Announcement

Collapse
No announcement yet.

4e ordningens bandpasslåda för subbas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4e ordningens bandpasslåda för subbas

    Hej gott folk! Håller på och planerar nästa bygge för fullt (trots att det är ett år kvar) och har nu kommit fram till baslådan. Med största sannolikhet så blir det en cab och då kommer jag inte kunna ha någon vanlig baslåda där bak, det får bli en bandpass. Har läst runt lite och det verkar som att en 4e ordningens ska spela ungefär som en vanlig sluten låda, vilket passar mig bra då jag gillar när det går djuuupt (nu skackar vi inte 35Hz här utan 20Hz).

    Problemen är dock att jag dels inte kommer kunna få i någon jättelåda, runt 100L tror jag ska gå bra men sen börjar det bli bökigt. Sen så är det lite begränsning när det gäller porten, har inga exakta mått men hålet borde vara ungefär lika stort som skidluckan i min nuvarande bil och den är ca 460cm2.

    Har använt mig av den här kalkylatorn för att beräkna lådan och sen den här för att beräkna porrten. Har matat in lite olika parametrar och testat och det jag kommit fram till är lågt Fs, högt QTs och lågt Vas för att få till den lådan som jag vill ha. Vettigaste alternativet hittills är Alpine SWX-1043D, då blir det en portad kamare på 20L och sluten på 43L, för båda basarna. Frekvensomfånget blir 26-67Hz, det hade gärna fått vara 20-45Hz eller nåt sånt men det fick jag inte till (förutom med annan bas och jättelåda).



    Nu är då min fråga till er som har koll på det här, ser det vettigt ut? Har inte kollat lådan i WinISD än men den där nätkalkylatorn ska tydligen vara rätt korrekt så jag har litat på den. Lufthastigheten ska då inte vara någon fara, verkar som att det skulle gå med betydligt värre basar, men då blir det jättelåda. Blir lite sugen på att testa i nuvarande bil, mest för att jag gillar byggutmaningar och aldrig har testat en riktig bandpasslåda.


    MVH// Christoffer
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

  • #2
    Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

    Jag har inte koll, men min låda har helt omvända volymer, d.v.s min slutna låda är mindre än min portade. 250-300L sluten v.s 850L portad.

    Comment


    • #3
      Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

      Ja det tycker jag låter mer logiskt, trodde det skulle bli så men tydligen inte enligt den där kalkylatorn, får mata in allt i WinISD och kolla vad det säger.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

        Förhållandet mellan slutna och portade kammaren beror till stor del på basens Qts och hur hög verkningsgrad man är ute efter. Att beräkna låda till en cab verkar knepigt eftersom kupen är "öppen" och inte fungerar på samma sätt som en stängd kupe, jag vet inte om man kan utgå ifrån någon vettig kupeförstärkning.

        Portlängden drar som vanligt iväg om lådan ska spela ordentligt djupt och att elementen "trivs" i ganska små lådor. Har snabbkikat på 20+30+20 liter (dvs trekammars med portad mittenkammare) som har 1 st 4" port och stäms av till 45 Hz, men trots att det bara är en fjuttig 4" port så kommer röret att vara typ 25-26 cm långt och risken för flåsljud finns om lådan matas med 600+ W.
        Last edited by Optima; November 7, 2011, 22:40.

        Comment


        • #5
          Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

          Glömde det, skippa kupéförstärkning, låda bygs för att spelas med när taket är nere, om den sen låter bra med taket uppe så är det en bonus kan man väl säga. Alternativt räkna som om det vore en coupé, själva kupén är ju ändå rätt stor när taket är uppe.

          Om det nu blir Type-X basarna så kommer dom att få 900Wrms, var... Så öka portarean! Jag ser till så att den får plats. Bara det inte blir flåsljud. Kommer dock inte köra md någon färdig rund port, det blir antingen slotport eller så vanlig fyrkantig.

          Tack för att du tar dig tid!
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

            I så fall tror jag att du måste välja en bas med lägre Fs för att få någorlunda återgivning nedåt 20 Hz utan att verkningsgraden blir "negativ". Qts får gärna vara liknande den där basen.

