a/d på sina grafikkort för att skicka ljdet digitalt via hdmi....

    Googla det om du orkar, jag orkar inte servera sig dne tekniska faktan....
    Nej jag orkar inte servera argument åt dig.
    Det måste man klara själv.
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

    Comment


    • #17
      Re: Digitala signaler

      Originally posted by gurenius View Post
      Digitalt ljud via USB har problem med jitter (tidsfel). Därför finns det både billiga och dyra USB-DAC:ar (och andra konverterare). Skillnaden är hur bra de hanterar dessa tidsfel. Riktigt avancerade modeller har ingång för extern klocka. Kan man höra skillnad på två USB-DAC:ar? Enligt tester, ja. Läs valfri HiFi-press, något hetare än just USB-DAC:ar finns inte just nu!

      Behöver man inte en hel USB-DAC så finns produkter som Robsarve länkade till. De funkar som en USB-DAC men utan själva D/A-omvandlingen.

      Hur dessa produkter fungerar ihop med Windows 8 återstår att se. Det krävs ju drivrutiner som kan gå förbi Windows manipulation av ljudet (motsvarande ASIO/WASAPI). Just HiFace saknar i dagsläget drivrutiner för Windows 8.
      Hoppas inte du menar den svenska hifipressen hehe
      sigpic

      Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

      Comment


      • #18
        Re: Digitala signaler

        Skulle gissa att man på en bra anläggning kan höra skillnad på två olika DAC-ar.
        Jag trodde förr i tiden att "Digitalt är Digitalt" men riktigt så enkelt är det inte.

        T.ex när jag bytte från Alpine 9861 till Alpine 9965 (båda enkel DIN dvd-audiospelare) i bilen (kopplat till en PXA-H700) så sa frun spontant "Vad f-n har du gjort?"
        Det var bara att ställa om HELA eqn...

        Har inte provat DAC-ar i någon nämnvärd omfattning, men bio-pcn (win7) har ju optisk ut så det är rätt lätt att prova mot Trendsburken. Den som inte hör skillnad på det är bara att gratulera, han kan köpa hifi på Clas Olsson... Och då använder jag D/An i bioförstärkaren som är långt ifrån det hetaste...

        Trendsburken går för övrigt som ett generiskt USB-ljudkort, så gissar att win 8 funkar fint med det, har inte hunnit installera än.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #19
          Re: Digitala signaler

          Originally posted by Antonic View Post
          Hoppas inte du menar den svenska hifipressen hehe
          Jag menar generellt, både i Sverige och resten av världen. Här är två exempel:

          http://www.ljudochbild.se/test/sex-d...ndlare-med-usb
          http://www.whathifi.com/reviews/accessories/dacs
          // Gurra
          BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

          Comment


          • #20
            Re: Digitala signaler

            Kopierar in lite från artikeln ovan då det var en enkel men bra förklaring:

            "USB är egentligen inget särskilt bra protokoll för ljudöverföring. Det beror på att datorns digitala klocka är optimerad för datorprogram, inte ljud. USB-protokollet arbetar med 12 MHz, vilket inte går jämnt upp med något ljudformat (CD-formatets frekvens 44,1 kHz behöver till exempel en masterklocka på 11,2896 MHz).

            En adaptiv USB-omvandlare använder sig trots allt av PC:ns eller Macens inbyggda klocka och för att allt ska fungera så behövs en komplex frekvensomvandlare. Och eftersom datorn utför många uppgifter samtidigt så varierar timingen i ljudöverföringen ur USB-porten. Detta orsakar jitter som sedan orsakar förvrängning i den analoga domänen.

            En asynkron USB-omvandlare använder däremot inte datorns masterklocka utan har sin egen. Omvandlaren styr klockan vilket minimerar jitter betydligt. Denna teknik anses därför vara ett överlägset sätt att bygga en D/A-omvandlare.

            Men det beror också på hur väl allting görs. Vi har hört både bra och mindre bra omvandlare från bägge tekniker. En asynkron omvandlare kan ändå ha mycket jitter eftersom en del störningar uppstår i själva omvandlaren, till exempel om signalvägen är för lång från masterklockan till DAC-chipet. På samma sätt finns det metoder som gör att adaptiva omvandlare klockar om signalen efter datorns masterklocka, vilket också reducerar jitter."
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

            Comment


            • #21
              Re: Digitala signaler

              Till den som vill läsa lite mer:

              http://www.enjoythemusic.com/magazin...c_shootout.htm
              // Gurra
              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

              Comment


              • #22
                Re: Digitala signaler

                Originally posted by Antonic View Post
                Hoppas inte du menar den svenska hifipressen hehe
                På vilket sätt är den sämre än de övriga?

                De är åtminstone långt före användarna, dvs du, jag och alla andra på forumet här.

