Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini Cooper goes Pioneer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Mini Cooper goes Pioneer

    Hej!

    Inte fått ngn bild än...

    Men däremot ska det finnas längre vajrar att köpa.
    Han har även sett konverteringssatser moderna mätare till mk1 så kanske kan du slippa klippa o klistra!?
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #32
      Re: Mini Cooper goes Pioneer

      Originally posted by carlr View Post
      Gött att se att du är igång!
      Ja nu har jag bra tempo! Vill att den spelar tidigt i Januari

      Originally posted by kalle93 View Post
      Gött ser fram emot nya roliga uppdateringar!
      Jobbar på det.

      Originally posted by Kofoten View Post
      Kommer att följas !
      Gött att höra.

      Originally posted by joj View Post
      Hej!

      Inte fått ngn bild än...

      Men däremot ska det finnas längre vajrar att köpa.
      Han har även sett konverteringssatser moderna mätare till mk1 så kanske kan du slippa klippa o klistra!?
      Beställde ett sådant nu ihop med et justerbart fäste för rattstången.
      Men vill ändå ha en bild på knutkorset om det går att lösa.

      Jag fick min vajer idag och den verkar stämma i längd däremot så hade jag tänkt med stolgången ochinte tänkt på att den nya mätaren som jag beställde hade gänad anslutning så den passade inte alls.

      Så jag tog ett nytt andetag och beställde ett nytt paket med prylar. bland annat nya mattor till golvet, denna gången gjutna då dom jag hade innan inte ville hålla formen särskilt bra (billiga)

      Budgeten håller änsålänge men jag borde nog sälja den flong nya stereon från Phoneix Gold som skulle ha monterats.

      Kanske även löneförhandla....

      Och/eller råna en bank....

      Gifta mig med Bill Gates (man kanske vänjer sig?)

      Skämt åsido så skall man inte säga att det är långt kvar till Elmia för att det är då man står med en otwekd bil som luktar ohärdat spackel och med gigantiska påsar under ögonen.

      Så jag har faktiskt ett arbetsschema.man klär sig och går ut och jbbar helt enkelt.

      Fridens liljor //Landén
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • #33
        Re: Mini Cooper goes Pioneer

        Originally posted by Lonefox View Post
        Den enheten duger la i en bruksbil.
        Japp!Samma här.Har en till projekt bilen,och en i vardags sommarbilen

        Comment


        • #34
          Re: Mini Cooper goes Pioneer

          Hur går det här då?
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #35
            Re: Mini Cooper goes Pioneer

            Originally posted by carlr View Post
            Hur går det här då?
            hehe, ingen rast å ingen ro tillåts hör jag

            Var är helgläsningen?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #36
              Re: Mini Cooper goes Pioneer

              Originally posted by zrken View Post
              hehe, ingen rast å ingen ro tillåts hör jag
              Nej va fan man får ju driva på
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • #37
                Re: Mini Cooper goes Pioneer

                Nu tar vi det lungt grabbar.. Det byggs.. och kasseras för att sedan byggas om......
                Och kasseras osv. Är på instrumentbräda nr 4 nu.
                Letar just nu efter någon som kan vattenskära allt rostfritt som skall in i bygget nu. Sen väntas det in lite nya paket från England med.

                Men jag tog semester i en vecka runt jul och hoppas på att jag kommer igång ordentligt då.
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • #38
                  Re: Mini Cooper goes Pioneer

                  Vi är lugna som filbunkar
                  ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                  Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                  Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                  Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                  Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                  Team Ljudbyggaren
                  1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                  3:e Plats Master OEM - SM 2018
                  8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                  Comment


                  • #39
                    Re: Mini Cooper goes Pioneer

                    Finns firma i Sisjön som vattenskär. Eller ja, på samma sida som 421. Skall se om jag kan hitta namnet...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Mini Cooper goes Pioneer

                      Följer det hela med spänning.
                      Finns ett par killar som håller till i säve som heter DN vattenskärning, du hittar dem nog lättats på Facebook och där finns även adress och kontaktuppgifter .

                      Comment


                      • #41
                        Re: Mini Cooper goes Pioneer

                        Bågenfelt & Hellström är det nog Ghia64 tänker på! Riktigt trevliga, dom gör alla mekaniska jobb för oss på mitt jobb.
                        Kolla in mitt bygge i Saaben!
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                        Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Mini Cooper goes Pioneer

                          Originally posted by kalle93 View Post
                          Bågenfelt & Hellström är det nog Ghia64 tänker på! Riktigt trevliga, dom gör alla mekaniska jobb för oss på mitt jobb.
                          Stämmer bra det! Håller med, trevliga killar som nog inte är omöjliga.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Mini Cooper goes Pioneer

                            Tack för alla tips!

                            Kära dagbok.

                            Om någon i en intevjuliknande process skulle fråga mig vad bilstereobyggande betyder för mig så skulle nog ett korrekt svar på den frågan vara att det är att stå med tom blick i ett garage fyllt till bredden med slipdamm.

