Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillnad mellan dessa hemmasubar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillnad mellan dessa hemmasubar?

    Ja har planer på att uppdatera mitt system som består av:

    2st Cerwin Vega CLSC-215
    1 st NAD c162 preamp
    2 st NAD c272 steg

    Det jag klurara mellan är dessa:

    http://www.hifiklubben.se/produkter/...8sx_subbas.htm

    http://www.hifiklubben.se/produkter/...18x_subbas.htm

    vad är det för skillnad? den sistnämnda va ny såg jag..

    Obs det blir inte 21" då det är för dyrt.

    Lyssnar nästan bara techno/trance/hardstyle.

  • #2
    Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

    Inte för att vara negativ, men det där är inte värt att klassas som sub.
    Spelar noll djupbas och bottnar väldigt lätt vid tex filmtittande.
    Till musik funkar den om man håller sig högt i frekvens, men jag anser dom oavsett vara överprissatta.

    Ska man vara positiv så bör dessa basar förstärka basen i det område där dina fronthögtalare spelar.
    Det negativa är att den inte kompenserar basen där dina frontar brister, dvs djupbasen.

    Comment


    • #3
      Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

      crap... någon rekommendation på fet sub? hemmabygge?

      tack för svar både positiva o negativa.

      mvh en glad nybörjare

      Comment


      • #4
        Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

        Åk in till Patrik Skogholm på BRL i Trollhättan, han kan inte bara bilstereo på Elitnivå utan är även mycket duktig på hemma HiFi.
        //Jonas

        Originally posted by truckeroffe
        Ja har planer på att uppdatera mitt system som består av:

        2st Cerwin Vega CLSC-215
        1 st NAD c162 preamp
        2 st NAD c272 steg

        Det jag klurara mellan är dessa:

        http://www.hifiklubben.se/produkter/...8sx_subbas.htm

        http://www.hifiklubben.se/produkter/...18x_subbas.htm

        vad är det för skillnad? den sistnämnda va ny såg jag..

        Obs det blir inte 21" då det är för dyrt.

        Lyssnar nästan bara techno/trance/hardstyle.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

          Tack Jonas ska åka dit inom kort.

          Comment


          • #6
            Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

            Originally posted by jonash View Post
            Åk in till Patrik Skogholm på BRL i Trollhättan, han kan inte bara bilstereo på Elitnivå utan är även mycket duktig på hemma HiFi.
            //Jonas
            Originally posted by truckeroffe View Post
            Tack Jonas ska åka dit inom kort.
            För guds skull........gör INTE det.....
            Det brukar bli dyrt och önskelistan ökar markant

            Nej men mer seriöst så vare sig det gäller bil eller hemmaljud så lyssnar Patrik väldigt mkt på vilken karaktär man vill ha på ljudet och plockar fram ngt/ngr alternativ i den budget man har att röra sig med.

            Kan varmt rekomendera den butiken.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

              Nu så kanske han ska ha den till just musiklyssnande då torde dom ju fungera ypperligt? Däremot så brukar ju inte hemmabiosubar fungera superbra till musik alla ggr, speciellt då han lyssnar på techno/trance/hardstyle

              Comment


              • #8
                Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                Då skulle jag vilja höra om vad ni lyssnat på o kan säga passar mig. Förutom Patrik på Brl.
                Hemmabygge eller inte..
                Länkar?

                Comment


                • #9
                  Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                  Rekomenderar dig att registrera dig på ett hififorum och ställa samma fråga där, själv hänger jag mycket på forumet "faktiskt.se" som även har öppen registrering. Hififorum.se finns oxå men där är lite bökigt att komma in och jag tycker kunskapen är betydligt högre på faktiskt.se.

                  Att köpa en sub och bara koppla in utan delningsfilter som delar upp frontar och bas blir inte bra alls, oavsett sub så måste du ha ett delningsfilter (tex det inbyggda i hembiorecivern eller mini dsp http://www.minidsp.com ).

                  Sedan rekomenderar jag att du har två basar som du kan placera optimalt och på såvis slippa de jobbigaste rumsresonanserna vid vissa frekvenser, själv har jag fyra stycken subbar.

                  Har du möjlighet att snickra så ska du absolut bygga själv, du sparar pengar och ljudet blir i många fall långt bättre än hifibutikernas subbar.

                  Tex:

                  2st av dessa i varsin portad låda http://byggdinbas.jetshopfree.se/sca...-12-p-167.aspx

                  Förstärkare: (bryggkopplad så har du ca 1000w vilket räcker och blir över)

                  http://www.djservice.se/cgi-bin/db.p...l&ref=prisjakt

                  Med dessa har du "tryck" som räcker för att få grannens löständer att trilla ut samt ett riktigt fint hifiljud.

                  Finns många andra element och förstärkare såklart som har liknande prestanda.

