Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old June 2nd, 2020, 10:12   #11
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 637 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute
Default Re: Uppgradering av BMW 328 (F30 - 2013) från snik-audio

Quote:
Originally Posted by Dr. Mabuse View Post
Nonne, jag tittade lite i din Beemer-cave-tråd, och det verkar som att du förespråkar 6,5" under stolen och inte 8" och istället köra en riktig sub.
Ingen annan verkar intresserad av att diskutera installation av BMW, så jag antar att det blir du och Ljudbyggaren.se som blir ljudleverantör till min bil.

Kan vi fortsätta med frågor i denna tråd eller ska vi ta det via PM eller e-post?
Kul att du hittat till Nonnes Bimmer Cave på Facebook.

Ska man inte ha sub i bilen är 8" under stolarna att föredra.
6,5" blir aningen snabbare och är enklare att integrera ljudmässigt mot subben bak, detta beror på att det är enklare att separera den mindre högtalaren (mindre fasfel)
Använder man 8" och sub bak så får man minska på en hel del frekvenser och dela bort oönskad information.
En annan sak som 8" genererar är mer rörelse energi i golvet än 6,5"
Är man petig "som jag är" så kan man uppleva dessa vibrationer som distorsition, precis som man gör med en odämpad dörrsida.
Man vill helt enkelt lyssna på musiken och inte på rasslande paneler eller vibrerande ytor.

Men, att bara montera en 6,5" under stolen är inte nått man bara gör.
Det kräver att man tillverkar adaptrar och vet vart hålet ska sitta, för många högtalare får inte plats rent fysiskt.

Högtalare som är mer förlåtande är Aerospace från Gladen, dom har en avrundad magnet som gör det enkelt att montera högtalaren.

Finns fler på marknaden, STEG har också enhögtalare jag testat med rund avskärmad magnet.
Dock förespråkar jag Aerospce med något varmare karaktär (nu e vi petiga)

Vi kan gott prata öppet här i din tråd, det kan vägleda och ge info även till andra som söker riktigt bra ljud till sin BMW

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, Rebec
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Nonne is offline   Reply With Quote
Old June 2nd, 2020, 11:55   #12
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

Rep Power: 129 Dr. Mabuse has a spectacular aura aboutDr. Mabuse has a spectacular aura about

Tack för all info. Jag är sådan att jag vill samla ihop så mycket fakta som möjligt innan jag gör slag i saken.

Målet är att åka ner till dig så småningom och låta dig installera allt efter specifikation vi gör upp här...

Planen:
* BMW Ljudpaket Platina inkl. Montering (jag har goda erfarenheter av Klass-D, och de är strömsnålare).
* En fjärr till DSP:n så man kan styra den från förarplatsen.

Om kabeldragning från HU till Förstärkarplatsen i bagaget ändå ingår...

* (kan man ju lika gärna slänga i) en Sub i bagaget.

Vad mer behöver jag fixa till innan arbetet påbörjas, förutom byta panelen innanför backspeglarna på dörrarna så de har galler för diskanterna?

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Volvon såld, nyinköpt: BMW 328, F30. Original snik-stereo.
Dr. Mabuse is offline   Reply With Quote
Old June 2nd, 2020, 20:31   #13
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 637 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Tack för all info. Jag är sådan att jag vill samla ihop så mycket fakta som möjligt innan jag gör slag i saken.
De e lugnt, jag svarar så gott jag kan.

Quote:
Målet är att åka ner till dig så småningom och låta dig installera allt efter specifikation vi gör upp här...
Låter trevligt ... tackarrr

Quote:
Planen:
* BMW Ljudpaket Platina inkl. Montering (jag har goda erfarenheter av Klass-D, och de är strömsnålare).
* En fjärr till DSP:n så man kan styra den från förarplatsen.
Vad är det du vill styra?

Är tanken att streama direkt till DSPn?
Har du inte BT streaming eller USB koppling i bilen?
För om du har streaming i bilen och inte är ute efter absolut bästa ljud så klarar sig dom flesta med att streama till original HU.
Fördelen är att du styr allt som vanligt.
Fördelen med att streama till en Mosconimodul är att ljudet är mycket bättre.
Men vissa föredrar smidighet och andra föredrar kvaliteten på ljudet.

Quote:
Om kabeldragning från HU till Förstärkarplatsen i bagaget ändå ingår...

* (kan man ju lika gärna slänga i) en Sub i bagaget.
Så klart, men det gör ingen skillnad i kabeldragningen fram för en sub kopplas på förstärkarens utgång så allt extra jobb görs i bagaget.

