Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

    Clarran:

    Ligger nog mycket sanning i det du säger. Jag har själv aldrig använt mig utav något annat material än fleece när jag plastat så jag vet inte. Hitintills har jag inte haft några problem med fleece tyg, stort plus är att det är riktigt töjbart vilket kan vara önskvärt om man har svåra & skarpa former.

    Nu är 4:e lagret med glasfibermatta lagt och det blir nog att jag stannar där, för det är riktigt stabilt. Imorgon börjar jag dagen med att spruta fogskum i dörren, dock får jag nog ta det lite försiktigt pga att det expanderar. Vill inte att något spricker eller dyligt, men hålla bör det göra.

    Bilder på det kommer imorgon!

    Comment


    • #32
      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

      Liten update:



























      PS: Satan vad fogskum sväller!

      /Andreas
      Last edited by Andreasxps; August 19, 2009, 01:58.

      Comment


      • #33
        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

        ser nice ut hade jag varit du så hade jag gjort dörrsidan helt tät å testat hur det låter innan du hade kapat hålet bak på å fyllt resten me fogskum.

        vad ger du för polystern å glasfibern?

        //robin
        TEAM BROSSAN

        SM 2:a i outlaw på Easca SM

        Comment


        • #34
          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

          Originally posted by Clarran View Post
          ser nice ut hade jag varit du så hade jag gjort dörrsidan helt tät å testat hur det låter innan du hade kapat hålet bak på å fyllt resten me fogskum.

          vad ger du för polystern å glasfibern?

          //robin
          Tack! Nu förstår jag inte riktigt, du får förklara en gång till

          Jag ger 435:- för 5L polyester & 25:-/kvm glasfibermatta.

          Comment


          • #35
            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

            ser riktigt snyggt ut.

            Comment


            • #36
              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

              svårt att förklara när man är trött som fan men ska försöka:P

              jo ist för att kapa upp hålet bak högtalaren så hade jag hellre haft hela glasfiber konstruktionen som en sluten enhet och testat hur det lät.
              om det sen inte låter så bra så kan man ju göra som du gjorde genom att fylla den me fogskum å använda dörren som låda.

              hoppas du förstår hur jag menar:P

              varför inte köra med biltemas polyester? 10kg för 600:- sen så kostar inte glasfiber så mkt heller.
              jag har testat många olika fabrikat å jag tycker faktiskt att biltema är väldigt prisvärt.

              // robin
              TEAM BROSSAN

              SM 2:a i outlaw på Easca SM

              Comment


              • #37
                Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                Originally posted by Clarran View Post
                svårt att förklara när man är trött som fan men ska försöka:P

                jo ist för att kapa upp hålet bak högtalaren så hade jag hellre haft hela glasfiber konstruktionen som en sluten enhet och testat hur det lät.
                om det sen inte låter så bra så kan man ju göra som du gjorde genom att fylla den me fogskum å använda dörren som låda.

                hoppas du förstår hur jag menar:P

                varför inte köra med biltemas polyester? 10kg för 600:- sen så kostar inte glasfiber så mkt heller.
                jag har testat många olika fabrikat å jag tycker faktiskt att biltema är väldigt prisvärt.

                // robin
                Tack då förstår jag (: Anledningen att jag sågade upp hål är för att det hade blivit alldeles för lite volym inuti den plastade lådan. Så spela i låda har aldrig varit i tanke, Amegorna ska spela i dörr just pga att det behöver mycket volym.

                Varför jag inte köper från biltema kan bero på att jag bor ca 2km från Blekinge Marin & Motor och har allt jag kan tänkas behöva Jag köper en 20L polyesterdunk från Norpol hos dem för 800:-, har inte hittat det billigare någon annanstans ännu (:
                Närmsta Biltema har jag inte en aning om men det är långt...

                /Andreas

                Comment


                • #38
                  Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                  det va rätt så jävla billigt nästan bud på handla en eller två såna dunkar till mitt bygge:P kommer gå åt x antal liter polyester å sjuhelvetes massa glasfiber
                  får se ifall jag lägger upp en tråd på mitt ljud bygge när det väl drar igång.
                  blir iaf helt nya dörr sidor med dubbla hertz coaxialer i varje dörr sen så kommer hella skuffen gjutas upp i glasfiber till slutsteg, skärm och möjlighet att kunna lasta lite me förhoppningsvis.
                  TEAM BROSSAN

                  SM 2:a i outlaw på Easca SM

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                    Originally posted by Clarran View Post
                    det va rätt så jävla billigt nästan bud på handla en eller två såna dunkar till mitt bygge:P kommer gå åt x antal liter polyester å sjuhelvetes massa glasfiber
                    får se ifall jag lägger upp en tråd på mitt ljud bygge när det väl drar igång.
                    blir iaf helt nya dörr sidor med dubbla hertz coaxialer i varje dörr sen så kommer hella skuffen gjutas upp i glasfiber till slutsteg, skärm och möjlighet att kunna lasta lite me förhoppningsvis.
                    Ruskigt billigt. Dock var jag korkad och tänkte, nej men 5L räcker gott och väl. Och så stod man där sen när jag gjort ungefär halva arbetet, jahop då var den dunken slut.
                    Det blev inte särskilt billigt för min del, 2x430:- 10L istället för att köpa 20L dunken redan från början. Stod kanske 10 min i affären och tvelade...
                    Och då hade jag haft 10L kvar till övriga projekt för mindre peng :/

                    Ja det går åt en hel del glasfiber, jag har gjort av med 7/kvm till mina dörrar. 4 lager på framsidan, 3 lager på gjutningen & 3 lager på uppstagning bak på dörrsidan.

