Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

    Originally posted by jonash View Post
    8tums skärm, med den upplösningen? Vad kör de på "paddorna"? Det känns spontant som väldigt hög upplösning på en sån liten yta?
    Ja helst, tror tyvärr inte jag får plats med större skärm även om det hae varit sjyst, blir för mycket ombyggnad. Google Nexus 7 har en 7" skärm på 1280*800, Ipad Mini en 7,9" på 1024*768 så nog finns det. Nog för att man skulle klara sig med lägre upplösning på det avstånd skärmen kommer användas men problemet är att jag ska köra Windows 8 och det kräver 1024*768 för det mesta, ska man utnyttja allt krävs 1366*768.

    Originally posted by jonash View Post
    Kulan, om man enkelt vill uppgradera till SSD, hur går man till väga? Jag menar då att få med sig allt som ligger på en befintlig hårddisk, över till SSDn?

    Att göra en komplett ominstallation av alla program etc är ju helt uteslutet..

    //Jonas
    Rätt enkelt, "bara" att kopiera över allt från din nuvarande disk till en SSD, kravet är dock att SSDn är minst lika stor som din nuvarande, annars blir det lite trixigare. Ett helt klart väldig värt köpt hursom! Datorn får nytt liv och allt går så mycket lättare.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #32
      Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

      Jag prövade ett billigare moderkorts optiska ut in i hembio receivern hemma för ett par år sedan och jämförde med ett audigy 2zx kort.
      Skillnaden i mitt fall var som natt och dag.
      Jag har dock alldrig prövat ett lite dyrare moderkort med lite bättre ljud chip på.

      Comment


      • #33
        Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

        Känns som att utvecklingen bör ha gått en hel del framåt även på den fronten, min tanke är iaf att köpa ett mini-ITX kort i prisklassen 1000kr+ för att få bästa möjliga. Fick förresten höra nu att en kompis har ett Soundblasterkort med optiskt ut, skulle ju kunna testa det då och se ifall det är någon skillnad.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #34
          Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Rätt enkelt, "bara" att kopiera över allt från din nuvarande disk till en SSD, kravet är dock att SSDn är minst lika stor som din nuvarande, annars blir det lite trixigare. Ett helt klart väldig värt köpt hursom! Datorn får nytt liv och allt går så mycket lättare.
          Är det så enkelt nuförtiden? Förr var man ju tvungen att spegla eller vad det hette, och verkligen skapa en operativdisk. Kopierade man bara rakt av så funkade inget alls.

          Fint om det är så enkelt nuförtiden..
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #35
            Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

            Någon som vet hur det fungerar med PCI kortplatserna på detta moderkortet? Tänkte främst på att det står "single lane" i specifikationerna till PCI-e 16X kortplatsen. Om det är så pass att det går att använda båda samtidigt så kanske det skulle gå att tidskompa/tweaka 12 kanaler med hjälp av 2st Asus Xonar H6 och nån lämplig programvara. Ganska generöst med diverse ut-/ingångar i moderkortet.
            Sponsrad av www.dipit.se

            Comment


            • #36
              Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

              Originally posted by grakka View Post
              Någon som vet hur det fungerar med PCI kortplatserna på detta moderkortet? Tänkte främst på att det står "single lane" i specifikationerna till PCI-e 16X kortplatsen. Om det är så pass att det går att använda båda samtidigt så kanske det skulle gå att tidskompa/tweaka 12 kanaler med hjälp av 2st Asus Xonar H6 och nån lämplig programvara. Ganska generöst med diverse ut-/ingångar i moderkortet.
              Om du ska tidskompa och liknande ska du satsa på ett mini itx med intel 1155 socket och deras billigare CPU för runt 500 kr. Kör inte på de inbyggda processorerna från AMD och intel typ Atom och liknande. De kommer inte ha tillräckligt med CPU kräm för dig. De billigaste 1155 CPUna har däremot rejält med power så att det räcker och blir över och drar fortfarande inte så mycket ström.

