Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

    Japp två veckor har gått men de har inte hänt så mycke, iaf inte som är värt att visa ännu. Vissa detaljer kräver en stunds fundering och att man tänker ett antal steg framåt för att inte göra nåt dumt. Sen har det varit fullt upp med jobb på veckorna och en massa annat på helgerna så bilen har mest fått agera transportmedel, men det blev iaf en tvätt och dammsugning i söndags innan jag for iväg på veckans jobb!

    Började bygga den del som ska hålla golvet men har inte fått klart den riktigt, får se om det kanske blir till å börja om för att få den riktigt rätt, som sagt det gäller att tänka några steg framåt... Har iaf fått hem fläktarna som ska monteras i den och alla gångjärn till luckorna så kanske att jag får ihop den i helgen. Ska iaf montera sänkningssatsen som ligger hos bussgods och väntar samt måla lite saker. Var förbi skroten i Kungsåra utanför Västerås idag och plocka på mig ett helt backspegelglas, en nyckel, komplett larm (tror jag) samt en dörrsida, så nu kan jag äntligen påbörja projekt 9" Dynaudio-mid i dörr! Och även få i ett larm så man slipper oroa sig över att nån ska göra inbrott.

    Bjuder på en bild på senaste leksaken också, som har snott en del tid från stora bilen. Tänk att man alltid ska falla tillbaks... En 1/8 truggy med vattentät elektronik, blir nog kul i snön i vinter!

    Last edited by ChriZtoffer; November 12, 2014, 22:40.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #47
      Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

      Såg ditt album med RC på gorg, du har en rätt saftig leksakspark

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #48
        Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

        Du nu får de hända lite här =)

        Comment


        • #49
          Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

          Han har förmodligen gått in i vinterdvala ��

          Comment


          • #50
            Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

            Tror han smyg jobbar utan att uppdatera

            Comment


            • #51
              Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

              Eller så har den här hobbyn helt enkelt en lång kafferast. Det behövs.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #52
                Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                Originally posted by zrken View Post
                Såg ditt album med RC på gorg, du har en rätt saftig leksakspark
                Hehe, allt det är dock inte i min ägo längre men förutom bilen ovan så finns det en 1/10 2wd elbuggy, en 1/10 crawler, en 1/18 truggy som går alldeles för fort för sitt eget bästa samt ett gäng andra mindre intressanta bilar. Nåt lär man ju ha att roa sig med när man inte bygger ljud.

                Originally posted by jigga View Post
                Du nu får de hända lite här =)
                Det kommer det kommer, lär bara få tillbaks motivationen och orken.

                Originally posted by torparn View Post
                Han har förmodligen gått in i vinterdvala ��
                Lär nog säga att det är väldigt nära sanningen! Orken och intresset tog helt enkelt slut när det väl var igång och spela. Det låter varken bra eller högt, men det funkar! Har en massa halvfärdigt liggande som jag ska försöka ta tag i nu till jul när man får en massa ledig tid.

                Originally posted by jigga View Post
                Tror han smyg jobbar utan att uppdatera
                Om det ändå vore så väl...

                Originally posted by zrken View Post
                Eller så har den här hobbyn helt enkelt en lång kafferast. Det behövs.
                Jao, nu blev den dock ovanligt lång men jag har absolut inte gett upp! Har så mycke idéer som jag vill prova å få klart! Ska bara hitta motivationen och orken, kanske är det att bilen inte känns helt rätt som gör att allt ligger lite på is. Får nog ta och piffa till utsidan så kommer jag igång med insidan igen sen.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #53
                  Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                  Dagens rc-bilar går ju som fan med Lipo och borstlöst, helt sinnessjukt.
                  Blir sugen ibland men det får räcka med rc-flygplan för nu.

                  Samla ihop dig och bygg vidare, det ser bra ut.
                  Mini Cooper goes Pioneer
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                  Volvo V50
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                  Sponsorer som håller mig flytande:
                  Pioneer, Stinger

                  Comment


                  • #54
                    Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                    Flyg är kul det med! Jag är dock mer för helikopter än flygplan, enklare att bara gå ut på gården och leka med en helikopter. Men än så länge håller jag mig till enklare/mindre modeller, fast en stor vore väldigt kul! Men det får bli sen nån gång, först bilgrejer.

