Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips angående köpa av första Hifi-kitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips angående köpa av första Hifi-kitet

    Hej

    Jag tänkte kolla med er om ni har några tips på vad man skall leta efter om man vill ha något typ av nybörjar-Hifi?
    Jag har precis skaffat en egen lägenhet och då räcker det inte med endast studiomonitorerna vid datorn på rummet längre.

    Jag har ingen erfarenhet egentligen om Hifi, planen är väl att köpa begagnat, för att få ner priset. Det är alltså något i dom lite lägre prisklasserna jag letar efter.

    Så, vad bör jag tänka på när jag ska leta efter mitt första Hifi-kit? Vilka märken? vad för förstärkare? Sativ eller golv-högtalare?

    Tack, Olle

  • #2
    Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

    Vad har du tänkt dig för budget?

    Högtalare är det som färgar ljudet mest, så där måste man lyssna sig till vad man gillar.

    Jag tycker egentligen att golvare är det som ger mest för pengarna, men bor man i en lyhörd i en lägenhet så kan det vara bättre med ett par stativare.

    När det gäller förstärkare finns det en hel del trevliga engelska mindre tvåkanalare.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

      Originally posted by Robsarve View Post
      Vad har du tänkt dig för budget?

      Högtalare är det som färgar ljudet mest, så där måste man lyssna sig till vad man gillar.

      Jag tycker egentligen att golvare är det som ger mest för pengarna, men bor man i en lyhörd i en lägenhet så kan det vara bättre med ett par stativare.

      När det gäller förstärkare finns det en hel del trevliga engelska mindre tvåkanalare.
      Har möjligtvis fått fram en förstärkare jag tänkte börja använda.
      Så kanske 5-6000 kr för att lägga på högtalarna är min budget.

      Comment


      • #4
        Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

        vill du ha väll ljud eller vill du ha lite dunka dunka typ cerwinvega?

        Comment


        • #5
          Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

          Originally posted by Oloof View Post
          Har möjligtvis fått fram en förstärkare jag tänkte börja använda.
          Så kanske 5-6000 kr för att lägga på högtalarna är min budget.
          Givetvis skall man gynna bilstereobutikerna även när man köper HiFi.

          Två av förbundets samarbetspartners har just nu DLS R55 till utförsäljning för 5000:-

          Trevlig golvare som jag själv är mer än nöjd med.
          Driver mina med en enkel tvåkanalare som har +15 år på nacken.

          PS: (BRL och Ljudverkstan)
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

            Originally posted by JALLE View Post
            Givetvis skall man gynna bilstereobutikerna även när man köper HiFi.

            Två av förbundets samarbetspartners har just nu DLS R55 till utförsäljning för 5000:-

            Trevlig golvare som jag själv är mer än nöjd med.
            Driver mina med en enkel tvåkanalare som har +15 år på nacken.

            PS: (BRL och Ljudverkstan)
            Oh, det var ju riktigt trevligt!

            Såg att dom även sålde ut R66, antar att dom borde vara minst lika bra?
            Stod ju även att dom fungerar bra till hemmabio vilket inte alls är fel om man skulle skaffa sig en 5.1 Reciver senare..

            Comment


            • #7
              Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

              Originally posted by Oloof View Post
              Oh, det var ju riktigt trevligt!

              Såg att dom även sålde ut R66, antar att dom borde vara minst lika bra?
              Stod ju även att dom fungerar bra till hemmabio vilket inte alls är fel om man skulle skaffa sig en 5.1 Reciver senare..
              Kan lugnt säga att 66orna är en trevlig bekantskap.

              Kompisen har ett par sådana hemma som drivs av en Yamaha A-S1000.
              Bra upplösnig, trevlig detaljrikedom, bra botten.
              Däremot ligger den stora skillnaden mellan 66 och 55 i mellanregistret.
              55orna spelar mer öppet där och saknar lite av botten 66orna har. Iaf vad jag lagt märke till.

              Men båda är helt klart trevliga upplevelser och absolut högtalare man kan leva med.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                Då jag bodde i en liten lya körde jag ett par Kef IQ10 vilket räckte helt bra i den lyan, man kunde kanske önska lite mera botten men jag älskade ljudbilden! Men en liten sub hade inte vart fel för att ta hand om botten. Hade ja haft pengar då hade jag nog köpt IQ30 istället.. Numera har jag ett par canton gle 490 när jag bor lite större och är riktigt nöjd.
                Är du sugen på att bygga egna högtalare annars finns ju HFLS som byggsats hos hifikit:
                http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1697

                Comment


                • #9
                  Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                  Du bor ju i Täby, glid in till stan och lyssna runt lite. Finns HiFi butiker på varannan gata i denna underbara stad

                  Det här tycker jag är ganska trevliga i prisklassen http://www.referenceaudio.se/hogtala...naudio-dm-2-6/
                  DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                    när jag körde på R55orna hemma så saknades då INTE botten. :P
                    och när jag valde mellan R55 och R66 så var valet ganska enkelt för mig, tyckte r55an lät mycket trevligare och behagligt i mina öron.

                    dom drevs av en Marantz hemmabiostärkare

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                      K1mm0, hur stort rum hade du? jag står i valet och kvalet på r55 eller r66, har 21kvd vardagsrum, Tror r55 passar bäst då

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                        Originally posted by Oloof View Post
                        Oh, det var ju riktigt trevligt!

                        Såg att dom även sålde ut R66, antar att dom borde vara minst lika bra?
                        Stod ju även att dom fungerar bra till hemmabio vilket inte alls är fel om man skulle skaffa sig en 5.1 Reciver senare..

                        SAmtliga högtalare funkar lika bra till hemmabio som till musik, det är snarare tillgången på klangmatchande center och bakhögtalare man ska kolla upp.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                          Originally posted by Oscarr View Post
                          K1mm0, hur stort rum hade du? jag står i valet och kvalet på r55 eller r66, har 21kvd vardagsrum, Tror r55 passar bäst då
                          Det har mycket med akustik att göra.
                          Möblering, dämpande material, väggarnas material, rummets form samt högtalarnas placering.

                          Har man dåliga förutsättningar blir gärna stora, baskraftiga högtalare mest jobbiga att lyssna på.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                            Det blev DLS R55, och jävlar vad nöjd jag är. Spelar så ofta som möjligt för att få dem inspelade.

                            Driver dem med en Primare i21 och en musical fidelity V-Dac II.
                            Kör spotify premium och även flac format

                            Sjuuukt nöjd!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips angående köpa av första Hifi-kitet

                              Det är tveksamt om du kan kalla primare, dls och musical fidelity för nybörjar hifi Många gör väl det misstaget att dom köper något billigt skit och sen är karusellen igång, byta högtalare, byta förstärkare osv Kul att se att du gick rakt på vettiga grejer

                              Comment

                              Working...
                              X