Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Övrigt > HiFi, PA, hemmabio/bild

HiFi, PA, hemmabio/bild Diskussion om hem-HiFi, PA-system och hemmabio.

Reply

Thread Tools
Old December 20th, 2011, 21:44   #11
Vincent Qvarfordt
Senior Member

Default Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

Quote:
Originally Posted by Snoddas View Post
Vincent Qvarfordt: Har kollat lite på DLS R66 men skulle vilja ha lite större högtalare/element tror jag, men stöter jag på dom så ska jag lyssna på dom. Tycker Canton högtalarna är roliga att titta på med. Priset är ju inte fel heller men börjat fundera på om det är tryckfel.

__snow__: Hur upplever du onkyo tx-nr808 i stereo läge eller "pure sound" som dom skriver det, har du haft några problem med den? Onkyo TX-NR609 ska visst ha lite barndomsproblem vad jag läst. Något jag stör mig på är att Onkyo TX-NR609 är uppmätt till 160w 6ohm 1khz per kanal med 1% THD medans onkyo tx-nr808 var mätt med 0.07% THD men då till 130w 8ohm.

MVH Simon jonsson

Storleken på elementen är inte det som avgör.

Har hört dubbla 8" som spelar från Cerwin Vega med dubbla 15" utan ansträngning.
Vincent Qvarfordt is offline   Reply With Quote
Old December 20th, 2011, 22:15   #12
Snoddas
Senior Member

Ne det har du ju helt klart rätt i, men borde ju kunna flytta mer luft med 2st 8" än med 1st 6,5". Iofs så spelar det ju inte mig så stor roll då jag hellre letar efter välljud men kan va bra att ha då det är fest och det ska spelas för alla i huset och även dom närmaste grannarna i kvateret, och så har dom fått bra betyg i alla tester jag läst men dock inte hört dom ännu utan gamla Canton GLE 490 och dom tyckte jag om.

MVH Simon Jonsson
Snoddas is offline   Reply With Quote
Old December 20th, 2011, 23:11   #13
__snow__
Senior Member

__snow__'s Avatar

Send a message via MSN to __snow__

Jag har faktiskt inga klagomål alls på onkyon Har lekt runt en massa och allt låter underbart. Körde Macron skivan som Alpine delade ut med pure sound och de låt.... ja helt fantastiskt faktiskt Har en vän som har en mindre onkyo förstärkare och den har bara krånglat hela tiden :/ vet inte om de är vanligt men min har iaf aldrig gjort mig besviken hittills.
Old December 21st, 2011, 01:09   #14
ABZD
Senior Member

Om du kan sträcka lite på budgeten så har du ett bra ordentligt paket här till småpengar http://hifimagasinet.com/annonsDetal...annonsID=34733
Old December 21st, 2011, 01:12   #15
ABZD
Senior Member

Onkyo tycker jag är slöa och orkeslösa, det låter ja men det låter inte bra i min mening. Du kan spela högt men dåligt tryck och kontroll. Låg signal på preout och då har jag lyssnat på en 808 eller en 807 kan det ha vart med. SLÖ och orkeslös. Lägg pengarna på 2 kanal istället så får du mer för dina slantar. Den jag länka till i förra inlägget är det bra pris på i alla fall.
Old December 21st, 2011, 07:45   #16
jonash
Senior Member

jonash's Avatar

Rep Power: 489 jonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud of

Quote:
Originally Posted by ABZD View Post
Onkyo tycker jag är slöa och orkeslösa, det låter ja men det låter inte bra i min mening. Du kan spela högt men dåligt tryck och kontroll. Låg signal på preout och då har jag lyssnat på en 808 eller en 807 kan det ha vart med. SLÖ och orkeslös. Lägg pengarna på 2 kanal istället så får du mer för dina slantar. Den jag länka till i förra inlägget är det bra pris på i alla fall.
Å andra sidan, om man nu är ute efter riktig HiFi, så börjar liksom gränsen för då det blir seriöst i högtalarväg nånstans vid 25000kr för en fullregister (köpt i butik) och förstärkeriet kostar minst 100kr per watt för solid state A/AB och 1000kr för rör.

