Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hemma subb till min stereo anläggning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemma subb till min stereo anläggning

    Hej jag tänkte bygga mig en subb som ska passa bra ihop med detta system,

    2st frontar med 4st 6.5 kove element och 2 st kove diskanter Som drivs av först marantz sr4300 och sedan utav cerwin vega 0.8kw

    Så nu behöver jag en subb som kan matcha detta.. Jag funderade på orion hcca 10.2 men det verkade bli så konstiga lådor.. så vad tycker ni för någon subb ?

    Köper även steg efter bas så det spelar ingen roll om det är en lättdriven bas eller trögdriven..

    Mvh Kim

  • #2
    Re: Hemma subb till min stereo anläggning

    Skippa bygga självet om du absolut inte vill tycker iallafall jag, själv kör jag till hemmabion 2 x vega dubbelåttor, en räcker givet för stereo anläggningen då rapp bas och djupt finns i detta lilla monster

    Kursar ca 3500 tror jag på hifiklubben!

    Comment


    • #3
      Re: Hemma subb till min stereo anläggning

      Originally posted by rattlinpolo View Post
      Skippa bygga självet om du absolut inte vill tycker iallafall jag, själv kör jag till hemmabion 2 x vega dubbelåttor, en räcker givet för stereo anläggningen då rapp bas och djupt finns i detta lilla monster

      Kursar ca 3500 tror jag på hifiklubben!

      Jag har en CERWIN-VEGA XLS-15S Subbas o tycker mest att en bara brummar/mullrar, men jag funderade på att bygga en med detta elementet, JL Audio 13W7-3..
      vad tror ni om det ?

      Comment


      • #4
        Re: Hemma subb till min stereo anläggning

        En,två eller hur många du vill av dessa kommer röja bra mycket bätre i djupbasen än nån cerwin vega jag känner till http://byggdinbas.jetshopfree.se/sca...-12-p-167.aspx
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #5
          Re: Hemma subb till min stereo anläggning

          Originally posted by Frippe_L View Post
          En,två eller hur många du vill av dessa kommer röja bra mycket bätre i djupbasen än nån cerwin vega jag känner till http://byggdinbas.jetshopfree.se/sca...-12-p-167.aspx


          Tack Frippe,
          Ska ta mig en titt på den basen vill helst ha en ganska liten låda så den inte tar upp hela rummet liksom..

          Comment


          • #6
            Re: Hemma subb till min stereo anläggning

            Det är inte alltid bilbasar lämpar sig för hemmabruk så kolla hellre på riktiga subwoofers hör hemmabruk, men ska det gå djupt och ändå ha bra kraft kommer det bli lite större lådor (80-100L/12" ungefär i portad låda) eller så krävs det en jävla effekt (som i Sunfire/Velodyne med 1000wrms+ i stegen)
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Hemma subb till min stereo anläggning

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Det är inte alltid bilbasar lämpar sig för hemmabruk så kolla hellre på riktiga subwoofers hör hemmabruk, men ska det gå djupt och ändå ha bra kraft kommer det bli lite större lådor (80-100L/12" ungefär i portad låda) eller så krävs det en jävla effekt (som i Sunfire/Velodyne med 1000wrms+ i stegen)
              Köpte mig en sunfire Hrs 10"

              Comment


              • #8
                Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                Originally posted by Kimwicktorsson View Post
                Köpte mig en sunfire Hrs 10"
                Spännande, hör gärna av dig med resultat hur den presterar efter du spelat in den.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  Spännande, hör gärna av dig med resultat hur den presterar efter du spelat in den.
                  Den köptes beg hade spelar 30-40 timmar så den är inspelad, tycker den är suverän till film men hänger inte riktigt med mina frontar ( 4 6.5" i varje front Kove audio element) när man spelar vissa låtar, men den kan trycka på bra som fan för den lilla storleken, trodde de var 8" när jag hämta den.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                    Originally posted by Kimwicktorsson View Post
                    Den köptes beg hade spelar 30-40 timmar så den är inspelad, tycker den är suverän till film men hänger inte riktigt med mina frontar ( 4 6.5" i varje front Kove audio element) när man spelar vissa låtar, men den kan trycka på bra som fan för den lilla storleken, trodde de var 8" när jag hämta den.
                    Låter som det man hört andras åsikter om den med då, svårt att få allt man vill ha i en kvadratisk låda på under 30cm
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                      Originally posted by Frippe_L View Post
                      Låter som det man hört andras åsikter om den med då, svårt att få allt man vill ha i en kvadratisk låda på under 30cm
                      Hahah ja prisvärd tycker jag att den var faktist, gav 3500kr, men man fattar inte hur liten den är..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                        Originally posted by Kimwicktorsson
                        Hej jag tänkte bygga mig en subb som ska passa bra ihop med detta system,

                        2st frontar med 4st 6.5 kove element och 2 st kove diskanter Som drivs av först marantz sr4300 och sedan utav cerwin vega 0.8kw

                        Så nu behöver jag en subb som kan matcha detta.. Jag funderade på orion hcca 10.2 men det verkade bli så konstiga lådor.. så vad tycker ni för någon subb ?

                        Köper även steg efter bas så det spelar ingen roll om det är en lättdriven bas eller trögdriven..

                        Mvh Kim
                        Det ända som matchar dina frontar står hos mig

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                          Originally posted by fredrikc5 View Post
                          Det ända som matchar dina frontar står hos mig
                          Hahaha, ja jag hörde det vad tyckte du om frontarna ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                            Originally posted by Kimwicktorsson View Post
                            Hahaha, ja jag hörde det vad tyckte du om frontarna ?
                            Ja bättre en så blir det inte för dom pengarna vart fan förbannad på hur
                            Bra dom låter
                            För dom pengarna kan säga att jag lyssnat på högtalare för över 300.000kr
                            Och inte ens dom plockar fram keith dont go låten med Nils Lövgren
                            Som dina burkar gör och då var det ingen dyr förstärkare som drev det heller
                            Så du borde vara sjukt nöjd
                            Och som sagt du måste köra passiva Kove subbar för att få det att matcha
                            Törs inte ens tänka mig dina frontar ihop med min 15" låda det skulle bli en vidrigt bra kombo är min låda för stor så finns det ju mindre Kove element men dina frontar är matchade mot min låda så någon aktiv cement subb kommer aldrig låta bra ihop med dina frontar

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hemma subb till min stereo anläggning

                              Originally posted by fredrikc5 View Post
                              Ja bättre en så blir det inte för dom pengarna vart fan förbannad på hur
                              Bra dom låter
                              För dom pengarna kan säga att jag lyssnat på högtalare för över 300.000kr
                              Och inte ens dom plockar fram keith dont go låten med Nils Lövgren
                              Som dina burkar gör och då var det ingen dyr förstärkare som drev det heller
                              Så du borde vara sjukt nöjd
                              Och som sagt du måste köra passiva Kove subbar för att få det att matcha
                              Törs inte ens tänka mig dina frontar ihop med min 15" låda det skulle bli en vidrigt bra kombo är min låda för stor så finns det ju mindre Kove element men dina frontar är matchade mot min låda så någon aktiv cement subb kommer aldrig låta bra ihop med dina frontar
                              Cement subb är grymt! dom är så tunga haha nä men jag blev riktigt nöjd med dom! öronen kan njuta lite iallefall.. och ja din subb hade varit grymt o ha med dom, dock så behövde ju jag ha massa batterier o grejer då skulle va kul o kunna jämföra högtalarna med några på marknaden som är likvärdiga. :P

                              Comment

                              Working...
                              X