Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab NG9-3 SC hjälp med val

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

    Jag har bara midbasen 6.5” hittade dem i en bil på skroten.

    Men sqx80 verkar lovande annars.

    Just nu har jag Saabs HK 3.5” fram men tror en av dem är sönder

    Ska man skippa de jag har i bagageluckan helt ?

    Comment


    • #17
      Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

      Originally posted by Nordenmark View Post
      Nonne:

      Om man köper ett par SQX80 https://ljudbyggaren.se/bilhogtalare...anregister.php

      Och ett SQX165 https://ljudbyggaren.se/bilhogtalare...rice&order=ASC

      Kan man du använda filtret från kittet mellan diskanten och SQX80?
      För att dela aktivt mellan SQX80 och 6,5":aren?

      Eller har du något annat förslag för oss med 3,5":are på brädan?
      Det går aldeles utmärkt, gladens 3-vägs (ej RS) är tänkta att köra semi-aktiva.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #18
        Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

        Originally posted by toolazy9-3 View Post
        Stetsom STX2436 Runt 1000kr på eBay
        Stetsom har bara 2 (1par) lågnivå in vilket inte fungerar i alla lägen.

        Originally posted by toolazy9-3 View Post
        Audison bit Ten Skulle ju fungera med sett beg för 1000-1500
        Det enda med den DSPn som är attraktivt är priset ..... tyvärr.

        Hade hellre lagt till några hundringar och köpt en DSP från butik med både garanti och support
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

          Okej.

          Har du något förslag på DSP som fungerar bättre ?

          Är som sagt tänk ha eftermarknads HU eller om finns någon DSP hyfsat billigt och köra BT stream direkt

          Comment


          • #20
            Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

            Nytt märke för mig, Nonne berätta mer!

            https://ljudbyggaren.se/dsp/Rebec-R6S &

            https://ljudbyggaren.se/dsp/Rebec-DSP-406Q
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #21
              Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

              Rebec är producerat i Kina precis som mycket annat.
              Testat en del produkter och jag kan väl säga att det är det första märket på 10 år som jag känner ger Gladen och Mosconi en match.

              Förstärkarna

              Mycket fin finish, bra ljud, okej format på vissa, känns prisvärda.

              Råkade ta hem värstingarna, kan väl säga att det är dom bästa steg jag hört.
              Nu är det smådetaljer som skiljer produkterna på den här nivån, det jag lyssnat efter är separation, detaljrikedom, kraft och bakgrundsbrus.
              Just bakgrundsbrus är den svåra detaljen i dag, ljudet ska vara HiFi men prisklasserna tillåter inte att det är tyst mellan tonerna.
              Finishen är på Top, kan väl jämföras mot Pioneer ODR.
              Storleksmässiga med traditionella klass A/B och tunga.

              Förstärkare med DSP

              Skitsnygga (enligt mig och många andra), kraftfulla, megafinish, bra DSP, inbyggd BT, något enklare mjukvara.

              Det här blir en stor konkurrent till Mosconi, dessutom en produktkategori som är otroligt populär.
              Ljudmässigt kanske lite kraftfullare, inte lika upplösta som Mosconi D2.
              Kan också bero på högtalarna som användes vid testtillfället, BT som fungerar bra.
              Kan också vara denna som gör skillnaden i ljudet, jag jämför med AMAS 96-K vilket kanske är orättvist.
              Måste säga jag är imponerad, särskilt om man ser till priserna då dessa är ett par tusen billigare.
              Mjukvaran till DSPn är bra, saknar dock några band på EQn.
              Men om man inte får till det med 10st parrametriska band har man problem, Man är bara bortskämd med 30 band per kanal.
              R6S som är länkad ovan har jag ej hunnit bekanta mig med, alla ska ha D2 vilket jag förstår.
              Men, dom som inte vill löpa linan fullt ut så är detta en kioskvältare.
              Förstärkaren har Plug n Play kablage vilket betyder klick klick i de flesta bilar om dom tillåter det.
              Det coola är att även strömförsörjningen åker med i PnP kablaget!
              Så en inkopplingen med ett R6S bör ta allt mellan 10 minuter och någon timma beroende på bilmodell.
              För ca 5000kr (med kablage) har man en 4x60 watt förstärkare med sub utgång och BT Streaming, dessutom borde alla kunna montera en sådan här förstärkare.
              Och nu till det riktigt coola, om man vill uppgradera senare med mer effekt så har förstärkaren 6st utgångar.
              Så detta är alltså en DSP med förstärkare!

