Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sensei GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Sensei GT

    Hmm, nytt forum, nytt projekt. Eller iaf lite omtänkt projekt. Skall ju ha något att göra när jag renoverat klart huset.

    Bilen: Toyota Supra -89 Mk III


    Syfte: Min bil. EMMA Racing.

    Anläggning:
    Mediacenter: Asus eee-box
    CD/Försteg: Nakamichi CD700
    DSP: Ncore DSP
    Steg fram: 4 x Celestra RA 275
    Steg sub: Celestra DA 4k
    Diskanter: troligen Tec LS Plan
    Mellanregister: Scan-Speak Illuminator

    Midbasar: Seas Lotus Reference RM220
    Subbasar: Ncore Anthem 12R
    Generator: 130 A från Dodge Viper

    Batteri: 2 x Trojan 100 Ah AGM


    Bilmodifikationer:
    Tein Super Street Coil Overs
    Energy suspension PU bussningar
    Stötdämparstag bak


    Breddade bakskärmar
    Nya kjolar runt om
    Andra lysen
    Omlack

    Lite pyssel under huven.
    Last edited by Robsarve; October 9, 2009, 16:53.
    /tycker Erik.

  • #2
    Re: Sensei GT

    För fler bilder
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Sensei GT

      Tänkte jag skulle prata om motormodifieringarna här.

      Det som sitter i är en motor Toyota kallar 7M-GTE som från fabrik gav 235 hästar och 345 Nm. För tjugo år sen var det rejält med effekt.



      Nu har ju tiden gått vidare, så varför handla 1600 kilo bil med så pass lite effekt? Jo för att Toyota överdimensionerade en hel del av motor och drivlina, så att närmare 400 hästar inte alls är någon omöjlighet med lagom insats.

      Vad behövs då för detta? Mer bränsle och mer luft.

      Orginal soppapump byts ut mot Wallbros beprövade 255:a.

      Ledningar fram kontrolleras och byts ut efter behov, och soppafiltret byts.
      För att hålla soppatrycket stabilt monteras en justerbar bränsletrycksregulator.

      Orginal bränslespridare räcker egentligen, men de är ju 20 år och på gränsen redan om de funkar som de skall. Nya 550 spridare står därför på inköpslistan.


      Nu behöver vi få igenom mer luft igenom motorn oxå.

      Utblåssidan är redan fixad på min bil, där sitter ett rejält 3"-system och första katten är bortplockad.
      (Supran har av någon anledning två efter varandra)


      Men på tilluftssidan finns en hel del att göra.
      Som många sportigare bilar har min bil begåvats med ett öppet luftfilter av en tidigare ägare. I Supran är det inte helt dumt eftersom orginalboxen är rätt begränsad, men man suger in varm luft och det är inget vidare. Så det skall göras en avskärmning av filtret så vi bara suger in färsk luft utifrån.


      För att få in färsk luft så modifieras vänster lamplock med en intagskanal.

      Sen har vi Toyotas egensinniga rördragning under huven. Man har en ganska märklig placering av intercoolern som gör att det blir rätt mycket fram och tillbaka.

      Dessutom är rören på vissa ställe väldigt liten area på. Det finns som tur är andra rör att handla.

      Med de rören så skall orginal IC räcka till 400 Hk. Till att börja med är planen att köra på detta.
      Alternativet är att köra en större tvärblås IC, men det kräver ett nytt insug för att jag skall få det som jag vill, och det kan bli lite väl just nu.

      Så nu har vi sett till att luften kan flöda fritt, dags att skruva upp trycket alltså.
      För att göra detta med kontroll så har jag bestämt mig för ett påhängssystem som heter MAP-ECU2,
      som alltså styr turbotryck, bränslemängd och tändning.

      Orsaken till att jag vill ha detta system istället för ett separat "sprut" är att jag inte direkt är kungen på motoroptimering och detta lär sig av orginalsystemet.
      Dessutom har det en del kul extrafinesser som två olika program via en brytare. Så jag kan ha ett för när man glider och ett för när man kör...

      Då är allt klart alltså? Nej inte riktigt, det är nu problemen börjar...