            Comment


            • #7
              Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

              Hur lågt bör Fs ligga då tycker du? Kollar på storebror SWX-1243D nu, den har ett Fs på 29Hz. Räknade på den med kalkylatorn och den vill ha en 38L portad kammare och 60L sluten för att ge samma frekvensomfång som SWX-1043D. Det går att få den till å spela nedåt 22Hz men då vill det ha 52L portat och ofantliga 151L slutet!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                Om inte lådan får hjälp av kupen med att förstärka de lägsta frekvenserna så måste avstämningen göras låg (typ 30-35 Hz), då blir också porten lång eftersom kammarvolymen är så pass begränsad och att portarean måste dimensioneras för hög effekt.

                Om du hittar en bas med 22 Hz i Fs, 20 liter i Vas och 0,5 i Qts så ska det gå att med två basar få ett F3 på omkring 20 Hz och att nettovolymerna tillsammans inte överstiger 100 liter. Nackdelen med såna parametrar är att verkningsgraden hos elementet är väldigt låg.

                6:e ordningens bandpass är generellt sett ett alternativ för att gå lågt i frekvens, men där måste den lågavstämda kammaren stämmas av nedåt 20 Hz och portlängderna blir tyvärr opraktiska för att kunna ha tillräcklig area.

                Inte lätt att få till såna här saker när det dessutom ställs krav på begränsat utrymme.

                Comment


                • #9
                  Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                  Notera att det för bilbruk krävs lite speciella lådvolymer för att få svaret så som du vill.

                  Det där med passband ripple, etc etc är bara att glömma. Du måste för en bandpass tänka helt annorlunda, och VERKLIGEN ta hänsyn till kupeförstärkningen.

                  En "hint" är att när du kikar på frekvenssvaret, så skall det ha en topp vid säg 70Hz, sen sluttande ned mot säg 30Hz, med i runda tal 8-10dB / oktav (det är här kupeförstärkningen kommer in)

                  Så det är lite lattjo med bandpass för bil om man vill ha rak frekvensgång.

                  mvh Jonas
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                    Originally posted by jonash View Post
                    Notera att det för bilbruk krävs lite speciella lådvolymer för att få svaret så som du vill.

                    Det där med passband ripple, etc etc är bara att glömma. Du måste för en bandpass tänka helt annorlunda, och VERKLIGEN ta hänsyn till kupeförstärkningen.

                    En "hint" är att när du kikar på frekvenssvaret, så skall det ha en topp vid säg 70Hz, sen sluttande ned mot säg 30Hz, med i runda tal 8-10dB / oktav (det är här kupeförstärkningen kommer in)

                    Så det är lite lattjo med bandpass för bil om man vill ha rak frekvensgång.

                    mvh Jonas
                    Håller med här. Fördelen med detta kan vara att det går att stämma av lite högre och få ner portlängden. Kan vara värt att titta på.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                      Det håller jag helt med om, mina uträkningar utgår alltid ifrån en "grovt tänkt" kupeförstärkning. Fast i just detta fall med ChriZtoffer:s lådprojekt så handlar det ju om en cab och såna bilar får inte en kupeförstärkning som liknar en "stängd" bil enligt vad jag har förstått.

                      Här handlar det alltså om man ska räkna med någon kupeförstärkning alls eller om man kanske bara ska utgå ifrån tex 6 dB/oktav.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                        Oj, här har det skrivits! Har klurat lite mer på hela upplägget och fokus bör nog ändå läggas på hur det låter med taket på, kommer ju faktist åka så större delen av året och när man väl har taket nere så kan man nog acceptera att det försvinner en del djupbas. Sen hur mycket kupéförstärkning man får i en cab tänker inte jag diskutera, har noll koll på det. Men den cab jag funderar på är en SAAB 9-3 av nyare modell så den är vinterbonad och har alltså relativt tjockt tak så det borde kunna stå emot en del tryck. Antar att basen inte behöver kunna gå lika djupt i sig om man har en bra kupéförstäkning?
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                          30 liter netto i de slutna kammarna, 35 liter netto i den portade kammaren (trekammars med portad mittenkammare alltså). 1 st 6" port, röret görs 60 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Lång port som vanligt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                            Det låter ju genomförbart. Men bör man öka på portarean ifall man gör en fyrkantig port? Tänkte just för att minska risken för flåsljud.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Det låter ju genomförbart. Men bör man öka på portarean ifall man gör en fyrkantig port? Tänkte just för att minska risken för flåsljud.
                              Jag tror nog att lite större area kan vara bra med tanke på att du ville köra in en hel del effekt, dessutom är det svårt att få till lika stor radie på avrundningarna som vanliga trattar.

                              Glömde förresten skriva att mitt senaste förslag alltså gäller dubbla SWX-1043D.

                              Comment

                              Working...
                              X