              DSP

              Här kommer vi nog till storsäljaren, ja förutom R6S då vill säga.
              Om vi börjar med minstingen DSP-406Q så kostar denna endast 2189kr
              Priset är baserat på internationellt pris så € styr, alltså inte traditionella 2195kr
              Jag har bara rattat lite i en BMW med Logic7, alltså var förutsättningarna inte basic vilket försvårar en hel del.
              Mjukvaran är den samma som till förstärkarna med inbyggd DSP (A6 II BT & A8S II BT), alltså 10 parametriska band.
              Ställbar Q, några olika filter, går att gruppera, ja det vanliga man finner i en bra DSP.
              Det som slår mig är hur mycket ljudvolym man kan ta ur systemet.
              Det finns ett par olika volymreglage, dels nivåer för varje enskild högtalare och sen även en ”main” volym.
              DSPn upplevs väldigt tyst, inget störande grundbrus.
              Rebec 406Q är jag riktigt impad över om man ser till pris.

              Sen har vi även en värsting serie, The legend series ...... ES
              Nu snackar vi DSP för finsmakaren.
              31 band per kanal, alltså 31x12 band!
              Fler filter, gruppering, individuella inställningar per kanal ... ja allt finns.
              Även då ställbar noisgate vilket är grymt för att justera in för både brusande stereoapparater till svårbemästrade skivor med digitalt separerade höger och vänster som tex EMMA skivan.
              Har man en hårt ställd noisgate mister man kanske information, här finns möjlighet till perfektion.

              Högtalarsystem

              Denna kategori får jag återkomma till.
              Tiden har inte räckt till att testa alla högtalare, jag har bara testat ett system för egen räkning.
              ES 903, alltså ett lite mer påkostat system i HighEnd klassen.
              Låter otroligt upplöst, fin klang i diskanten, öppet och luftigt i mellanregistret, nästan för mycket detaljer så man måste hålla tillbaka systemet.
              Hört av flera som sysslat med ljud i många år att dom hört detaljer i deras favoritskivor dom inte visste fanns.
              Bra botten med god definition i de lägre tonerna.
              Nästa system som sätts på inspelning produceras i Italien.
              Hört en del högtalare från den tillverkaren, dessutom en 6,5” som är No.1 på min lista.

              Subwoofer

              Inte testat en sekund, bara packat upp för kontroll.
              Det ser bra ut, välbyggda med standardkorgar, alltså ingen egen korg.

              Får återkomma med testresultat senare.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

                Rebec DSP-406Q och Rebec R6S ser lovande ut för mitt bygge.

                RS6: Inputs:4-channel high level input/ mini jack

                jag har ju bara 2par lågnivå bak. nu kör jag ju ut från original steget alla andra kanalar ut är ju filtrerade och ger ju inte fullrange.

                behöver man inte använda input om man kör BT streaming men ändå använda 4x65w och 6 channel low level output

                Comment


                • #23
                  Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

                  Originally posted by toolazy9-3 View Post
                  jag har ju bara 2par lågnivå bak. nu kör jag ju ut från original steget alla andra kanalar ut är ju filtrerade och ger ju inte fullrange.
                  Vad menar du med 2par lågnivå bak?
                  Har du bytt till en eftermarknadsstereo?

                  Originally posted by toolazy9-3 View Post
                  behöver man inte använda input om man kör BT streaming men ändå använda 4x65w och 6 channel low level output
                  Antingen kör du med den inbyggda effekten på kanal 1-4 plus ut på kanal 5-6 till extra steg (subwoofer)
                  Eller inbyggd effekt på kanal 1-2 för att tillföra mer effekt till kanal 3-4 (midbas) och sub på kanal 5-6 (subwoofer)

                  Vill du inte ansluta med analog ingång kan du streama och återge ljudet enligt så som jag skrev.
                  Konfigurationen löser man i mjukvaran.

                  När jag testade A8S II BT var steget inte kopplat till bilens stereo (högnivå)
                  Jag körde endast via BT, så har vi kört de senaste åren eftersom originalstereon låter ...... mindre bra.
                  Radio körs via app, det låter grymt mycket bättre än floffande analog sändning.
                  Handhavandet blir lite bökigare men det är det värt när man uppskattar ljudet mer.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

                    Ah ok. Trodde man kunde köra inbyggda och 6 RCA ut samtidigt

                    På 9-3:an med invändig facelift är de annan stereo och den skickar 2par lågnivå till original steget. -06 och bak körde med fiber.

                    Så just nu har jag original HU har tagit högnivå från steget till en hi-to low för basen

                    Jag har 7 högtalare. Instrumentbrädan v/h och en ”center” dörrarna fram och sen i bagageluckan.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Saab NG9-3 SC hjälp med val

                      De får bli någon DSP med BT och ha en iPad som stereo.

                      En DSP som har iaf 5 ut så kör jag en kanal till dörrarna fram sen andra kanalen till instumentbrädan köra ett 2 vägs där och ha sub

                      Comment

                      Working...
                      X