Quote:
Vad mer behöver jag fixa till innan arbetet påbörjas, förutom byta panelen innanför backspeglarna på dörrarna så de har galler för diskanterna?
Inget, det är bara rutlisten som ska fixas extern eftersom rutlisterna finns bara som originaldelar, ja fast dom på ebay kan ju iofs vara kopior ... vad vet jag.

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Old June 3rd, 2020, 06:40   #14
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

Rep Power: 129 Dr. Mabuse has a spectacular aura aboutDr. Mabuse has a spectacular aura about

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Vad är det du vill styra?
Typ, byta profiler och höja/sänka subben exempelvis. Tonkontrollen i original stereon har ingen EQ, bara bas/diskant-kontroll.
Det skiljer sig endel mellan min och min frus ljudpreferenser. Hon är lite känslig för bas under ~60-70Hz, och då vill man sänka basen.

Quote:
Är tanken att streama direkt till DSPn?
Har du inte BT streaming eller USB koppling i bilen?
Tanken är inte att streama direkt till DSPn, det duger väl med radio/BT/USB som det är. iDrive's navigation i USB-minnen är faktiskt rätt ok och funkar faktiskt bra tycker jag.

Quote:
För om du har streaming i bilen och inte är ute efter absolut bästa ljud så klarar sig dom flesta med att streama till original HU.
Fördelen är att du styr allt som vanligt.
För att sätta ljudkvalité i perspektiv: Jag har många mp3-låtar på USB-stickan som bara har 128kbit/s. Ibland kompromissar man. Jag har också ett gäng FLAC som är konverterade till 380kbit/s.

Ett av mina absoluta favorit-spår att spela högt, You're a Winner - Earth Wind & Fire, är bara 128kbit, men det tänker man inte på när spåret är så välproducerat att man med lätthet kan urskilja alla instrumenten och njuta av samspelet; ingen kompakt ljudmatta där.

Quote:
Fördelen med att streama till en Mosconimodul är att ljudet är mycket bättre.
Men vissa föredrar smidighet och andra föredrar kvaliteten på ljudet.
Just nu är det högtalarna och akustiken som behöver åtgärdas.

Jag har några kartor med bitumen och dynamat(tror jag det är) liggandes. Blir det mycket extrajobb att dämpa upp dörrsidor och golvet runt mid-basen när man ändå håller på?

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Old June 4th, 2020, 14:29   #15
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Quote:
Typ, byta profiler och höja/sänka subben exempelvis. Tonkontrollen i original stereon har ingen EQ, bara bas/diskant-kontroll.
Det skiljer sig endel mellan min och min frus ljudpreferenser. Hon är lite känslig för bas under ~60-70Hz, och då vill man sänka basen.

Tanken är inte att streama direkt till DSPn, det duger väl med radio/BT/USB som det är. iDrive's navigation i USB-minnen är faktiskt rätt ok och funkar faktiskt bra tycker jag.

För att sätta ljudkvalité i perspektiv: Jag har många mp3-låtar på USB-stickan som bara har 128kbit/s. Ibland kompromissar man. Jag har också ett gäng FLAC som är konverterade till 380kbit/s.

Ett av mina absoluta favorit-spår att spela högt, You're a Winner - Earth Wind & Fire, är bara 128kbit, men det tänker man inte på när spåret är så välproducerat att man med lätthet kan urskilja alla instrumenten och njuta av samspelet; ingen kompakt ljudmatta där.

Just nu är det högtalarna och akustiken som behöver åtgärdas.

Jag har några kartor med bitumen och dynamat(tror jag det är) liggandes. Blir det mycket extrajobb att dämpa upp dörrsidor och golvet runt mid-basen när man ändå håller på?

Det du vill styra är det man ska ha en kontrollenhet till, kör till vardags så räcker det med en ratt som styr volym och sub.
Ska man ha superkoll på läget bör man ha en display, då optimerar man på en viss volym för att sedan lyssna på dito.

Att dämpa har många fördelar, högtalarna kan prestera som det är tänkt.
Dämpa dörrar i en BMW är egentligen inget prio eftersom man spelar över 200hz och på dessa frekvenser får du inga vibrationer i dörrpanelen.

Målet med att dämpa är många ggr att stänga ute oljud

Ljudbyggaren sedan 1998

Old June 5th, 2020, 06:39   #16
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

HU:n har inga inställningar för sub, men du har rätt: när jag hade Volvon så var det i stort sett bara volym och nivå på subben jag justerade. Om slutsteget till subben ligger tillsammans med subben i bagaget, så behövs det väl ändå en enklare fjärr till DSP:n, eller något som fjärrstyr signalnivån till subben?

