Announcement

Collapse
No announcement yet.

9-5 projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: 9-5 projekt

    Det här projektet kommer inte att gå fort. Jag bygger lite när det finns tid över och om jag känner mig själv rätt så kommer det förmodligen aldrig att bli klart. Men någon gång ska ju vara den första. Målet med projektet är att installationen, bortsätt från huvudenheten ska vara helt osynlig.

    Bil: Saab 9-5 Biopower kombi årsmodell 2006.

    Huvudenhet: Alpine IVA-D105R.

    Processor: Alpine PXA-H701. I reservhjulsbaljan.

    Diskanter: TEC Surface Slim. Kommer sitta dolda i a-stolparna.

    Mellanregister: Trius. På brädan under originalgallren.

    Midbasar: TEC SQ6. På originalplats i dörrarna.

    Steg till framsystem: Celesta FA475 och FA2150. I reservhjulsbaljan.

    Bas: Ej bestämt. I reservhjulsbaljan. 30-35 liter sluten låda.

    Steg till bas: Celestra FA2150.

    Batterier: 2 stycken Biltema fritidsbatterier. Ett på orignalplats ett i reservhjulsbaljan.

    Kablar: Skyllermarks 50mm2 strömkabel. Rockford Power signalkabel. GAS 2,5mm2 högtalarkabel.
    Last edited by Bengt; November 17, 2011, 14:04.

  • #2
    Re: 9-5 projekt

    Så kommer det lite frågor.

    1: Jag har frågat några gånger förut men inte fått några säkra svar. Var får man tag på ström till radioläget till huvudenheten? Har provat att bara koppla ihop den med plusströmmen men då dras batteriet ur.

    2: Kartorna till Blackbirden är lite gamla. Vet någon om dessa går att uppdatera?

    3: Om 701:an kopplas in med optisk kabel behövs Ai-netkabeln då? Eller räcker det med optisk och remote?

    Comment


    • #3
      Re: 9-5 projekt

      Ai-net behövs för att styra boxen med HU. Glöm inte att ställa in att den ska köra via optiskt sen. Radio läge körs alltid analogt automatiskt via ainet. Optiskt funkar enbart när man kör via cd/dvd enheten. Kan dock ha fel, vet inte hur det funkar på nyare maskiner om radio och andra funktioner kör via optiska också.
      Beemer med enkel installation

      Comment


      • #4
        Re: 9-5 projekt

        Tackar! Men då behövs inte remoten va?

        Comment


        • #5
          Re: 9-5 projekt

          Nej du behöver inte den, den signalen tar du ut från 701an sedan. om jag minns rätt efter mina några gin

          Comment


          • #6
            Re: 9-5 projekt

            A-stolparna är färdiga. Köpte nya på skroten. Gjorde hål för diskanterna och monterade dessa. Lödde fast högtalarkablar och klädde med ett tunnt tyg som är nära originalfärg. På de sista bilderna syns slutresultatet. Om man vet att diskanterna finns där så går det att se små konturer i tyget men inte annars. Jag är nöjd.

            Comment


            • #7
              Re: 9-5 projekt

              Snyggt med A-stolparna även om jag tycker det är lite synd att gömma grejerna helt.
              Exakt samma framsystem som jag har i min 9-5 förutom att jag kör TEC Surface TW.
              Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
              Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

              Comment


              • #8
                Re: 9-5 projekt

                Måste gömma grejerna helt då bilen står på gatan och folk tillåts uppföra sig precis hur de vill utan att någon gör något åt det.

                Comment


                • #9
                  Re: 9-5 projekt

                  Originally posted by Bengt View Post
                  1: Jag har frågat några gånger förut men inte fått några säkra svar. Var får man tag på ström till radioläget till huvudenheten? Har provat att bara koppla ihop den med plusströmmen men då dras batteriet ur.
                  Har svarat på den frågan i en annan tråd, men det är klart... det svaret är inte heller helt säkert eftersom jag har en -02 och du har en -06.
                  Jag har två, kanske tre lösningar. Samtliga är ju enkla att kolla om du har något så att du kan mäta spänning.

                  1. På ljusregraget går det att få ut en signal när nyckeln står i "radioläge". (Tjock grön kabel på min)
                  2. Det finns en säkring för DICE/TWICE i den vanliga säkringspanelen på kanten av instrumentbrädan. Där kan du få en signal som startar när du vrider nyckeln till radioläge, men inte stänger av innan du tar ur nyckeln.
                  Dessa två har jag själv kört med utan problem. Kör den senare just nu.