                            Inte den där vanliga "måndag morgon" tomma blicken utan en mer teatralisk tom blick som man ser på film när huvudpersonens käresta har stuckit med poolskötarens dotters frisör.

                            När samma person sitter med en alkoholhaltig dryck i en brun papperspåse och stirrar ut över staden utan att ens den obehandlade svampinfektionen i stolgången kan få blicken att ha ett uns av klarhet.

                            Där ungefär tycker jag att jag har varit i ett par veckor och nu pratar vi bara om blicken (äger ingen pool).

                            Men nu har det börjat lösa sig!
                            Den lilla bilen håller med med då den har all rätt att känna sig upplöst.

                            Har vaskat mer MDF-skivor än en stureplanstekare vaskar Champagne i processen att fräsa ut en oval för huvudenheten helt utan resultat.

                            Men är inte så orolig över det då jag kommer att få den formen i rostfritt så jag räknar kallt med att kunna använda den och fräsa ur en likadan med kopierstål i fräsen. (fan vad jag vill ha ett fräsbord!)

                            Här är ett par former som det inte blev något av men visar på ett ungefär hur det blir.





                            Glömde dock att fota hur vänstersida av instrumentpanelen kommer att bli men har gjort klart formerna till den och det är i princip bara att sträcka fleec över den och plasta kvar. Kommer sen att sammanfoga alla delarna och göra instrumentbrädan i en del.
                            Hastighetsmätaren sitter på plats och nummer tre i räkningen av hastighetmätarvajrar har kommit.
                            Även alla mattor, kabelstammar, el-pryttlar, huvlås och annat smått och gott ligger hemma. Dom nya mattorna är dessutom i sjukt fin kvalitet, det går inte att jämför med den billiga skiten jag hade i bilen förut.

                            Me jag behövde börja på något nytt

                            Baslådan som kommer att sitta i ryggstödet bak och spela in i kupén var nästa projekt.
                            Så jag började med att skruva ner hatthyllan som någon tidigare ägare hade monterat 2 st 8tums koaxialer i.

                            Så mascoten fick flytta ut ur bilen till en närbelägen hylla där han sitter och ser pervers ut.



                            Vid demontering av hatthyllan så upptäcktes att troligtvis så användes det en grävskopa eller liknande för att ta upp hålen i plåten under hatthyllan alternativt så har det suttit en ruggigt fet ovalkoaxial i den.



                            Detta är lite tråkigt då jag öppnar upp ryggstödet rätt så ordentligt så finns det ingen styvhet kvar alls i det partiet så jag kanske svetsar igen det eller svetsar en fyrkantsprofil emellan.

                            För hålet blir ganska stort. Anledningen till detta är att lådan kommer att monteras från insidan av ett flertal anledningar.



                            Upptäckte dessutom att min idé om att svetsa om batterilådan för mitt batteri blev ett större jobb än vad jag hade tänkt med då jag skulle behöva göra ingrepp i bakramen på bilen och det är jag inte sugen på.



                            Stinger SPV 70. Likadant som sitter i min Volvo.

                            Dessutom så skulle arbetsmomentet för att byta batteri sett ut ungefär såhär.

                            * Montera ut stolar
                            * Montera bor samtliga covers
                            * Montera ur baslådan
                            Allt för att komma åt batteriet.

                            Så det stod mellan att hämta ut ett mindre batteri eller låta vinkelkapen tala.



                            Här syns storlekskillnaden när jag har ställt monteringsramen bredvidmitt gamla batteri.

                            Så jag tänkte att jag ändå måste flytta det så kan jag lika gärna ha det så nära stegen som möjligt och dom kommer kommer sitta i baksätet allihop.

                            Kom fram till denna idén som faktisk tinte är längre än 40 cm ifrån originalposition.



                            Det är väldigt bra att man får med en monteringsram till batteriet.
                            På denna platsen så skar jag sedan ut ett hål i baksätet ner till golvet. Jag har alltså inte öppnat upp ett hål igenom golvet då kojan har ett "fack" under sätet.





                            Så nu står den på plats. Den kommer senare att bultas men jag vill ha alla mattor på plats när detta sker då dom är ganska tjocka nu när jag valde en modell med formgjuten isolering i.

                            På måndag så får jag materialet för baslådan och kan börja bygga på riktigt.

                            Fridens Liljor// eder Landén
                            Last edited by Landén; December 11, 2016, 00:26.
                            Mini Cooper goes Pioneer
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                            Volvo V50
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                            Sponsorer som håller mig flytande:
                            Pioneer, Stinger

                            Comment


                            • #44
                              Re: Mini Cooper goes Pioneer

                              Ser bra ut. Känner igen det där med den tomma blicken
                              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                              Team Ljudbyggaren
                              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                              3:e Plats Master OEM - SM 2018
                              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                              Comment


                              • #45
                                Re: Mini Cooper goes Pioneer

                                Imponerande jobb. Jag blir tom i blicken bara av att tänka på hur mycket jobb du lagt ner. Imponerande, är bara förnamnet.
                                -När smaker en blues som bäst?
                                -Hvaergang!

                                Keep The Devils music alive.

                                Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                                Comment

                                Working...
                                X