Quote:
Dämpa dörrar i en BMW är egentligen inget prio eftersom man spelar över 200hz och på dessa frekvenser får du inga vibrationer i dörrpanelen.
När dörrpanelen ändå är nerplockad för högtalarbytet borde det inte vara så mycket extrajobb att lägga lite bitumen på ytterplåten och lite Dynamat på dörrsidan?
Jag har ett par kartor av varje liggandes för ett dämpjobb som aldrig blev av när jag hade Volvon. Du kanske har några bra förslag på var de gör mest nytta, speciellt för att få ner vägljudet ==mindre störningsbrus.

Har du några förslag på sub-system som integrerar väl i F30? Jag har sett bilder på någon sub som går in i bakskärmen för att inte ta någon plats.
Jag tror jag fortfarande har en 10" MDS (i fabrikstillverkad sluten låda med sluttande rygg) som ligger och skräpar i källarförrådet.

Old June 5th, 2020, 09:34   #17
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Quote:
HU:n har inga inställningar för sub, men du har rätt: när jag hade Volvon så var det i stort sett bara volym och nivå på subben jag justerade. Om slutsteget till subben ligger tillsammans med subben i bagaget, så behövs det väl ändå en enklare fjärr till DSP:n, eller något som fjärrstyr signalnivån till subben?
Det är inte fel att kunna justera olika volymer från en fjärr, särskilt om man har DSP och streamar digitalt.
Då är det full syra på signalen från enheten och då e det smutt att ha tillgång till en volymkontroll

Quote:
När dörrpanelen ändå är nerplockad för högtalarbytet borde det inte vara så mycket extrajobb att lägga lite bitumen på ytterplåten och lite Dynamat på dörrsidan?
Nä, det bästa är att utföra ett arbete när panelerna ändå är av.
Man vill inte rycka i dom för många ggr så dom blir slappa i infästningarna.

Quote:
Jag har ett par kartor av varje liggandes för ett dämpjobb som aldrig blev av när jag hade Volvon. Du kanske har några bra förslag på var de gör mest nytta, speciellt för att få ner vägljudet ==mindre störningsbrus.
Man kan aldrig dämpa för mycket, att stänga ute störande ljud borde vara en självklarhet i alla installationer.

Quote:
Har du några förslag på sub-system som integrerar väl i F30? Jag har sett bilder på någon sub som går in i bakskärmen för att inte ta någon plats.
Jag tror jag fortfarande har en 10" MDS (i fabrikstillverkad sluten låda med sluttande rygg) som ligger och skräpar i källarförrådet.
Vad jag vet så finns det ingen formgjuten massproducerad låda.
Det ska finnas någon i England som tillverkar på beställning.

Sett en sådan låda, om den var snygg och spelade bra ..... NOP!

En bas som fungerar aldeles makalöst bra i dessa "stealth" lådor är Gladens RS-X10
Använt den i de flesta av dessa lådor, kunderna är sjukt nöjda.

Testade en Phoenix Gold sub som vill ha 15L slutet, i min värld så presterade den basen som en vattenfylld Ica påse som man sparkar på.
Så fort man skruvade upp så lät det ..... inte bra

Ljudbyggaren sedan 1998

Old June 5th, 2020, 09:41   #18
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Kan tillägga att Gladen börjar få ont om basar (RS-X10 tvärslut), det är Corona slut så det skriker om det eftersom det avgår inga leveranser från Kina/Asien

Det som skeppas från USA kommer att bli mycket dyrare.
En pall från USA har ökat med 400% i fraktkostnad, detta kommer så klart att påverka priserna för importören kan inte ta den smällen om han vill överleva

Vi fick ett antal pallar häromdagen med varor från Tyskland, priset på frakten hade ökat med ca 20%

Ljudbyggaren sedan 1998

Old June 5th, 2020, 11:41   #19
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
En bas som fungerar aldeles makalöst bra i dessa "stealth" lådor är Gladens RS-X10
Använt den i de flesta av dessa lådor, kunderna är sjukt nöjda.
Jag har ingen bild på min låda men den påminner väldigt mycket om denna:

Jag ska ta och se om det går att skruva isär lådan i helgen och kolla lite noggrannare vad det är för volym på lådan och exakt vilken modell av element som sitter i den.

Har du någon låda med monterad RS-X10 (slim?) som passar att gömma i bagaget?

Old June 6th, 2020, 00:38   #20
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Quote:
Jag har ingen bild på min låda men den påminner väldigt mycket om denna:

Jag ska ta och se om det går att skruva isär lådan i helgen och kolla lite noggrannare vad det är för volym på lådan och exakt vilken modell av element som sitter i den.

Har du någon låda med monterad RS-X10 (slim?) som passar att gömma i bagaget?
Lådan du har på bild fick jag hem i måndags

Ljudbyggaren sedan 1998

Reply

Thread Tools

Posting Rules