                  Lycka till.
                  Last edited by Jimma72; October 26, 2012, 16:04.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                    Originally posted by Jimma72 View Post
                    Rekomenderar dig att registrera dig på ett hififorum och ställa samma fråga där, själv hänger jag mycket på forumet "faktiskt.se" som även har öppen registrering. Hififorum.se finns oxå men där är lite bökigt att komma in och jag tycker kunskapen är betydligt högre på faktiskt.se.

                    Att köpa en sub och bara koppla in utan delningsfilter som delar upp frontar och bas blir inte bra alls, oavsett sub så måste du ha ett delningsfilter (tex det inbyggda i hembiorecivern eller mini dsp http://www.minidsp.com ).

                    Sedan rekomenderar jag att du har två basar som du kan placera optimalt och på såvis slippa de jobbigaste rumsresonanserna vid vissa frekvenser, själv har jag fyra stycken subbar.

                    Har du möjlighet att snickra så ska du absolut bygga själv, du sparar pengar och ljudet blir i många fall långt bättre än hifibutikernas subbar.

                    Tex:

                    2st av dessa i varsin portad låda http://byggdinbas.jetshopfree.se/sca...-12-p-167.aspx

                    Förstärkare: (bryggkopplad så har du ca 1000w vilket räcker och blir över)

                    http://www.djservice.se/cgi-bin/db.p...l&ref=prisjakt

                    Med dessa har du "tryck" som räcker för att få grannens löständer att trilla ut samt ett riktigt fint hifiljud.

                    Finns många andra element och förstärkare såklart som har liknande prestanda.

                    Lycka till.
                    Basarna är väldigt lika XXLS basarna och de funkar ju bra, men iom han verkar ha en förkärlek för att spela rejält högt med tanke på de dubbla 15" i fronthögtalarna tror jag han vill ha ännu mer ös så dubbla ditt förslag så kanske han blir nöjd
                    alltså 4st såna Scanspeak 12" och två bryggade Behringer slutsteg.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                      Originally posted by Frippe_L View Post
                      Basarna är väldigt lika XXLS basarna och de funkar ju bra, men iom han verkar ha en förkärlek för att spela rejält högt med tanke på de dubbla 15" i fronthögtalarna tror jag han vill ha ännu mer ös så dubbla ditt förslag så kanske han blir nöjd
                      alltså 4st såna Scanspeak 12" och två bryggade Behringer slutsteg.
                      En kompis har Cerwin Vega CLSC-215 i garaget och jag tycker de spelar mer mellanrigister än riktig bas, och jag är ganska säker på att de kroknar långt innan 2 av de basar jag rekomenderade ovan men självklar skulle jag rekomendera fyra st om ekonomin tillåter.

                      Cerwin Vega ser visserligen ut att kunna leverera grymt med bas men jag tycker mest de lämnar en mellanrigister puckel (spark i bröstet ton) och är enligt mig leksaker mot tex XXLS elementen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                        Originally posted by Jimma72 View Post
                        En kompis har Cerwin Vega CLSC-215 i garaget och jag tycker de spelar mer mellanrigister än riktig bas, och jag är ganska säker på att de kroknar långt innan 2 av de basar jag rekomenderade ovan men självklar skulle jag rekomendera fyra st om ekonomin tillåter.

                        Cerwin Vega ser visserligen ut att kunna leverera grymt med bas men jag tycker mest de lämnar en mellanrigister puckel (spark i bröstet ton) och är enligt mig leksaker mot tex XXLS elementen.
                        Det var just det jag menade, har lyssnat på de högtalarna på hifiklubben med CW stora steg och nja det var inget direkt drag i basen precis som du skrev därför tyckte jag det kunde va på sin plats att ha nåt som faktisktxyller ut det där från 60hz och neråt typ. Har inte XXLS själv men jag har iaf 2 12" Exodus Audio Shiva-X i två lådor med en 15" Adire slavbas på sidan av lådorna avstämt till 20hz drivet av nad216thx i 4ohm stereo, och det räcker långt det vet jag men jag har "bara" dubbla 8" i mina proson 8255 så jag tänkte dubbelt upp borde täcka rätt bra neråt till CW 215
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                          Mellan vilken frekvens är det då lagom min sub ska spela med tanke på mitt övriga system?
                          Kan tillägga att jag ser en del på film såklart med

                          Comment


                          • #14
                            Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                            Vill du fylla ut det dina högtalare saknar så är det runt 40-50 hz och nedåt som är viktigast. Gillar du djup bas så sikta ner under 20 hz, gärna ännu djupare.

                            Xtz och svs är två tillverkare som ger djup bas, hög spl och "lågt" pris.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Skillnad mellan dessa hemmasubar?

                              okej, ja jag vill ju ha nåt som täcker upp.
                              Har inga problem med att göra egen låda/lådor

                              Skulle du kunna länka något från dessa till mig?

                              Comment

                              Working...
                              X