Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e36 M3 cab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW e36 M3 cab

    Länge sedan man skrev nåt här, fick aldrig klart mitt gamla tokiga projekt som var en porsche 911 coupe med en kicker solo x 18"(vägg) som skulle drivas av ett soundigital sd8000 ... hur jag nu tänkte där :P

    Nu är det ett annat projekt, ska försöka få det lite strukturerat här =)

    Bilen:
    BMW M3 cab från -94, bullrigt med sufflett och svårt att få in basljudet i kupen, möjlighet att köra 3vägssystem i originalhålen men det gillar inte min 80prs om jag ska köra high, mid, low. Får försöka komma på bästa lösningen där..



    Ljudet just nu:
    HU Pioneer deh-80prs


    Slutstegen
    -Ground zero gzha 1.1800dxii
    -Ground zero gzha 2250xii




    frontsystem 1:a försök
    Audison voce AV3.0 (dörrsidan, originalplacering)
    Audison Voce AV1.1(dörrsidan, originalplacering)
    DLS MS5, endast woofern (kickpanel, bmw originalplacering)
    3vägs passiv filter "Sinuslive CR-345" (bortkopplat, kopplade bort dls ms5-midden)
    2vägs passiv filter DLS från ms5-kittet ( kopplat just nu med audisonkittet)
    Diskanten tog över fullständigt och obehagligt med 3 vägskittet, med dls 2 vägs så låter det myyycket bättre



    basdelen
    DD 9012b 2/2 i 44L netto med 4" port @32hz , basen under "hatthyllan" som pekar uppåt och porten in i bilen via skidluckan


    Jag har även en ny, oanvänd gzrw 10d2 som kan tänkas använda i sluten låda som tittar in i bilen genom skidluckan

    så kommer det att se ut ungefär såhär i sluten konfiguration(lånad bild, ingen e36 på bilden)





    Finns det hopp? tankar, tips och trix?
    Problemen jag stött på kommer strax =)
    http://www.garaget.org/_Sandell_

  • #2
    Re: BMW e36 M3 cab

    Trevligt med en E36:a. Osäker på vad du skulle få för resultat om du kör port in genom skidluckan och har basen spelandes ut i trunken? Tror nog en tia slutet genom skidluckan är ett bättre alternativ? Men det finns säkert någon som är bättre på bas i cabbar än vad jag är.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: BMW e36 M3 cab

      Originally posted by carlr View Post
      Trevligt med en E36:a. Osäker på vad du skulle få för resultat om du kör port in genom skidluckan och har basen spelandes ut i trunken? Tror nog en tia slutet genom skidluckan är ett bättre alternativ? Men det finns säkert någon som är bättre på bas i cabbar än vad jag är.
      Ja det är trevliga vagnar
      Jag har testat lite och det låter sådär, ska bygga en låda till 10an och köra den i 4ohms jag är svag för djupbas och ville försöka köra en tolva med lite mer effekt i lägre avstämd låda men den tanken får jag ge upp
      http://www.garaget.org/_Sandell_

      Comment


      • #4
        Re: BMW e36 M3 cab

        En fråga om framsystemet:
        Då jag kör nu en deh-80prs så tänker jag anpassa mig till den och använda de 3 lågnivåutgångar för att köra high mid low aktivt, alltså får jag hoppa mina tankar om att köra 3vägs fram. Eller finns det någon lösning så jag kan köra både 3vägs OCH behålla subwoofern?
        Det blir lite klent med endast mina små audison av3.0 som middar..
        http://www.garaget.org/_Sandell_

        Comment


        • #5
          Re: BMW e36 M3 cab

          Vad har du tänkt köra med för slutsteg? Ska du köra 3-vägs aktivt fram + sub så ska ju minst 7 kanaler förstärkning till.
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #6
            Re: BMW e36 M3 cab

            Originally posted by carlr View Post
            Vad har du tänkt köra med för slutsteg? Ska du köra 3-vägs aktivt fram + sub så ska ju minst 7 kanaler förstärkning till.
            Jag är på jakt efter en 4kanals nu och ska göra det enkelt för mig, det får bli 2vägs
            Alternativt skaffar jag ett gzha2250 till
            http://www.garaget.org/_Sandell_

            Comment


            • #7
              Re: BMW e36 M3 cab

              Nytt steg inköpt =)
              DLS CC4 så Ground zero-steget som drev frontsystemet försvinner =)
              Även bestämt mig för basen, DD tolvan i portad låda lämnar plats åt ground zero 10an i sluten låda.
              Enligt reklam om 10an:
              " ... Här är en bas som fungerar fint både till SPL och välljud. En bas som inte gör någon besviken! ... "
              så vi får se vad mina öron tycker om den, kommer bli kul att lyssna =)
              http://www.garaget.org/_Sandell_

              Comment

              Working...
              X