Men vi har ju alla olika referenser.
Old December 21st, 2011, 08:39   #17
Vincent Qvarfordt
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Snoddas View Post
Ne det har du ju helt klart rätt i, men borde ju kunna flytta mer luft med 2st 8" än med 1st 6,5". Iofs så spelar det ju inte mig så stor roll då jag hellre letar efter välljud men kan va bra att ha då det är fest och det ska spelas för alla i huset och även dom närmaste grannarna i kvateret, och så har dom fått bra betyg i alla tester jag läst men dock inte hört dom ännu utan gamla Canton GLE 490 och dom tyckte jag om.

MVH Simon Jonsson
Nej, finns helt klart mindre element som flyttar mer luft än större, dessutom är enligt mig djupbasegenskaper viktiga. Jag skulle tex aldrig köpa en av Cerwin Vegas hemmasubbar. Stora som kylskåp, men klarar absolut ingen subbas. Rejäla problem redan vid 35 hz och mekaniska missljud vid minsta försök till ljusvolym vid djupbas.

Dls spelar på en helt annan nivå än Gle 490, den är ju i grunden dessutom dubbelt så dyr. Vill du ha mer punch vid fest och ännu bättre ljud överlag samt möjlighet till högre SPL så köp en bra sub istället.
Vincent Qvarfordt is offline   Reply With Quote
Old December 21st, 2011, 08:59   #18
Jimma72
Senior Member

Jimma72's Avatar

Quote:
Originally Posted by jonash View Post
Å andra sidan, om man nu är ute efter riktig HiFi, så börjar liksom gränsen för då det blir seriöst i högtalarväg nånstans vid 25000kr för en fullregister (köpt i butik) och förstärkeriet kostar minst 100kr per watt för solid state A/AB och 1000kr för rör.

Ifrågasätter inte din erfarenhet om finljud för den vet jag att du har men att sätta pris som riktmärke tycker jag är under nybörjarnivå.

Det finns mycket under 25 000kr som spelar riktigt bra och det finns förmodligen mera över 25000kr som spelar illa. Köp tex valfri högtalare från billebro för 25k + så ska du få höra på dåligt ljud.

Kostnaden brukar därimot dra iväg ju mer ljudtryck man vill ha med bibehållen kvalitet men att sätta en summa går inte enligt mig.

Mvh.
Jimma72 is offline   Reply With Quote
Old December 21st, 2011, 09:10   #19
Jimma72
Senior Member

Jimma72's Avatar

Quote:
Originally Posted by jonash View Post

Ifrågasätter inte din erfarenhet om finljud för den vet jag att du har men att sätta pris som riktmärke tycker jag är under nybörjarnivå.

Det finns mycket under 25 000kr som spelar riktigt bra och det finns förmodligen mera över 25000kr som spelar illa. Köp tex valfri högtalare från billebro för 25k + så ska du få höra på dåligt ljud.

Kostnaden brukar därimot dra iväg ju mer ljudtryck man vill ha med bibehållen kvalitet men att sätta en summa går inte enligt mig.

Mvh.
Jimma72 is offline   Reply With Quote
Old December 21st, 2011, 09:43   #20
ABZD
Senior Member

Ett vettigt budgetalternativ skulle ha kunna vart en Cambridge Azur650, Cambridge Dacmagic, Dynavoice M65 mk2, flätade kablar mellan Dac-förstärkare och sen högtalarkablar som även dom är flätade av Cat5e nätverkskabel till dom övre registren, flätad EKK till dom lägre registren.
Göra en egen nätkabel som är skärmad eller flätad.

En vettig kombination till ett pris av 10 000:-

Dock finns det mer att önska, men till slanten är det mer än godkänt.

Det man skulle kunna göra i den kedjan är att satsa på en lite större förstärkare från Cambridge. Exempelvis kolla på begagnatmarknaden och få tag på en Azur 840 istället.

En Cambridge Azur 740 A
http://hifimagasinet.com/annonsDetal...annonsID=27132

Last edited by ABZD; December 21st, 2011 at 09:47.
ABZD is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules