Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med DSG-låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med DSG-låda

    DSG-lådan i min SEAT strular. Hade den precis inne hos dem för felsökning, slutade med ny programvara och "inget fel hittat". Har läst på lite och det verkar kunna bli en riktigt dyr historia.

    Lyckades fånga problemet på film idag. http://www.youtube.com/watch?v=bp6I9kSJnOA
    Issuet är att bilen slumpmässigt tappar all respons på gasen tills hastigheten (eller motorvarvet) sjunkit. Då svarar den igen. Har hänt i alla hastigheter mellan 40 och 130. Lagom roligt i vänsterfil på motorväg...

    Vad säger ni? Byte av mekatroniken? Det är vad SEAT rekommenderar. Men vad jag läst är det inte riktigt samma symptom som flertalet andra haft. Då har det varit frikoppling av lådan, men motorn varvar ändå. Det gör ju inte min.
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

  • #2
    Re: Problem med DSG-låda

    inga felkoder alls? svarar den inte på gas om du lägger i friläget å varvar? kanske kan vara nåt med EPC:n?

    Comment


    • #3
      Re: Problem med DSG-låda

      elektroniska gasen jag syftade på

      Comment


      • #4
        Re: Problem med DSG-låda

        Originally posted by sjobas View Post
        inga felkoder alls? svarar den inte på gas om du lägger i friläget å varvar? kanske kan vara nåt med EPC:n?
        Nej, inte vad jag vet. Nu är den tillbaka hos SEAT....

        Svarar inte på gas överhuvudtaget förrän hastigheten/motorvarvet gått ner. Har provat växla manuellt, hjälper inte.

        Ska bli kul att se vad SEAT säger på Facebook: http://www.facebook.com/seatsverige
        // Gurra
        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

        Comment


        • #5
          Re: Problem med DSG-låda

          Det är några som haft problem med dsg på sina skodor samt vw med liknade symtom.
          Vet inte om de kommit fram till något.
          Men du kan ju läsa lite på rsklubben.se
          Min växellåda har funkat fint i alla fall...

          Hoppas det löser sig!

          Comment


          • #6
            Re: Problem med DSG-låda

            Är det inte den lådan som dem tar 10 000Kr för servicen (Oljebyte Bla) vid lika många mil ??

            Har för mig det...dyr historia o hålla igång....hoppas det löser sig för dig.

            Comment


            • #7
              Re: Problem med DSG-låda

              Hittade denna tråden:
              http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=3897
              // Gurra
              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

              Comment


              • #8
                Re: Problem med DSG-låda

                så vad var felet?

                Comment


                • #9
                  Re: Problem med DSG-låda

                  Ingen vet. Men det har inte uppstått igen i varje fall. Hoppas det håller i sig!

                  Misstänker en tempgivare som är bytt av annan anledning....
                  // Gurra
                  BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                  Comment

                  Working...
                  X