Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av diskanter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Placering av diskanter

    Hej! Har nytt framsystem till min 9-3a. Focal K2 power KR. Var är bästa placeringen av diskanterna? Jag har mellanregister/midbas lågt monterade i dörrarna. Ska jag montera dem nära midbasen och sätta extra diskanter i instrumentbrädan? Eller kan jag sätta dem direkt i brädan eller blir dem för långt ifrån midbasarna?

  • #2
    Re: Placering av diskanter

    Originally posted by FutureWorld
    Hej! Har nytt framsystem till min 9-3a. Focal K2 power KR. Var är bästa placeringen av diskanterna? Jag har mellanregister/midbas lågt monterade i dörrarna. Ska jag montera dem nära midbasen och sätta extra diskanter i instrumentbrädan? Eller kan jag sätta dem direkt i brädan eller blir dem för långt ifrån midbasarna?
    Man har aldrig 2 diskanter, inte om man vill att det ska låta bra

    Jag tycker att du kan placera diskanten uppe på brädan i originaluttaget och spela uppåt.
    Focals diskanter är spretiga i ljudbilden och väldigt svåra att få till on axis.

    Så monterar jag alla SAABar, bäst ljud i SAAB är med en 3” bredbandare i uttaget eller 3” plus diskant.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Placering av diskanter

      Originally posted by Nonne View Post
      Man har aldrig 2 diskanter, inte om man vill att det ska låta bra

      Jag tycker att du kan placera diskanten uppe på brädan i originaluttaget och spela uppåt.
      Focals diskanter är spretiga i ljudbilden och väldigt svåra att få till on axis.

      Så monterar jag alla SAABar, bäst ljud i SAAB är med en 3” bredbandare i uttaget eller 3” plus diskant.
      Det är så dem är monterade nu. Delningsfrekvensen är 3800hz tror jag, ifall jag skulle skaffa separata mellanregister/bredbandare, hur ska delningen se ut då? Måste ju bli bandpassfilter till mellanregistret på brädan men vilka frekvenser? Fatal pro 3fe22 tänker jag på i så fall.

      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Placering av diskanter

        Originally posted by FutureWorld View Post
        Det är så dem är monterade nu. Delningsfrekvensen är 3800hz tror jag, ifall jag skulle skaffa separata mellanregister/bredbandare, hur ska delningen se ut då? Måste ju bli bandpassfilter till mellanregistret på brädan men vilka frekvenser? Fatal pro 3fe22 tänker jag på i så fall.

        Mvh
        Jag brukar köra 3" 200-300hz HP beroende på kvalitet och sen runt 4000hz LP
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X