                    Det har varit väldigt dött här, när jag väl fick i lite ljud så tröttnade jag som sagt på allt som hade med bilar att göra. Inte för att det var nåt direkt problem, jag tappade helt enkelt bara intresset. Sen sist har bilen mest bara gått utan att jag gjort nåt med den, nån tvätt har väl blivit av och nån lättare dammsugning invändigt men annars har den fått frakta både mig och diverse material. Nån gång kring jul har jag tydligen fått för mig att pilla med DSPn, på fyllan... Sen dess har den inte alls vart kul att lyssna på musik i, men ikväll tog jag tag i det så nu låter det faktist helt klart dugligt igen! Men nu blev jag återigen sugen på att bygga vidare, snart vår ju!

                    Det som trots allt hänt sen sist har inget att göra med ljudbygget, men väl resten av bilen. Till slut fick jag tummen ur och beställde en ny skylthållare för EU-skylt så man slipper åka runt och göra reklam för nån bilfirma söderöver, nu vet folk återigen vem som just kört om!


                    Sen har det även blivit ett par vändor ner till Returbilen i Kungsåra mellan Västerås & Enköping. Fick se att dom hade en 9-3SC Aero -09 inne så jag blåste ner och kika på den i tisdags för att se vad som fanns kvar. Hade varit neröver på jobb och skulle iväg på hockey på kvällen så jag hade inte alltför mycke tid till att plocka grejer så det blev ett par smårutor till bakdörrarna (tonade!), en A-stolpe till VW Passat och lite larmdelar till 9-3.


                    Åkte ner igen i fredags och plockade på mig mer saker, då blev det även dom stora rutorna till bakdörrarna, backsensorer (nån är kass både i firmabilen och pappas privata) samt den bakre delen av avgassystemet! Struntade i mitten ljuddämparen då den var alldeles knölig, ska sätta en rörbit där istället å se hur det blir att låta, i värsta fall får jag väl slänga dit en ljuddämpare. Kommer bygga ny 3" downpipe framöver också, och montera en annan intercooler så den är förberedd för större turbo och spridare senare i sommar. Det får vänta lite, lär beställa sommarhjul snart och lämna lite saker på lack.



                    Före/efterbild på rutorna i bakdörrarna, kommer nog byta sen igen mot rutor tonade i samma nyans som dom bak, men dom här duger bra så länge.



                    Får se när nästa update kommer, har en känsla av att det kommer hinna bli ett gäng innan påsk iaf, då blir det 2-3 dagar nere i Jönköping med Bilsport Custom Motorshow, Saabträff och annat kul.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #55
                      Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                      Fick en del gjort igår då jag var ledig, inget med ljudet förvisso men en del annat "skitgöra", skönt att få sånt undanstökat. Var förbi Biltema och shoppade det som fattas för att få ihop avgassystemet så nu är det bara montering och svetsning kvar.


                      Sen åkte jag förbi posten och hämta mitt paket från Speedparts innehållande fäste för höger ljuddämpare (sitter inget där på bilarna utan synligt utblås) samt främre och bakre nedre motorfäste, även kallade momentstag tydligen. Fjädrarna hade jag sen tidigare och dom ska på bak, fjäderspännaren lånades av en bekant då mina inte funka för det här projektet.


                      Fästet gick ganska fort att få dit, krävdes bara lite våld. Sen gick jag lös på bakstötisen och kapade upp lite tillfälliga hål för slutrören, kapar upp dom mer sen när jag fått hem diffusern.




                      När jag sen skulle palla upp fronten för att byta motorfästena så fick jag lära mig varför man inte ska lite på originaldomkrafterna, satte en på varje sida, å skiten vek sig! Så det blev att plocka fral riktiga garagedomkraften och palla under några stenblock.



                      Sen gick det fort och lätt att montera Powerflexbussningarna, iaf i främre fästet. Bakre kommer ta lite mer tid då skruvarna sitter bökigt till, avgasröret sitter i vägen bland annat.



                      Emblemlisten till bakluckan fick sig lite färg också mitt uppi allt annat, en vända våtslip och lite mer färg nu bara så är den klar för klarlack sen.