                    Lägg gärna upp en tråd på ditt bygge. Alltid kul att kika på andras byggen, att det är suverän tidsfördrift är det nog många här på forumet som håller med mig och det är aldrig fel

                    Lycka till med bygget! /Andreas

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                      blir nog en tråd för mig me sen.
                      ska bara få ihop cash till dom nya basarna och mer matrial så jag kan dra igång men blir nog nästa vecka jag börja så smått med vägg bygget hos polaren.
                      har en tendens till att glömma kameran så får se hur mkt bilder det blir.
                      så som det ser ut nu så blir det två RE 15" basar,hertz famsystem, dls a6 steg fram tills jag får tag på fetare saker
                      TEAM BROSSAN

                      SM 2:a i outlaw på Easca SM

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                        Låter fint

                        Jag har försökt tänka på kameran så ofta som möjligt, och hitintills tycker jag att jag lyckats med den biten.
                        Dessvärre är det svårt att ta bild när man plastar, blir genast jobbigare om man både ska rolla ut polyestern, dra av glasfiberremsor och vara kladdig om händerna och sedan dra fram kameran (:

                        Kommer en update snart.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                          Idag fortsatte jag dagen med att plasta den andra dörrsidan, kapade överflödig glasfiber och fogskummade den andra dörrsidan.

                          Och vad är en projekttråd utan lite bilder:


                          Skar hål på det spända tyget för att skära ut den härdade plasten runt baffeln, går betydligt enklare innan glasfibern kommit på plats.


                          Såhär såg det ut när det var klart.


                          Klart! Fina former


                          Efter det var det dags för lite glasfiber, utan det får vi ingen hållbar konstruktion. Bara polyestern i sig är sprött som knäckebröd kan man säga


                          2st lager glasfibermatta lagd.


                          Och efter 4st lager såg det ut såhär.


                          Jag gjorde som så att jag delade upp plastningen i två delar, dvs jag lade 2st lager glasfibermatta och lät detta genomhärda i ungefär 3 timmar innan jag lade nästa 2 lager med matta. Detta för att vara säker på att det härdar ordentligt, men inget måste. 3-4 lager brukar gå bra att dra i ett svep så att säga, men jag kände att jag hade lite tid över (:


                          När plastningen var klar högg jag in i den andra dörrsidan och skar bort det överflödiga fogskummet, och såhär blev det.


                          Vinkelslip fram och kapning av glasfiber inledd. Vinkelslipen skär som smör genom glasfiber och är inte bara tidsbesparande utan ger även duktigt med mindre slipande som hade tagit tid.


                          Snart dags att börja handslipa och spackla, jippie!


                          Därefter kände jag att en städning av garaget var ett måste då jag tyckte det såg hemskt ut, som ett slagfält bokstavligt talat.


                          30min senare.


                          Som ett nytt garage.


                          Finfint!


                          Hann även ta en bild på dörrformen under härdning.


                          När härdningsprocessen blivit klar fogskummade jag håligheterna i dörrformen.






                          10 min senare.


                          Svullnad var ordet! (:

                          Det var allt för denna kväll, nu ser det ut att ta ett tag innan update. Men man vet aldrig, tycker man det är kul att se slipning av glasfiber & spackel så kanske jag återkommer redan imorgon.

                          Lite kommentarer hade inte skadat så jag får ork att ta mig an slipningen och fortsätta bygget till slutresultat!

                          /Andreas

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                            ist för att stå med vinkel slipen å slipa och damma ner dig med det som vi alla älskar, glasfiber damm! usch fy pi å blä vad det kliar:P
                            ta fram en vass kniv typ blad kniv eller liknande å börja skär bort det överflödiga innan det har härdat. träffar du rätt på tiden så är det som att skära i smör brukar jag göra så slipper man även dammet.

                            // robin
                            TEAM BROSSAN

                            SM 2:a i outlaw på Easca SM

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                              Originally posted by Clarran View Post
                              ist för att stå med vinkel slipen å slipa och damma ner dig med det som vi alla älskar, glasfiber damm! usch fy pi å blä vad det kliar:P
                              ta fram en vass kniv typ blad kniv eller liknande å börja skär bort det överflödiga innan det har härdat. träffar du rätt på tiden så är det som att skära i smör brukar jag göra så slipper man även dammet.

                              // robin
                              Jag tänkte på det men var rädd att det skulle bli fel med tajming där och att glasfibret skulle lossna från kanterna. Så jag lät det härda ordentligt innan kapning vilket gick bra. Men visst, slipdamm är alltid skönt att slippa. Speciellt glasfiber...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                                i värsta fall så kanske fibrerna delar lite på sig men det är skit samma.
                                allt går att fixa till me spackel:P
                                TEAM BROSSAN

                                SM 2:a i outlaw på Easca SM

                                Comment

                                Working...
                                X