              Comment


              • #37
                Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Sen nästa fråga som jag dock tvivlar på att nån här har svar på men passar på ändå, skulle haft tag på en skärm med maxmåtten 18*10cm, så nånstans runt 8" vore optimalt. Problemet är att det ska vara multitouch och minst 1024*768 upplösning, gärna 1366*768. Har funderat på att plocka från en surfplatta men det känns inte helt enkelt att få det att fungera. Nån som har nåt förslag?
                Varför inte köra enbart surfplatta? Känns ju spontant mycket enklare.
                // Gurra
                BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                Comment


                • #38
                  Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                  Originally posted by gurenius View Post
                  Varför inte köra enbart surfplatta? Känns ju spontant mycket enklare.
                  Och jag håller med, fast det jag sett är att störningar är ett stort problem med dessa lösningar!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #39
                    Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                    Originally posted by gurenius View Post
                    Varför inte köra enbart surfplatta? Känns ju spontant mycket enklare.
                    Dels gillar jag möjligheten att kunna utöka/uppgradera saker och ting, sen är det alltid kul att bygga själv. Men framför allt så är det storleken och priset som sätter gränserna, kravet är att det ska vara Windowsbaserat så jag kan köra vanliga program på den, sen måste det hela få plats i ett dubbel-DIN uttag eller något större. Men surfplatta finns helt klart som alternativ, men jag föredrar helt klart en dator.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Dels gillar jag möjligheten att kunna utöka/uppgradera saker och ting, sen är det alltid kul att bygga själv. Men framför allt så är det storleken och priset som sätter gränserna, kravet är att det ska vara Windowsbaserat så jag kan köra vanliga program på den, sen måste det hela få plats i ett dubbel-DIN uttag eller något större. Men surfplatta finns helt klart som alternativ, men jag föredrar helt klart en dator.
                      Vad är anledningen till att du vill kunna köra vanliga program i bilen?

                      Känns mycket smidigare att köra Xbmc på tex en bra enkortsdator som då tar liten plats, och sen ett externt ljudkort.

                      Jag är annars väldigt för att kunna utöka och uppgradera saker och ting och är själv väldigt sugen på att få till ett bra system i bilen. Jag känner verkligen att det inte finns en enda bilstereo som fyller mina krav!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                        Dels är det för att kunna ställa in signalprocessorn och dels för att kunna köra en vettig OBD-programvara, samt temp och spänningsövervakning av stegen. Sen är ju fördelen med Windowsbaserat att allt finns, och med Windows 8 så är det även vettigt uppbyggt för touchstyrning.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Dels gillar jag möjligheten att kunna utöka/uppgradera saker och ting, sen är det alltid kul att bygga själv. Men framför allt så är det storleken och priset som sätter gränserna, kravet är att det ska vara Windowsbaserat så jag kan köra vanliga program på den, sen måste det hela få plats i ett dubbel-DIN uttag eller något större. Men surfplatta finns helt klart som alternativ, men jag föredrar helt klart en dator.
                          Windows 8 tablets finns ju i varje fall som 9.7 tum, har inte sett mindre än. Deras egna Surface ser trevlig ut men är ännu större. Lär inte dröja länge förrän vi ser mindre varianter.

                          Väljer du Android finns det hur många som helst och en hel del program också.
                          // Gurra
                          BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                          Comment


                          • #43
                            Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                            Var ut och måttade med min 10,1" platta nu, den går absolut inte dit. Så ska det vara surfplatta går nog gränsen vid 7", möjligen att en Ipad mini kan gå dit. Android är inte riktigt intressant då det inte (än så länge iaf) går att konfigurera varken Alpine H800, Mosconi 6to8 eller Audison Bitone med det systemet. Får jag bara tag på en vettig skärm (vilket borde komma förr eller senare, annars får man väl bygga ihop nåt eget) så är det inga problem att köra en riktig dator.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Var ut och måttade med min 10,1" platta nu, den går absolut inte dit. Så ska det vara surfplatta går nog gränsen vid 7", möjligen att en Ipad mini kan gå dit. Android är inte riktigt intressant då det inte (än så länge iaf) går att konfigurera varken Alpine H800, Mosconi 6to8 eller Audison Bitone med det systemet. Får jag bara tag på en vettig skärm (vilket borde komma förr eller senare, annars får man väl bygga ihop nåt eget) så är det inga problem att köra en riktig dator.
                              En vanlig laptop eller dator ihop med extern skärm (7 tum) funkar ju. Komplettera med touchpad mellan stolarna i väntan på en bra multi-touch-skärm så du kommer igång!
                              // Gurra
                              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                              Comment


                              • #45
                                Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                                Laptop har jag redan, vill byta ut huvudenheten och ha nåt med mer möjligheter så dator kommer det bli på nåt sätt. Håller på och letar runt ifall nån lyckats få nån 7-8" surfplatteskärm att funka med dator, verkar lite sisådär. Lösa touchpaneler verkar finnas att få tag på så det går att bygga ihop en egen skärm.

                                Aja jakten på skärm fortsätter, åter till min ursprungliga huvudfråga, nån mer som jämfört optiskt ut från moderkort kontra externt ljudkort?
                                Last edited by ChriZtoffer; January 9, 2013, 14:54.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X