                //J
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #23
                  Re: Digitala signaler

                  ehhh

                  USB till coax/opto är inte en DAC

                  Så jitter på USB måste vara en icke fråga för man har inte örat på USB sladden, den skyfflar bara data.

                  Den som tar USB till opto can ju sedan skyffla ut utan jitter på en annan kristall/oscillator.
                  Man får då en frekvensdomäns övergång.
                  Normala osc ligger med cirkus +/- 100ppm frekvens drift så du riskerar att få en "underrun" i data från USB om den är lite långsam alternativt får du overrun om du inte kan buffra, typiskt är ju inte låtar längre än 5 minuter så så himla länge ska det ju inte röra sig om innan man kan hämta andan och göra resync.

                  100+100ppm dvs worst case.
                  Låt oss ta 60 minuter non-stop musik 3600 sekunder x 200ppm = 3600 x 0.0002 = 0.72 sekunder, så buffrar man 1 sekund så kan man köra på drygt 1 timme utan få underrun, buffra och köra ut på egen klocka , never mind "jitter" från USB.
                  Mitsubishi L300 minibuss
                  VW Multivan T5

                  Comment


                  • #24
                    Re: Digitala signaler

                    Själv suktar jag mer och mer på att få ljudet över blåtand snarare än USB

                    Har inte läst på blåtands-standarden men rent principellt kan jag inte se nåt problem med att få bra ljud den vägen.

                    Som sagt ska läsa lite.

                    Blåtand rakt in i PXA-H800 med rux som andriod-app via BT det skulle vara en produkt det.
                    Mitsubishi L300 minibuss
                    VW Multivan T5

                    Comment


                    • #25
                      Re: Digitala signaler

                      http://www.ebay.com/itm/Bluetooth-Op...-/330717306741
                      Mitsubishi L300 minibuss
                      VW Multivan T5

                      Comment


                      • #26
                        Re: Digitala signaler

                        Ja, du behöver läsa på lite, A2DP är inte riktigt så kul. Det artikeln nedan inte nämner är att alla tillverkare dessutom får lov att tweaka komprimeringen lite så olika maskiner låter olika bra.

                        http://hiddenwires.co.uk/resourcesar...110207-10.html

                        Men en Mosconibox går ju att få med BT...
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Digitala signaler

                          Jo men man kan ju tänka sig att man skjuter över hela låten som en fil över BT 4.0 highspeed och skiter i A2DP så får mottagaren spela upp filen bäst han vill.

                          Näväl, vi får väll vänta några år till men i allmänhet tycker jag det ser mycket ljusare ut på prylfronten nu.

                          USB till opto är ju inte fy skam å sen sedan in i H800.

                          Ska genast försöka få ihop en lab-uppsättning.
                          Mitsubishi L300 minibuss
                          VW Multivan T5

                          Comment


                          • #28
                            Re: Digitala signaler

                            Originally posted by gurenius View Post
                            Jag menar generellt, både i Sverige och resten av världen. Här är två exempel:

                            http://www.ljudochbild.se/test/sex-d...ndlare-med-usb
                            http://www.whathifi.com/reviews/accessories/dacs
                            Ja det finns många tester och kommer nya produkter och uppgraderar hela tiden
                            så visst är det hett

                            Ska själv leta efter någon bra dac när jag köpt mig en mac mini.
                            sigpic

                            Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Digitala signaler

                              Originally posted by jonash View Post
                              På vilket sätt är den sämre än de övriga?

                              De är åtminstone långt före användarna, dvs du, jag och alla andra på forumet här.

                              //J
                              Nu ska jag väll säga att jag inte riktigt läst någon svensk sådan tidning på något år för ända som kör med digital utgåva är ljud och bild men blivit mera en pryltidning likt M3 fast lite mera år mediahållet.

                              Jag tycker deras tester är för enkla, beskriver mest vad produkten gör sedan ett par meningar om hur den låter.
                              Tråkigt att läsa helst när testvinnarna brukar ha helsidesannonser 2st blad längre bak.

                              Såklart dom är före sina läsare
                              sigpic

                              Ägare av DekorTeknik
                              Gå in och gilla!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Digitala signaler

                                Originally posted by savenlid View Post
                                Själv suktar jag mer och mer på att få ljudet över blåtand snarare än USB

                                Har inte läst på blåtands-standarden men rent principellt kan jag inte se nåt problem med att få bra ljud den vägen.

                                Som sagt ska läsa lite.

                                Blåtand rakt in i PXA-H800 med rux som andriod-app via BT det skulle vara en produkt det.

                                Har du kollat på Airplay?
                                sigpic

                                Ägare av DekorTeknik
                                Gå in och gilla!

                                Comment

                                Working...
                                X