                  Sen den som är osäker då...
                  Handskfackets belysning. Enligt någon skulle den inte fungera när bilen är låst på en 9-3. Är det samma på 9-5 så är det kanske möjligt att hitta lämplig anslutning där också. Eftersom jag alltid låser min bil skulle jag nog föredra den. Har lite svårt att kolla själv på ett riktigt lätt sätt eftersom mitt moddade handskfack saknar belyning

                  EDIT:
                  Ang. inkoppling till TWICE/DICE-säkringen.
                  Idag skulle jag inte råda någon att koppla in sig där.

                  Enligt vad jag har läst (antagligen på forum.saabturboclub.com) är den utgången känslig. Ett relä, t.ex. styrström till en stereo, klarar den, men inte två. Då går boxen sönder. Tydligen har detta varit ett problem vid montering av elstolar.
                  Jag kör fortfarande den inkopplingen på min -02 och det fungerar fint. Jag har dock helt manuella stolar. Vet inte om en bil med elstolar är känsligare än min, men det verkar sannolikt. Det kanske finns annan extrautrustning som också påverkar.
                  Last edited by GubbNicke; November 18, 2011, 20:39.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 9-5 projekt

                    Jag har xenonljus i min bil och har fått rekomendation från annat håll att absolut inte ge mig på det då det kan bli tokdyrt om något går fel. Därför vågar jag inte prova den varianten även om den kan fungera.

                    Dice/Twice skall enligt instruktionsboken vara säkring nummer 5 i min bil. Borde inte vara några problem att koppla in sig på den men när jag läser i instruktionboken står det en förklaring om vad Dice/Twice är för något som gör mig lite orolig.

                    "Dessa styrdon kommunicerar på bilens ledningsnät med en s.k. databuss. Denna buss kan sägas vara en informationsbärare som förmedlar information till och från de ingående komponenterna i DICE/TWICE-styrdonen. Om något fel uppstår i någon av de ingående komponenterna sätts felkoder i respektive stryrdon. Detta gör att felsökningen hos en verkstad underlättas."

                    Borde inte detta innebära att det kommer komma en massa felkoder om man kopplar in sig på den säkringen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 9-5 projekt

                      Jag har xenon på min också, men det ÄR ett faktum att 06- verkar vara känsligare. Det är t.ex. tydligen betydligt krångligare att få xenonkonverteringar att fungera på dessa än på tidigare modeller.
                      (Jag hade nog ändå inte haft betänkligheter att koppla in mig där på en nyare bil.)

                      När det gäller säkringen så är det ju inte databussen du pillar med. Du snor ju bara styrström från matningen till boxarna. (Koppla inte in huvudströmmatningen till stereon här bara )

                      Hursomhelst förstår jag din tveksamhet.
                      Friskt kopplat, hälften brunnet är ett välkänt uttryck...
                      Första gången jag hörde det var i början av 90-talet, men med moderna bilar och elsystem är det nog tyvärr mer aktuellt än någonsin.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 9-5 projekt

                        Originally posted by GubbNicke View Post
                        Det finns en säkring för DICE/TWICE i den vanliga säkringspanelen på kanten av instrumentbrädan. Där kan du få en signal som startar när du vrider nyckeln till radioläge, men inte stänger av innan du tar ur nyckeln.
                        Måste fråga hur du lyckades koppla in dig på DICE/TWICE säkringen? Jag har skruvat loss säkringspanelen men det är så trångt att den ändå bara går att rubba någon cm. Att komma åt baksidan av den verkar vara omöjligt utan att ta bort hela instrumentpanelen. Har du något tips?

                        Comment


                        • #13
                          Re: 9-5 projekt

                          Om du vill vara säker på att inte störa bilen så kan du använda ett halvledarrelä typ som det jag gör om dagarna.

                          http://www.autokatalogen.se/wls/view...odeIdNo=296123
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 9-5 projekt

                            Med varmare fingrar och en hel del våld har jag lyckats komma åt någon cm av kabeln nu men det är inte tillräckligt för att klippa av den och skarva in kabeln ordetligt. Kan det funka med en sån här?

                            http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...r-10-st-44035/

                            Jag vet inte om det är före eller efter säkringen jag kommer åt kabeln. Men det borde väl inte spela någon roll om sätter dit en extra säkring efter förgreningen?

                            http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...hallare-35648/

                            Halvledarrelät får bli plan b om detta inte funkar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 9-5 projekt

                              Använd samma dimension på kabel ut så behöver du inte oroa dig för avsäkring.

                              Strömtjuvar tar jag starkt avstånd till. De håller inte över tid. Löd eller rullpressa en u-klämma.
                              /tycker Erik.

                              Comment

                              Working...
                              X