Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsschema 8st 8ohm middar + 2st 4ohm diskanter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsschema 8st 8ohm middar + 2st 4ohm diskanter

    Hej alla byggare!

    Efter en tripp till Elmia igår så lyckades jag få med mig 8st 8ohm middar och 2st 4 ohms diskanter hem som jag har tänkt att bygga in i en takbox.

    Min fråga då är att jag för närvarande sitter utan delningsfilter och har som mål att spela detta aktivt på ett JL Audio XD400/4.

    Om någon har ett bra tips på hur jag ska gå tillväga med kopplandet så får ni gärnaskriva här samt om ni tycker att jag ska använda ett filter eller så så får ni gärna lämna tips om filter som rekommenderas för byggen som detta.

    Om någon har en ide på att köra allting i ett Full range monoblock med ett filter så tas det tipset också emot.

    Mvh Johan
    Nummerskylten sitter i alla fall fast!

  • #2
    Re: Kopplingsschema 8st 8ohm middar + 2st 4ohm diskanter

    Filtret i steget räcker inte till du måste sköta delning på något annat vis.

    Comment


    • #3
      Re: Kopplingsschema 8st 8ohm middar + 2st 4ohm diskanter

      Såg det nu. Trodde det fann en 1x/10X switch på steget men det gjorde det ej. Fanns ej heller på mitt HD 600/4 så vi får dela på något annat sätt.

      Tänkte att jag ska köra 2st på varje kanal på XD steget samt införskaffa mig något med lagom effekt att driva diskanterna med på ett separat steg.

      Delningen kommer nog att få ske genom en passiv EQ eller liknande då stereon inte hade den möjligheten som jag hade hoppats på.

      Vad tror ni annars om att köpa 2 diskanter till och köra 4st middar i totalt 8ohm (serie + parallel) samt 2st diskanter i serie till ett filter där de går ihop till serie (om jag tänker rätt nu) och får 4ohm till varje kanal?
      Nummerskylten sitter i alla fall fast!

      Comment

      Working...
      X