                      Med lite tur så får jag hjälp ikväll att svetsa ihop avgassystemet, ska passa på då å montera bakre motorfästet. Bakfjädrarna byter jag för näst jag fått tag på verktyg att pressa och skruva ihop kolven i bromsoket med. Sen är det dags för ljudpyssel! Har massa sånt på att-göra-listan, så dags att sätta fart nu.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #56
                        Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                        Varför ska du ha en A-stolpe till en Passat du har väl ingen sån ��

                        Comment


                        • #57
                          Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                          Höhö bra fråga du, man vet aldrig när den kan komma till användning. Vem vet, kanske dyker upp nån tok som ska ha in nå gigantiska diskanter i en Passat.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #58
                            Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                            Haha ja de finns många tok =)

                            Comment


                            • #59
                              Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                              Dags att skriva lite igen, 10 dagar senare. Avgassystemet sitter tyvärr inte på plats än, han som skulle svetsa åkte och kolla på Svenska Rallyt, vilken en! Men jag håller tummarna för att det blir av den här veckan, så grymt nyfiken på att höra hur den låter å framförallt få nån utfyllnad i hålen jag gjorde. Har hunnit med en till vända på Biltema iaf, lämnade tillbaks rördelarna jag köpte sist och tog 3" istället så nu blir det nytt ända från katten, flyttar över flänsen från gamla systemet då anslutningen mot katten är 3". Byter katten och sista biten rör sen när turbon byts.



                              Att köra utan listen bak var tydligen ingen riktigt bra idé, fukt tog sig in till skyltbelysningen så det sluta med att en diod i vänstra lös och den högra var heldöd, nya lampor inhandlades på Biltema och slaktades. Hoppas att dom här håller lite längre för jag gillar skenet från dom och passformen är super!


                              Skruvade ihop knapp/lamphållaren med listen, på med nytt emblem och sen montering på bilen. Skulle ha våtslipat en vända egentligen men jag tar det sen, ville kolla först ifall jag verkligen ville ha listen blanksvart och den får nog vara så.



                              Fick hem ett paket ifrån Polen i förra veckan, nu ska det bara kapas lite så åker den på lack sen tillsammans med grillen, mattsvart ska det bli. Men ingen brådska med det än, avgassystemet lär på plats först och helst ska all snö salt och grus bort från vägarna.


                              Lite ljudpyssel har det allt blitt av med, körde lite "fredagsmys" med framdörrarna förra helgen och tänkte få i gamla bafflarna så jag äntligen kunde stoppa i DD AW6.5 middarna, men tji fick jag! Tydligen har nån ingenjör bestämt sig för att det behövdes en extra knäck i plåten precis där baffeln sitter, så dom gick inte i. La ner projektet så länge, tar tag i det sen nån gång för nåt annat lär i innan originalmiddarna brinner upp. Rätt imponerad dock vad dom tål och kan prestera med rätt förutsättningar!



                              Sen kom jag fram till i slutet på förra veckan att jag behövde en ny baslåda, ville se hur Amegorna prestera med rätt lådvolym och framförallt så ville jag ha en låda som passa bättre i bilen, så en 19mm MDF inhandlades och sänksågen grävdes fram! 85L landade lådan på, räknar med att basarna tar upp ca 2,5L/st så 40L/st har dom att leka med, max vad som är rekommenderat. Sitter skiljevägg i lådan och dubbla anslutningsterminaler så jag ska kunna laborera med klossar och ull i ena kammaren, men det kommer sen.



                              1800Wrms får basarna att dela på, 600Wmax är dom specade till... Men inga problem oavsett musik, spelar på rätt trevligt och skapligt högt. 137,3dB blev det efter en liten snabbkoll med Termlab, skulle va kul att prova portat... Gjorde själva lådan rätt enkel då det ska på en dekorram som jag håller på med nu, ska man frakta gäller så går det bra att bara klicka dit ett par galler så slipper basarna få stryk på mer än ett sätt.



                              Får se vad som händer den här veckan, lite halvdåligt med jobb nu men har lite annat att göra så det blir nog inte så jättemycke tid över för bilen men nån kväll ska man väl hinna göra nåt. Tänkte ta tag i skuffen nu och få klart med nya golvet och fastsättningen av det, är en del bitar som ska passas ihop där för att få allt att funka och jag lär även fixa en anslutningsterminal för alla högtalarkablar. Men det får blir vad det blir, hinner jag inte den här veckan så kommer det en vecka till, är ett tag kvar till Elmia ännu.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #60
                                Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                                Sitter gallerna med magneter?

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X