      Vad händer då när man trimmar, jo påfrestningarna ökar radikalt. Vi pratar nästan dubbelt så mycket effekt, det är ett mycket högre tryck inuti motorn, dubbelt så mycket värme som skall ledas bort och mycket större moment som skall överföras till drivhjulen.

      7M-blocket är väldigt stabilt byggt som sagt och skall tåla det hela. Den svagaste punkten är topplockspackningen, som man brukar behöva byta mot en motsvarande i stål tillsammans med sträckbultar (från ARP). Detta är redan gjort på min men det verkar inte vara riktigt rätt gjort. Så motorn måste ur för att plana block och topp. (Är det skevt så tätar det helt enkelt inte).

      Det goda med det är att man kan passa på att kolla upp skicket på toppen, göra rent och se till att ventilspel och tätningar är rätt.
      Man borde även kolla vev och vevlagringar. Vi får se hur det går med det.

      Värmen är en annan stor fråga. Supran har inte världens bästa kylsystem från början och min kylare hänger på trekvart.
      Ny aluminumkylare, elfläktar istället för den mekaniska, kortare Samco-slangar, ny pump och bästa sortens kylarvätska med Water Wetter står på att-göra-listan.


      Drivlinan brukar klara det hela, förutom kopplingen. Detta är tänkt att vara en bil som jag kan skicka frun att hämta på dagis i, så jag kommer inte att sätta dit någon extrem koppling. Det troliga är att jag kör på befintlig koppling tills den ger sig. Skall kolla skicket när motorn är ur.
      Last edited by Robsarve; October 9, 2009, 16:43.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Sensei GT

        Här skall jag skriva mer om det som händer med chassiet och med karossen på bilen.
        Last edited by Robsarve; October 8, 2009, 13:53.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Sensei GT

          Detta vill jag lyssna på när det e klart..
          sigpic

          Comment


          • #6
            Re: Sensei GT

            Kommer bli coolt =)
            Niklas Bengtsson

            LjudiBil.Com

            Comment


            • #7
              Re: Sensei GT

              vad hände med kodnamn "Katana" då?

              å fina underlag/PDF fanns det på elementen med (noterade)

              en granne har en likadan kärra.... var med när han tog ner dörrsidan för att byta sina sprängda 4" orginalare... å det vart ju inte direkt imponerande med utbyggnadsmöjligheter...

              men vad jag har hört så är det väl inte så svårt att bygga nya dörrsidor


              mvh kuhlin

              Comment


              • #8
                Re: Sensei GT

                Blir nya dörrsidor förvisso. Utan stereokomponenter som planerna är så här långt.

                Och ja, du skall få jobba!
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Sensei GT

                  Hmm, bilen har fortfarande inte kommit in i garaget. Men lite mer grejjer har kommit hem.
                  Och snart så...
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensei GT

                    Nice! Detta kommer bli bra!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensei GT

                      bara hojta till om de ska svetsas några rostfria rör
                      Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensei GT

                        Rostfritt är trevligt under bilen. Lär bli goda möjligheter att leka med olika material i denna bil...
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensei GT

                          Kommer bli riktigt kul att följa detta projekt! Fin bil som det skall in riktigt fina grejor i vad det verkar , Är Ncore DSP en "moddad" 701:a eller vad är det för hemligt?
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensei GT

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Kommer bli riktigt kul att följa detta projekt! Fin bil som det skall in riktigt fina grejor i vad det verkar , Är Ncore DSP en "moddad" 701:a eller vad är det för hemligt?
                            Nej, det är en annan sak

                            Erik får berätta mer. Det är en DSP som vi hade tankar på att börja sälja, men då vi lagt verksamheten "lite på is" så blev det inte så.

                            Men Erik har ett förhandsexemplar.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensei GT

                              Originally posted by jonash View Post
                              Nej, det är en annan sak

                              Erik får berätta mer. Det är en DSP som vi hade tankar på att börja sälja, men då vi lagt verksamheten "lite på is" så blev det inte så.

                              Men Erik har ett förhandsexemplar.
                              Spännande!!
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment

                              Working...
                              X